Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@20:27:48 GMT

نیازمند بازاندیشی در علوم مختلف هستیم

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۹۴۵۵۶

نیازمند بازاندیشی در علوم مختلف هستیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی، حسین سلیمی در دومین نشست کشوری مددکاران اجتماعی مراکز مشاوره دانشگاه‌ها گفت: در زمینه حرفه و رشته مددکاری اجتماعی دو نکته قابل ذکر است. اول اینکه، در دانش‌های مختلف عصر مدرن از جمله دانش مددکاری، پارادوکس‌هایی وجود دارد که موجب بالندگی آن شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع امر پارادوکسیکال ممکن است با پدیده‌های متضادی در درون خود مواجه شود که آن را رو به جلو پیش ببرد.

وی در ادامه بیان کرد: در عصر مدرن وقتی انسان با پدیده‌های گسترده مواجه شد دانش حرفه ای مددکاری را ایجاد کرد. مددکاری از توانمندسازی افراد و مداخله در بحران حرف می‌زند. اما سوالی که پیش می‌آید این است چگونه و چطور این اتفاق می‌افتد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات مفاهیم کلاسیک دانش مدرن تبدیل به قید و بندهایی برای افراد می‌شود. به همین جهت دائماً نیازمند بازاندیشی در علوم مختلف از جمله مددکاری هستیم. به عنوان مثال در کشور آلمان، مددکاری اجتماعی در دانشگاه‌های فنی و حرفه ای آموزش داده می‌شود. چون نگاه حرفه ای به آن وجود دارد. آنها به این نتیجه رسیده اند که آموزش و کنش باید به گونه‌ای پیوند بخورد که دانش مددکاری تبدیل به قید و بند برای آن نشود.

سلیمی اظهار کرد: در عرصه مددکاری نباید بین رشته‌های مختلف دیوار بکشیم و نباید از کنش و فهم بین رشته‌ای محروم بمانیم. امروز پیچیدگی شرایط اجتماعی به خصوص در دانشگاه‌ها ما را مجبور می‌کند که رشته‌ها و تخصص مختلف را به صورت فهم بین رشته‌ای درک کنیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: امیدوارم این نشست‌ها زمینه فعالیت‌های بین رشته‌ای در عرصه اندیشه و عمل را فراهم کنند. دانشگاه‌های کشور در حوزه‌های مختلف از جمله مددکاری، روانشناسی، مشاوره و زمینه‌های مختلف علوم اجتماعی پیش رفته اند و به تدریج مرکز مراجعۀ دستگاه‌های دولتی و مردم قرار گرفته اند.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد: امیدوارم در این نشست با انتقال تجربیات بین مددکاران و استادان حوزه‌های مختلف بتوانیم پارادوکس‌های رشتۀ مددکاری را به زمینه‌ای برای رشد این رشته تبدیل و تأثیر بیشتری در عرصۀ اجتماعی داشته باشیم.

در ادامۀ این نشست دکتر مجید صفاری‌نیا، مدیر دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به زمینه‌های رشد و توسعۀ مددکاری در دنیا بیان کرد: نخستین عامل، رشد و گسترش شهرنشینی بود. با افزایش مهاجرت به شهرها و گسترش شهرهای بدون ساختار نیاز به این حرفه احساس شد.

وی ادامه داد: توسعۀ صنعت و همچنین جنگ‌های جهانی اول و دوم و تبعات آنها از جمله آوارگی، بی خانمانی و… عامل دیگر رشد و توسعۀ این حرفه شد.

فاری‌نیا، تاکید کرد: تقریباً تمام این موارد از جمله جنگ، حاشیه نشینی، مهاجرت و… را در ایران داشته ایم. حال با این شرایط وضعیت رشتۀ مددکاری در کشور ما چگونه است؟ دولت‌ها و حکمرانی در کشور تا چه حد از این حرفه استقبال کرده است.

مدیر دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم با اشاره به «حِرَف یاورانه» گفت: مددکاران اجتماعی با نوع دوستی، همدلی و هم حسی همراه هستند. جامعه پذیری همراه با خودشیفتگی در آنها پایین است. مسئولیت پذیری در مددکاران بسیار بالاست. آنها خودشان را جای طرف مقابل می‌گذارند و از نگاه آنها مجموعۀ این موارد تشکیل دهنده حِرَف یاورانه است.

کد خبر 5160642 مهتاب چابوک

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه علامه طباطبایی حسین سلیمی رشته تحصیلی وزارت علوم تحقیقات و فناوری سازمان سنجش دانشگاه فنی و حرفه ای دانشگاه های ایران دانشگاه های علوم پزشکی آزمون دکتری تخصصی دانشگاه تهران دانشگاه آزاد اسلامی ویروس کرونا اعضای هیات علمی فراگیر پیام نور مرکز سنجش آموزش پزشکی دانشگاه علم و صنعت دوره های فراگیر ارشد دانشگاه ها بین رشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۴۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،سرپرست معاونت آموزش، تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: نظر به موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با تاسیس ۲ رشته پرستاری داخلی-جراحی و پرستاری سلامت جامعه در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه، شمار رشته‌های علوم پزشکی تربت‌حیدریه به ۱۸ رشته افزایش یافت.

دکتر حسن اژدری زرمهری افزود: بعد از بازدید میدانی ارزیابان وزارت بهداشت که بهمن ماه پارسال انجام شد و با توجه به نیاز روزافزون نظام سلامت کشور به پرستاران متخصص در زمینه داخلی-جراحی و سلامت جامعه و همچنین ظرفیت‌های موجود در این دانشگاه علوم پزشکی، شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی با این درخواست موافقت کرد.

وی گفت: هم اکنون دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه دارای ۹۳ عضو هیات علمی و نزدیک به هزار دانشجو با ترکیب ۵۶ درصد زنان و ۴۴ درصد مردان است.

زرمهری افزود: اکنون این دانشگاه دارای رشته‌های پرستاری، هوش‌بری، مامایی، اتاق عمل، فناوری اطلاعات سلامت، علوم آزمایشگاهی، بهداشت محیط، پرتوشناسی، فوریت‌های پزشکی، بهداشت عمومی، بهداشت حرفه‌ای، زیست فناوری، فیزیولوژی پزشکی، بیوشیمی بالینی، یادگیری الکترونیکی، ۲ مجوز دکترای پژوهشی و نیز دکترای پزشکی در چهار مقطع کاردانی، کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته)، کارشناسی‌ارشد و دکترای تخصصی و در چهار دانشکده است.

دیگر خبرها

  • ۲۷ رشته در دانشگاه اصفهان در سال جاری حذف می‌شود
  • افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه
  • بهره‌برداری از بیمارستان رزن نیازمند اهتمام دانشگاه علوم پزشکی
  • هشدار رئیس دانشگاه آزاد به ناهنجاری در انتخاب رشته دانشگاهی
  • سازش ۶۷ درصد پرونده‌های ارجاعی به مشاوران کلانتری‎های سیستان و بلوچستان
  • علم همراه با خلاقیت مسائل جامعه را حل می‌کند
  • نشست سراسری مدیران گروه‌ها و اعضای هیئت علمی رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی
  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • تحصیل ۳۴۰۰ دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال وبختیاری
  • لزوم همراهی علم و عمل در رشته‌های روانشناسی و مشاوره