Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-02@03:29:09 GMT

خودرو باز هم موتور «رشد» شد

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۲۲۵۵۸

خودرو باز هم موتور «رشد» شد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ طبق آمار، رشد بخش صنعت طی ۹ ماه امسال ۸/ ۰درصد بوده و برای پاییز نیز رشد ۱/ ۳ درصدی به ثبت رسیده است. این در حالی است که در ۹ ماه سال گذشته میزان رشد بخش صنعت در سال گذشته منفی ۸/ ۱ درصد بود و در پاییز نیز منفی ۹/ ۰درصد. با توجه به بهبود روند تولید خودرو طی سال جاری، به نظر می‌رسد خودروسازی نقش عمده‌ای در بهبود رشد بخش صنعت داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 خودروسازی ایران در سال ۹۷ تحریم شد تا آمار تولید آن نسبت به سال ۹۶ حدود ۴۰ درصد افت کند. در سال ۹۸ اوضاع کمی بهتر شد، تا جایی که تیراژ خودروهای داخلی اندکی رشد را در مقایسه با ۹۷ به خود دید، هرچند نسبت به سال ۹۶ بالغ بر ۳۰ درصد کمتر بود. در سال ۹۹ نیز خودروسازان توانستند با گذر از شوک‌های ابتدایی تحریم و با تکیه بر نتایج حاصل از داخلی‌سازی و همچنین بهبود نقدینگی (ناشی از سه مرحله افزایش قیمت محصولات)، تولید را بیشتر بالا ببرند. طبق آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت صمت، تولید خودرو در کشور تا پایان بهمن، بالای ۹۱۰ هزار دستگاه رسیده است که ۱۹ درصد رشد را نسبت به ۱۱ ماه سال ۹۸ نشان می‌دهد. مقایسه آمار تولید خودرو در ۹ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز نشان می‌دهد تیراژ چیزی حدود ۲۶ درصد رشد کرده است. با توجه به این رشد، مشخص است که خودروسازی نقشی محوری در مثبت شدن رشد بخش صنعت در ۹ ماه امسال و در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته داشته است.

تولید خودرو در پاییز ۹۹ نیز بالغ بر ۲۲۵ هزار دستگاه بوده که در مقایسه با فصل مشابه ۹۸ با رقم حدود ۱۹۶ هزار دستگاهی، رشد حدودا ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد، بنابراین با توجه به رشد تولید خودرو چه در پاییز و چه در ۹ ماهه امسال (نسبت به بازه‌های زمانی مشابه ۹۸)، مشخص می‌شود خودروسازی باز هم در نقش موتور محرک بخش صنعت ظاهر شده است. صنعت خودرو پیش تر نیز نقش محوری خود در رشد تولید ناخالص داخلی را نشان داده بود، به خصوص در سال ۹۳. بهار سال ۹۳ بود که اقتصاد ایران پس از چند فصل منفی، بالاخره مثبت شد و خودروسازی به‌عنوان دومین صنعت بزرگ کشور، یکی از ارکان اصلی این اتفاق مهم لقب گرفت.

در آن مقطع اعلام شد که اقتصاد ایران در بهار ۹۳ حدود ۶/ ۴ درصد رشد داشته و در بین تمام عوامل تاثیرگذار، خودروسازی نقش موتور محرک را در این ماجرا ایفا کرده بود. در دوران تحریم نیز صنعت خودرو یکی از دلیل اصلی کاهش رشد اقتصادی بود، به خصوص در سال ۹۷ (سال نخست تحریم). با توجه به نقش محوری خودروسازی در رشد اقتصادی کشور، بدون شک در صورت لغو تحریم‌ها، این صنعت باز هم کمک بزرگی به بهبود «این رشد» خواهد کرد.

پربیننده ترین پراید ۱۱۱میلیون شد/قیمت جدید ساینا، کوییک و تیبا در بازار قیمت پراید امروز ۹۹/۱۲/۱۵ قیمت جدید لکسوس در آخرین روز هفته +جدول قیمت خودروهای شاسی بلند چینی در تهران +جدول قیمت جدید خودرو رانا در بازار پایتخت +جدول

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خودرو برجام رشد بخش صنعت تولید خودرو سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۲۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غافلگیری سایپا برای متقاضیان این خودرو

خودروسازی سایپا واگذاری ساینا S دوگانه سوز را آغاز می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز، ساینا S دوگانه سوز به متقاضیانی که موعد تحویل خودروی آن‌ها زمستان ۱۴۰۲ بوده، تحویل داده می‌شود.

خودروسازی سایپا اعلام کرد این متقاضیان می‌توانند ۱۵ روزه تکمیل وجه کرده و خودروی مورد نظر خود را از نارنجی‌های جاده مخصوص دریافت کنند.

آن طور که خودروساز ساکن کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص اعلام کرده قیمت ساینا S دوگانه سوز برای این مشتریان حدود ۲۸۷ میلیون تومان خواهد بود؛ بنابراین شاهد هستیم که خودروسازی سایپا ساینا S دو گانه سوز را با قیمت قبل تحویل می‌دهد.

با توجه به واگذاری ساینا S دوگانه سوز به قیمت یاد شده شاهد هستیم که شرکت‌های خودروساز همچنان برخی از محصولات خود را با قیمت زیر ۳۰۰ میلیون تومانی فاکتور می‌کنند.

البته مدیران سایپا به ثبت نام کنندگان برای ساینا S دوگانه سوز پیشنهاد داده اند که می‌توانند به جای این محصول دو گانه سوز کوییک S با استاندارد‌های ۸۵ گانه یا ساینا S با استاندارد‌های ۸۵ گانه را تحویل بگیرند.

نارنجی‌های جاده مخصوص حاضرند کوییک S با استاندارد ۸۵ گانه را با قیمتی حدود ۲۹۹ میلیون تومان و ساینا S با استاندارد ۸۵ گانه نیز با قیمتی حوالی ۳۴۰ میلیون تومان فاکتور کنند.

البته متقاضیان می‌توانند این طرح پیشنهادی سایپا را بپذیرند یا همان ساینا S دو گانه سوز را دریافت کنند.

خودروسازی سایپا در حالی ساینا S دوگانه سوز را بدون افزایش قیمت به متقاضیان قبلی این خودرو واگذار می‌کند که شاهد بودیم ایران خودرویی‌ها تنها زمانی حاضر شدند به تعهدات خود درباره پژو پارس عمل کنند که قیمت کارخانه‌ای خودرو را افزایش دادند؛ بنابراین می‌توان گفت سایپایی‌ها به ایران خودرو درباره عمل به تعهدات معوق درس دادند.

دیگر خبرها

  • غافلگیری سایپا برای متقاضیان این خودرو
  • خودرو‌های سایپا، چشم «کره شمالی» را گرفت
  • خودروسازان به ازای هر ۱ میلیون دلار ارز تخصیصی، چه تعداد خودروی نو تولید کردند؟
  • زورآزمایی JAC با غول های خودروسازی جهان در نمایشگاه پکن ۲۰۲۴
  • 2 خودرو جدید کرمان موتور (+عکس )
  • قیمت 2 خودرو جدید کرمان موتور اعلام شد (عکس)
  • (تصاویر) این ۲ خودروی جدید امسال وارد بازار ایران می‌شوند
  • هم زمان با حضور شرکت جک در نمایشگاه خودرو پکن: 2 خودرو جدید کرمان موتور که امسال وارد بازار ایران می شوند مشخص شدند (+عکس ،اسامی و مشخصات)
  • زورآزمایی جی ای سی (JAC) با غول های خودروسازی جهان در نمایشگاه پکن 2024
  • رونمایی از اولین موتور احتراقی غیرآلاینده جهان در ژاپن