Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@07:11:28 GMT

پاپ در عراق و نوید همبستگی ادیان

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۲۲۴۲۷

پاپ در عراق و نوید همبستگی ادیان

در ادامه این سرمقاله ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ روزنامه همدلی به قلم سیف‌الرضا شهابی کارشناس سیاسی آمده است: در این روزها، کشور جنگ‌زده و ناامن و آسیب‌دیده از تحولات دو دهه اخیر عراق، میزبان بالاترین مقام کلیسای کاتولیک جهان است و قطعاً با سفرهای پاپ به دیگر کشورها که از امنیت نسبی برخوردارند، تفاوت دارد و آن هم در روزهایی که بیماری مهلک کرونا جهان را فراگرفته و خیلی‌ها را خانه‌نشین کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این سفر قرار بود در زمان صدام حسین انجام گیرد که به تعویق افتاد تا این‌که صدام سقوط کرد و بعد از آن شرایط داخلی عراق به صورتی شکل گرفت که مصلحت نبود سفر انجام بگیرد تا این‌که، اکنون این سفر مهم صورت گرفت. 
سفر پاپ به عراق از چند جهت حائز اهمیت است: 
۱- این‌که سفر پاپ به یک کشور مسلمان صورت می‌گیرد، کشوری که مسیحیان آن در اقلیت قرار دارند و حتی در سال‌های اخیر با مهاجرت مسیحیان عراق به خارج از این کشور از تعدادشان کاسته شده، در جای خود قابل توجه و تامل است.
۲ - پاپ به کشوری پا گذاشت که از نظر ناامنی زبانزد است و گروه‌های تروریستی نظیر داعش در این کشور فعالند و هر لحظه ممکن است حادثه‌ای تروریستی بیافرینند. در چنین وضعیتی کمتر رهبر کشوری حاضر می‌شود در شرایط ناامن عراق، وارد این کشور بشود، با توجه به این‌که گروه داعش و نظایر آن بر روی رهبران دینی غیر از رهبران خودشان و خصوصا مسیحی حساسیت دارند، از ارتکاب هر عمل تروریستی خودداری نمی‌کنند.

۳-در حالی‌که خطر ابتلا به کرونا سراسر جهان را فراگرفته است و بعضی از رهبران سیاسی و دینی سعی دارند در انظار عمومی کمتر ظاهر شوند و از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنند، پاپ خطرات مترتب بر این بیماری را پذیرفت و به این سفر تن داد و راهی عراق شد تا نشان دهد که به وعده‌اش مبنی بر اجرای دیدار از عراق، پایبند است. 

۴- بیشتر از آنکه پاپ از این سفر بهره‌برداری کند، این دولت عراق است که می‌تواند در جهت وجود ثبات و توانایی در حفظ امنیت در کشورش تبلیغ و بهره‌برداری کند و به مسیحیان عراق بقبولاند که عراق را ترک نکنند و در زادگاهشان بمانند و اندوخته‌های علمی و فنی و اقتصادی خود را به دیگر کشورها منتقل نکنند. احتمالا یکی از اهداف پاپ از این سفر در همین موضوع نهفته است که به مسیحیان عراق خصوصا کاتولیک‌ها القا کند که عراق یکی از مراکز ظهور ادیان ابراهیمی است و آنجا را ترک نکنید، زیرا گفته می‎‌شود زادگاه حضرت ابراهیم در این سرزمین قرار دارد.
۵- حاکمیت عراق می‌تواند تبلیغ کند که این کشور اسیر جزمیت دینی نیست و برای سایر ادیان و رهبرانشان احترام قائل است و برای ورودشان فرش قرمز پهن می‌کند.

۶- پاپ با سفر به نجف، مرکز تشیع عراق و دیدار با آیت‌الله سیستانی، یکی از مراجع شیعیان در منزل مسکونی‌اش، ضمن این‌که می‌خواهد احترام خودش به یک رهبر دینی را نشان دهد، در عین حال تصمیم دارد اثبات کند که اهل تواضع است و از کیش شخصیت و منیت به دور است و حتی ترجیح می‌دهد برای نزدیکی ادیان آسمانی برخی پروتکل‌های دیپلماسی زمینی را کنار بگذارد و بی‌اعتنا به آن پروتکل‌ها، به دیدار یک رهبر دینی که به هر حال ناشناخته‌تر از او و پیروانش کمتر از پیروان او هستند، برود و در همین زمینه، دیدار دو رهبر معنوی با نظرات متفاوت، در عصر یکه‌تازی تحجر، افراط‌گرایی و ستمگری، نوید همبستگی و تقویت باورهای دینی و گفت‌وگوی صلح‌آمیز ادیان را می‌دهد.
امید است این سفر به خیر و خوشی به پایان برسد و جهان شاهد همبستگی ادیان باشد و هرگز جنگ ادیان، که جنگی خطرناک‌تر از سایر جنگ‌ها است، رخ ندهد.

برچسب‌ها آیت الله سیستانی پاپ مرجعیت تقلید شیعه عراق مسیحیت نجف صدام حسین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آیت الله سیستانی پاپ مرجعیت تقلید شیعه آیت الله سیستانی پاپ مرجعیت تقلید شیعه عراق مسیحیت نجف صدام حسین اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۲۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارلمان عراق قانون ممنوعیت همجنس‌بازی را تصویب کرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، منابع عراقی، امروز (یکشنبه)، گزارش دادند که پارلمان این کشور روز گذشته قانون روابط * و تراجنسیتی را بعد از اصلاح طرح پیشین که در آن مجازات اعدام برای همجنس‌بازان در نظر گرفته شده بود، در نهایت با مجازات تا ۱۵ سال زندان به تصویب رسانده است.

روابط عمومی پارلمان عراق در واپسین ساعات شامگاه شنبه اعلام کرد که این قانون اصلاحیه قانون پیشین این کشور تحت عنوان «مبارزه با فحشا» صادره در سال ۱۹۸۸ است.

قانون جدید با حضور ۱۷۰ نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده عراقی روز گذشته در پارلمان این کشور به تصویب رسیده است. به گزارش منابع عراقی، این قانون همجنس‌بازی، و همچنین «تغییر جنسیت بیولوژیکی افرد براساس تمایلات شخصی» و «تبادل همسر» را ممنوع کرده است.

در اصلاحیه جدید اشاره شده است که همجنس‌بازان به ۱۰ تا ۱۵ سال زندان محکوم خواهند شد. به دنبال تصویب این قانون، «متیو تولر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن از تصویب چنین قانونی ابراز نگرانی می‌کند و «این اصلاحیه آسیب‌پذیرترین گروه‌های جامعه عراق را در معرض خطر قرار می‌دهد و توان این کشور در تنوع بخشیدن به اقتصاد و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی را تضعیف می‌کند.»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اسناد ساواک درباره‌ی همسر حاج آقا مصطفی خمینی چه می‌گویند؟
  • راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران
  • خیزش دانشجویی حمایت از غزه به کشور عربی رسید
  • گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی در پیرانشهر
  • باکو، میزبان ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها
  • آیت‌الله مظاهری: روش مواجهه با جوانان، دهن‌کجی و رَمی به بی‌عقلی و بی‌دینی نیست
  • ترکیه: ۱۵ تروریست در شمال عراق از پای درآمدند
  • نکوداشت اکبر زنجان‌پور همراه با شرم و حیای نوید محمدزاده
  • اسد خطاب به وزیر بحرینی: همبستگی کشورهای عربی به ثبات در منطقه می‌انجامد
  • پارلمان عراق قانون ممنوعیت همجنس‌بازی را تصویب کرد