Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با پنجمین سالگرد رحلت آیت الله عباس واعظ طبسی اولین تولیت آستان قدس رضوی بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی سری به مرکز اسناد آستان قدس زدیم. جایی که مجموعه‌ای با ارزش از اسناد مرتبط با این مرید صدیق امام(ره) و برادر همدل رهبری در آن نگهداری می شود.

به گزارش قدس آنلاین، رئیس ادارۀ اسناد آستان قدس رضوی هم‌زمان با پنجمین سالروز رحلت اولین تولیت این آستان مقدس بعد از انقلاب اسلامی، از وجود مجموعه‌ای از اسناد مکتوب، تصویری و فایل‌های سخنرانی مربوط به آیت‌الله واعظ طبسی، در این مرکز خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دکتر الهه محبوب، با اشاره به مبارزات انقلابی آیت‌الله طبسی در پیش از انقلاب، بخشی از این اسناد را متعلق به سخنرانی‌ها و فعالیت‌های انقلابی این عضو فقید مجلس خبرگان رهبری دانست.
وی تصریح کرد: این اسناد در موضوعات مختلفی همچون تولیت آستان قدس رضوی و نهادها و مؤسسات وابسته به آن، انقلاب، اسناد موقوفات، احکام و نامه‌های اداری و مالی مرتبط با آستان قدس، حرم مطهر، حیطۀ شهری، استانی و کشوری است.
محبوب با بیان اینکه بخشی از این اسناد، نامه‌ها و احکام امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله) خطاب به آیت‌الله طبسی است، اظهار داشت: نامۀ آیت‌الله طبسی در سال ۱۳۶۸ شمسی دررابطه با اختصاص حق‌التولیۀ ایشان برای هزینۀ ایجاد صحن جمهوری اسلامی، رواق دارالولایه، کتابخانه آستان قدس و دانشگاه علوم اسلامی رضوی از دیگر اسناد موجود در این مرکز است.
او به ذکر آماری از این اسناد پرداخت و تصریح کرد: در مجموعه مدیریت اسناد، ۴۰۰ عنوان سند مکتوب از آیت‌الله واعظ طبسی موجود است که مربوط به دوران سرپرستی و تولیت ایشان در آستان قدس رضوی است و همچنین ۲ هزار و ۴۶۰ برگ سند درقالب فایل دیجیتال موجود است که قسمتی از آن متن سخنرانی‌های ایشان است.
محبوب ادامه داد: در حوزه اسناد دیداری و شنیداری بیش از ۵ هزار قطعه عکس در قالب فایل دیجیتال، ۱۰۸ فیلم و ۱۰۵۹ فایل صوتی از این عالم وارسته موجود است. همچنین ۱۴۲ قطعه عکس مربوط به عکس‌های مشترک آیت‌الله واعظ طبسی و مقام معظم رهبری در دوران پیش و پس از انقلاب است.

رئیس ادارۀ اسناد آستان قدس رضوی از بخشی از مهم‌ترین اسناد و نامه‌های این مجموعه نام برد و گفت: نامۀ امام‌خمینی(ره) مبنی بر انتخاب حاج شیخ عباس واعظ طبسی به عنوان سرپرست آستان‌قدس رضوی تا تعیین تولیت آن در سال ‌۱۳۵۷شمسی؛ نامۀ امام(ره) بر تفویض مقام تولیت آستان‌قدس رضوی به مرحوم واعظ طبسی در سال ‌۱۳۵۹شمسی؛ نامۀ کسب اجازه از محضر امام‌خمینی(ره) جهت بازسازی شهر هویزه توسط آستان‌قدس رضوی در سال ‌۱۳۶۱شمسی؛ تقدیرنامۀ امام‌خمینی(ره) از آیت‌الله واعظ طبسی بابت حسن مدیریت ایشان در سال ‌۱۳۶۷شمسی؛ نامۀ آیت‌الله خامنه‌ای به ایشان و انتصاب مجدد وی به عنوان نماینده ولی فقیه در استان خراسان جهت حل و فصل مشکلات مردم و بررسی مسائل مذهبی، سیاسی و اجتماعی مردم و وکالت در اخذ وجوه شرعی و مصارف آن در سال ‌۱۳۶۹شمسی؛ دستورات، امریه‌ها و دستورالعمل‌های مرحوم واعظ طبسی پیرامون انجام امور مختلف؛ نظرات ایشان پیرامون موقوفات آستان قدس و مصارف آن‌ها و استفتاء و مکاتبه با امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری پیرامون برخی از موقوفات و وضعیت آن‌ها بخشی از این اسناد است.
وی به متن حکم تولیت از سوی امام‌خمینی(ره) در سال ۱۳۵۹ اشاره کرد و اظهار داشت: در این متن امام(ره) بر حفاظت از متعلقات کتابخانۀ آستان قدس رضوی تأکید کرده‌اند.
در حکم آیت‌الله واعظ طبسی به دست‌خط امام(ره) آمده است: «جناب آقای مستطاب حجت‌الاسلام جناب آقای عباس واعظ طبسی دامت افاضاته، نظر به سابقه‌ای که جنابعالی در ادارۀ امور آستان مقدس حضرت ثامن‌الائمه صلوات الله و سلامه علیه و علی آبائه الطاهرین دارید و اعتمادی که دراین‌باره به جنابعالی می‌باشد، به سمت تولیت آن آستانه مقدسه منصوب می‌شوید تا با کمال جدیت و به طور دقیق از متعلقات آنجا خصوصاً کتابخانه و خزینه و محتویات ضریح مقدس و موقوفات و سایر متعلقات آن آستان مقدس محافظت کامل را بفرمایید و از حیف‌ومیل و ضیاع اموال جلوگیری نمایید و حضرات خدام محترم با جنابعالی در این امر لازم تشریک مساعی خواهند نمود و آنچه لازم به تذکر است این مطلب می‌باشد که هیچ‌یک از نهادهای جمهوری اسلامی مانند جهاد سازندگی و همچنین وزارت ارشاد ملی و یا اشخاص عادی حق دخالت در موقوفات و سایر متعلقات آستان قدس را ندارد. از خدای تعالی موفقیت را در انجام وظایف الهی مسئلت دارم.»

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: اولین تولیت استان قدس آیت الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس آستان قدس رضوی امام خمینی ره آیت الله طبسی امام ره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۱۲۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توازن قدرت جدید در جهان برخاسته از تئوری‌های امام راحل است

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار وح الله دهقانی فیروز آبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد، اظهار کرد: در انقلاب اسلامی دو عنصر علم و فناوری و روحیه معنوی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه پیروزی وعده صادق و توازن قدرت جدید در جهان برخاسته از تئوری‌های اصیل امام راحل است، مطرح کرد: در طول این مسیر نقش حوزه علمی و دانشی بسیار مهم بوده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه حرکت علمی باید همراه با روح تمدنی انقلاب اسلامی باشد، عنوان کرد: برای تحقق این هدف نیازمند پیگیری و مطالبه‌گری هستیم.

وی اضافه کرد: با یک فکر و بررسی اساسی باید به یک برنامه دقیق برسیم که چگونه می‌توان روح تمدنی انقلاب اسلامی را در مباحث علمی مختلف جاری کنیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه اگرچه این یک موضوع پیچیده است، ولی باید گام به گام به سمت آن برویم، خاطرنشان کرد: با این منطق باید در عرصه بین المللی کردن دانشگاه‌های کشور نیز اقداماتی انجام می‌شد.

نقش مهم علم و فناوری در معادلات امروز دنیا

در ابتدای این دیدار، روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با اشاره به جایگاه علم و فناوری در معادلات امروز دنیا اظهار کرد: عملیات «وعده صادق» دو ویژگی داشت. یکی دارا بودن فناوری واقعی و دوم شجاعت در استفاده فناوری.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور علم و فناوری را یکی از مهم‌ترین ارکان پیشرفت، توسعه و رشد کشور عنوان کرد و افزود: علم در گذشته بیشتر جنبه زینتی داشت. بعد از انقلاب صنعتی، علم یک محصول داد که عبارت از فناوری بود. غرب از این محصول علم برای بهره کشی از طبیعت و ثروت آفرینی استفاده کرد، اما در دهه‌های اخیر علم از عوامل ایجاد اقتدار و قدرت آفرین است.

دهقان با اشاره به اهمیت علوم اجتماعی اظهار کرد: از سال گذشته سعی کردیم به فضای تولید علوم اجتماعی بیشتر توجه کنیم.

کد خبر 6093154

دیگر خبرها

  • نیم قرن مجاهدت «فقیه مجاهد»/ از تاسیس شبکه ماهواره ای تا دانشگاه
  • انتشار اسناد ساواک درباره بازرسی از همسر سیدمصطفی خمینی
  • توازن قدرت جدید در جهان برخاسته از تئوری‌های امام راحل است
  • ماجرای جنجالی اهانت به امام خمینی (ره) در کتاب درسی هند؟
  • ناخدا صمدی: امام خمینی(س) اردیبهشت 58 فرمودند «ارتش باید بماند»/ پیش از آن پرسنل ارتش در پادگان‌ها امیدی به فردای خود نداشتند/ ابراهیم متقی: خلیج فارس یکی از حوزه‌های اصلی تهدید بوده، هست و خواهد بود
  • مطهری امام
  • اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟
  • ناشر هندی بابت اقدام وهن‌آمیز به امام خمینی(ره) عذرخواهی کرد
  • دهه کرامت فرصتی برای مقابله با توطئه دشمنان است
  • دهه کرامت؛ فرصتی برای افزایش معرفت مردم به اهل بیت (ع)