Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قم رئیس فعالیت های قرآنی دانشگاه علمی کاربردی گفت: برگزاری دوره های مهارتی قرآنی با رویکرد ترویج قرآن و عترت و سبک زندگی ایرانی اسلامی، حمایت از فعالان فرهنگی قرآنی در مراکز آموزشی و اجرای فعالیت های ترویجی و تبلیغی در مراکز آموزشی مورد تاکید است.

سلیمان عباسی، رئیس فعالیت های قرآنی دانشگاه علمی کاربردی قم، با توجه به شانزدهمین دوره جشنواره قرآن و عترت عمی کاربردی که در  18 اسفندماه به میزبانی قم برگزار میشود، در گفت و گو با ایسنا، در رابطه با برنامه های مرکز فعالیت های قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی، عنوان کرد: برنامه های این مرکز قرآنی در مجموع به سه حوزه سیاستگذاری و برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی، حوزه حمایت و پشتیبانی و اجرای فعالیت های تبلیغی ترویجی و حوزه  نظارت بر فعالیت های قرآن و عترت مراکز آموزشی و واحد های استانی تقسیم بندی می گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: فعالیت هایی مانند برنامه ریزی، تدوین و تصویب برنامه های قرآنی در شورای فرهنگی دانشگاه، مصوب نمودن دستور العمل ها وآیین نامه های اجرایی در هیئت امناء دانشگاه به منظور اجرای مصوبات در مراکز آموزشی، مشارکت در تدوین سند راهبردی دوم و سیاستگذاری فعالیت های قرآنی ۴ ساله دانشگاه در سند مزبور از فعالیت های حوزه برنامه ریزی و سیاستگذاری می باشند.

وی افزود: حمایت از فعالیت های قرآن و عترت واحدهای استانی و کانون های قرآن و عترت مراکز آموزشی، حمایت و پشتیبانی از برگزاری استارت آپ های قرآنی، مشارکت در برگزاری وبینارهای قرآنی، مشارکت در برگزاری برنامه های قرانی سایر دانشگاه های کشور، مشارکت در برگزاری دوره های مهارتی رسانه ای پادکست سازی قرآنی و... ازدیگر فعالیت های این مرکز است.

رئیس فعالیت های قرآنی دانشگاه علمی کاربردی قم در رابطه با تفاوت جشنواره قرآن و عترت با سایر جشنواره های قرآنی بیان کرد: نکته نخست جامعیت در تعدد رشته های جشنواره و بخش ها است؛ جشنواره قرآن و عترت دانشگاه در ۶ بخش آوایی، کتبی، پژوهشی، هنری، ادبی، فناوری اجرا می شود که تنوع رشته های جشنواره که به ۳۴ رشته می رسد موجب جمع علایق و پاسخگویی به علایق دانشجویان در بسیاری از زمینه های قرآنی می شود.

وی بابیان اینکه جامعیت در شرکت کنندگان از دیگر ویژگی ها یاین جشنواره است، به صورتی که کلیه دانشجویان، کارکنان، اعضاء هیئت علمی، مدرسان و با هر درجه علمی و شغلی می توانند در آن شرکت نمایند که در سایر جشنواره ها کمتر دیده می شود، ادامه داد: این جشنواره منطبق با نیازهای روز جامعه در حوزه قرآنی است و دست اندرکاران جشنواره همه ساله از طریق شورای قرآنی دانشگاه ها هر جا که احساس کنند امری مغفول مانده و یا نیاز به تولید محتوای بیشتر در حوزه وجود دارد بر آن نقطه تمرکز می کنند و آیین نامه جشنواره به صورت مداوم و سالانه ویرایش می شود و این از نقاط قوت جشنواره هر سال است.

رئیس فعالیت های قرآنی دانشگاه علمی کاربردی قم اظهار کرد: در بخش های هنری دانشجویان شرکت کننده موظف به تولید اثر هستند و در سایر بخش ها هم این به روز بودن مشاهده می شود که این به نوبه خود موجب رشد آثار قرآنی در رشته های مختلف می گردد که به غنای جشنواره می افزاید، وجود رشته هایی همچون ایده های قرآنی، کار آفرینی قرآنی که ویژه دانشگاه علمی کاربردی است حکایت از این امر دارد.

وی بیان کرد: کلیه دانشگاه ها جهت برگزاری این جلسه دورهم به صورت ماهانه جمع می شوند و باید گزارش برگزاری جشنواره را ارائه دهند که تاکنون ۱۱۰ جلسه برگزار شده است که در اغلب این جلسات نحوه برگزاری جشنواره مورد بحث و بررسی قرار گرفته که این نشان از اهمیت برگزاری این جشنواره در دانشگاه ها دارد که تقریبا در مورد سایر جشنواره ها کم سابقه و یا بی سابقه است.

پرمخاطب ترین جشنواره فرهنگی دانشگاه ها

وی دررابطه با سابقه و پشتوانه اجرایی جشنواره عنوان کرد: این جشنواره تاکنون در سطح دانشگاهی ۱۶ دوره و در سطح ملی ۳۵ دوره برگزار شده است و دارای پشتوانه محکم به لحاظ اجرا و محتوا است  همچنین این جشنواره هر سال به طور متوسط بالای ۱۰ هزار نفر شرکت کننده دارد که در هیچ یک از جشنواره های دانشگاهی همچون رویش، حرکت، مناظره و سایر برنامه های فرهنگی و دینی دیده نمی شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تعداد شرکت کنندگان و مخاطبین جشنواره هزینه سرانه هر فرد نسبت به سایر جشنواره ها، کم هزینه ترین جشنواره نسبت به سرانه هر فرد است، اظهار کرد: با توجه به رایزنی های انجام شده برگزیدگان این جشنواره به مرحله ملی مسابقات دانشجویی راه می یابند که پس از برگزیده شدن در مرحله ملی در بخش آوایی می توانند در مسابقات بین المللی دانشجویان مسلمان حضور یابند که در دوره های گذشته جناب آقای وحید خزاعی از دانش آموختگان این دانشگاه از جزو نفر اول مسابقات بین المللی قرائت قران کریم بودند که موجب شناخته شدن هر چه بیشتر این استعداد ناشناخته قرآنی در بین جامعه قرآنی کشور بود.

وی افزود: طبق اهداف مندرج در آیین نامه جشنواره، یکی از اهداف متعالی این جشنواره نشر و گسترش فعالیت های قرآن و عترت در دانشگاه ها است و صرفا جنبه رقابتی در جشنواره برای برگزار کنندگان مورد توجه نیست. چه بسا دانشجویان مستعدی که در دوره های پیشین در رشته های حفظ دو جزء شرکت کرده اند و هم اینک حافظ ۲۰جزء و بیشتر قران کریم هستند و این از جنبه های توسعه ای جشنواره است.

عباسی ادامه داد: وجود بخش های هنری، ادبی و فناوری و رشته هایی همچون عکاسی، نمایشنامه نویسی، فیلمنامه نویسی، فیلم کوتاه، اپلیکیشن قرآنی و ...به دانشجویان رشته های تخصصی و غیر تخصصی این امکان را می دهد که در هنر و اندیشه خودشان را جهت تولید آثاری فاخر با مضامین دینی و اعتقادی به کار بگیرند و این از بارزترین جنبه های متمایز این جشنواره با سایر جشنواره های قرآنی در کشور است.

افزایش وحدت و همبستگی در جامعه دانشگاهی

رئیس فعالیت های قرآنی دانشگاه علمی کاربردی قم بیان کرد: با توجه به جامعیت جشنواره در بین اقشار مختلف دانشگاهی اعم از دانشجو، کارمند، مدرس و برگزاری جشنواره در رشته های مختلف، ظرفیت بسیار خوبی جهت همبستگی و هم افزایی دانشجویان با یکدیگر، وحدت دانشجویان شیعه و اهل تسنن و دانشجویان با اساتید می گردد.

وی دررابطه با راه های ترویج معارف قرآنی میان نسل جوان عنوان کرد: باید مسئله جدایی عدم تمایل جوانان به ارزش های دینی را از عدم تمایل آنان به مشارکت در فعالیت های اجتماعی دینی تفکیک کرد، مشکل جوانان با دین و مفاهیم دینی نیست بلکه مشکل با روش های آموزش مفاهیم دینی است، دانشجوی جوان امروز با دانشجویان سالیان قبل متفاوت تر هستند و اصولا قشر دانشجو قشر مطالبه گر و دغدغه مند است.

عباسی بابیان اینکه مطالبه عدالت، مبارزه با مفاسد اقتصادی، مبارزه با رانت و سوء استفاده از بیت المال از مطالبات جدی جوانان امروز است، اظهار کرد: خداوند یکی از اهداف بعثت پیامبران را تحقق عدالت اجتماعی ذکر می کند. حال در چنین فضایی اگر به مطالبات جوانان پاسخ صحیح و درستی داده بشود جوانان به مفاهیم و ارزش های دینی سوق پیدا می کنند و اگر پاسخ صحیحی داده نشود دچار سرخوردگی و سرگردانی می شوند.

