Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@00:00:57 GMT

۵۸۰ هکتار از اراضی جنگلی آستارا نهال‌کاری شد

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۳۱۰۲۸

۵۸۰ هکتار از اراضی جنگلی آستارا نهال‌کاری شد

به گزارش خبرنگار ایرنا محمد جعفر گل محمدی روز شنبه در آئین کاشت نهال به مناسبت هفته منابع طبیعی در منطقه کوهستانی حیران آستارا بیان کرد: امروز با حضور تعدادی از ماموران منابع طبیعی و دوستداران طبیعت، ۵۰۰ اصله نهال کاشته شد و از امروز تا ۲۱ اسفندماه هفت هزار اصله نهال رایگان ون، افرا و سرو در اداره منابع طبیعی به مردم توزیع می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: درختان در جلوگیری از تخریب اراضی و حفظ پوشش گیاهی حریم رودخانه ها و مسیرهای سیلابی تاثیر گذار هستند و بخشی از جنگل های هیرکانی که ۸۰ نوع درخت در آنها یافت می شود در آستارا قرار دارد.

وی افزود: باید صیانت از جنگل ها به فرهنگ تبدیل شود و گرم شدن زمین، تغییرات آب و هوا، کاهش آب های شیرین، گرد و غبار و سیلاب ها اغلب نتیجه رفتار نادرست انسان با طبیعت است.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا گفت: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی این اداره امروز ۴۵ اصله درخت قاچاق توسکا را از یک کارخانه چوب بری در بخش لوندویل کشف و ضبط کردند و در این راستا یک فرد متخلف به دادگاه معرفی شد.

وی یادآور شد: یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا با ۲ واحد جنگلبانی در مناطق بهارستان و لوندویل، چهار پاسگاه حفاظت و حدود ۳۰ نیروی انسانی فعالیت می کند.

وسعت اراضی ملی آستارا ۴۰ هزار هکتار است و ۳۲ هزار هکتار آن را گونه های جنگلی بلوط ، راش، توسکا، ممرز، نمدار، ملج، لیلکی، انجیلی، آزاد، افرا، گردو، شیردار، گیلاس وحشی، فندق، شمشاد جنگلی و ون فرا در بر می گیرد.

۱۵ تا ۲۱ اسفندماه هفته منابع طبیعی است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

برچسب‌ها آستارا جنگل منابع طبیعی و آبخیزداری روز درختکاری یگان حفاظت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری منابع طبیعی جنگل های هیرکانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آستارا جنگل منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا جنگل منابع طبیعی و آبخیزداری روز درختکاری یگان حفاظت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری منابع طبیعی جنگل های هیرکانی اخبار کنکور منابع طبیعی جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۱۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟

همشهری آنلاین – مجید جباری: جنگل های زاگرس با ۶ میلیون هکتارمساحت، منبع معیشت حدود ۲ میلیون جامعه‌محلی و منبع تامین ۴۰ درصد آب کشور است؛ اما این عرصه مهم و حیاتی به دلیل سالها بهره برداری غیر اصولی، هجوم آفات و بیماری، خشکسالی‌های پی در پی و ... با کاهش محسوس تراکم پوشش گیاهی مواجه شده و بخش وسیعی ازمساحت آن درمعرض نابودی قرار دارد. برهمین اساس، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از آغاز طرح نجات جنگل‌های زاگرس خبر داد و گفت: «وابستگی بیش از ۵۰ درصد زندگی مردم و جوامع محلی حاشیه جنگل‌های زاگرس و بهره برداری سنتی از درختان، خشکسالی پی در پی، ریزگردها و در نتیجه، طغیان آفت ها و بیماری ها تعادل اکولوژیکی این عرصه جنگلی گسترده را برهم زده است.»

نقی شعبانیان، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درگفت‌وگو با همشهری آنلاین بیان کرد: «با توجه به اهمیت عرصه های جنگلی زاگرس، طرح جنگلداری اجتماعی به زودی در همه عرصه های زاگرس اجرا می شود. این طرح با پشتوانه علمی داخل و تجربه دنیا در جنگل های مشابه ایران، مثل جنگل های فرانسه، ایتالیا و اسپانیا تهیه شده و به صورت پایلوت در برخی مناطق حاشیه جنگل های زاگرس در حال اجراست.

نقی شعبانیان، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور

او افزود: «نجات جنگل‌های زاگرس، نیازمند عزمی ملی است و به همین خاطر، سند ملی احیای این جنگل‌ها توسط سازمان منابع طبیعی تهیه شده است و معتقدیم که توان علمی لازم در سازمان ما وجود دارد که با همکاری دانشکده‌های منابع طبیعی کشور، این سند را به طور کامل اجرایی کنیم.»

مرگ یک میلیون هکتار از مساحت جنگل‌های زاگرس | درختان امکان زادآوری ندارند | نجات زاگرس ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

شعبانیان شرط اساسی برای احیای عرصه‌های جنگلی زاگرس را تخصیص اعتبارات کافی از سوی دولت عنوان کرد و گفت: «با تخصیص اعتبارات لازم می توانیم طرح جنگلداری اجتماعی را برای احیاء این عرصه های جنگلی باارزش در پیش بگیریم. جنگلداری اجتماعی جوامع محلی را در حفظ جنگل‌ها درگیر و شرایطی را فراهم می کند که احیای جنگل‌ها از نظر اقتصادی به نفع شهروندان باشد. خوشبختانه حساسیت های لازم در باره در دولت نسبت به حفظ و احیای جنگل ها وجود دارد و این حساسیت باید منجر به تخصیص اعتبار شود. البته در آخرین کارگروه ملی احیای جنگل های زاگرس که اواخر سال گذشته با حضور محمد مخبر، معاون رئیس جمهور، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، وزاری نفت، نیرو، جهاد کشاورزی برگزار شد، به نتایج نسبتا خوبی رسیدیم و این جلسات تا دستیابی به بهترین نتیجه ادامه خواهد داشت.»

چرای بی‌رویه دام، هجوم آفت ها و بیماری‌ها و بهره برداری بیش از حد از عرصه های جنگلی زاگرس، امکان زادآوری در این عرصه مهم و حیاتی پهناور را از بین برده و کاهش تاج پوشش گیاهی بیش از یک میلیون هکتار از این جنگل به زیر ۱۰ درصد رسیده که به معنای مرگ بخش های وسیعی از جنگل های زاگرس است.

کد خبر 847855 برچسب‌ها منابع طبیعی آب خیزداری گیاهان و درختان محیط زیست جنگل محیط زیست ایران محیط زیست سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور

دیگر خبرها

  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • انهدام باند قاچاق و تهیه زغال از چوب آلات جنگلی در گلبهار/۴ نفر از اتباع بیگانه دستگیر شدند
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • آزادسازی اراضی ملی بابل با حکم دادگاه
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه
  • محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر