Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی به استقبال سال نو می‌رویم که علیرغم شیوع کرونا مخصوصا نوع جهش‌یافته آن شاهد شلوغی بازار و خریدهای نوروزی هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، چیزی به رسیدن سال نو باقی نمانده، یک سال است که کرونا در کشور شیوع پیدا کرده و تاکنون هزاران نفر را مبتلا و جان تعدادی از هموطنانمان را گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به رغم شیوع این بیماری خطرناک که مدتی است نوع جهش یافته آن به نام کرونای انگلیسی در کشور مشاهده شده اما متاسفانه بازار نوروز شلوغ تر از هر سال دیده می شود و مردم این روزها در حال خریدهای نوروزی هستند و همه چیز را برای رسیدن سال جدید مهیا می کنند.

این در حالیست که اولین راهکار برای در امان ماندن از این ویروس، خودداری از حضور در تجمعات و مکان های شلوغ اعلام شده ولی هر چه به نوروز نزدیک تر می شویم شور خریدهای نوروزی و دغدغه فراهم کردن نیازهایی که شاید در اولویت هم نباشند، بیشتر می شود.

دست به دست شدن کرونا در بازار 

اگرچه همچنان متولیان بهداشتی ماندن در خانه را اکیدا توصیه می کنند، ولی بازار و بسیاری از شهروندان بی توجه به این موضوع، کرونا را دست به دست می چرخانند که نتیجه آن شعله ور شدن این بیماری را به دنبال دارد.

بازار هر روز شلوغ تر می شود، بساط دستفروشان هم در میان شلوغی بازار پهن شده، به طوری که عصرها در هسته بازار خرید، جای سوزن انداختن نیست، یکی ماسک زده و چهار تای دیگر ماسک نزده در میان ازدحام جمعیت مشغول خریدهای نوروزی هستند.

نه خبری از رعایت پروتکل های بهداشتی است و نه رعایت فاصله فیزیکی که نتیجه آن آغاز یک پیک جدید از کرونا می باشد و هزاران نفر را درگیر می‌کند.

اجرای محدودیت های کرونایی هم اکنون لازم است تا از شعله ور شدن کرونا جلوگیری کند، محدودیت ها به معنای تعطیلی نیست بلکه فعالیت بازار با محوریت رعایت پروتکل های بهداشتی و نظارت بر بازار صورت گیرد.

رعایت دستورالعمل های بهداشتی در اصناف ضروری است

قیاسی یکی از مغازه داران خرم آبادی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: با شیوع کرونا کسب و کارهای زیادی از جمله اصناف دچار خسارت شد، طی یک سال گذشته چندین مرحله محدودیت های کرونایی اجرا شده و اصناف با درجه بندی فعالیت های خود را کاسته و یا تعطیل کرده اند تا از شیوع کرونا جلوگیری شود.

وی افزود: هم اکنون بازار نسبت به سال گذشته رونق بیشتری دارد ولی لازم است که واحدهای صنفی، شهروندان و مشتری ها پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا هم ما بتوانیم به کسب و کار خود ادامه دهیم و هم کرونا خیز برندارد.

قیاسی تصریح کرد: متاسفانه برخی از شهروندان از ماسک در مکان های عمومی استفاده نمی کنند و در صورت ابتلا ممکن است صدها نفر را به این ویروس آلوده کنند، اگرچه بسیاری از واحدهای صنفی در برگه ای از مشتری خواسته اند تا با ماسک وارد مغازه شوند اما لازم است در کنار آن رعایت فاصله و ضدعفونی کردن نیز انجام شود.

وی عنوان کرد: در اسفند سال گذشته این بیماری تازه شیوع پیدا کرد، ترس و نگرانی مردم بسیار زیاد بود و خلوتی و بی رقمی بازار مشهود بود ولی امسال بازار نوروز رونق بیشتری دارد.

نو نوار شدن به چه قیمتی!

رمضانی یکی از شهروندان لرستانی که مشغول خرید اقلام نوروز بود در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: پارسال در این زمان مردم بیشتر از کرونا می ترسیدند و بازار مانند امسال شلوغ نبود ولی امسال علیرغم اینکه ویروس کرونای انگلیسی که بسیار خطرناک تر است، شیوع یافته اما بازار شلوغتر شده و متاسفانه بسیاری از افراد پروتکل ها را رعایت نمی کنند.

وی افزود: لازم است مسئولان بر بازار نظارت بیشتری داشته باشند تا واحدهای صنفی ملزم به رعایت دستورالعمل های بهداشتی شوند و واحدهایی را که این نکات بهداشتی را جدی نمی گیرند مورد برخورد قرار دهند.

