اکسپوها میتوانند سکوی پرتاب هنرمندان باشند
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۹۴۸۳۹
ایسنا/آذربایجان شرقی کارشناس هنرهای تجسمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجانشرقی با اشاره به آثار برگزاری پنجمین دوره اکسپوی هنری تبریز، گفت: علاوه بر مزیتهای اقتصادی، اکسپوهای هنری و به ویژه اکسپوی تبریز، میتواند سکوی پرتاب هنرمندان باشد.
آیسان شیوا در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به جمله مشهور «در دنیای معاصر اگر برند نشده باشید، هیچ نیستید»، اظهار کرد: اکسپوهای هنری در دنیا محلی برای عرضه برند هستند که این برند شامل همه ابعاد اکسپو از هنرمند گرفته تا اثر هنری، مجموعهدار هنری و.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اثر هنری، کالای فرهنگی دارای ارزش است
وی با تاکید بر اینکه اثر هنری صرفا یک اثر نیست، بلکه یک کالای فرهنگی دارای ارزش است، گفت: زمانی که یک اثر هنری خود را به برند تبدیل میکند، دارای ارزش افزوده بوده و علاوه بر جنبههای هنری و زیباییشناسی، کالای اقتصادی محسوب میشود.
وی افزود: در دنیا حراجهای معروفی وجود که برای ما ایرانیها، حراج کریستیز بیش از همه شناخته شده است، چراکه یکی از شعبههای این حراج در دبی مستقر بوده و یک سوم و تا نصف فروش آثاری آن مربوط به آثار هنری ایرانیان، به ویژه آثار دوره معاصر است.
شیوا با اشاره به اینکه آثار هنرمندان ایرانی بیشتر در حراج کریستی-شعبه دبی شناخته شده و به فروش رفته و آثار بسیاری از هنرمندان ایرانی همانند "پیلارام، سهراب سپهری، احصایی، تناولی و کیارستمی" در این حراج با قیمتهای خوبی به فروش رفته است، افزود: حراج کریستیز در دنیا ۷۷ شعبه دارد و میتوانیم این حراج بزرگ را با حراجهای خود مقایسه کرده و در حقیقت برای خود مقصدی در نظر بگیریم.
وی با تاکید بر اینکه این حراج در سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ به میزان چند بیلیون دلار گردش اقتصادی داشته و این مبلغ صرفا در زمینه خرید و فروش آثار هنری بوده است، اضافه کرد: در کشورمان نیز مهمترین حراج هنری «حراج تهران» است که از سال ۹۱ شروع شده و تاکنون نیز 13 دوره برگزار شده است.
وی با تاکید بر اینکه حراج تهران نیز گردش مالی خوبی داشته و آخرین دوره حدود 88 میلیارد تومان اثر هنری در این حراج به فروش رسیده است، افزود: این حراج نیز سکوی پرتاب هنرمندان شده است.
شهرهای معروف دنیا در اقتصاد هنر
این کارشناس هنری با اشاره به اینکه آرتفر نیویورک، حراجهای بازل سوییس و حراجهای پاریس نیز از جمله حراجهای مهم و شناخته شده دنیا هستند، گفت: ولی در حالت کلی، سه شهر "نیویورک، لندن و هنگ کنگ" شهرهای معروف در حوزه اقتصاد هنر دنیا هستند.
وی با اشاره به ماجرای استقرار یکی از شعبههای حراج کریستیز در دبی نیز تشریح کرد: حوالی سال 2005 تا 2006، زمانی که خاورمیانه را جهت تاسیس یکی از شعبههای حراج کریستیز بررسی میکردند، ایران خود به عنوان یکی از گزینهها مطرح بود و در این زمان از یک سو سیستم بانکداری الکترونیکی هنوز در ایران جا نیفتاده بود و از سویی هم مسائل تحریمی و نبود مبادلات ارزی و مسایل و احتمالات فرهنگی باعث شد تا ایران از میان گزینههای تاسیس شعبه حذف شده و این شعبه در دبی تاسیس شود که این حراج تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد دبی گذاشت.
وی با بیان اینکه هنرمندانی که در حراجها حضور مییابند، در قلب دو دسته "هنرمندان برند" و "هنرمندان نوظهور" شناخته میشود، ادامه داد: هنرمندان برند، شناخته شده بوده و آثار هنریشان خریدار خود را دارد، اما دسته دوم هنرمندان در حال ظهوری هستند که در دنیا شناخته شده نیستند، ولی به واسطه گالری به حراج معرفی میشوند و آثارشان به فروش میرسد؛ اینجاست که ارزش گالریها مطرح میشود.
شیوا خاطرنشان کرد: یک گالری هر قدر فعالیت خوبی داشته و به عنوان یک برند شناخته شده باشد، در فروش آثار هنری و معرفی هنرمند نیز تاثیر بسیاری دارد.
وی با اشاره به چالشهایی که کرونا در رابطه با اقتصاد هنر ایجاد کرده است، گفت: کرونا نیز مسئله مهمی است که در وضعیت فعلی، از هنرمندان گرفته تا حراجهای هنری کوچک و بزرگ درگیر این بحران شده و حراجهای بزرگی مثل آرتفر نیویورک، اکسپوی بازل سوییس و هنگ کنگ در ابتدا حراجهای خود را کنسل کرده و سپس به صورت آنلاین اقدام به برگزاری حراج هنری کردند.
موفقترین فروش آنلاین در دوران کرونا توسط حراج کریستیز
این کارشناس هنری با تاکید بر اینکه در شرایط کرونایی، راحتترین و در دسترسترین گزینه برگزاری آنلاین حراجیها است، یادآور شد: در این رابطه، موفقترین فروش آنلاین را حراج کریستیز انجام داد و در اولین دوره فروش آنلاین که به مدت چهار ساعت و همزمان در چهار شهر برگزار شد، توانست حدود ۴۰۰ میلیون دلار فروش داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه کرونا همگام با تمام بخشهای جامعه، سبک زندگی در عرصه هنر را هم تغییر داد و کارگزاران اکسپو را مجاب کرد تا سبک داد و ستدهایشان را تغییر دهند، افزود: اکسپو در دنیا، شبیه بورس عمل کرده و قوانین داد و ستدهای تجاری که در دنیا بر بازار بورس حاکم است، به نوعی در اکسپو نیز وجود دارد و میتواند در اقتصاد یک منطقه و کشور تاثیرگذاری بسیاری داشته باشد.
وی با اشاره به برگزاری پنجمین دوره اکسپوی تبریز نیز خاطرنشان کرد: حراج تبریز امسال پنجمین دوره برگزاری خود را تجربه میکند و حرکت بزرگی است که کار خود را آرام و به تدریج شروع کرده و با طمانینه جلو میرود؛ در هر دوره نیز کیفیتهای جدیدی اضافه میکند.
شیوا یادآور شد: به عنوان مثال در دورههای قبلی، خود هنرمند به طور مستقیم به اکسپو دعوت میشد، اما از سال گذشته در این روند بازنگری شده و گالریها و مجموعهدارها برای معرفی اثر و هنرمند دعوت میشوند که یک حرکت تخصصی است و این روند به ویژه در حوزه حمایت از هنرمندان نوظهور، کمک بسیاری میکند.
شهرگردی هنری از مزیتهای برگزاری اکسپو است
وی با بیان اینکه اکسپوی تبریز یک جریان بوده و باید از ظرفیتهای آن بهره برده و نباید آن را کوچک بشماریم، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مزیتهایی که اکسپو ایجاد میکند، شهرگردی هنری است که در دنیا جزو منابع پردرآمد توریسم محسوب میشود.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره کن در فرانسه و آثار اقتصادی این رویداد، اظهار کرد: این جریان میلیونها دلار گردش مالی دارد و میتوانیم این قابلیت را در تبریز هم ایجاد کنیم؛ البته جریان فقط کار بخش دولتی نیست و بخش خصوصی باید در این رابطه، به مقتضای اهداف و منابع خود، کمک کند.
