Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@00:06:36 GMT

واردات ۲۱.۴ میلیون تنی کالای اساسی در ۱۱ ماه

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۲۳۲۶۲

واردات ۲۱.۴ میلیون تنی کالای اساسی در ۱۱ ماه

سخنگوی گمرک گفت: از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه حدود ۲۱.۴میلیون تن کالای اساسی به ارزش ده میلیارد و ۸۴۰میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شدند که ذرت بابیش از ۹میلون تن ،۴۲ درصد وزن واردات کالای اساسی را به خود اختصاص داده است .

به گزارش ایمنا به نقل از گمرک، سید روح الله لطیفی اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا سی ام بهمن ماه سی میلیون و ۸۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ میلیارد و ۳۲۱ میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شده که ۲۱ میلیون و ۳۷۷ هزار و ۲۸۱ تن به ارزش ۱۰ میلیارد و ۸۳۹ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۹۰۱ دلار آن مربوط به ترخیص ۲۵ گروه کالاهای اساسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سهم واردات کالای اساسی از کل واردات کشور از لحاظ وزنی ۶۹ درصد و از لحاظ ارزش ۳۱.۵ درصد بوده است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در خصوص جزئیات واردات ۲۵ گروه کالاهای اساسی توضیح داد: از ۲۱.۴ میلیون تن کل کالاهای اساسی ۱۵.۵ میلیون تن آن به ارزش ۶ میلیارد و ۸۶۵ میلیون و ۵۵۴ هزار دلار، جز کالاهای اساسی شامل ارز ترجیحی است که از لحاظ وزن ۷۲ درصد و ازلحاظ ارزش ۶۳ درصد کل کالاهای اساسی ترخیص شده را به خود اختصاص داده است که در این میان "ذرت" با ۹ میلیون و ۱۲۵ هزار و ۷۹۱ تن به ارزش دو میلیارد و ۲۹۸ میلیون و ۸۷۰ هزار و ۵۵۳ دلار در صدر واردات به کشور هم از لحاظ وزنی و هم از لحاظ ارزش در واردات کلی و هم در کالای اساسی قرار دارد که ۴۲ درصد وزن کالاهای اساسی و ۲۱ درصد ارزش آن را به خود اختصاص داده است.

لطیفی افزود: علاوه بر" ذرت"، "داروها و تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی"، با ۱۳ هزار و ۵۶۰ تن به ارزش یک میلیارد و ۴۸۱ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۳۶۶ دلار، "دانه‌های روغنی" با دو میلیون و ۴۰ هزار و ۴۵۷ تن به ارزش یک میلیارد و ۷۳ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۸۱۸ دلار، "روغن‌های خوراکی" با یک میلیون و ۳۴ هزار و ۳۱۱ تن به ارزش ۸۹۵ میلیون و ۹۶۰ هزار و ۶۳۹ دلار، " کنجاله سویا" با یک میلیون و ۶۱۵ هزار و ۲۶۷ تن به ارزش ۶۹۳ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۵۴۲ دلار و "جو" با یک میلیون و ۷۰۲ هزار و ۱۸۲ تن به ارزش ۴۲۲ میلیون و ۱۰۰ هزار و ۱۴۱ دلار به ترتیب کالاهای اساسی ترخیص شده از گمرکات کشور بودند که شامل ارز ترجیحی هستند.

وی در خصوص سایر کالاهای اساسی گفت: "گندم " با دو میلیون و ۹۲۳ هزار و۶۲۰ تن و ارزش ۸۱۳ میلیون و ۳۱۷ هزار و ۵۷۹ دلار، "برنج" با ۸۴۹ هزار و ۸۳۷ تن به ارزش ۷۷۶ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۵۴۹ دلار، "شکر خام" با یک میلیون و ۱۷ هزار و ۷۰۹ تن به ارزش ۳۷۰ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۹۵۹ دلار، "چای خشک " با ۵۷ هزار و ۲۵۸ تن به ارزش ۲۸۶ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۱۹۹ دلار، "ماشین آلات تولید کننده کالای اساسی" به وزن ۴۴ هزار و ۴۵۹ تن و به ارزش ۲۵۵ میلیون و ۸۵۸ هزار و ۱۳۲ دلار نیز در رتبه‌های بعدی واردات کالاهای اساسی قرار دارند.

سخنگوی گمرک افزود: "خمیرکاغذ" با ۱۷۵ میلیون دلار، "کاغذ چاپ و تحریر" با ۱۷۱ میلیون دلار، "کودهای شیمیایی" با ۱۴۴ میلیون دلار، "حبوبات" با ۱۳۴ میلیون دلار، "گوشت قرمز سنگین" با ۱۲۶ میلیون دلار، "انواع بذر" با ۷۸ میلیون دلار، "لاستیک سنگین " با ۷۷ میلیون دلار، "سموم تکنیکال شیمیایی" با ۵۷ میلیون دلار، "کره با بسته بندی" با ۴۰ میلیون دلار، "گوشت قرمز سبک" با ۲۹ میلیون دلار و " کاغذ روزنامه" با ۴.۲ میلیون دلار، به ترتیب به عنوان ۲۵ گروه کالاهای اساسی در یازده ماهه گذشته از گمرکات کشور ترخیص شدند.

وی در پایان گفت: برخی از این کالاها در سال گذشته واردشده و در اوایل سال جاری به مرحله ترخیص رسیده است که شامل تخصیص ارزهای ترجیحی و نیمایی سال قبل بوده است بانک مرکزی به دلیل مسئولیتش در تخصیص و تأمین ارز و نهایتاً صدور اعلامیه تأمین ارز، اطلاعات دقیق ارزی را در دست دارد و گمرک فارغ از نوع ارز تأمینی از سوی بانک مرکزی به گزارش وزن و ارزش کالای ترخیص شده می‌پردازد.
 

کد خبر 479410

منبع: ایمنا

کلیدواژه: گمرك گمرك ايران واردات کالای اساسی واردات کالای اساسی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق گمرکات کشور کالاهای اساسی یک میلیون میلیون دلار کالای اساسی تن به ارزش میلیون تن ترخیص شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۳۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید گشت های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران

به گزارش خبرنگار مهر، نعمت الله حاتمی عصر چهارشنبه در جلسه ستاد تنظیم بازار اظهار کرد: گشت‌های مشترک بازرسی ستاد تنظیم بازار شهرستان در قالب سه تیم به صورت روزانه برای نظارت بر قیمت‌ها و برخورد با متخلفان در شهرستان فعال شده است

وی اظهار داشت: متاسفانه وضعیت بازار در اقلام کالاهای اساسی مورد رضایت مردم و مسئولین نیست و همه دستگاه‌های عضو باید به وظایف قانونی خود عمل کنند

حاتمی با تأکید بر اینکه نظارت و بازرسی بازار و رصد قیمت‌ها ادامه دارد، افزود: برای حفظ حقوق مصرف کنندگان و ممانعت از افزایش غیرقانونی قیمت‌ها و دیگر تخلفات، انجام گشت‌های مستمر و حضور همیشگی بازرسان در سطح بازار ضروری است.

وی افزود: مسئولان شهرستان باید وضعیت عرضه کالاهای اساسی را رصد کنند و اجازه سودجویی را به متخلفان ندهند.

معاون سیاسی فرماندار دهلران از عموم مردم این شهرستان خواست چنانچه اطلاعی از وقوع هرگونه تخلف دارند مراتب را طی تماس با شماره ۱۲۴ اطلاع دهند تا برخورد قانونی و قاطع شود.

حاتمی با اشاره به تقسیم کار صورت گرفته بین دستگاه‌های متولی، تصریح کرد: نظارت در سطح شهرستان باید تقویت شود و مصوبات ستاد تنظیم بازار باید اجرایی شوند

وی به راه اندازی دوشنبه بازار و جمعه بازاربرای عرضه برخی محصولات و کالاهای اساسی مورد نیاز خانواده‌ها با قیمت عمده و پایین‌تر از نرخ بازار در شهرستان خبر داد؛ گفت: جهاد کشاورزی و شهرداری باید به قید فوریت مکانی برای این بازار جانمایی کنند.

معاون سیاسی فرماندار ویژه شهرستان دهلران گفت: مسئولان باید برابر مسولیت که پذیرفته‌اند باید پای کار باشند و مطالبات به حق مردم در حوزه‌های مختلف پیگیری کنند.

کد خبر 6088093

دیگر خبرها

  • صادرات ۵۰۰ میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته
  • واردات قهوه ۷۵ درصد افزایش یافت
  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید
  • آیا رویه واردات در مقابل صادرات خود اصلاح می‌شود؟
  • واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟
  • جزئیات تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی/ چقدر ارز پرداخت شد؟
  • ترکمنستان مقصد۴۸ درصد صادرات گلستان/ خبری از یُد در ۱۰ کالای اول صادرات نیست!
  • تشدید گشت های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • حدود ۳٫۵ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی