Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@18:59:15 GMT

پختن غذای سالم با مثلث سلامت

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۰۰۹۹۰

پختن غذای سالم با مثلث سلامت

برای پختن غذا با "مثلث سلامت" مهم‌ترین مورد نوع مواد غذایی اولیه به‌کار رفته است یعنی صرف نظر از اینکه نوع غذا چه باشد، مواد اولیه می‌توانند بسیار ساده و در دسترس و معمولی اما همگی از نوع مرغوب باشند اما چطور؟! - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ برای پختن غذا با "مثلث سلامت" مهم‌ترین مورد نوع مواد غذایی اولیه به‌کار رفته است یعنی صرف نظر از اینکه نوع غذا چه باشد، مواد اولیه می‌توانند بسیار ساده و در دسترس و معمولی اما همگی از نوع مرغوب باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخستین و مهمترین نوع غذایی که ما مصرف می‌کنیم و در سلامت، مؤثر است قندها یا کربوهیدرات‌ها هستند که عمدتاً از طریق غلات در رژیم غذایی ما وارد می‌شوند و رایج‌ترین آن‌ها شامل گندم و برنج است و هر دوی این‌ها مورد تأیید مثلث سلامت هستند و عمده‌ غذای مردم را تشکیل می‌دهند.

از منابع مهم جایگزین گندم برای افراد جامعه، جو است که بسیار مورد تأکید و تأیید روایات اسلامی است اما امروزه کمتر مورد استفاده‌ی مردم قرار می‌گیرد و دسترسی به نان خالص و واقعی جو، کم است و جا دارد که سرمایه‌گذاران در این راستا، بیشتر تلاش کنند تا نان جوی مناسب در دسترس مردم عزیزمان قرار گیرد.

ماده‌ی اولیه بسیار مهم دیگر که نقش اساسی در تأمین انرژی و ساخت‌و‌ساز سلولی و تولید ویتامین‌های مهم محلول در چربی در بدن مانند ویتامین D همچنین تولید صفرا برای متابولیسم چربی‌ها و کاهش کلسترول خون دارد، چربی‌ها هستند که امروزه متأسفانه نوع چربی مصرفی مردم از نوع ارگانیک و طبیعی که شامل روغن کنجد و زیتون از گروه چربی‌ها و روغن‌های گیاهی و روغن‌های حیوانی مثل روغن زرد، روغن شحم گاو، روغن کوهان شتر و روغن دنبه به روغن‌های گیاهی صنعتی که بعضاً به شدت برای سلامت جامعه مضر هستند، مانند روغن پالم که مصرف صنعتی دارد و نه خوراکی، تبدیل شده است.

لازم است خانواده‌ها هر چه سریعتر روغن‌های صنعتی نباتی اعم از روغن مایع، روغن مخصوص سرخ‌کردنی و روغن نباتی جامد را با روغن‌های ارگانیک گیاهی و حیوانی فوق‌الذکر جایگزین کنند.

ماده‌ی غذایی دیگر که مورد استفاده عموم است، گوشت است که متأسفانه بر خلاف روایات، به‌جای مصرف گوشت گوسفند و شتر و پرندگان کوچک خشکی (بجز مرغ)، به سمت مصرف گوشت گاو، ماهی‌های پرورشی و مصرف مرغ صنعتی منحرف شده است؛ کسانی که به سلامت خود اهمیت می‌دهند باید نسبت به جایگزینی این ماده‌ غذایی در طبخ غذاها اقدام کنند تا جلوی بروز بیماری‌های خطرناکی مثل سرطان و بیماری‌های خود‌ایمنی گرفته شود.

ماده بعدی در طبخ غذا با مثلث سلامت، افزودنی‌ها و طعم‌دهنده‌ها هستند که متأسفانه به‌جای نمک طبیعی، زعفران، هل، دارچین، فلفل سیاه، زردچوبه و رب انار امروزه متأسفانه، نمک تصفیه‌شده، رب گوجه و گوجه‌فرنگی و رنگ‌های شیمیایی جایگزین شده‌اند که موجب بیماری‌های مختلف هستند و باید مواد ارگانیک در طبخ غذاها جایگزین مواد صنعتی شوند.

دکتر حسن اکبری؛ متخصص و دانشیار آسیب شناسی سلولی و محقق طب اسلامی ـ ایرانی

راهکارهای طب سنتی برای جلوگیری از "ریزش مو"طب سنتی | درمان بسیاری از بیماریها از طریق "ناف"!فیلم/ صفر تا صد درمان "کبد چرب" با راهکارهای طب سنتی!طب سنتی|چگونه از طریق "رنگ پوست" می‌توان به نوع بیماری‌ پی برد؟!راهکارهای ساده طب سنتی برای درمان "سینوزیت"میزان استفاده از "طب سنتی" در سیستم بیمارستانی کشورمان همچنان "صفر" است!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: طب سنتی طب سنتی مثلث سلامت طب سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۰۰۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان معدوم شد

 فریبرز راشدی  اظهار کرد: در ششمین روز از هفته سلامت و در راستای اجرای طرح تشدید کنترل بهداشتی واحدهای عرضه کننده مواد غذایی ، یک انبار زیرزمینی که مملو از مواد غذایی تاریخ گذشته بود کشف شد.

وی ادامه داد: اقلام غذایی کشف شده در این انبار شامل انواع آبمیوه و آبلیمو به وزن تقریبی سه تن است که چهار تا پنج ماه از تاریخ انقضای آنها گذشته بود.

رئیس مرکز بهداشت زاهدان تصریح کرد: این مرکز بهداشت، سلامت شهروندان را خط قرمز خود دانسته و با متصدیان متخلف از مقررات بهداشتی برخورد قانونی خواهد کرد.

وی افزود: در روز جاری نزدیک به ۱۹ تن مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی غیر قابل توزیع معدوم شد.

راشدی بیان کرد: این میزان مواد غیرقابل مصرف توسط بازرسان بهداشت محیط از انبارها و مراکز تهیه و توزیع سطح شهر زاهدان جمع آوری شده است.

وی تاکید کرد: پس از انجام مراحل قانونی و کسب مجوزهای لازم در محل سایت زباله شهرداری زاهدان و با حضور نماینده قوه قضائیه معدوم شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آن‌ها را کند
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آنها را کند
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • چرا شروع فصل بهار برای افراد آلرژی ایجاد می‌کند؟
  • «کرایی مرغ» یک غذای مجلسی که باید امتحانش کنی
  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی
  • سه تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان معدوم شد
  • همایش پیاده روی در یاسوج
  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید