Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی‌های روز با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرکاربردترین داروی ضد دیابت ایران‎‌ساخت شد / درمان بیماران با دارو‌های ایرانی

محمدرضا ریاحی روحی مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان «مهبان شیمی سال»، گفت: متخصصان ما با بهره‌گیری از توان خود توانسته‌اند دانش لازم برای تولید ۶ محصول دارویی «متفورمین هیدروکراید موثر در درمان دیابت نوع ۲»، «سلکوکسیب از دسته دارو‌های کاهش‌دهنده التهاب، ضددرد و تب‌بر»، «پرگابالین موثر در کاهش عوارض صرع»، «ویتامین B۱»، «اس سیتالوپرام دارو‌های موثر بر سیستم اعصاب مرکزی، روان درمانی، ضدافسردگی و مهارکننده انتخابی سروتونین» و «دیلیتازم هیدروکلراید موثر در درمان فشار خون بالا» را کسب کنند.

هفته آگاهی از مغز به دور ششم رسید/ برگزاری برنامه‌های متنوع برای ارتقا آگاهی عمومی

مطالعات در ارتباط با شناخت مغز فرصتی است که اجازه می دهد جامعه درباره پیشرفت های انجام شده درباره تحقیقات مغزی همانند پیشرفت در تشخیص بیماری‌ها، درمان و پیشگیری از اختلالات مغزی نظیر آلزایمر، پارکینسون، اسکیزوفرنی و افسردگی ،اطلاعات و آگاهی بیشتری کسب کند.

 

 

زباله‌های پلاستیکی به گرافن تبدیل می‌شوند!

بسته‌بندی‌های پلاستیکی در همه‌جا دیده می‌شوند، از فروشگاه‌های مواد غذایی تا کیسه‌های پلاستیکی خرید از جنس پلاستیک هستند و این مواد پلاستیکی به جایی نمی‌روند و تجزیه آن‌ها در محل دفن زباله صد‌ها سال طول خواهد کشید. به‌منظور تسریع در روند تجزیه، دانشمندان دانشگاه رایس در حال تبدیل این پلاستیک‌های دور ریخته شده به مواد غیرسمی و طبیعی هستند. آن‌ها این کار را با استفاده از یک روش تازه توسعه یافته به نام «حرارت ژول فلش» انجام می‌دهند که در آن مواد پلاستیکی تا دمای بسیار بالا به سرعت گرم می‌شوند.

چوب‌های حرارتی صنعت ساختمان را متحول می‌کند / اقدامی دانش‌بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی

یوسف زارع بیدکی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان «گرما چوب پارسیان» گفت: چوب خام برای نمای ساختمان قابل استفاده نیست و در اثر آب، رطوبت و گرما از بین می‌رود. بر همین اساس با کوره‌های دانش‌بنیان طراحی شده در شرکت و عملیات حرارتی به چوب تا ۲۱۲ درجه حرارت داده می‌شود؛ این کار باعث افزایش مقاومت چوب در برابر گرما، باران، رطوبت و موریانه می‌شود.

 

 

محققان کشور امکان افزایش طول عمردریچه‌های بیولوژیکی قلب را فراهم کردند

رسولی فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «بررسی بافت های پریکارد تثبیت شده شیمیایی جهت ساخت دریچه های استنت دار بیولوژیکی؛ تحلیل های بیومکانیکی و مدلسازی» گفت: درمان بیماری‌های دریچه قلب با توجه به نوع و شدت بیماری های قلبی متفاوت است. به طور کلی، هیچ دارویی برای درمان چنین بیماری وجود ندارد. از این رو، تعویض دریچه بیمار با پروتز دریچه‌های قلبی، اغلب بهترین راه حل است. با توجه به استفاده گسترده از پروتز دريچه‌هاي قلبي آئورت، بررسي اين پروتزها از نظر عملکرد زيستي و زیست سازگاری از اهميت ويژه اي برخوردار است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو قلب گرافن دیابت دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۱۴۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت نیرو، اسماعیل نمازی با اشاره به آمادگی نیروگاه‌های کشور برای تأمین برق پیک تابستان امسال، افزود: از این میزان تولید ۶۱ درصد آن مربوط به واحد‌های سیکل ترکیبی است که میزان تولید انرژی آنها با افزایش ۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود ۱۵ میلیون مگاوات ساعت رسیده است.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم با افزوده‌شدن هشت واحد بخار جدید در نیروگاه‌های غرب کارون، عسلویه، فردوسی، خرم‌آباد، سبلان، بعثت پارس جنوبی (دو واحد) و ارومیه شاهد جهش تولید نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به‌عنوان واحد‌های تولیدکننده برق دوستدار محیط‌زیست هستیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی از کارآمدترین روش‌های بهبود راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور به شمار می‌آید که نه‌تن‌ها برای صنعت برق، بلکه برای محیط‌زیست و صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیز بسیار مؤثر است و در سال‌های آینده شاهد تأثیر گسترده آن خواهیم بود. نمازی گفت: تنها از محل افتتاح این واحد‌های جدید سالانه دو میلیارد مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه در فروردین‌ماه بخش اعظم برق موردنیاز کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تأمین شده است، گفت: میزان تولید برق واحد‌های گازی در این مدت با افزایش ۱۲ درصدی به چهار میلیون مگاوات و سهم تولید واحد‌های بخاری نیز به ۵.۵ میلیون مگاوات ساعت رسیده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی طراحی شد
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان
  • افزایش اشتغالزایی و رونق تولید از آثار و برکات وقف محسوب می‌شود
  • پیاده‌سازی توسعه بهره‌وری در هوشمندسازی صنعت فولاد
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • ارزیابی هوشمندسازی صنعت نفت با تولیدات فناورانه
  • تأمین ۴۰ درصدی نیاز داخلی به دستگاه نوار قلب با محصول ایران‌ساخت
  • صنعت نفت و گاز پیشتاز مسیر حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن