Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: کشاورزان علی رغم زحمت فراوانی که می‌کشند، مشکلات عدیده‌ای را در زمان برداشت محصول تجربه می‌کنند. این قشر زحمت کش سختی کار را تحمل کرده اما در این بین دلالان با خرید و فروش‌های گروهی، زمان دار و با تعیین قیمت‌های گوناگون دست رنج کشاورزان را پایمال می‌کنند.

یکی از گروه‌های کشاورزی که این روزها درگیری‌های فراوانی را دارند پیاز کاران هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشاورزان پیاز کار خراسان شمالی از آن دست تولید کنندگانی هستند که هر ساله در فصل فروش محصولاتشان با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌شوند.

علی رغم اینکه اکثر مواقع پیاز در بازار به قیمت‌هایی بالاتر از ۷ هزار تومان به فروش می‌رسد، یکی از مهمترین مشکلات پیاز کاران را می‌توان ارزانی قیمت محصولشان دانست. از سوی دیگر دلالان با نخریدن پیاز باعث می‌شوند تا کشاورز از ترس فاسد نشدن محصول، دست رنج خود را ارزان‌تر عرضه کند.

متأسفانه به دلیل برنامه‌ریزی‌های ضعیف متولیان محصولات کشاورزی در سطح ملی و استانی، بسیاری از کشاورزان پیاز کار کشور از جمله خراسانی‌ها در زمان ارائه محصولشان به بازار با عدم خرید متقاضیان مواجه می‌شوند که این امر آسیب فراوانی به محصولشان می‌زند.

این کاهش تقاضا و قیمت ارزان سبب می‌شود پیازکاران اقدام به انبار محصول کنند؛ اقدامی که چندان به نفع کشاورز به اتمام نمی‌رسد. نبود انبارهای استاندارد در استان خراسان شمالی برای نگهداری طولانی مدت پیاز، یکی از بزرگترین معضلات کشاورزان است

از این رو یکی از مهم‌ترین پیشران اقتصادی خراسان شمالی که کشاورزی محسوب می‌شود در گیر مشکلات فراوان شده و همین امر سبب می‌شود علاقه به کشاورزی کاهش یابد.

خسارت صد در صدی کشت پیاز

در ادامه گزارش به سراغ حاج حسن، یکی از کشاورزان قدیمی استان در روستای بزنج اسفراین می‌رویم؛ وی معتقد است امسال از کاشت پیاز دچار خسارت صد در صدی شده است.

این کشاورز گفت: متأسفانه پیاز درجه یکی تولید می‌کنیم اما یا خریداری نیست و یا قیمت آنقدر ارزان است که گاهی جمع کردن آن از زمین صرفه اقتصادی ندارد.

وی افزود: باید مسئولان دولتی اقدامی برای جلوگیری از ضرر کشاورزان کنند در غیر این صورت مشکلات فراوانی در معیشت کشاورز به وجود می‌آید.

این کشاورز بیان داشت: یکی از مشکلات ما سنتی بودن کشاورزی بوده و از دانش و تجربه کشاورزی پیشرفته چیزی نمی‌دانیم لذا با اندکی کار دلالی ضرر می‌کنیم.

انبار پیاز در شرایط نامطلوب

رضایی، دیگر کشاورز پیاز کار بجنوردی است که در گفتگو با مهر می‌گوید: هزینه‌های داشت، کاشت و برداشت محصول پیاز به اندازه کافی کمر کشاورز را می‌شکند چه برسد به موقعی که این محصول بعد از برداشت بازار خوبی نداشته باشد؛ حتی خریداران پیاز نیز حاضر نیستند با قیمت مناسب پیاز کشاورز را بخرند و این مسائل باعث سرخوردگی کشاورز و ضررهای مالی برای او شده است.

وی افزود: در شرایطی که باید با فروش پیاز سود خوبی داشته باشیم اما نمی‌توانیم آن را نگهداری کنیم و مجبور هستیم حتی به ضرر آن را بفروشیم.

حسن آبادی، یکی دیگر از کشاورزان استان به خبرنگار مهر اظهار می‌کند: به دلیل همزمانی فروش پیاز خراسان شمالی و برداشت پیاز استان‌های جنوبی کشور، خریداران پیاز بیشتر به سمت خرید پیاز تازه می‌روند و همین امر می‌تواند در فروش پیاز خراسان شمالی تعلل ایجاد کند.

وی افزود: متأسفانه به دلیل اینکه قیمت خرید پیاز از سوی خریداران میدان باری با هزینه‌های تولید همخوانی ندارد، هم اکنون بسیاری از کشاورزان محصول خود را در شرایط نامناسبی انبار کرده‌اند.

به گفته این کشاورز پیاز کار، کشاورزان حاضرند پیاز خود را جلوی دام بریزند تا اینکه به قیمت ارزان به خریداران ارائه کنند.

دولت پای کار پیاز کاران بیاید

سیدمحمد پاکمهر در گفتگو با مهر با اشاره به مشکلات عدیده پیازکاران خراسان شمالی اظهار داشت: در شرایطی که استکبار جهانی با هدف خلق مشکلات یک جنگ تمام عیار اقتصادی بر علیه انقلاب اسلامی و مردم شریف ایران راه انداخته است، حمایت از تولیدکنندگان و در صدر آن‌ها کشاورزان یک تکلیف بر دوش مسئولین است.

نماینده بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان و گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکلاتی که این روزها برای کشاورزان عزیز خراسان شمالی در بحث فروش محصول تولیدی خود (پیاز) پیش آمده باید توسط مسئولین جهاد کشاورزی
ترتیب اثر داده شود.

عضو فراکسیون محرومیت‌زدایی و گروه‌های جهادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری مستمر از مسئولین وزرات جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: در جلسه چند وقت گذشته در این وزرات‌خانه این مسئله مطرح و تصمیماتی اتخاذ شد.

وی بیان کرد: عدم تعیین تکلیف و تصمیم عاجل مسئولین امر، علاوه بر تهدید امنیت غذایی جامعه منجر به وارد آمدن خسارت‌های گسترده و جبران‌ناپذیر به جامعه کشاورزی می‌شود.

پاکمهر در انتها تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی به طور جد پیگیر رفع این مشکل که بسیاری از کشاورزان مناطق مختلف کشور نیز درگیر آن هستند، خواهد بود.

پیاز نکارید!

هرچند مسئولان جهاد کشاورزی خراسان شمالی برای پاسخگویی در دسترس خبرنگار خبرگزاری مهر قرار نگرفتند اما رئیس جهاد کشاورزی شهرستان شیروان طی روزهای گذشته در این خصوص گفته بود: توصیه می‌شود که کشاورزان این شهرستان خراسان شمالی کشت حبوبات را به دلیل مقرون به صرفه بودن جایگزین محصول پیاز کنند.

مهران حیاتی بیان کرد: محصول پیاز به علت قیمت پایین آن و همچنین بالا بودن هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت و همچنین مصرف آب زیاد مقرون به صرفه نیست.

وی اضافه کرد: سطح زیر کشت پیاز در این شهرستان سال گذشته، ۱۱۵ هکتار بود که از این میزان چهار هزار و ۷۲۰ تن محصول برداشت شد و امسال پیش بینی می‌شود ۲۰۰ هکتار اراضی این شهرستان به کشت آن اختصاص یابد، اما کارشناسان کشاورزی به هیچ عنوان افزایش سطح کشت این محصول را توصیه نمی‌کنند.

حال باید دید سرنوشت پیاز کاران خراسان شمالی چه خواهد شد و مسئولان استانی و ملی چه فکری برای کاهش آسیب این کشاورزان خواهند داشت؟

کد خبر 5162820

منبع: مهر

کلیدواژه: پیاز خرید تضمینی دلال کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ویروس کرونا کرمانشاه آمار کرونا خطبه های نماز جمعه بوشهر شیوع کرونا شیراز گرگان اردبیل شهرستان کرج کاشت نهال و درخت عکس استانها قوه قضاییه لیگ برتر فوتبال ایران جهاد کشاورزی خراسان شمالی پیاز کاران پیاز کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۵۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت یک هزار میلیارد ریال وجوه سیب زمینی کاران اردبیل

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، ابوالفضل دشتبانی گفت: این مبلغ به حدود سه هزار کشاورز تولیدکننده سیب زمینی بر اساس تقدم در تحویل محصول به مراکز خرید توافقی پرداخت شد.
وی افزود: تاکنون بیش از ۵۸ هزار تن سیب زمینی موجود در انبارها از کشاورزان خریداری و به کارخانه های تبدیلی و فرآوری در سایر استان‌های کشور ارسال و بخشی از آن نیز به کشورهای همجوار صادر شده است.
مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل گفت: پیگیری جدی و مستمر استاندار و نمایندگان مردم شهرستان‌های اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس و رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در حمایت از تولیدکنندگان باعث شد تا قبل از این که محصول مازاد سیب زمینی به یک بحران تبدیل شود، عملیات خرید با دستور وزیر کشاورزی و رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران آغاز شود.
به گفته دشتبانی، خرید محصول سیب زمینی مازاد بر نیاز کشاورزان در ۶ مرکز پیش بینی شده توسط مدیریت تعاون روستایی و مباشر منتخب زیر نظر کار گروه استانی تا پایان روند عرضه از سوی کشاورزان ادامه خواهد داشت.
روند خرید محصول سیب زمینی مازاد بر نیاز کشاورزان استان اردبیل از ۱۲ اسفند سال گذشته آغاز شده و روند خرید با نرخ توافقی هر کیلوگرم سیب زمینی رقم آگریا ۸۰ هزار ریال و سایر ارقام ۶۵ هزار ریال جریان دارد.
برای خرید سیب زمینی مازاد بر نیاز کشاورزان استان اردبیل در راستای حمایت از تولید کنندگان یارانه دولتی اختصاص یافته و خرید محصول در ۶ مرکز ثابت و شبانه روزی در شهرستان اردبیل ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • موضوع اصلاح قیمت خرید گندم به درخواست کشاورزان پیگیری شد
  • برای خرید؛ قیمت هر شاخه میلگرد ساده را چگونه محاسبه کنیم؟
  • خسارت ۳۹۰ میلیاردی سیل به باغات خراسان شمالی
  • خسارت ۳۹ میلیارد تومانی سیلاب به حوزه کشاورزی خراسان شمالی
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • عملکرد بالای ۵ تن محصول گندم در مزارع کارون
  • پرداخت یک هزار میلیارد ریال وجوه سیب زمینی کاران اردبیل
  • شالیکاران امسال با قیمت مناسب برنج را به فروش خواهند رساند
  • برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلزار‌های خراسان شمالی
  • خوشه‌های خوش‌سالی در خراسان شمالی با جهش تولید و مشارکت کشاورزان