این شهروند لرستانی تصریح کرد: با توجه به اینکه گفته می شود استفاده از ماسک 95 درصد از انتقال بیماری کم می کند اما در بازار برخی به استفاده از ماسک اعتقادی ندارند و این افراد ناقل بیماری هستند.

رمضانی خاطرنشان کرد: برخی خانوادگی خرید می کنند در حالی که گفته می شود یک نفر از اعضای خانواده برای خرید از منزل خارج شود چرا که کرونای جدید در کمین کودکان و جوانان است.

کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی

علی فرهادی قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: با توجه به شلوغی بازار و بی توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی، احتمال خیز مجدد کرونا وجود دارد که نیاز است همچون گذشته هم استانی ها نسبت به دستورالعمل های بهداشتی اهتمام ویژه ای داشته باشند.

وی افزود: تاکنون در استان 67 هزار و 761 نفر به کرونا مبتلا شده و متاسفانه هزار و  350 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: تاکنون درصد رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت عمومی بیش از 85 درصد بود ولی به دلیل سهل انگاری و بی توجهی به کرونا میزان رعایت پروتکل های بهداشتی به حدود 70 درصد رسیده که ضروری است تا رعایت نکات بهداشتی همچنان در دستور کار همه شهروندان باشد.

فرهادی عنوان کرد: البته میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در ادارات بیش از 85 درصد است و در مکان های عمومی و اصناف حدود 70 درصد گزارش شده است.

وی بیان کرد: در روزهای پایانی سال می طلبد برای در امان ماندن از ویروس کرونا از خروج غیر ضروری از منزل خودداری شود و در صورت لزوم خارج شدن از منزل حتما استفاده از ماسک و رعایت فاصله فراموش نشود.

به هر حال سال دوباره نو می شود، چه خوب است که سال جدید را با اعضای خانواده و با سلامتی در کنار هم باشیم، کوچکترین بی احتیاطی و غفلت از رعایت پروتکل های بهداشتیی ممکن است جان یک عزیزی از خانواده را بگیرد، رعایت چند نکته بهداشتی ساده و جلوگیری از خروج غیر ضروری بهترین راه دوری از کروناست.

در این روزها کمی هم به فکر کادر درمان باشیم، مدافعان سلامتی که با هر پیک کرونا سختی ها و رنج های زیادی را متحمل می شوند، تعدادی از مدافعان سلامت نیز در راه سلامتی دیگران در برابر کرونا تاکنون به شهادت رسیدند، به پاس خدمت این مجاهدان پروتکل ها را رعایت کنیم تا نوروزی سرشار از سلامتی داشته باشیم.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: رعایت پروتکل های بهداشتی خریدهای نوروزی شلوغی بازار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۳۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم

همشهری آنلاین - مجید جباری: ۷میلیون ایرانی در حاشیه آلوده‌ترین پهنه آبی در شمال کشور زندگی می‌کنند. پژوهشکده اکولوژی دریای خزر وابسته به مؤسسه تحقیقات شیلات در سال ۱۳۹۱میزان آلودگی‌های نفتی دریای خزر را، بیش از ۱۲۲هزار تن در سال اعلام کرد؛ رقمی که با توجه به وقفه چندساله همکاری‌های مشترک ۵کشور عضو کنوانسیون تهران، به‌احتمال زیاد حالا شرایط بحرانی‌تری دارد. اما فاضلاب‌های شهری، سموم کشاورزی و پساب‌های صنعتی و آلاینده‌های رادیواکتیو که از کشورهای حاشیه خزر وارد این اکوسیستم آبی بسته می‌شود، وضعیت دریای خزر را چنان بحرانی کرده است که مشاور معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: «برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم.»

آلودگی خزر به قدری افزایش یافته است که ماهیگیران تالاب انزلی هم از مهاجرت آبزیان این تالاب بین‌المللی به‌دلیل افزایش آلودگی آب خبر داده و گفته‌اند که آلودگی خزر و به تبع آن آلودگی تالاب‌ها و پهنه‌های وابسته به خزر منجر به مرگ‌ومیر و مهاجرت آبزیان این اکوسیستم شده و حتی ماهیان خزر را به سمومی نظیر جیوه و سرب آلوده کرده است.

بحران آلودگی خزر، اما موجب شد تا دولت ایران بعد از ۶سال وقفه در همکاری‌ مشترک با کشورهای حاشیه خزر برای صیانت از این پهنه آبی و کنترل و جلوگیری از آلودگی بیشتر آن، نشست مشترک وزیران ۵کشور حاشیه خزر را برگزار و کنوانسیون خزر را پس از ۶سال وقفه زنده کند.

پدیده بسیار خطرناک در سواحل شمالی کشور | پیامدهای پسروی آب دریای خزر ؛ هشدار به مردم صادر شد کنوانسیون تهران چیست و چه اهدافی دارد؟

سال ۱۳۸۲، ۵کشور حاشیه دریای خزر شامل ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در توافقنامه‌ای که کنوانسیون تهران نام گرفت، تفاهم کردند برای کاهش و کنترل آلودگی، جلوگیری و کنترل گونه‌های مهاجم، حفاظت و احیای منابع زنده دریایی، مدیریت مناطق ساحلی، بحث مربوط به نوسانات تراز آب دریای خزر و مجموعه فعالیت‌های پایشی با یکدیگر همکاری کنند. کنوانسیون تهران ۳سال بعد در سال ۱۳۸۵برای ۵کشور لازم‌الاجرا و قرار شد نمایندگان این کشورها حداکثر ۲ سال یک‌بار در نشست مشترکی شرایط خزر را در قالب پروتکل‌های کنوانسیون تهران بررسی و برای مقابله با مخاطرات این پهنه آبی تصمیم‌گیری کنند.

سهم ایران در آلودگی خزر

مشاور معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست درباره کنوانسیون تهران گفتکنوانسیون تهران معاهده نسبتا جدیدی است. طبق قوانین این کنوانسیون باید حداکثر ۲ سال یک‌بار نشست وزیران کشورهای عضو برگزار شود، اما از آخرین نشست بیش از ۶سال گذشت و این نشست‌ها متوقف شد تا اینکه سال گذشته، کاپ ۶بعد از این وقفه برگزار و یک گام برای مقابله با تهدیدات خزر برداشته شد.»

فرناز شعاعی، مشاور معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست

فرناز شعاعی درگفت‌وگو با همشهری آنلاین افزود: کنوانسیون تهران، ۴پروتکل تدوین شده دارد که ۲پروتکل آن برای کشورهای عضو لازم‌الاجرا شده است. یکی «پروتکل مقابله با شرایط اضطراری نفتی در دریا» و دیگری «پروتکل مقابله با آلودگی‌های با منشأ خشکی». برخی اقدامات کارشناسی برای تهیه دستورالعمل‌های اجرایی و کارهایی که لازم است در منطقه به اجرا دربیاید، درقالب این ۲پروتکل در حال انجام است. کنوانسیون تهران ۲ پروتکل دیگر هم دارد که به امضای اعضا رسیده، اما هنوز لازم‌الاجرا نشده است. «پروتکل حفاظت از تنوع زیستی» که منتظر روسیه هستیم و «پروتکل ارزیابی اثرات زیست‌محیطی فرامرزی» که ۴ کشوردیگر آن را تأیید کرده‌اند و این پروتکل در مجلس شورای اسلامی ایران در نوبت تصویب نهایی است. این پروتکل‌ها بازوهای اجرایی کنوانسیون تهران هستند و کارها و مذاکرات و جلسات کارشناسی منطقه‌ای هم در راستای کنوانسیون در جریان است. امیدوارم بعد از عملیاتی شدن این پروتکل‌ها شرایط دریای خزر بهبود پیدا کند.»

او گفت:«بخش عمده‌ای از آلودگی‌هایی که وارد دریای خزر می‌شوند منشأ انسانی دارند و از خشکی وارد دریا می‌شوند. ایران هم در کنار ۴ کشور دیگر، یکی از کشورهایی است که از نظر سموم و پساب کشاورزی و فاضلاب شهری و روستایی و خانگی در آلودگی دریای خزر نقش دارد شرایط دریای خزر شرایط مطلوبی نیست و من به شخصه برای شنا هم به دریای خزر نمی‌روم. بنابراین امیدواریم اجرای پروتکل‌های کنوانسیون تهران روی کاهش آلودگی‌های خزر، بهبود وضعیت مردم ساکن در حاشیه این پهنه آبی و همچنین حفاظت گونه‌ها و زیستگاه آبزیان خزر تأثیر مثبتی داشته باشد.

کد خبر 848523 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها استان مازندران آلودگی آب نفت استان گیلان استان گلستان نفت - آلودگی دریای خزر محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • قرارداد یکی از بدترین خریدهای تاریخ میلان در انتهای فصل به پایان می‌رسد
  • دلیل آرامش نسبی قیمتها در بازار خودرو
  • رئیس قوه قضاییه بدون پروتکل‌های تشریفاتی وارد «بندرعباس» شد
  • حمله پهپادی مقاومت عراق به یک هدف مهم در جولان اشغالی
  • حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به جولان اشغالی
  • نیکبخت: نوسانات بازار را با تولید به حداقل می‌رسانیم
  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • بازار رمزارز‌ها / سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
  • از ۱۰ برند رژ لب تا مکمل تقویتی مو ؛ این محصولات را نخرید، تقلبی است 
  • ترکش‌های جنگ قیمتی در بزرگترین بازار خودروی جهان