وی ادامه داد: طبق نظر سنجی هایی که در سال های گذشته انجام شده بسیاری از جوانان به مفاهیم و ارزش های دینی اعتقاد دارند و به بسیاری از هنجارها پایبندی دارند. شرکت سالیانه جوانان در برنامه های قرآنی دانشگاهها، اعتکاف دانشجویی، اردوهای زیارتی، اردوهای راهیان نور، جلسات مشاوره و پرسش و پاسخ دینی از این واقعیت حکایت دارد که هر جا نیاز به درستی دیده شود و پاسخ متناسب داده شود جوان دانشگاهی در آنجا مشتاقانه حضور دارد و هرجاکه نیاز درک نشود و برنامه و پاسخ مناسبی هم وجود نداشته باشد جوان دانشگاهی در آنجا حضور ندارد و رویگردان است.

وی اظهار کرد: صداقت در گفتار، رفتار و عملکرد مروجین دینی و مسئولین، پرهیز از قشری گری و برچسب زدن های سیاسی، آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان با الگوهای حقیقی اسلام ناب محمدی، آشنایی هر چه بیشتر با آثار بزرگان، امید و خود باوری بین دانشجویان و جوانان و... از جمله راهکارهای ترغیب جوانان به معارف الهی است.

وی درباره اهداف قرآن و عترت دانشگاه علمی کاربردی در راستای سند دانشگاه اسلامی بیان کرد: منشور توسعه قرآنی کشور، سند راهبردی دوم دانشگاه و با توجه به رسالت های کلان دانشگاه در حوزه آموزش عالی تدوین گردیده است.

وی افزود: برگزاری دوره های مهارتی قرآنی با رویکرد ترویج قرآن و عترت و سبک زندگی ایرانی اسلامی، حمایت و پشتیبانی از راه اندازی دوره های آموزشی تک پودمان، کوتاه مدت و مقطع دار رشته های قرآنی، حمایت از برگزاری استارت آپ ها و فعالیت های کار آفرینی در حوزه قرآن و عترت، حمایت از فعالین فرهنگی قرآنی در مراکز اموزشی و اجرای فعالیت های ترویجی و تبلیغی در مراکز آموزشی، مشارکت و تعامل با سایر مجموعه های دانشگاهی در برگزاری همایش ها، سمینارها، وبینارها و کارگاههای اموزشی قرآنی مورد تاکید است.

عباسی ادامه داد: ترویج فرهنگ حفظ قرآن کریم در بین دانشجویان و مدرسان، و برگزاری دوره های اموزشی تدبر در قران کریم، جذب حمایت های مادی و معنوی سایر دستگاه های تبلیغی ترویجی کشور مانند سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دار القرآن کریم و ایجاد شبکه های کاری بین دانشگاه ها و مراکز ذی ربط، تاسیس حوزه دانشجویی ویژه دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی با سر فصل های به روز و تا حد امکان مهارتی، شناسایی و تکمیل بانک فعالین قرانی دانشگاه به منظور ارتقاء فعالیت های قرانی در دانشگاه ها از جمله اهداف است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جشنواره قرآن و عترت استانی فرهنگی و هنری فعالیت های قرآن و عترت جشنواره قرآن و عترت برگزاری دوره مراکز آموزشی سایر جشنواره ها دانشگاه ها بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۱۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزو چند کشور اول جهان در زمینه علوم هسته‌ای و پزشکی هستیم

معاون استانداری خراسان جنوبی گفت: در زمینه علوم هسته‌ای و پزشکی جزو چند کشور اول جهان هستیم و حرف برای گفتن داریم. همه اینها نشانگر این است که ما مدیون معلمین و اساتید بزرگی هستیم که با همه وجود برای آموزش فرزندان ما تلاش کرده‌اند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، به مناسبت روز معلم از مدرسان برتر دانشگاه جامع علمی کاربردی بیرجند با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و مدرسان برتر استان تقدیر شد.

سیدمحمدرضا طالبی شب گذشته در مراسم تجلیل از مدرسان برتر دانشگاه علمی و کاربردی اظهار داشت: مقام اساتید مقام والا و ارزشمندی است و با آموزش این قشر  پیشرفت کشور رقم می‌خورد. 

وی ضمن تبریک هفته معلم بیان کرد: باید به خودتان ببالید چرا که شما در جایگاه و مقامی هستید که خداوند در قرآن خود را به آن نامیده است. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه پیامبران همواره به عنوان رسل الهی جایگاه معلمی و آموزش دهنده را برعهده داشته‌اند، ادامه داد: در حوزه امامت و ولایت آقا امیرالمومنین(ع) می‌فرماید که هر کس به من یک حرف بیاموزد مرا بنده خودش قرارداده است. با وجود تمام تحریم‌ها؛ ایران جزو قدرتمندترین کشورها در حوزه‌های مختلف از جمله دفاعی و نظامی است‌. 

اعزام دانشجویان و اساتید به اردوی راهیان پیشرفت در دستور کار است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه تأکید ما بر اردوی راهیان پیشرفت است که هم دانشجویان و هم اساتید در آن شرکت کنند، اضافه کرد: تحصیل دانشگاه علمی کاربردی اشتغال را به دنبال دارد که از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا دغدغه جوانان امروز اشتغال است‌.  در حوزه دینی شهید مطهری را داریم که به عنوان یک معلم و نویسنده بزرگ معرفی شده است. 

طالبی با اشاره به شهید احمدی روشن استاد هسته‌ای ایران یادآور شد: شهدای بزرگ همچون شهید محمدی‌ها، شهید رضایی‌نژادها را داشته‌ایم که در حوزه هسته‌ای پیشرفت‌های علمی بزرگی داشته‌اند. 

 در حوزه پزشکی و هسته‌ای جزو چند کشور اول جهان هستیم 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در زمینه علوم هسته‌ای و پزشکی جزو چند کشور اول جهان هستیم و حرف برای گفتن داریم. همه  اینها نشانگر این است که ما مدیون معلمین و اساتید بزرگی هستیم که با همه وجود برای آموزش فرزندان ما تلاش کرده‌اند.  

طالبی گفت: قبول داریم در حوزه‌هایی کمبودهایی داشته‌ایم اما اگر نواقص و پیشرفت‌ها را در دو کفه ترازو بگذاریم واقعا پیشرفت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی در کفه سنگین‌تر خواهد بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر حضور همه هم استانی‌ها برای حضور در انتخابات گفت: همان حساسیت‌ها و اهمیت که در مرحله اول انتخابات داشتم در مرحله دوم انتخابات هم داریم و حضور حداکثری مردم می‌تواند بسیار موثر باشد.  

طالبی ادامه داد: بحث امنیت انتخابات هست که خیلی برامون مهم است چرا که ما یک استان مرزی و کویری و همجوار با سیستان و بلوچستان هستیم.   

آموزش در کنار دستان پرتوان معلمان  ارزش پیدا می‌کند 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان جنوبی نیز در این مراسم با بیان اینکه همه اتفاقات خوب به دست معلمان و استادان رقم می‌خورد، اضافه کرد: تربیت فکری در کنار امکانات، کادر آموزشی و فضای آموزشی در کنار دستان پرتوان معلم ارزش  پپدا می‌کند. 

حبیب آتش‌روز با بیان اینکه کار در دانشگاه علمی کاربردی بسیار سخت است، ادامه داد: در این دانشگاه دانشجویان در رشته‌های مختلف و شرایط سنتی متفاوت حضور دارند.

کمترین بیکاران در بین فارغ التحصیلان دانشگاه مهارتی علمی کاربردی است

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: براساس پیگیری‌های انجام شده کمترین بیکاران در بین فارغ التحصیلان دانشگاه مهارتی علمی کاربردی است.

وی با اشاره به اینکه این دانشگاه در مسایل فرهنگی فعال است یادآور شد: در حوزه قرانی و جشنواره‌ها همیشه این دانشگاه پیشقدم بوده است. 

آتش‌روز با بیان اینکه بر حسب وظیفه می‌طلبد برای اشتغال این دانش آموختگان همه مسئولان حمایت و کمک کنند، ادامه داد:  درخواست داریم دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه از تسهیلات ارزان و کم بهره برای خوداشتغالی بهره ببرند.  

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی دارای 220 هزار دانشجو است، یادآور شد: استان دارای 8 مرکز علمی کاربردی در استان فعال است و 330 مدرس و استاد هم در این مراکز مشغول به کار هستند.

در پایان این مراسم از مدرسان برتر دانشگاه علمی کاربردی بیرجند در مراسم بزرگداشات مقام استاد تقدیر شد‌‌.

انتهای پیام/ 257

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره قرآن و عترت دانشجویان در دانشگاه شهید باهنر کرمان
  • برگزاری مسابقات قرآنی دانش آموزی در شهرستان سروستان
  • رقابت ۶۵۰ دانش‌آموز یزدی در مسابقات قرآن، عترت و نماز استان یزد
  • جزو چند کشور اول جهان در زمینه علوم هسته‌ای و پزشکی هستیم
  • برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزی در یزد
  • شرکت دو میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در مسابقات قرآنی
  • اختتامیه جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار می شود
  • راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها تصویب شد
  • انتخاب وزارت علوم به میزبانی بخش دانشگاهی سی و دومین دوره نمایشگاه قرآن
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود