Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: ظرفیت اروپا در حدی نیست که بخواهد در رابطه بین ایران و آمریکا میانجی‌گری کند یا دیدگاه آمریکایی‌ها را تغییر دهد. بضاعت اروپا چیزی بیشتر از آن‌ چیزی که ما در زمان برجام دیدیم، نیست. 

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص پاسخ منفی ایران به پیشنهاد مذاکره آمریکا، اظهار کرد: هفته گذشته، آمریکا موافقت کرده بود که در یک نشست غیررسمی، در کنار گروه ۱+۴ و ایران حاضر باشد و گفت‌وگو کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

‌ ایران نیز آماده گفت‌وگو است، اما از نظر کشور ما، هر گفت‌وگویی باید منتج به یک نتیجه شود. 

وی افزود: آمریکایی‌ها حرف آخر را اول زدند و آن حرف این است که آمریکا قرار نیست تحریم‌ها را بردارد. این حرف به کرات توسط تمام افرادی که در دولت بایدن مسئولیتی در ارتباط با ایران دارند، گفته و تاکید شده که تحریم‌ها تنها در صورتی برداشته می‌شوند که ایران تمام گام‌های کاهش تعهدات خود را اصلاح کند و دوباره به نقطه اول بازگردد. 

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: بنابراین از نظر ایران، در این شرایط مذاکره فایده‌ای ندارد و مذاکره‌ای که منجر به برداشته شدن تحریم‌ها نشود، اهمیتی ندارد. اگر آمریکایی‌ها این پالس را می‌دادند که آماده‌اند تحریم‌ها را بردارند یا کاهش دهند، در این صورت می‌شد این انتظار را داشت که ایران نیز نرمشی نشان دهد. اما وقتی آمریکایی‌ها حاضر نیستند یک قدم از مواضعی که اعلام کرده‌اند عقب‌نشینی کنند، جمهوری اسلامی صلاح ندانسته است که وارد مذاکره‌ای شود که می‌داند حاصلی ندارد و چه بسا همین ناموفق  بودن مذاکرات، اوضاع را بدتر کند. 

ابوالفتح همچنین در خصوص ادعای خبرگزاری رویترز مبنی بر فرستاده شدن سیگنال‌هایی مثبت از طرف ایران، بیان کرد: فعلا که چیزی از طرف ایران دیده نمی‌شود، مگر اینکه منظور رویترز همان کمیته‌ فنی که قرار است در تهران برگزار شود، باشد؛ که در این کمیته قرار شده است معاون مدیر کل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی و معاون سازمان انرژی اتمی ایران با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو داشته باشند. شاید منظور رویترز این باشد که ایران می‌خواهد همکاری خود با آژانس را تقویت کند. 

وی خاطرنشان کرد: سیاست اصولی ایران این است که حسن نیت را با حسن نیت و خصومت را با خصومت جواب دهد. اگر طرف مقابل نشانه‌هایی از نرمش بروز دهد، ایران نیز متناسب با اقدام او، واکنش متقابل خواهد داشت، لذا اگر به عنوان مثال پس گرفتن قطعنامه علیه ایران در شورای حکام، از طرف جمهوری اسلامی به عنوان یک حسن نیت قلمداد شود، احتمالا ایران یک اقدام متقابل از خود نشان دهد. 

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در خصوص نگاه آمریکا به نظام سیاسی ایران، عنوان کرد: فهم آمریکایی‌ها نسبت به نظام جمهوری اسلامی این است که در بعضی از موضوعات، تصمیمات توسط کلیت نظام که در راس آن رهبری قرار دارند، اتخاذ می‌شود. مسائل مربوط به ایالات متحده و موضوعاتی مثل هسته‌ای و مسائل منطقه‌ای و موشکی، همگی از تصمیماتی هستند که مقام معظم رهبری به طریق اجماع‌سازی اتخاذ می‌کنند. بنابراین تغییر دولت‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا، در ماهیت این قضیه تفاوتی ایجاد نمی‌کند. 

ابوالفتح اضافه کرد: لذا امریکایی‌ها خیلی منتظر این نیستند که در انتخابات سال آینده‌ی ایران، یک دولت اصولگرا بر سر کار بیاید یا یک دولت اصلاح‌طلب؛ چراکه می‌دانند تصمیم‌گیرنده نهایی کلیت نظام و رهبری است. این نکته را هم دموکرات‌ها و هم‌ جمهوری‌خواهان می‌دانند. ترامپ نیز بارها بدون اشاره به اینکه چه جریانی در ایران دولت را در دست دارد، از مذاکره با جمهوری اسلامی سخن می‌گفت. 

وی ادامه داد: جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها نسبت به نظام سیاسی ایران و کانون‌های قدرت کشور شناخت دارند و می‌دانند که دولت در چه موضوعاتی می‌تواند مانور دهد، موضوعات مربوط به ایران و آمریکا و مسائل کلان کشور، به جابه‌جایی دولت‌ها در کشور ارتباط ندارد. لذا اگر برای آمریکایی‌ها فرصتی برای مذاکره با ایران فراهم شود، برایشان تفاوتی ندارد که چه دولتی در ایران بر سر کار باشد، کما اینکه شروع فرایند برجام با دولت آقای احمدی‌نژاد بود و با دولت آقای روحانی ادامه یافت. 

