Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرزنشینان غرب کشور از سر ناچاری و برای گذران معیشت به کولبری روی آوردند و با اینکه سال‌هاست مسئولان، وعده‌هایی برای حل مشکلات کولبران می‌دهند هنوز اقدام خاصی در این بخش صورت نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، هانا چراغی؛* آمار‌های رسمی حاکی از این است که تعداد کولبران در استان‌های مرزی کردستان، ایلام، کرمانشاه و آذربایجان غربی به بیش از ۵۰ هزار نفر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرزنشینان غرب کشور از سر ناچاری و برای گذران معیشت خود، به کولبری روی آورده‌اند و حاضر شدند در سرما و گرما سختی‌های آن را تحمل کنند تا نیاز‌های خانواده‌شان را تأمین کنند وگرنه کولبری شغل نیست و هیچکس از سر رضایت در این عرصه فعالیت ندارد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که اولین بازارچه مرزی در سال ۶۷ و در منطقه‌ای بین آذربایجان غربی و ترکیه تاسیس شده و به مرور بر تعداد این بازارچه‌ها افزوده شده است. کُرد‌های مرزنشین در این بازارچه‌ها مشغول فروش کالا‌های تولیدی خود بدون پرداخت حقوق گمرکی بودند و یا اجناس مورد نیازشان را بدون پرداخت حقوق از آن طرف مرز خریداری می‌کردند و از این طریق، روزگار می‌گذراندند. 
هدف از ایجاد این بازارچه‌ها، توسعه اقتصادی و مشارکت مردم در اقتصاد و ایجاد امنیت پایدار در نقاط مرزی و اشتغالزایی برای مرزنشینان و... بوده تا اینکه در مرداد سال ۹۶ با اینکه تعداد این بازارچه‌ها در مناطق مرزی افزایش چشم‌گیری داشته و بر تعداد مرزنشینانی که در این بازارچه‌ها فعالیت داشتند افزوده شده بود، به دلایل نامشخص بازارچه‌های مرزی بسته شدند و تعداد کثیری از مردم منبع درآمدی خود را از دست دادند و از این رو، به ناچار از مسیر‌های غیرقانونی به خارج از مرز تردد داشتند و به واردات اجناس به صورت قاچاقی می‌پرداختند. بعد از این اتفاق، به مرور بر تعداد کولبران اضافه شد تا جایی که این روز‌ها دیگر کولبری محدود به مردان مرزنشین نیست و حتی زنان و کودکان هم به این شغل روی آوردند.  
فعالان اجتماعی بسیاری معتقدند که نباید کولبر را قاچاقچی خطاب کرد چرا که مسیر قانونی فعالیت آنان به دلایلی نامشخص بسته شده و راه‌حل آن، بازگشایی مرز‌ها و ایجاد اشتغال برای مرزنشینان است، اما دولت و مسئولان مربوطه چندین سال است که اقدامی در این جهت انجام ندادند و مردم مرزنشین بخصوص کردستانی‌ها، چاره‌ای جز کولبری ندارند و ناچارند سختی‌های اینکار را به جان بخرند.   بیشتر بخوانید: دادن «جان» برای بدست آوردن «نان» / بازگشایی بازارچه‌های مرزی؛ راهی برای تغییر سبک زندگی به کولبری کولبری؛ تنها راه پیش‌روی مرزنشینان برای گذران زندگی
آنچه مسلم است، کولبری زاییده بیکاری، عدم وجود کارخانجات و صنایع و مجموعه‌های تولیدی در مناطق مرزی است و در پی آن هم شاهدیم که نیرو‌های مرزبانی و مسئولان مختلف همواره با کولبران برخورد‌های قهری دارند و هر از چند گاهی اخبار شلیک به کولبران و کشته شدن آنان در نقاط مرزی به گوشمان می‌خورد. با اینکه همه به این موضوع واقفند که کولبران از سر اجبار کولبری می‌کنند، باز هم اقدام خاصی از سوی دولت و نهاد‌های مختلف برای حل مشکلات آنان انجام نشده و گا‌ها فقط شاهدیم که اظهار نظر‌هایی برای حل مشکلاتشان می‌شود. کولبری زاییده بیکاری، عدم وجود کارخانجات و مجموعه‌های تولیدی در مناطق مرزی است.
حتی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور نیز دوم اسفندماه در سفر استانی خود به کردستان در این باره اظهار کرد: نحوه جابه‌جایی کالا و کولبری در استان یکی از دغدغه‌هایی بوده که همواره در مرکز و برای مردم وجود داشته، چرا که سختی کار کولبران بسیار نگران‌کننده و دردآور است. علیرغم وجود مصوبه دولت برای تجارت در مرز‌ها و حل مسئله ریشه‌ای کولبری در مرز‌ها، همچنان با مسئله کولبری در کردستان روبه‌ور هستیم.
اقدامات معاون اول رئیس جمهور در سفر استانی مذکور محدود به همین جملات بود و در عمل اتفاق خاصی برای حل مشکلات کولبران کردستانی صورت نگرفت و این مشکل همچنان به قوت خود باقی است.  
راهکار‌های حل مشکلات کولبران مشخص است و طبق بررسی‌های صورت گرفته، مسئله کولبری این روز‌ها به موضوعی پیچیده تبدیل شده و ابعاد اقتصادی، سیاسی، امنیتی، تاریخی، فرهنگی و... دارد و متاسفانه دولت هیچ برنامه‌ای برای رسیدگی به این معضل ندارد. این در حالی است که اگر کولبری به روال قبلی خود بازگردد و بازارچه‌های مرزی بازگشایی شوند، دیگر کُردنشینان مرزی مجبور نیستند از مسیر‌های غیرقانونی تردد کنند و جان خود را به خطر اندازند. همچنین اگر مسیر بازارچه‌ها برای تردد وسایل نقلیه مناسب‌سازی شود، دیگر نیازی به کولبری نیست و مرزنشینان کردستان و سایر نقاط کشور، می‌توانند شرافتمندانه به کسب درآمد در محل زندگی خود و واردات و صادرات به رویه سابق بپردازند.   ناگفته نماند که نمایندگان مجلس شورای اسلامی مدت‌هاست که پیگیر حل مصائب کولبران هستند و خواستار بازگشایی بازارچه‌های مرزی برای کمک به کولبران شدند. بهزاد رحیمی، نماینده مردم سقز و بانه در مجلس نیز در این رابطه گفتگویی با خبرنگار ما داشت و ضمن حمایت از کولبران گفت: کولبران از سر بیکاری و نبود اشتغال پایدار، کولبری می‌کنند و نباید آنان را قاچاقچی خطاب کرد. نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی: نباید کولبران را قاچاقچی خطاب کرد.
رحیمی با تاکید بر اینکه قصد کولبران ضربه زدن به اقتصاد کشور از طریق قاچاق نیست، اظهار کرد: کولبری در شأن انسان نیست و راه‌حل حذف آن، بازگشایی بازارچه‌های مرزی با ساز و کار قانونی و ایجاد اشتغال در استان کردستان و سایر مناطق مرزی است تا به این واسطه، به مرور مرزنشینان از کولبری فاصله بگیرند و صاحب شغلی شرافتمندانه شوند.  
این نماینده مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: لازم است که سیاست کلان کشور در قبال کولبران تغییر کند؛ به این منظور هم پیگیر حقوق ساکنان مناطق مرزی شدیم و خواستار بازگشایی بازارچه‌های مرزی با نظارت نیرو‌های مرزبانی هستیم. 
مسلما، بازگشایی بازارچه‌های مرزی و ایجاد اشتغال در استان کردستان و سایر مناطق مرزی، تنها راه پایان دادن به قصه پر غصه کولبری است و امیدواریم مسئولانی که طی سال‌های گذشته وعده پیگیری این مهم را دادند، به آن جامه عمل بپوشانند و به داد کولبران برسند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کولبری قاچاق بازارچه های مرزی مشکلات کولبران مجلس شورای اسلامی بازگشایی بازارچه های مرزی برای حل مشکلات بازارچه ها مناطق مرزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۴۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس

به گزارش جماران؛ شبکه خبری العربیه گزارش داد سخنگوی عرب‌زبان وزارت خارجه آمریکا برای اعتراض به سیاست‌های دولت «جو بایدن» در قبال غزه از سمت خود استعفا داده است. 

«هالا هاریت» در پیامی در صفحه خود در «لینکدین» نوشت: «من روز ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ بعد از ۱۸ سال خدمت برجسته برای اعتراض به سیاست آمریکا در قبال غزه استعفا کردم.»

استعفای این مقام وزارت خارجه آمریکا در ادامه موج استعفای دیپلمات‌های آمریکایی برای اعتراض به حمایت‌های بی‌چون و چرای آمریکا از اسرائیل در جنگ غزه محسوب می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • «کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  • وانگ یی: آمریکا به سیاست غلط بر حذر داشتن چین ادامه می‌دهد
  • ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن
  • اشتغال ۷۰۰ نفر دربازارچه‌های مرزی خراسان رضوی
  • بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی اشتغال ۷۰۰ نفر را فراهم کردند
  • دولت سیزدهم مصمم به تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی است
  • زیرساخت‌های لازم در ۳ بازارچه مرزی چیلات، چنگوله و مهران فراهم شد
  • دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت بازارچه‌های مرزی مصمم است
  • اختصاص ۴۲۰ میلیارد ریال برای زیرساخت‌های بازارچه های مرزی ایلام