Web Analytics Made Easy - Statcounter

این کارشناس بیان کرد: استقراض از صندوق توسعه ملی نیز یکی دیگر از راهکار‌ها برای تامین کسری بودجه است که موجب افزایش پایه پولی می‌شود و تاکیدات فعلی حاکمیت تاکنون در کشور این بوده است که دولت منابعی را که از محل صندوق توسعه ملی برداشت کرده است را به این صندوق برگرداند. به گزارش پول نیوز، امیرحسین شریعتی تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه بانک مرکزی ارکانی شامل مجمع عمومی، شورای پول و اعتبار، هیات عامل و هیات نظارت اندوخته اسکناس دارد که زیرمجموعه این بانک هستند، گفت: بانک مرکزی وظیفه دارد که ارزش پول را با اتخاد سیاست‌های درست حفظ کند و در مجموع باید به عنوان یک نهاد ناظر بر فعالیت‌های بانکداری و قوانین پولی و مالی نظارت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: به طور معمول در همه کشور‌ها بانک‌های مرکزی مستقل از دولت‌ها عمل می‌کنند تا حیات خلوت دولت‌ها نباشند. در کشور آمریکا ۱۲ فدرال رزرو وجود دارد که تنظیم کننده نرخ بهره در نقاط مختلف کشور هستند و از فدرال رزرو اصلی تبعیت می‌کنند تا حجم اسکناس، مسکوکات و نرخ بهره تحت نظر فدرال رزرو اصلی باشد.

شریعتی گفت: دولت سه روش برای تامین کسری بودجه در پیش دارد یکی آنکه باید مستقل از بانک مرکزی عمل کند، در ترازنامه بودجه یک بخش منابع و بخش دیگر مصارف است و دولت باید با تنظیم منابع درآمدی و هزینه‌ها به نوعی هزینه‌کرد خود را مدیریت کند تا ناچار به روش‌های استقراض نباشد.

کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه هرچه دولت از بانک مرکزی استقراض بیشتری داشته باشد، بدهی دولت به بانک مرکزی افزایش می‌یابد و پولی که از بانک مرکزی به سمت بازار می‌آید، افزایش می‌یابد، ادامه داد: افزایش پایه پولی که همانند آن در دهه ۷۰ شمسی به وجود آمد، اثرات تورمی سنگینی دارد.   بیشتر بخوانید: نتیجه حذف صفر از پول ملی بر تورم چیست؟
وی خاطرنشان کرد: راه دومی که در سال‌های گذشته نیز تجربه شده این است که دولت به صورت غیرمستقیم از بانک مرکزی استقراض کند به این شیوه که از بانک‌های تجاری قرض بگیرد. بانک‌های تجاری منابعی را نزد بانک مرکزی وثیقه کرده‌اند که دولت می‌تواند از منابع آن‌ها برداشت داشته باشد که بازهم موجب افزایش پایه پولی می‌شود.

تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: در بین سال‌های ۹۲ تا ۹۷ استقراض دولت از بانک‌های تجاری تجربه شده است و باز هم پایه پولی را افزایش داده است که در نهایت رشد نقدینگی را به دنبال داشته است و اکنون ۳ میلیون میلیارد ریال نقدینگی در کشور وجود دارد که بخشی از آن فعلا مهار شده است.

وی خاطرنشان کرد: استقراض از صندوق توسعه ملی نیز یکی دیگر از راهکار‌ها برای تامین کسری بودجه است که موجب افزایش پایه پولی می‌شود و تاکیدات فعلی حاکمیت تاکنون در کشور این بوده است که دولت منابعی را که از محل صندوق توسعه ملی برداشت کرده است را به این صندوق برگرداند.

شریعتی عنوان کرد: آقای همتی، رئیس کل بانک مرکزی تاکید زیادی داشته است که بانک مرکزی اسلحه‌ای دارد که گلوله‌ای در آن نیست و پول ملی به واسطه استقراض زیاد با کاهش ارزش زیاد روبه‌رو شده است.  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: کسری بودجه دولت کسری بودجه بانک مرکزی سیستم بانکی شبکه بانکی اقتصاد ایران افزایش پایه پولی تامین کسری بودجه صندوق توسعه ملی بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۰۰۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشایش‌های جدید ارزی در راه است

به گزارش خبرنگار صداوسیما، معاون بین الملل بانک مرکزی گفت: رئیس کل بانک مرکزی برای شرکت در پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک توسعه اسلامی به دعوت رئیس این بانک به ریاض سفر کرد. بانک‌های مرکزی کشور‌های عضو و مقامات بین المللی در این سفر حضور داشتند، که خوشبختانه در حاشیه اجلاس مذاکرات خوبی با مقامات سازمان‌های بین المللی و بانک‌های مرکزی کشور‌هایی که طرف کاری ما هستند صورت پذیرفت.
آقای کریمی گفت: خوشبختانه اتفاقات خوبی در خصوص گشایش‌هایی برای آزادسازی منابع مسدود شده ما در برخی کشور‌ها که سال‌ها بود به کار گرفته نشده بود صورت پذیرفت که در آینده خبررسانی میشود.
معاون بین الملل بانک مرکزی همچنین گفت: بانک مرکزی در طی ماه‌های گذشته ۴۴۵ میلیون یورو از بدهی‌های سال گذشته ایران به بانک توسعه اسلامی را از محل منابع مسدود شده تامین کرد که این باعث شد فرصت‌های جدیدی برای تامین مالی‌های جدید این بانک صورت پذیرد. چون تا زمانی که ایران بدهی داشت عملا تامین مالی جدیدی صورت نمیگرفت.
آقای کریمی خاطر نشان کرد: ما در ظرف چند روز گذشته توانستیم پرداخت حج عمره امسال را از محل منابع مسدودی خودمان به بانک‌های عربستانی منتقل کنیم و از این جهت یک نگرانی که وجود داشت برطرف شد. اما هدف اصلی در این سفر این بود که این پرداخت‌ها را تبدیل به یک رابطه پولی و بانکی با بانک‌های ذیربط در عربستان بکنیم که این بتواند برای پرداخت‌های عربستان به صورت پایدار در بیاید.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

دیگر خبرها

  • قدرت چانه‌زنی؛ عامل اصلی تخصیص بودجه
  • وزارت بهداشت تا پایان اردیبهشت باید حساب‌های بانکی خود را مسدود کند
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • ایجاد حساب واحد خزانه باعث افزایش شفافیت مالی می‌شود
  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی
  • شاه کلید مهار تورم
  • چرا بانک مسکن قرارداد با صندوق توسعه ملی را امضا نکرد؟
  • بانک مرکزی: گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • گشایش‌های جدید ارزی در راه است