Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، شرایط کنونی خاورمیانه، منطقه راهبردی و غنی از انرژی خلیج فارس، جنگ های پرهزینه ، آمریکا در عراق و افغانستان معروف به بخشی از جنگ های بی پایان این کشور، اهمیت ایران و برجام و ... تنها بخشی از دلایلی است که دولت جو بایدن را بر آن داشته تا نگاهی ویژه به منطقه خاورمیانه داشته باشد.

در تازه ترین انتصابات دولت بایدن در تیم کارشناسان حوزه خاورمیانه و ایران، ریچارد نفیو که کارشناسان آگاه به مسائل ایران و تحریم ها محسوب می شود، به عنوان معاون رابرت مالی نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران منصوب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس گزارش نشریه فارن پالیسی، مقام های مطلع اعلام کردند که هفت مقام جدید از زمان آغاز به کار دولت بایدن، به تیم خاورمیانه ای شورای امنیت ملی آمریکا پیوسته اند.

«امیلی هورن» سخنگوی شورای امنیت ملی این انتصابات را در ایمیلی به وزارت امور خارجه آمریکا مورد تائید قرار داده است.

این انتصابات به «برت مک‌گورک» مقام تام‌الاختیار بایدن برای خاورمیانه گزارش داده می شود. مک‌گورک قبلا به عنوان نماینده ضد داعش در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما و دونالد ترامپ خدمت کرده است.

تحولات خاورمیانه به دلیل اهمیت و حساسیت غیرقابل انکار آن برای دولت بایدن، توجه زیادی را در بین مقامات واشنگتن به خود معطوف کرده است، به ویژه درحالی که تیم بایدن ظاهرا تمایل زیادی برای بازگشت به برجام  دارد و مدعی میانجیگری برای برقراری صلح در یمن است.

به نوشته فارن پالیسی، کسانی که به شورای امنیت ملی می پیوندند، کهنه کاران وزارت امور خارجه آمریکا شامل «سام پارکر» مسئول امور ایران، «زِهرا بل» مسئول امور عراق و سوریه و «مک مارتین» مسئول امور لبنان و اردن هستند.

مارتین مشاور «مایکل راتنی» فرستاده سابق آمریکا به سوریه بوده که تیمش همکاری نزدیکی با مک گورک داشته است.

«جاش هریس» مقام وزارت امور خارجه آمریکا که به عنوان معاون رئیس ماموریت در سفارت آمریکا در لیبی خدمت کرده است، به شورای امنیت ملی برای مدیریت موضوعات شمال آفریقا ملحق می شود.

همچنین «جولی سوایر» مشاور سابق فرستاده ویژه باراک اوباما برای مذاکرات سازش خاورمیانه، به عنوان مدیر بخش اسرائیلی – فلسطینی شورای امنیت ملی منصوب می شود.

دولت بایدن اعلام کرده که در جهت از سرگیری کمک های آمریکا به قلمروهای فلسطینی که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ قطع شده بود و برقراری مجدد تماس با دفتر دیپلماتیک فلسطینی ها در واشنگتن اقدام می کند.

در این میان، «اویینا سایدراس» مدیر خدمات خارجی مسئولیت مدیریت شبه جزیره عربستان را برعهده می گیرد و «کی. سی. ایوانز» مدیر جدید شورای امنیت ملی آمریکا برای امور سیاسی – نظامی و یمن می شود.

به نوشته فارن پالیسی، هر دو مقام مزبور ممکن است نقش های پشت پرده مهمی در خصوص مذاکرات صلح با یمن بین دولت تحت حمایت عربستان و جنبش انصارالله که تحت هدایت «تیم لندرکینگ» فرستاده آمریکاست، ایفا کنند.

پارکر و بل هر دو به مک گورک زمانی که وی نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف مقابله با داعش در دوره ریاست جمهوری اوباما و ترامپ بود، خدمت کرده اند. پارکر و بل هر دو به دلیل سال ها کار در خاورمیانه، به زبان عربی مسلط هستند.

پاریس و سایدراس نیز در دوره ترامپ، در نقش های مهمی در وزارت امور خارجه در زمینه شمال آفریقا خدمت کرده اند.

هریس قبل از آنکه ترامپ، «ریچارد نورلند» را به عنوان سفیر آمریکا در لیبی در سال ۲۰۱۹ انتخاب کند، به عنوان دیپلمات ارشد لیبی خدمت می کرد.

به گفته مقام های مطلع، «آنی روهرهوف» نیز به عنوان مدیر مبارزه با تروریسم در شورای امنیت ملی آمریکا نامیده شده است.

برخی منابع اعلام کردند که مک گورک به منصوبان سیاسی گفته است که وی بودجه ای برای جذب کارکنان بیشتر از خارج از دولت در اختیار ندارد.

شورای امنیت ملی آمریکا بیش از دیگر بخش های دولت، جذب نیرو و استخدام افراد را محدود می کند.

هورن سخنگوی شورای امنیت ملی به فارین پالسی گفت که بایدن متعهد به جذب کارشناسان بیشتری برای کار در کاخ سفید است، بخشی از قولی که رئیس جمهوری برای بازگرداندن روحیه در میان کارکنان دولت پس از دوره ترامپ داده بود.

به گفته کارشناسان، این انتصابات منعکس کننده اولویت های بایدن در خاورمیانه از جمله برجام و موضوع تروریسم در این منطقه است. 

به گزارش ایرناف آمریکا همواره مدعی است که قصد مبارزه با تروریسم در خاورمیانه را دارد. حمله سال 2001 و 2003 امریکا به افغانستان و عراق هم با همین بهانه مبارزه با تروریسم انجام شد و حالا 20 سال است که ادامه دارد و نه تنها باعث از بین رفتن تروریست ها نشده ، که منطقه را نیز ناامن تر کرده است.

براساس گزارش فارن پالیسی، «باربارا لیف» دیپلمات ارشد سابق آمریکا نیز به رده های ارشد شورای امنیت ملی راه یافته است. با این حال انتظار می رود که وی مدت زمان کوتاهی در این شورا خدمت کند، زیرا بایدن قصد دارد او را به عنوان نماینده ارشد بعدی خاورمیانه در وزارت خارجه آمریکا (معاون وزیر امور خارجه در امور خاور نزدیک) نامگذاری کند.

سایر منصوبان بایدن در حال حاضر کار در تیم خاورمیانه ای وزارت امور خارجه آمریکا را آغاز کرده اند.

«هادی عمر» مقام سابق آژانس توسعه بین المللی آمریکا و وزارت امور خارجه در دوره ریاست جمهوری اوباما که در زمینه مذاکرات اسرائیلی – فلسطینی فعالیت داشت، به دفتر امور خاور نزدیک وزارت امور خارجه به عنوان قائم مقام وزیر امور خارجه پیوسته است.

«دانیل بنائیم» که به عنوان مشاور خاورمیانه ای بایدن زمانی که وی معاون رئیس جمهوری بود، خدمت می کرد، به دفتر امور خاور نزدیک در سمت قائم مقام وزیر ملحق شده است.

«آشا کاستلبری هرناندز» استاد مدعو سابق در دانشگاه فوردهام و کهنه کار ارتش آمریکا نیز به عنوان مشاور ارشد به این دفتر پیوسته است.

دولت بایدن به تازگی اعلام کرد که آمریکا نباید در جنگ های ابدی و بی پایان دخیل باشد و حضور نظامیان آمریکا در خاورمیانه را کاهش می دهد. اما در حالی که بایدن وعده تغییر توجه سیاست خارجی آمریکا از منطقه خاورمیانه را می دهد، کارشناسان این منطقه در حال تغییر مسیر خود به دیگر بخش های دولت هستند.

«کریس مایر» به تازگی نقش قائم مقام وزیر دفاع برای عملیات ویژه و درگیری های کم شدت را برعهده گرفته است. «لیندا توماس گرینفیلد» سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز درحال انتخاب کارشناسان خاورمیانه برای خدمت در تیم وی است. «جفری پرسکات» مدیر سابق شورای امنیت ملی در دولت اوباما و «اندرو میلر» مدیر سابق شورای امنیت ملی برای موضوعات نظامی مصر و اسرائیل از جمله این افراد هستند.

فارن پالیسی در ادامه نوشت بایدن همچنین «رابرت مالی» را که سابقا مذاکره کننده ارشد درمورد توافق هسته ای در دوره اوباما بود، به عنوان نماینده ایران نامیده است. انتخاب وی با وجود مخالفت های جمهوریخواهان انجام شده است که وی را بسیار نرم در قبال ایران و بسیار منتقد در قبال رژیم صهیونیستی تلقی می کنند.

