Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@19:07:05 GMT

توزیع ۳۵۰ هزار اصله نهال در استان تهران

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۹۹۸۵۹

توزیع ۳۵۰ هزار اصله نهال در استان تهران

به گزارش ایرنا، علینقی حیدریان در آستانه هفته منابع طبیعی در یک نشست خبری اظهار داشت: هفته منابع طبیعی امسال با شعار «همه با هم جهاد برای حفاظت از منابع طبیعی» در سراسر کشور و استان تهران بدلیل شیوع ویروس کرونا با محدودیت اجرا خواهد شد که مهمترین برنامه این هفته توزیع ۳۵۰ هزار اصله نهال در سطح استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در شهرستان های استان تهران مردم می توانند با مراجعه به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ها نهال رایگان دریافت کنند و در شهر تهران نیز با همکاری سپاه، بسیج؛ دانشگاهیان، شهرداری ها و سایر موسسات این نهال ها در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

حیدریان ادامه داد: در شهرستان هایی هم که نمازجمعه داشته باشند این هفته در محل برگزاری نمازجمعه نهال رایگان در بین مردم توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به سیمای منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: این استان یک میلیون و ۳۷۰ هزار هکتار مساحت دارد که از این میزان یک میلیون و ۷۶ هزار هکتار آن تحت پوشش منابع طبیعی استان تهران است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران تاکید کرد: ۷۵ هزار هکتار عرصه ملی و ۵۹ هزار هکتار مساحت جنگلی در استان وجود دارد که عمده این مراتع در شمال استان و مناطق ییلاقی است.

به گفته وی، مراتع استان تهران ۹۱۸ هزار هکتار و ۲۸۸ هزار هکتار مناطق ییلاقی در شمال استان تهران وجود دارد و همچنین ۳۶۸ هکتار مناطق ییلاقی وجود دارد که عمده آن در جنوب استان تهران است.

حیدریان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ۱۰۵ هزار هکتار عرصه بیابان های استان تهران بوده که عمده آنها در ورامین، پیشوا، پاکدشت و ملارد است.

وی اظهار داشت: یک میلیون و ۴۳۷ هزار هکتار فعالیت آبخیزداری با ۱۳۴ زیرحوزه عملیات آبخیزداری وجود دارد که برای ۱۹۷ پروژه آن مطالعه  و برنامه ریزی شده است. همچنین ۴۸ طرح اجرا و ۳۴ طرح نیز در دست اجرا است که اهمیت ویژه برای حفظ آب و خاک استان تهران دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران خاطرنشان کرد: حفظ آب و خاک، پوشش گیاهی استان تهران از مسئولیت های این سازمان است اما برای اینکه بتوانیم به درستی مسئولیت خود را انجام دهیم نیازمند مشارکت عمومی بویژه مردم هستیم و باید حفظ منابع طبیعی به صورت فرهنگ درآید.

به گفته وی، در هر هکتار ۱۶.۴ تن فرسایش خاک از طریق سیلاب ها که باعث شسته شدن خاک می شود ایجاد می شود همچنین ۲۱ تن فرسایش بادی ناشی از جابجایی خاک توسط باد و طوفان ها وجود دارد.

حیدریان تاکید کرد: از طریق آبخیزداری می توانیم  در هر هکتار، جلوی فرسایش ۹ تن خاک را بگیری و همچنین امکان جلوگیری از رسوب ۴.۹ متر مکعب در سدها وجود دارد.

وی با اشاره به اقدامات این اداره کل در حفظ و صیانت اراضی ملی در استان تهران نیز گفت: امسال ۱۵۶ حکم اجرای قطعی قلع و قمع ساختمان ها گرفته شده که تا بهمن ماه ۱۱۰ مورد آن اجرا و مابقی آن تا پایان سال اجرا می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران یادآور شد: سامانه ۱۵۰۴ در طول شبانه روز آماده دریافت شکایات و گزارشات مردمی است که اگر عرصه ای دچار آتش سوزی، تخریب و تصرف می شود مردم از این طریق گزارشات خود را اعلام کنند اما یک سامانه دیگری به شماره ۱۳۹ است که این سامانه نیز به گزارشات مردمی اختصاص دارد و اگر مثلا در شهرستان ورامین و یا دماوند اتفاقی روی دهد از طریق این سامانه به اداره کل منابع طبیعی همان شهرستان ارتباط برقرار می شود.

وی با اشاره به اقدامات این اداره کل در راستای طرح کاداستر و یا همان صدور سند تک برگی در اراضی ملی استان تهران نیز گفت: در ۱۱ ماهه امسال برای ۴۳۲ هکتار زمین سند تک برگی از طریق حدنگاری های انجام شده صادر شده است که این رقم تا پایان سال به ۵۰۰ هکتار می رسد و برای سال آینده نیز برنامه ریزی شده که به همین مقدار برای اراضی سند صادر شود.

حیدریان تاکید کرد: صدور سند تک برگی از زمین خواری و تصرفات جلوگیری نمی کند بلکه دقت عمل را بیشتر می کند و به عبارتی سند دار کردن اراضی می تواند روند تغییر کاربری و زمین خواری ها را کاهش دهد.

وی خاطرنشان کرد: برای سال آینده نیز در نظر داریم ۵۰۰ هکتار باقیمانده اراضی ملی را به سند کاداستری مجهز کنیم و تا پایان سال ۱۴۰۰ تلاش داریم کلیه اراضی ملی استان تهران را دارای سند کاداستری کنیم.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان تهران، عرصه هایی که زیر پوشش طرح کاداستر قرار می گیرند در سامانه کاداستر ثبت اسناد بارگذاری و بدینوسیله علاوه بر برطرف شدن بسیاری از مشکلات ثبتی، این اقدام گامی مهم برای پیش گیری از وقوع پدیده زمین خواری و هرگونه سوء استفاده احتمالی از عرصه های ملی به شمار می آید.

به گزارش ایرنا، استان تهران دارای یک میلیون و ۷۸ هزار هکتار اراضی ملی است.

برچسب‌ها منابع طبیعی و آبخیزداری روز درختکاری شهر تهران اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری روز درختکاری شهر تهران منابع طبیعی و آبخیزداری روز درختکاری شهر تهران اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران اخبار کنکور کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران مدیرکل منابع طبیعی یک میلیون هزار هکتار اراضی ملی اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۹۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۹ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت

ایرج عالی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان داشت: از این میزان اعتبار ۳۲ میلیارد تومان ملی، ۱۵ میلیارد تومان استانی، ۵ میلیارد تومان مدیریت جامع و هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نیز از محل تملک دارایی استان است.

وی بیان اینکه تاکنون کار مطالعات طرح تفصیلی آبخیزداری در سطح ۶۳ حوزه شامل ۶۵۰ هزار هکتار (نزدیک به ۳۴ درصد از مساحت کل استان) انجام شده است، افزود: این مطالعات منجر به اجرای عملیات مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی شده است.

عالی با اشاره به اینکه استان ایلام یکی از استان های موفق در اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری است، عنوان کرد: اجرای طرح های آبخیزداری علاوه بر جلوگیری از فرسایش بی‌رویه خاک و تغذیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی، نقش موثری در هدر رفت آب‌های روان، تغذیه و احیای قنوات، استخرهای ذخیره آب و انتقال آب کشاورزی دارند.

وی به تفاهم نامه سه جانبه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، استانداری ایلام و سازمان مدیریت برنامه ریزی استان در سال گذشته اشاره کرد و اضافه کرد: در یک دوره سه ساله یعنی از سال ۱۴۰۲ تا سال ۱۴۰۵ در سطح ۵۱۱ هزار هکتار از مناطق مطالعه شده در کل استان طرح‌های آبخیزداری با اعتبار ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اجرا می شود که قرار است اعتبارات مورد نیاز در این قرارداد از محل مولد سازی و تهاتر نفت تامین و تخصیص داده شود.

وی تصریح کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری از مهمترین برنامه‌های موفق پیشگیری از تخریب عرصه‌های مرتعی، جنگلی و مخاطرات ناشی از جاری شدن سیل های مخرب در مناطق شهری و روستایی است.

معاون آبخیزداری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام با اشاره به تغییرات و شرایط اقلیمی افزود: اجرای طرح های آبخیزداری یکی از بهترین فرصت‌ها و مهم ترین راهکار عملی و موثر، برای جبران کم آبی و عبور از بحران خشکسالی است.

وی اظهار داشت: اجرای پروژه های آبخیزداری از جمله عملیات خاکی ذخیره نزولات و پخش سیلاب در مناطق مستعد و بالادست اراضی کشاورزی, عملیات مکانیکی و بیومکانیکی و نیز با اتمام مطالعات تفصیلی اجرایی پارک آبخیز حوزه شهر دهلران ایجاد پارک آبخیز ازجمله برنامه های است که در سال جاری در شهرستان دهلران جانمایی و اجرا می شوند.

کد خبر 6092659

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • ۵۹ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • کاشت بیش از ۵ میلیون اصله نهال در بوشهر + تصویر
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • استحصال ۴۸۷ میلیون متر مکعب آب با اجرای عملیات آبخیزداری در کرمانشاه
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی