Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@22:41:10 GMT

کمک مومنانه؛ تجلی ایمان در بحران کرونا

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۰۵۵۶۳

کمک مومنانه؛ تجلی ایمان در بحران کرونا

خبرگزاری مهر، گروه دین و آئین، فاطمه علی آبادی: افسردگی، اضطراب و نگرانی از جمله بیماری‌های فراگیر عصر کنونی به شمار می‌رود، بیماری که قدرت سازگاری انسان را با خود و جامعه برهم می‌زند و همچنین سبب اختلال در ساختار تفکر و عواطف آدمی می‌شود. بر اساس آیات قرآن کریم بهترین راه برای پیشگیری و مبتلا نشدن به این بیماری خطرناک رسیدن به آرامش قلبی و معنوی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز نیز که تمام کشورهای دنیا از جمله ایران با چالشی طاقت‌فرسا به نام ویروس کرونا (کووید -۱۹‌) روبرو هستند هر کسی به دنبال پیدا کردن راه‌حلی برای برون رفت از اضطراب و نگرانی ناشی از این بحران فراگیر و رفع آن است. یکی از راه‌های مقابله با این اضطراب و نگرانی حتی دفع و رفع این بلای فراگیر، تقویت معنویت و رجوع به دعا و توسل است. این امر تا بدان حد اهمیت دارد که در کتاب شریف نهج‌البلاغه از امیر حکمت و بلاغت حضرت علی (ع) نقل شده است: و ادفعوا امواج البلاء بالدعاء.

انسان مؤمن به واسطه اعتقاد و باور دینی و همچنین سبک زندگی معنوی که دارد با تیز بینی و بصیرت در ماورای همه تلخی‌ها و سختی‌ها، زیبایی‌های آن را نیز مشاهده می‌کند برای همین است همیشه در نهایت آرامش بحران‌ها را مدیریت کرده و به راحتی از مشکلات عبور می‌کند. یکی از آن صحنه‌های زیبایی که می‌توان در مواجهه با تلخی‌های ابتلائات و مشکلات مشاهده کرد صحنه تضرع، نیایش و توجه به خداوند متعال است؛ تضرع به درگاه خداوند و یاد خدا سبب آرامش فردی و اجتماعی افراد و موجب رهایی انسان از اضطراب و دلهره می‌شود.

در همین راستا با حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار، پژوهشگر حوزه دین و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به گفتگو نشسته ایم.

دکتر رضا برنجکار در گفتگو با خبرنگار مهر، با استناد به آیه مبارکه «الا بذکر الله تطمئن القلوب» به تبیین اثر بخشی معنویات در آرامش روحی و قلبی انسان پرداخت و اظهار داشت: یاد خدا نتیجه ایمان و مایه آرامش و رفع غم و اندوه انسان می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با طرح این پرسش مبنی بر اینکه چگونه است انسان با یاد خداوند به آرامش می‌رسد و در مواجهه با مشکلات و سختی‌ها صبر پیشه می‌کند؟ پاسخ داد: انسان مؤمن بر اساس تعالیم دینی می‌داند که دنیا قرارگاه ابدی او نیست بلکه باید دیر و یا زود به عالمی غیر از عالم دنیا کوچ کند بر همین اساس همواره دنیا را پلی برای رسیدن به جهان همیشگی و ابدی آخرت می‌بیند؛ معنویت و اعتقاد به عالم آخرت سبب می‌شود آدمی در برابر آزمون‌ها و مشکلات دنیا چون ویروس کرونا صبر و شکیبایی پیشه کند.

کرونا آزمونی برای اثبات بندگی

وی با اشاره به اینکه بشر در عالم دنیا همواره با امور خیر و شر مواجه می‌شود، گفت: بر اساس تعالیم دینی عالم دنیا جهانی نیست که انسان همواره در آن با خوشی و لذت روبرو باشد بلکه با شر و فتنه‌های فراوانی مواجه می‌شود که همه از سنت‌های الهی به شمار می‌رود تا انسان به این واسطه مورد امتحان و آزمایش قرار گیرد؛ ویروس کرونا نیز یکی از آن آزمون‌ها به شمار می‌رود.