دیپلمات های سابق از مالی در برابر انتقادها دفاع کرده و وی را کارشناسی مجرب و توانمند در منطقه نامیده اند.

در تازه ترین انتصابات دولت بایدن در تیم حوزه خاورمیانه، «ریچارد نفیو» که به عنوان کارشناس اصلی تحریم ها در تیم مذاکره کننده وزارت امور خارجه آمریکا در دوره اوباما برای توافق هسته ای خدمت می کرد، به عنوان معاون رابرت مالی به دولت بایدن پیوسته است.

برچسب‌ها برجام وزارت امور خارجه آمریکا ایالات متحده آمریکا خاورمیانه جو بایدن پروندهٔ خبری آغاز دولت بایدن ، راستی آزمایی رویکردها و سیاست ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام وزارت امور خارجه آمریکا ایالات متحده آمریکا برجام وزارت امور خارجه آمریکا ایالات متحده آمریکا خاورمیانه جو بایدن اخبار کنکور وزارت امور خارجه آمریکا شورای امنیت ملی آمریکا دوره ریاست جمهوری خاورمیانه ای فارن پالیسی دولت بایدن خدمت کرده مک گورک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۵۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت بایدن نسبت به «پیروزی اوکراین» مطمئن نیست

به‌رغم هزینه‌های سیاسی و مالی که ایالات متحده برای اوکراین اختصاص داده و تازه‌ترین آن هم بسته کمکی به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار بوده، برخی مقامات دولت «جو بایدن» نسبت به پیروزی اوکراین در برابر روسیه تردید دارند.

به گزارش ایسنا، اوکراین در ماه‌های اخیر با وضعیت وخیمی در میدان نبرد دست‌وپنجه نرم می‌کرد زیرا بسته کمکی واشنگتن به کی‌یف با مخالفت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان مواجه شده بود البته این اوضاع برای اوکراین همچنان ادامه دارد و روسیه در نقطه مقابل دستاوردهایی را بعضا در میدان نبرد کسب می‌کند.

سه تن از مقامات آمریکایی به شرط آنکه نامشان فاش نشود در گفت‌وگو با نشریه پالتیکو ضمن اذعان به برتری تسلیحات و نیروهای روسیه، گفتند: «اولویت فوری متوقف کردن خسارات اوکراین و کمک به تغییر جریان میدان نبرد است. بعد از آن اولویت کمک به اوکراین جهت بازپس‌گیری قلمروهایش است. آیا آنها آنچه را که برای پیروزی نیاز دارند، خواهند داشت؟ بله اما این مورد تضمینی برای پیروزی آنها نخواهد داد. عملیات‌های نظامی بسیار پیچیده‌تر هستند.»

گزارش شده که در کنگره ایالات متحده هم این بحث میان قانونگذاران به دغدغه‌ اصلی آنها بدل شده است و دائما این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا تسلیحات ارائه شده توسط آمریکا می‌تواند منجر به «شکست روسیه توسط اوکراین» شود و یا اینکه راه‌حلی موقتی برای جلوگیری از حمله خواهد بود.

یکی از این منابع ناشناس گفت: «بحث‌های زیادی وجود دارد درباره اینکه آخر این بازی و پیروزی اوکراین به چه شکل خواهد بود؟»

به طور کلی با وجود کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار که روز چهارشنبه توسط «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا امضا شد و به تصویب رسید، بسیاری از مقامات دولت این کشور نسبت به «پیروزی اوکراین» شک دارند و خودشان هم می‌دانند که این کمک‌ها احتمالا نمی‌تواند مانع پیشروی نیروهای روسیه شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بلینکن: چین می‌تواند نقش میانجی‌گر را در خاورمیانه ایفا کند
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  • وانگ یی: آمریکا به سیاست غلط بر حذر داشتن چین ادامه می‌دهد
  •  دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
  • سخنگوی عرب زبان وزارت خارجه آمریکا استعفا کرد
  • استعفای دیپلمات آمریکایی در اعتراض به جنگ غزه
  • انتصاب فرستاده جدید آمریکا در خاورمیانه؛ نمایش جدید بایدن در غزه
  • جهاد اسلامی کمک‌های آمریکا به اشغالگران را محکوم کرد
  • دولت بایدن نسبت به «پیروزی اوکراین» مطمئن نیست
  • رای مثبت سنای آمریکا به ممنوعیت تیک تاک