کارشناس هنرهای تجسمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اهمیت اصالت سنجی آثار هنری، تاکید کرد: هر قدر آثاری که در یک اکسپو عرضه میشود، اصیل بوده و دارای اصالت هنری باشد، همانقدر هم اعتبار اکسپو بیشتر میشود؛ خوشبختانه اکسپوی تبریز طی دورههای برگزاری خود سعی کرده گواهی اصالت آثار را درنظر گرفته و قرارداری برای فروش آثار بدهد تا خریدار یک شناسنامه از اثر در اختیار داشته باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه قوانین کپی رایت ما ناقص بوده و قانونی که از هنر معاصر حمایت کند، فعلا تعریف نشده است، افزود: قانون مالکیتهای ادبی و هنری ما مربوط به سال ۴۸ بوده و قانون جدیدی در این خصوص تصویب نشده است، در حالی که این عرصه به قوانین جدیدی نیاز دارد و در سال ۴۸ نیز هنوز معاصر با شکلی که الان میشناسیم، به وجود نیامده بود.
وی اضافه کرد: البته در سال ۹۰ یک لایحه از طرف وزارت ارشاد به مجلس تقدیم شده، ولی به مدت ۹ سال است که تصویب نشده است؛ شاید اگر این لایحه تصویب شود، قوانین جدید از آثار هنرمندان حمایت کند.
به گزارش ایسنا، نمایشگاه فروش آثار هنری تبریز(اکسپوی هنری تبریز) از ۳۰ اردیبهشت ماه تا دوم خرداد ماه سال ۱۴۰۰ در "رشتههای نقاشی، خط نقاشی، مجسمه و عکس" برگزار خواهد شد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری آذربايجان شرقي نقاشي نقاشی خط خوشنويسي هنرهاي تجسمي نمایشگاه آثار هنری در تبریز حراج کریستیز اکسپوی تبریز شناخته شده فروش آثار آثار هنری اثر هنری حراج ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۴۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران میداند/مفاهیم مشترک تئاتری
به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «آلاء» به نویسندگی و کارگردانی محمد کاظمتبار در ادامه اجراهای بینالمللی خود، اینبار از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، در هفته دوم اردیبهشت در جشنواره مونودرام کارتاژ تونس روی صحنه میرود. به بهانه این اجرا کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی به ارایه توضیحاتی درباره این مرکز و فعالیتهای آن در عرصه بینالمللی، پرداخت.
وی درباره فعالیتهای بینالمللی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، یادآور شد: سالها بود که ما بحثی را در حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح میکردیم اما هر بار که مطرح میشد، به نتیجه نمیرسید. گرچه سالها قدمهایی جسته و گریخته برداشته شد اما آنطور که باید اتفاقی نمیافتاد. بحث مورد نظر این بود که حوزه هنری، هنرمندان حوزه هنری و توان تولید حوزه هنری به جایی رسیده است که ما باید کم کم بتوانیم به کشورهای مختلف؛ به ویژه کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان، آثار خود را ارایه دهیم. آن هم به ۲ دلیل مهم، اول توجه به مساله جهاد تبیین است که رهبری نیز به آن تاکید دارند و دلیل دیگر سخنی است که امام خمینی (ره) سالها به آن تاکید داشتند و میفرمودند که ما باید انقلابمان را به جهان صادر کنیم. در طول ۴۵ سالی که از انقلاب گذشته است، هنرمندان حوزه هنری در رشتههای مختلف اعم از سینما، ادبیات، شعر، تجسمی و هنرهای نمایشی به جایی رسیدهاند که توان انتقال تجربیات و دانش خود به کشورهای همسایه و مسلمان و فراتر از آن، حتی کشورهای اروپایی را دارند، اما همواره نبود بخش بینالملل در حوزه هنری به عنوان یک خلاء محسوب میشد. ما سالها میگفتیم که باید یک بخش بینالملل در حوزه راهاندازی شود، چراکه هنرمندان حوزه هنری باید فراتر از ایران، فعالیت کنند.