حجت الاسلام دکتر برنجکار مواجهه آدمی با رنج و سختی را از دریچه معنویت سراسر لذت و رسیدن به آرامش ابدی بیان کرد و گفت: ایمان به خداوند مهربان و توجه به معنویت می‌تواند امید انسان را در سختی‌ها افزایش دهد برای همین مؤمن سختی‌ها را نردبانی برای رسیدن به لذت ابدی می‌داند و به راحتی از کنار آن عبور می‌کند در حالی که انسان مادی گرا چنین نیست و در سختی‌ها و دشواری‌ها همه هستی و سرمایه‌های خود را از دست رفته می‌بیند و به ناامیدی مبتلا می‌شود.

دعا و توسل راهی برای رسیدن به آرامش درونی

این استاد حوزه و دانشگاه درباره فلسفه آزمایش و ابتلاء همچنین نقش سازنده آن گفت: انسان معنوی همیشه در گرفتاری‌ها تلاش می‌کند آن را حل کند و در همین حین با دعا و توسل از خداوند متعال که معدن کمال و قدرت بی نهایت است استمداد می‌طلبد تا با آرامش از بحران‌ها و امتحانات عبور کند؛ مؤمن درد و رنج را وسیله‌ای برای رسیدن به کمال و سعادت می‌بیند برای همین همیشه آرامش دارد و در برابر مشکلات بیش از سایرین اهل تاب آوری است.

وی افزود: برای مؤمن معنویت اصل است و مادیات در مرتبه بعد قرار دارد، اگر مؤمن را با انسان غیر مؤمن در نظر بگیریم می‌بینیم که هر یک از این دو در مواجهه با نقص دنیوی چه عکس‌العمل و رفتاری از خود بروز می‌دهند. انسان غیر مؤمن مادی گرا وقتی نقص مادی به او می‌رسد گویی همه دنیا و هستی خود را از دست داده و فشار سنگینی به او وارد می‌شود در حالی که مؤمن چنین نیست.

ذکر الهی و اثرات شگرف آن در سلامت روح و جسم

حجت الاسلام دکتر برنجکار درباره معنویت و تأثیر آن در سلامت جسم، اظهار داشت: بر اساس تحقیقاتی که در علم پزشکی و روان شناسی صورت گرفته آرامش روحی در سلامت جسم تأثیر مستقیم دارد زیرا جسم و روح آدمی با یکدیگر در ارتباط هستند، برای همین است که ارتباط با خداوند متعال آرامش بخش بوده و تقویت قوای روحی و جسمی را به دنبال دارد؛ بنابراین ذکر الهی در بحران‌ها اثرات شگرفی در روح و روان و در نهایت جسم انسان می‌گذارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه جامعه ایمانی در حوادث و بحران‌ها عملکرد مطلوبی از خود نشان می‌دهد، عنوان کرد: جامعه دینی که به عنوان امت واحده قلمداد می‌شود و به معنویات اعتقاد دارد راحت تر می‌تواند در برابر ابتلائات و بحران‌ها مقاومت کرده و به دور از رفتارهای منفعلانه به رفع مشکلات اقدام کند.

کمک مومنانه؛ تجلی ایمان در بحران کرونا

وی در ادامه ارائه کمک‌های مومنانه آن هم با حفظ کرامت انسانی را نتیجه تعالیم دینی دانست که ملت ایران در بحران کرونا به نمایش گذاشتند، گفت: این اقدام و حرکت شمایلی از انسجام اجتماعی جامعه مؤمن و همدل ایرانی بود و مردم نشان دادند که در برابر کولاک‌های مشکلات نه تنها ضعیف نمی‌شوند بلکه قوی‌تر از گذشته تهدیدها را به فرصت تبدیل خواهند کرد و این از شاخصه‌های جامعه دیندار است.

حجت الاسلام دکتر برنجکار به جایگاه دعا و شفا در رفع بیماری‌ها و رابطه آن با علوم تجربی، گفت: در رابطه با علوم تجربی معتقد هستیم که قوانینی که در جهان حاکم است از سنت‌های الهی هستند و انسان می‌تواند گاهی با دعا و توسل از خداوند متعال بخواهد به وسیله معجزه این سنت‌ها تغییر دهد اما همیشه اینگونه نیست که معجزه‌ای صورت بپذیرد و سنتی تغییر کند. گاهی اوقات نیز همین درخواست و دعا برای شفا سبب می‌شود خداوند متعال در قالب همین سنت‌ها به صورت طبیعی یا علمی راه حل کشف واکسن را برای درمان بیماری به انسان نشان دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: اثر دیگر دعا و توسل آرامش بخشی آن است، انسان به واسطه دعا و توسل می‌تواند آرامش روحی کسب کند و همین آرامش اضطراب و استرس را از آدمی دور کرده و روند درمان را تسریع می‌بخشد. امروزه یکی از دلایل تشدید حال بیماران کرونایی را اضطراب و استرس بیان می‌کنند که می‌شود این فشار روحی را با تقویت معنویت کاهش داد.

کد خبر 5133935

منبع: مهر

کلیدواژه: ویروس کرونا نهج البلاغه کووید 19 قرآن قرآن قرآن کریم سازمان تبلیغات اسلامی حوزه علمیه فعالیت های قرآنی حجت الاسلام محمد قمی شورای عالی انقلاب فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه سی و هفتمین مسابقات بین المللی قرآن کریم انقلاب اسلامی ایران مسابقات قرآنی حرم حضرت معصومه س سازمان دارالقرآن الکریم استاد حوزه و دانشگاه حجت الاسلام دکتر برای رسیدن خداوند متعال دعا و توسل برای همین بحران ها سختی ها بر اساس سنت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۰۵۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هویت پوشالی صهیونیست‌ها در مقابل ایمان و قدرت موشکی ایران فروریخت

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کرمانشاه، علی شجاعی راد در این گفت‌وگو در خصوص پاسخ مقتدرانه و پیروزمندانه نیروهای مسلح کشورمان به رژیم صهیونیستی در عملیات "وعده صادق"، گفت: پس از عید نوروز و عید سعید فطر، این حماسه را بایستی عید پیروزی مقاومت و سومین عید امسال قلمداد کرد.

شجاعی راد اضافه کرد: با انجام این عملیات در واقع از سراسر ایران اسلامی فریاد خونخواهی سرداران عزیزمان سر داده شد و با یک عملیات بزرگ شجره ملعونه و خبیث رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار دادیم و ضربه محکمی به آن زده شد.

وی تصریح کرد: درواقع بیست و ششم فروردین امسال یکی از زیر مجموعه‌های بیست و دوم بهمن‌ماه سال ۵۷ است؛ روزی که امام خمینی(ره) پرچم افتخارآمیز اقتدار و خروش ملت ایران را در دست گرفت و حال در چهل و پنجمین سال پیروزی انقلاب اسلامی فرزندان این انقلاب، بزرگ‌ترین حمله موشکی و پهپادی جهان که یک فتح الفتوح به‌سان فتح‌های صدر اسلام و دوران جنگ تحمیلی بود را انجام دادند.

شجاعی راد با اشاره به مطلب چند روز پیش یکی از نشریات معتبر آمریکایی مبنی بر اینکه حال باید به جمهوری اسلامی به عنوان یک ابر قدرت جدید سلام کنید، گفت: هرکسی که درگذشته می‌گفت جمهوری اسلامی ضعیف است و تصور می‌کرد که اهل محافظه‌کاری و مماشات است می‌بیند چنین خبری نیست و بلکه همگان در برابر اقتدار این ملت تعظیم کرده‌اند.

وی افزود: ۴۵سال دشمن از جمله رژیم صهیونیستی تلاش کرد که به انواع و اقسام توطئه‌ها، اقتدار ایران را از بین ببرند اما نه تنها در این راه موفق نشد بلکه همگان دیدند که این اقتدار همه‌ی آن‌ها را روانه پناهگاه‌ها کرد.

این تحلیلگر با اشاره به یکی از جملات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه "اگر می‌خواهید دنیا به ما احترام بگذارد بایستی قدرتمند باشیم"، گفت: در حالی که روزگاری می‌گفتند اگر یک ناو آمریکایی حرکت کند چند حکومت در غرب آسیا سرنگون می‌شود و یا اینکه کسی جرئت ندارد به سمت اسرائیل یک فشنگ شلیک کند مگر اینکه بخواهد نابود شود؛ دیدیم که چه اتفاقی افتاد! فرزندان انقلاب اسلامی با اتکا به ایمان، تعهد و تخصص خود، کشور را به‌جایی رساندند که جهانیان به عنوان یک ابرقدرت به ما سلام می‌کنند و احترام می‌گذارند.

وی با بیان اینکه ملت ما به عنوان یک ملت متمدن در کنار سایر ملت‌ها خواهد بود و اجازه ستم به آن‌ها را نخواهد داد، گفت: این اقدام نیروهای مسلح کشورمان پایان معادلات وقیحانه و عجیب و غریب صهیونیست‌ها بود، و این‌بار معادله به نفع ما هست و ترکیبات امنیتی منطقه غرب آسیا را ایران مشخص می‌کند و این جمهوری اسلامی است که مشخص می‌کند در این منطقه چه اتفاقی خواهد افتاد و هیچکس بدون اجازه ما کاری نخواهد کرد.

علی شجاعی راد با بیان اینکه همین صهیونیسم‌ها چند هفته قبل جشن "پوریم" یعنی جشن ایرانی کُشی برگزار می‌کردند، گفت: این موضوع به این معناست که ۲هزار و ۵۰۰ سال پیش که نه جمهوری اسلامی و نه انقلاب اسلامی بود، می‌خواستند تمدن ایران از بین برود و در واقع این‌ها فقط با اسلام مشکل ندارند بلکه با هویت ملی ما مشکل دارند و ما با این اقدام، هویت پوشالی و دروغین صهیونیست‌ها را زیر غرش موشک از بین بردیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: صهیونیسم‌ها که از خود به عنوان چهارمین ارتش دنیا و یک ارتش شکست‌ ناپذیر یاد می‌کردند و یک روزی به‌خاطر گم‌شدن یک خلبان خود چهار کشور غرب آسیا را به هم ریختند که آن را پیدا کنند اما امروز می‌بینید که وقیحانه و بزدلانه فکر می‌کنند که چه کاری باید بکنند و نخست وزیر آن ها بیچاره و دیوزانه می‌گوید که ما پاسخ ایران را در غزه می‌دهیم، یعنی می‌خواهد با کشتن زنان و کودکان مظلوم جواب ایران را بدهد.

این تحلیلگر و کارشناس حوزه خاورمیانه، افزود: معادلات منطقه تغییر کرده است و امروز یک قطب قدرتمند در منطقه غرب آسیا به رهبری انقلاب اسلامی به‌ وجود آمده است که دنیای کفر و صهیونیسم را دچار چالش کرده است.

شجاعی با اشاره به اظهارات یکی از نظریه پردازان صهیونیست‌ها مبنی بر اینکه "اکنون در منطقه خاورمیانه بمب نیست که اسرائیل را تهدید می‌کند بلکه در این منطقه یک نسل جوان متکثر به وجود آمده که علاقه شدیدی به فرامین دینی دارد و در رأس آن جوانان مسلمان انقلاب اسلامی ایران است و تهدید اسرائیل این جوانان مسلمان است." خاطر نشان کرد: و همین جوانان مسلمان بودند که چند روز پیش بر سر آن‌ها بمب زدند.

وی با بیان اینکه صهیونیست‌ها بیش از اینکه یک ارتش قوی داشته باشند رسانه و جنگ روانی قوی دارند، گفت: صهیونیست‌ها نزدیک به بیش از دو دهه است که تبلیغات سنگینی در خصوص سامانه‌های دفاعی خود از جمله ،"گنبد آهنین" کرده اما می‌بینیم که این سامانه‌ها در برابر دستاوردهای کشورمان این چنین زانو زده است به گونه‌ای که یکی از سامانه‌های پیشرفته آن‌ها به نام "پیکان" که برای هر موشک آن ۶ میلیون دلار هزینه می‌شود در برابر یک پهپاد ۱۰هزار دلاری ما با شکست قرار می‌گیرد و این پهپاد از آن عبور نیز کرد.

علی شجاعی راد با بیان اینکه از آن زمان که این اسطوره‌های خیالی را می‌بافتند گذشته است، افزود: همه دیدند که چه اتفاقی افتاد و رژیم صهیونیستی با این همه ادعای قدرت، در برابر یک پاسخ کوچک از سوی کشورمان این چنین شکست می‌خورد و این موضوع در تاریخ خواهد ماند.

وی تصریح کرد: شبکه بی‌بی‌سی به عنوان دستگاه دروغ پراکنی رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانانش برای اولین‌بار و آخرین‌بار در تاریخ عمر خود یک جمله درست گفت و آن این بود که "هیبت اسرائیل از هم پاشید" و به نظر بنده صهیونیسم به پایان خود رسیده است.

شجاعی در ادامه اشاره‌ای نیز به شهادت سردار زاهدی و چند تن از مستشاران نظامی ایران در سوریه به دست رژیم صهیونیستی داشت، و افزود: ارتش پر خرج و لوس اسرائیل مهمانسرای ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران را در سوریه که هیچ ارزش نظامی ندارد را در یک عملیات ترور بزدلانه و برخلاف کنوانسیون ۱۹۶۹ وین که توسط خود آن‌ها وضع شده بود، مورد هدف قرار می‌دهد و یک شکست بد سیاسی را برای خود رقم زدند.

وی در خصوص پایان صهیونیسم از منظر مذهب تشیع نیز گفت: در منابع روایی شیعه وجود دارد که شاگردان امام صادق(ع) از ایشان پرسیدند که آیات آغازین سوره اسرا منظور چه کسانی هستند که در آخر الزمان یهودیان را از بین می‌برند؟ امام صادق در جواب ۳بار فرمودند: "والله قسم اهل ایران هستند". و ما این پیروزی و نابودی صهیونیسم را فتح باب و تحقق سوره اسرا می‌دانیم.

وی در پایان در خصوص ایجاد حس شور و خوشحالی و برگزاری تجمعات حمایتی از سوی مردم کشورمان در پی عملیات "وعده صادق"، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند که "سوخت موشک های ما حضور مردم در صحنه است" اگر این مردم نبودند دست نیروهای نظامی ما بسته می‌شد و مسئولین ما باید از این مردم با بصیرت و همیشه در صحنه قدردان باشند.

خبرنگار: سید محمد مهدی حسینی

انتهای خبر/

کد خبر: 1227432 برچسب‌ها ایسکانیوز خاورمیانه استانی ایسکانیوز سوریه امام خمینی ایران رژیم صهیونیستی انقلاب اسلامی دمشق اسرائیل

دیگر خبرها

  • حج تجلی وحدت و اقتدار امت اسلامی است
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • تجلی زندگی بر مدار مدیریت زمان
  • معرفی پنجمین سرمربی فصل تیم پرحاشیه!
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • تجلی شرافت انسانی در خیزش نخبگانی
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • هویت پوشالی صهیونیست‌ها در مقابل ایمان و قدرت موشکی ایران فروریخت
  • روحیه عقیدتی میان نیروهای انقلابی تقویت شود
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