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تاکید بر عدم‌ توانمندی اروپا در بهبودبخشی به روابط بین ایران و آمریکا، بیان کرد: نه اروپا چنین ظرفیتی دارد و نه آمریکایی‌ها منتظر هستند که دیگران در خصوص رابطه آنان با سایر کشورها، میانجی‌گری کنند. اگر آمریکایی‌ها تصمیم بگیرند کاری را انجام ندهند، هیچ نهاد و قدرتی نمی‌تواند جلوی آنان را بگیرد و بالعکس. 

ابوالفتح افزود: بنابراین ظرفیت اروپا اصلا در حدی نیست که بخواهد میانجی‌گری کند یا دیدگاه آمریکایی‌ها را تغییر دهد. بضاعت اروپا چیزی بیشتر از آن‌ چیزی که ما در زمان برجام دیدیم، نیست. اروپایی که نمی‌تواند بدون اجازه آمریکا، حتی یک دلار با ایران مبادله کند، چه وزن و نفوذی می‌تواند نزد آمریکایی‌ها داشته باشد که بتواند آنان را قانع کند به برجام بازگردند. 

وی خاطرنشان کرد: وقتی آمریکا بر اساس مصالح خود از برجام خارج شد، تمام تلاش‌هایی که فرانسه و انگلیس برای بازگرداندن آمریکا به برجام داشتند، نتوانست موثر واقع شود. الآن هم اگر آمریکا بخواهد به برجام بازگردد، اروپا هیچ نقشی نخواهد داشت. در بیانیه‌ها و اظهارات دیپلماتیک، آمریکا از میانجی‌گری اروپا استقبال می‌کند، اما در صحنه عمل، اروپا و حتی اسرائیل هیچ کدام چنین جایگاهی را ندارند. 

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اختلاف نظر بین بایدن و نتانیاهو بر سر برجام، به معنای متفاوت شدن نگاه بایدن به اسرائیل نیست، گفت: در حال حاضر تنها حدود ۴۰ روز ار عمر دولت بایدن می‌گذرد و در این مدت آنقدر بایدن درگیر مشکلات داخلی بوده است، که دیگر خیلی وقت پرداختن به مسائل منطقه را ندارد. آمریکا در یک بحران بسیار بزرگی قرار دارد و بایدن همین که بتواند امورات روزمره آمریکا را حل کند، خیلی هنر بزرگی کرده است. بنابراین اینکه بایدن پس از حضور در کاخ سفید با تاخیر با نتانیاهو تماس گرفت، به معنای سردی روابط بین آمریکا و اسرائیل یا تغییر نگاه دولت بایدن به اسرائیل نیست. 

ابوالفتح با اشاره به تغییر سیاست آمریکا در قبال عربستان، اظهار کرد: از دید طیف وسیعی از نخبگان آمریکا که عمدتا لیبرال و دموکرات هستند، عربستانِ بن سلمان، در آستانه خروج‌ از کنترل آمریکا است. بن سلمان یک جوان‌ ماجراجویی است که بر اساس سنت‌های پدر و عموهایش عمل نمی‌کرد و داشت از کنترل خارج می‌شد و با ماجراجویی‌هایش برای آمریکا دردسر ایجاد می‌کرد. در حال حاضر آمریکا دارد به عربستان فشار وارد می‌کند تا بن سلمان وادار به عمل به همان سنت‌های قدیم شود و از تک‌روی و یاغی‌گری دست بردارد. 

وی ادامه داد: اگر دربار سعودی این‌ تضمین را به آمریکا بدهد که بن سلمان که در حال حاضر ولیعهد است و در آینده هم‌ ممکن است پادشاه شود، بر اساس نظم‌ تعریف شده ایالات متحده حرکت کند، آمریکا با او کاری نخواهد داشت، اما اگر بخواهد به ماجراجویی‌هایش ادامه دهد، با او برخورد خواهد شد. پس از قضیه خاشقچی، بن سلمان نشان داد که از آن تب و تاب و ماجراجویی‌هایی که داشت، دست برداشته و نامش هم دیگر در رسانه‌ها مطرح نیست و معلوم است که دیگر در داخل عربستان مهار شده و پذیرفته است که در همان چارچوب سنتی عربستان حرکت کند. 

این‌ تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: الان هم که بایدن تا حدی به خاطر خاشقچی سر و صدا به راه انداخته است، به خاطر فشار افکار عمومی در داخل آمریکا است و پس از مدتی فروکش خواهد کرد و مصلحت‌سنجی‌هایی از جمله موضوع ایران و روابط اقتصادی آمریکا و عربستان با هم، باعث خواهد شد تا باز هم شعارهای دفاع حقوق بشر به فراموشی سپرده شود و روابط ریاض و واشنگتن به همان حالت سابق بازگردد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی برجام تحلیلگر مسائل بین الملل ایران و آمریکا جمهوری اسلامی آمریکایی ها میانجی گری تحریم ها بن سلمان گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۱۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا و همچنین قطعنامه جانبدارانه پارلمان اروپا علیه ایران تصریح کرد:  توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی ایران خللی در عزم و اراده ایران ایجاد نمی‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

کنعانی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

وی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند. 

کنعانی افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

وی ادامه داد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

تحریم‌های مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایرانقطعنامه جانبدارانه پارلمان اروپا علیه ایران

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • کنعانی: توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح است
  • بلینکن: چین می‌تواند نقش میانجی‌گر را در خاورمیانه ایفا کند