اتفاقات خوبی در چند سال اخیر در بخش بینالملل رقم خورد
زارعی ادامه داد: این صحبتها ادامه داشت، تا بالاخره در دوره جدید هم، ما این مساله را با آقای دادمان و مدیران جدید حوزه هنری مطرح کردیم. صحبتها نتیجه داد و حالا چند سالی است که بخش بینالملل در حوزه هنری تاسیس شده و در حال فعالیت است. اتفاقات خوبی در چند سال اخیر در بخش بینالملل رقم خورد، به عنوان مثال ما در کشورهای سوریه و عراق دفتر راهاندازی کردیم و به کشوری چون لبنان رفت و آمد زیادی داشتیم. این رفتوآمدها روز به روز بیشتر شد به طوری که ما در عراق، لبنان و سوریه شب شعر برگزار کردیم و کم کم اتفاقات هنری رقم خورد و هنرمندان عرصه تجسمی ما نیز، به کشورهای مذکور اعزام شدند.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اینکه از سال ۹۵ به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری منصوب شده است، توضیح داد: در این مرکز حرکتی بینالملل را با برگزاری همایش بینالمللی تئاتر مردمی پیادهروی اربعین با عنوان «روایت راهیان»، آغاز کردیم. هفت دوره آن از سال ۹۵ تاکنون برگزار شده است. هر سال نزدیک به ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از هنرمندان آیینی را انتخاب میکردیم، ۲ روز در نجف، چهار روز در مسیر کربلا، سه تا چهار روز در شهر کربلا هنرهای نمایشی به زبانهای فارسی، ترکی و عربی اجرا میشد. بعد از راهاندازی بخش بینالملل در حوزه هنری، سعی کردیم که با کشورهای مسلمان و عربی، ارتباطات بیشتری پیدا کنیم. من تجربیاتی را سالها در کشور عراق و به مدت سه سال در کشور سوریه داشتم، آن تجربیات برای رقمزدن ارتباطات موثر به ما کمک کرد و ما با هنرمندان تئاتر سوریه و یمن و عراق و تونس ارتباط گرفتیم. این ارتباطات باعث شد که سال ۱۴۰۰، ما از بخش بین المللی حوزه هنری با نمایش «عِندَ ما تَنتَهی تُسقُط» که دارای موضوع و محتوا ضدصهیونیستی است، در جشنوارههای «جندو» و «کاف» کشور تونس شرکت کنیم. این نمایش در این ۲ جشنواره اجرا شد، رتبه و جوایزی زیای دریافت کرد و عنوان نمایش برگزیده به مفهوم مطلق را از آن خود کرد. درضمن، در این اعزام و شرکت، ما با هنرمندان تونس ارتباطات بیشتری پیدا کردیم.
تئاتر حوزه هنری و تئاتر ایران میتواند در جشنوارههای آسیایی، اروپایی و آفریقایی حضور پیدا کند
وی با بیان اینکه ارتباطات ما با کشور تونس، به عنوان یکی از کشورهای مهم آفریقایی-عربی که دارای اعتبار و جزو رسمیترین جشنوارههای تئاتری کشورهای عربی و مسلمان است، بسیار مهم و ارزشمند بود، گفت: سال ۱۴۰۱ گروه تعزیهای را به جشنواره تئاتر صحرایی در یکی از استانهای جنوبی تونس اعزام کردیم. این گروه، بهترینهای تعزیه ایران بودند و در رقابت با ۳۰ کشور دنیا توانستند با اجرای تعزیه حضرت حر، عنوان کار برگزیده به مفهوم مطلق را کسب کنند. سال گذشته نیز، «اسب قاتلین» به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشمزاده از هنرمندان استان فارس، برگزیده مفهوم مطلق دوره چهل و یکم جشنواره تئاتر فجر شد. پس از اجراهای موفق و پرتماشاگر در شیراز، ما این کار را برای اجرا در تونس انتخاب کردیم و به جشنواره «کارتاژ» اعزام شد؛ جشنواره «کارتاژ» بزرگترین و معتبرترین جشنواره تئاتر تونس است. امسال نیز نمایش «آلاء» از طرف بخش بینالملل حوزه هنری به هفتمین جشنواره بینالمللی مونودرام «کارتاژ» تونس اعزام شده است. این نمایش قرار است از ۶ تا ۱۳ اردیبهشت در این جشنواره بینالمللی حضور پیدا کند و با آثار کشورهای اقصی نقاط دنیا حاضر در این رویداد، رقابت کند.
زارعی تاکید کرد: تئاتر حوزه هنری و تئاتر ایران به سطحی رسیده که بتواند در ژانرهای مختلف در جشنوارههای آسیایی، اروپایی و آفریقایی حضور پیدا کند. جا دارد از آقای سیدامیر جاوید مدیر بخش بینالملل حوزه هنری انقلاب اسلامی تشکر کنم چراکه در این چند سال، همکاری لازم و تمام و کمال را با مرکز هنرهای نمایشی داشته است. ما هر زمان که خواستیم نمایشی را به جشنوارههای مختلف در کشورهای دیگر اعزام کنیم با آغوش باز از آن استقبال کردند. این امر نشان از این دارد که تئاتر حوزه هنری به جایی رسیده است که هم بتواند تجربیات خود را در جشنوارههای کشورهای مختلف انتقال دهد و هم بتواند بحث جهاد تبیین و صدور انقلاب را که جزو وظایف ذاتی حوزه هنری است به خوبی انجام دهد.
وی درباره ویژگیهای نمایش «آلاء» توضیح داد: نمایش «آلاء» به کارگردانی و نویسندگی محمد کاظمتبار، نمایشی در حوزه مقاومت و جنگ است که روایتی جذاب از مقاومت و جنگ و دفاع مقدس ما ارایه میدهد. این نمایش تاکنون توانسته اجراهای موفقی داشته باشد و جوایز بسیاری را کسب کرده است.
تونس در حوزه تئاتر، حوزه هنری را نماینده ایران میداند
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره ویژگیهای جشنوارههای تئاتر کشور تونس، یادآور شد: کشور تونس، کشوری است که بحث بیداری اسلامی برای اولین بار از آنجا آغاز شد و هنوز هم بحث بیداری اسلامی در این کشور مطرح است. هنرمندان و روشنفکران تئاتری کشور تونس، با ما در صهیونیستستیزی و ظلمستیزی ثابتقدم هستند و آثار هنری و تئاتری ضدصهیونیستی زیادی را تولید میکنند. در ضمن هم هنرمندان، هم مردم تونس سالها است که از مدافعان مردم فلسطین و غزه هستند و افرادی هستند که در بحث انقلابیگری با ما بسیار همسو بوده و پیشرو هستند.
خزاعی درباره معیارهای مدنظر جشنوارههای تئاتری تونس برای انتخاب آثار ایرانی، گفت: انتخاب آثار هم از وجه هنری، هم محتوایی برای این جشنوارهها اهمیت دارد. معمولا در تونس به جهت اینکه کشوری بسیار سیاسی است، نمایشهایی که در جشنوارههایش روی صحنه میرود، جنبههای سیاسی بالایی دارد. در اکثر تئاترهای هنرمندان کشور تونس مفاهیمی چون مبازره با فساد، انقلابیگری و مبارزه با صهیونیستها زیاد دیده میشود و این مساله در بحث انتخاب آثار ایرانی نیز موثر است.
وی با بیان اینکه تونس در حوزه تئاتر حوزه هنری را نماینده ایران میداند، افزود: بیشتر تئاترهایی که از ایران به تونس اعزام شده و در جشنوارههای مختلف حضور پیدا کردهاند، آثار حوزه هنری هستند به گونهای که میتوان گفت جشنوارههای تونس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی را نماینده تئاتر ایران میدانند.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان درباره معرفی تماشاخانه بزرگ و تاریخی کشور تونس به هنرمندان تئاتر ایران، بیان کرد: تونس، در شمال آفریقا قرار دارد و به فرانسه و ایتالیا نزدیک است. سالها قبل از اینکه مستعمره فرانسه باشد، مستعمره ایتالیا بود و شاید بیش از ۲۰ تماشاخانه به سبک قدیم روم در آنجا احداث شده بود. به جهت اهمیت این تماشاخانهها، ما در حوزه هنری ۲ کتاب پژوهشی «تاریخ تونس» و «تماشاخانههای رومانیها» نوشته دکتر ریاض رییس دانشگاه هنرهای زیبای شهر کاف را که درباره تماشاخانههای رومی در تونس و سبقه تئاتر تونس است ترجمه کردیم و قرار است توسط انتشارات سوره مهر حوزه هنری چاپ شوند.
کد خبر 6090132 فریبرز دارایی