Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@22:24:07 GMT

رسانه‌ها باید به اخلاق بیشتر توجه کنند

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۰۱۷۲۵

رسانه‌ها باید به اخلاق بیشتر توجه کنند

به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد خُدادی در مجمع عمومی سالیانه خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور که صبح امروز، چهارشنبه ۱۳ اسفندماه ۹۹ در محل ساختمان این معاونت برگزار شد، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و نقش موثر خبرنگاران و اصحاب رسانه در کاهش تبعات آن تصریح کرد: رسانه‌ها با اطلاع رسانی جامع و کامل و به دنبال آن فرهنگی سازی برای افکار عمومی در جامعه، توانستند تا حد زیادی از میزان ابتلا و کشته‌شدگان بکاهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه، اطلاع رسانی برای ممانعت از سفر‌های استانی و مسافرت‌های جاده‌ای، بالا بردن ضریب استفاده ماسک از ۳۰ به ۸۴ درصد، تشویق به خانه ماندن در مناسبت‌های نوروزی و... را از جمله فعالیت‌های موثری عنوان کرد که طی یک سال گذشته از سوی گونه‌های مختلف رسانه‌های نظیر مطبوعات، صداوسیما، شبکه‌های اجتماعی و تک تک خبرنگاران انجام شده است.

معاون مطبوعاتی با گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگارانی که بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند، اظهار کرد: کرونا دو لایه دارد؛ کادر بهداشت و درمان در رابطه با درمان جسم نقش آفرینی کردند و رسانه‌ها نقش آفرین در اطلاع رسانی برای مقابله هم افزایی، ایجاد اقناع جمعی درکمک به تامین نیاز‌ها و اقدامات مقابله کرونا بودند. اهالی رسانه از روز اول شیوع کرونا تا الان در سخت‌ترین روز‌ها در کنار بیماران و کادر درمان و شهروندان بوده و شجاعت و همت‌شان همچون همیشه مثال زدنی بود.

وی تشکل خانه مطبوعات را فرصت مغتنمی برای گردهمایی اهالی رسانه دانست و گفت: قدرت رسانه در هم افزایی است و خانه‌های مطبوعات این فرصت را می‌توانند فراهم کند.

تاکید بر توجه رسانه‌ها به سه عنصر مهارت، محتوا و مخاطب

خدادی با بیان این که برای خانواده مطبوعات به یک مثلث کاربردی اعتقاد دارد، تاکید کرد: مهارت، محتوا و مخاطب مثلثی است که بقای رسانه را موجب می‌شود و عدم توجه به این سه واژه، زمینه‌های حذف رسانه را ایجاد می‌کند. خانه‌های مطبوعات اگر بخواهند نقش و سهمی در ارتقا و بقای رسانه داشته باشند باید دنبال این سه نکته بروند. متاسفانه بیشتر تلاش ما و مراجعاتی که به ما می‌شود پیرامون این مثلث نیست. انرژی اصلی بعضا صرف توزیع رایانه و دادن مجوز می‌شود وبعضا رسانه هم دنبال این است که آگهی بیشتری بگیرد.

اهالی رسانه از جمله معرفت‌ترین و پرتلاش‌ترین اقشار جامعه هستند

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ با تاکید بر این که وقت و دغدغه خانه‌های مطبوعات باید صرف مخاطب، مهارت و محتوا شود توضیح داد: بعضا صدا‌هایی می‌شنوم که اعضای خانه‌های مطبوعات برای عضویت در هیات مدیره دچار ادبیات کاملا عجیب و غریبی می‌شوند و همدیگر را متهم می‌کنند. اختلاف در یک شهر و استان در موضوع خانه مطبوعات به گونه‌ای که صدایش به بیرون برسد قابل هضم نیست. اهالی رسانه نخبه‌ترین نخبه‌های کشور و با معرفت‌ترین و پرتلاش‌ترین لایه‌های این جامعه هستند و باید بتوانند کنار هم گفت‌وگو کنند.

وی با تاکید بر این نکته که در خانه‌های مطبوعات رقابت باید بر بستر رفاقت مبتنی باشد توضیح داد: خانه‌های مطبوعات اولویت اولشان باید پیداکردن نسخه‌ای برای بقای رسانه و افزایش قدرت آن باشد. امروز دیگر تعداد رسانه‌ها نشانه قدرت نیست.

معاون مطبوعاتی، ترویج و تقویت اخلاق در جامعه را ازجمله مسئولیت‌های اصلی رسانه‌ها دانست و در همین رابطه تاکید کرد: اعضای هیات مدیره خانه‌های مطبوعات نیز باید در گفتار و رفتار خود، نماد اخلاق و اخلاق‌مداری باشند.

خُدادی افزود: همه رسانه‌ها موظف هستند نیرو‌های خود را بیمه کنند و در حالیکه رسانه‌های اصلی ما این اقدام را انجام داده و حدود ۵ هزار نفر هم توسط معاونت مطبوعاتی در صندوق هنر، بیمه شده‌اند، هر روز شاهد مراجعه برخی خبرنگاران در موضوع بیمه هستیم. برای ما سوال است که مگر چند خبرنگار آزاد در کل کشور داریم. این آمار نشان می‌دهد که یک اختلالی در این فرایند وجود دارد.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود از همکاری معاونت مطبوعاتی با انجمن اهدای عضو نیز خبر داد و گفت: قرار است خبرنگاران افتخاری اهدای عضو داشته باشیم. پیشنهاد من مشارکت خبرنگاران در این طرح است؛ چراکه زندگی بخشیدن به انسان‌ها حال خوبی می‌دهد. همچنین قرار است در روز درختکاری به ازای هر فردی که اهدای عضو کرده یک درخت کاشته شود.

وی تقویت رسانه بر بستر محتوا و مهارت را یکی از سیاست‌های اصلی معاونت مطبوعاتی عنوان کرد و افزود: اعتقاد داریم شبکه‌های اجتماعی رقیب رسانه‌های فعال و رسمی کشور نیستند؛ بلکه شریک آن‌ها هستند. ما خوشحالیم که میلیون‌ها شریک و همکار به ما اضافه شده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رسانه ملی رسانه های دیجیتال خانه های مطبوعات معاون مطبوعاتی اهالی رسانه رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۰۱۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت برگزیدگان جشنواره «قهرمان ایران» از عملکرد رسانه ملی

مراسم اختتامیه جشنواره تلویزیونی «قهرمان ایران» در سال ۱۴۰۲ شامگاه پنجم اردیبهشت ماه با حضور رئیس سازمان صدا و سیما، وزیر ورزش و جوانان و تعدادی از قهرمانان و پیشکسوتان عرصه‌های مختلف ورزش در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، گفتگویی با سه ورزشکار برگزیده داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

 امیررضا معصومی که جایزه «قهرمان فردا» را دریافت کرد گفت: از سازمان صدا و سیما تشکر می‌کنم که این کار زیبا را انجام می‌دهد و  در این سه سال اخیر این جشنواره را پیگیری می‌کند و سال به سال تعداد شرکت کنندگان برای انتخاب برترین ورزشکار بیشتر شده است.

وی افزود: امسال پنج میلیون نفر شرکت کردند و این افزایش شرکت‌کننده در نظر سنجی نشان می‌دهد که از قدرت همدلی رسانه ملی استفاده شده است و امیدوارم در سال‌های آینده همینطور ادامه‌دار باشد.

معصومی درباره تورنمنت اخیر خود گفت: ۲۰ روز آینده برای آمادگی تیم ملی در تورنمنت گرجستان شرکت خواهم کرد.

حضور بیشتر مردم در نظرسنجی‌ها باعث خوشحالی ورزشکاران می‌شود

علی نادری سرمربی فوتبال ساحلی جایزه که «برترین مربی» ورزش در سال ۱۴۰۲ دریافت کرد و گفت: از مردم عزیزمان تشکر می‌کنم که رای دادند، امیدوارم توانسته باشیم باعث شادی دل مردم شویم.

وی عنوان کرد: زمانی که ما به موفقیت می‌رسیم مسئولیت ما بیشتر می‌شود و ما باید بیشتر تلاش کنیم و به فوتبال ساحلی توجه بیشتری داشته باشیم چراکه مردم دیگر انتظار سومی از ما ندارند و منتظر مقام دیگری هستند.

نادری درخصوص عملکرد رسانه ملی توضیح داد: زمانی که پنج میلیون نفر رای می‌دهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش می‌کنند و اتفاق بزرگی است و سال‌های آینده مردم بیشتر شرکت می‌کنند و هر چقدر مردم بیشتر حضور داشته باشند باعث انگیزه و خوشحالی ورزشکاران می‌شود.

رشته‌های دیگر هم پخش زنده داشته باشد

ناهید کیانی که جایزه «بانوی ورزش ایران» در سال ۱۴۰۲ را دریافت کرد و گفت: حس و حال خوبی دارم، دریافت جایزه در این جشنواره‌ها برای ما خیلی با ارزش است چراکه از طرف مردم انتخاب شدیم. مسئولیت من را سنگین‌تر می‌کند امیدوارم لایق این جایگاه باشم و تا پای جان برای خوشحالی مردم کشورم بجنگم.

وی افزود: همه اتفاقات این جشنواره عالی بود و در مصاحبه‌هایی که داشتم همیشه گفتم علاقمندم که رشته‌هایی که دیده نمی‌شوند به خصوص بانوان پخش زنده داشته باشند. البته رشته ما پخش زنده دارد، اما رشته‌های دیگر هم پخش زنده داشته باشد.

او گفت: با همه وجودم برای المپیک آماده می‌شوم، خداراشکر تمرینات خوبی را پشت سر می‌گذاریم تا روز المپیک بتوانم نتیجه خوبی دریافت کنم و تمام تلاشم را می‌کنم که افتخارآفرینی کنم مسابقات سختی است، اما من از پس آن برمی آیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است
  • رسانه‌ها مشکلات را با رعایت اخلاق منعکس کنند
  • روایت برگزیدگان جشنواره «قهرمان ایران» از عملکرد رسانه ملی
  • سندروم فتوشاپ‌سازی از سلبریتی‌ها
  • سندروم فتوشاپ سازی از سلبریتی‌ها
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • سلبریتی‌ها و سندروم فتوشاپ سازی
  • سلبریتی‌ها و سندروم فتوشاپ سازی/ در حاشیۀ بیماری ترانه علیدوستی
  • سلبریتی ها و سندروم فتوشاپ سازی/ در حاشیۀ بیماری ترانه علیدوستی