Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@20:57:46 GMT

نویسندگان کودک و نوجوان با تغییرات نسل حرکت کنند

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۳۵۴۸۱

نویسندگان کودک و نوجوان با تغییرات نسل حرکت کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از داراب، احمد اکبرپور از نویسندگان مؤلف ادبیات کودک و نوجوان در سطح کشور است که تفاوت و تمایز های خاص آثار او، این نویسنده را به چهره‌ای موفق و اثرگذار تبدیل کرده که همواره آثارس مورد توجه مخاطبین و جشنواره‌های فرهنگی داخلی و خارجی بوده است.

تعدادی از آثار او نظیر قطار آن شب و شب به خیر فرمانده، به چند زبان ترجمه شده و در مجامع بین‌المللی مطرح شده‌اند و یا این که دستمایه آثار سینمایی قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
احمد اکبرپور از نویسندگانی است که شور و نشاط کودکی و نوجوانی همراه با دستمایه‌های فانتزی و
و تخیل در آثار او موج می‌زند. خیال پردازی یکی از عناصر شیرین آثار او است که مخاطب کودک و حتی بزرگسال را با خود همراه می‌کند چرا که پیامی زنده و گویا در این آثار سیال و شناور است.

مخاطب علاوه بر اینکه ساعاتی را همراه آثار او تفریح می‌کند، سفری در گذر زمان به آیین‌های بومی و تالمات درونی انسانها دارد.

همچنین شخصیت‌پردازی در آثار او به شیوه‌‌ای متفاوت و اثرگذار شکل گرفته، شخصیت‌هایی که نظیر آنها را اگرچه در جامعه و اطراف خود مشاهده می‌کنیم اما با عناصری آمیخته شده اند که برای ما جذابیت و تازگی دارند.

بنابراین آثار اکبرپور همواره تازگی و موجی از حرکت را با خود داشته است چرا که علاوه بر وجه فانتزی، نشان از بازیابی هویت و اراده فردی دارد.

من یک گوزن بودم، کرم شلوارپوش، کنسرت‌های فیل بی‌جنبه، دستها بالا گاو مسلح است، بفرمایید عینک مادام سوسکه، ازدواج با خورشید، من مترسکم ولی می‌ترسم، غول و دوچرخه، اگر من خلبان بودم، دختری ساکت با پرنده های شلوغ، شب به خیر فرمانده، دنیای گوشه و کنار دفترم، غولماز، به چاچالک سقوط کنید، واژه‌های نفهم، مادربزرگ جادویی، نامه‌ای به هیچکس، سه سوت جادویی هفت خوان و خرده‌ای، کشک‌های خفن، لحظه های سکسکه، نامه‌هایی به هیچ‌کس، رویاهای جنوبی، من نوکر بابا نیستم، امپراطور کلمات، آگهی نشر الف، قطار آن شب، کشکول تحت ویندوز، وقتی ناراحت باشیم جاده ها تمام نمی‌شوند، آثار این نویسنده را تشکیل می دهند.

او جوایز متعددی را در مجامع داخلی و خارجی کسب کرده است که بخشی از آن به این شرح است:

جایزه کتاب سال فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد برای قطار آن شب
 برگزیده شورای کودک برای امپراطور کلمات
برگزیده کتابخانه بین المللی مونیخ برای کتاب من نوکر بابا نیستم
نامزد کتاب سال جمهوری اسلامی برای من کتاب من نوکر بابا نیستم
 برگزیده یونیسف برای کتاب شب بخیر فرمانده و...

فارس: ارزیابی شما از مولفه های ادبیات کودک و نوجوان و تغییراتی که این مولفه ها طی دوره‌های مختلف داشته‌اند، چیست؟

یکی از مولفه‌های اصلی این است که کتاب‌های کودک و نوجوان مثل گذشته متکی به گروه سنی نیست بلکه ادبیات کار و شیوه پردازش اثر مهم است. کتاب کودک و نوجوان را ممکن است دانش‌آموز مقطع ابتدایی و متوسطه بخوانند و از این جهت محدوده‌ای در نظر نمی‌گیریم.
یکی دیگر از مؤلفه‌ها، ارتقا یافتن و دید مخاطب است، مخاطب ما داستان‌هایی را دوست دارد که با آن زندگی کند، بخندد شاد باشد. بچه ها دوست دارند دست کم گرفته نشوند و داستان به آنها به عنوان یک فرد صاحب نظر و طرف مشورت نگاه کند.

فارس: پس خلاقیت، تحرک، پویایی و نشاط از مولفه‌های اصلی کتاب‌های کودک و نوجوان در این دوره است.

بله همین‌طور است، خلاقیت و نشاط از عناصری است که به کتاب‌های کودک و نوجوان جهت می دهد و زاویه دید ناشر و نویسنده، حائز اهمیت است. در حال حاضر نویسنده‌هایی که به سمت طنز و فانتزی می‌روند، روز به روز بیشتر می‌شود چرا که نوجوانان از کتاب های تعلیمی و نصیحت‌گو خسته شده‌اند و به جای آثار رئال، اکنون طنز و فانتزی جای خود را در میان مخاطب باز کرده است.

فارس: درون‌مایه طنزی که حاوی پیامی ارزنده باشد، درست است؟

 بله، اما پیامش را غیرمستقیم القا کند. کودک و نوجوان با کتاب تفریح می‌کند، داستان را می‌پذیرد و پیامی را نیز غیر مستقیم دریافت می‌کند.

فارس: از تغییر مؤلفه‌ها در گذر زمان گفتید، مخاطب اعم از کودک و بزرگسال تا چه با این تغییرات حرکت کرده و آن را پذیرفته است؟

یکی از اتفاقات خوب در ادبیات کشور، این است که تعدادی از نویسندگان به سمت طنز رفته‌اند و موج جدیدی در این زمینه ایجاد شده است.

فارس: در سوژه‌یابی، پردازش و روایت‌گری ادبیات ژانر کودک و نوجوان، چه کمبودهایی وجود دارد که هنوز پس از سه دهه فعالیت در این حیطه، شما جزو کمتر چهره‌های موفق هستید و چهره‌های نوظهور اندکی داریم؟

یکی از چالش‌های موجود، فاصله سنی نویسنده و مخاطب است. از آنجا که نسل‌ها با فاصله زمانی اندک، تغییر می‌کنند بنابراین نویسنده و مولف باید همراه تغییرات خود را به روز کند چرا که نسل دهه ۷۰ با دهه ۸۰ تفاوت و تمایزهای خاص خود را داردد و در این مسیر نویسندگانی موفق کسانی هستند که با این تغییرات حرکت کنند.

فارس: شیوه‌های روایت در ادبیات کودک و نوجوان نسبت به گذشته چه تغییری کرده و چه عناصری در این زمینه اثرگذار است؟

این موضوع به همان گذر زمان برمی‌گردد و متاثر از تغییرات اجتماعی و فرهنگی است، در نهایت نویسنده‌ای موفق است که مبنای محتواسازی را بر شرایط روز و احوال کودک و نوجوان و نوع نگرش و ادراک مخاطب بگذارد.

فارس: مهم‌ترین دغدغه شما در حیطه ادبیات کودک و نوجوان چیست؟

مهم‌ترین دغدغه شخصی من، ایجاد سبک جدیدی است که نوآوری داشته باشد و به روز باشد، با تغییرات نسل قلم نیز به همان سمت حرکت کند.

فارس: مخاطب‌شناسی یکی از عناصر اصلی پردازش در آثار شما است، در این مورد توضیحاتی بفرمایید.

بله همین طور است، مخاطب به اثر هویت می‌بخشد و با او به تاثیر و تاثر متقابل می‌پردازد بنابراین در آثارم شخصیت‌هایی را ایجاد کرده‌ام که مخاطب با آنها بیشترین ارتباط را برقرار کند و به درک متقابل برسد.

فارس: از آثار آخرین آثار خود بگویید.

کتاب ماه ماهی آخرین اثرم است که توسط نقش نردبان به چاپ می‌رسد و در مورد محیط‌زیست، خشکسالی و مهاجرت می‌باشد. این کتاب تصویرگری ویژه‌ای دارد و تصویرگر، ارتباط بین مفاهیم کتاب را با تصویر به کودکان و نوجوانان که مخاطبان اصلی آن هستند، ارائه می‌کند.

همچنین کتاب واژه‌های نفهم، در نمایشگاه بین‌المللی بین ۱۰ کتاب خارجی، بالاترین اقبال عمومی را در میان مخاطبان به دست آورد و پرفروش‌ترین شد که کتاب طنزی بود.

فارس: به نظر می‌رسد در آثار شما یکی از عناصر اصلی و اثرگذار در محتوا و شیوه روایت، تصویرسازی است. این ارتباط بین تصویرگر و مولف چگونه شکل گرفته است؟

مؤلف، ناشر و تصویرگر باید به موازات یکدیگر حرکت کنند. پیش از این دیدگاهی بود که این تعامل را زیاد مورد توجه قرار نمی داد اما در حال حاضر تعامل این عوامل، باعث شده که کار قوی‌تر شود و به نفع کلیت اثر پیش برود چرا که تصویرسازی از آیتم های اثرگذار در داستان کودک و نوجوان است.

فارس: با توجه به شرایط شروع کرونا طی یک سال اخیر، چه کمبودهایی در حوزه نشر کتاب کودک ایجاد شده است؟ از سوی دیگر آیا مزایایی از جهت پردازش سوژه و زمینه برای نگرش خاص نویسنده‌ها به این موضوع وجود دارد؟

پس از شیوع کرونا به مدت سه الی چهار ماه، ارتباطات نویسنده و ناشر همچنین دفاتر چاپ و نشر به طور کلی قطع شد و چاپخانه ها تا این مدت تعطیل بودند. همچنین درآمد نویسندگان، ناشران و تصویرگران دچار تهدید جدی شد.

از جهت سوژه یابی نیز کرونا یکی از سوژه‌های تلخ و دردناک مانند جنگ جهانی دوم یا شیوع وبا است که می‌تواند تا مدتها مورد نظر نویسندگان باشد هر چند امیدواریم این ویروس و تبعات آن، هر چه سریع‌تر از جامعه رخت بربندد.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: احمد اکبرپور نویسنده کودک و نوجوان مخاطب شناسی ادبیات کودک و نوجوان مولفه ها آثار او

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۵۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری تولید برنامه های خلاق و پویا ویژه کودک ونوجوان

 به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان مدیر عامل کانون‌پرورش فکری کودکان و نوجوانان و معاون وزیر اموزش و پرورش در دیدار نماینده ولی فقیه در استان  کرمان گفت : رهبرمعظم  انقلاب به حوزه کودک و نوجوان وکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دقت ویژه ای دارند در طول سالهای گذشته دست اندکاران کانون در دیدار با رهبر معظم انقلاب توصیه های پیرامون کودک و نوجوان و اهمیت کانون دریافت کردند از جمله اینکه برنامه های خلاق و پویا ویژه انها طراحی شود و در دل انها بذر ایمان کاشته شود به همین منظور استفاده ار ابزار هنر میتواند در کانون بسیار موثر باسب محور فعالیتها در کانون کتابست.
علامتی با تاکید بر پیگیری سه سیاست  از جمله  رصد وبررسی سیاست مرکز محوری  در سفر های استانی،حوزه دفاع مقدس  بطور ویژه در این استان با حضور شهدای اخیر حمله تروریستی که ثلث انها کودک و نوجوان بودند و وجود مزار مطهر سردار سلیمانی مورد توجه است و برخی فعالیتهای فرهنگی در این خصوص شروع شده و پراکندگی و پهناور بودن استان ایجاب میکند متناسب با زیست بوم استان منطقه به منطقه برنامه ریزی کنیم  که در تمام‌موارد ظرفیت روحانیت و امام‌جمعه ها بسیار اهمیت دارد.

 بگفته وی یکی از محصولات ما فیلم بچه زرنگ‌است که ایدئولوژی حب وطن حس مسئولیت دارد و سیاست دیگر ما  نوجوان‌محوریست و رمانها و فیلمهای نوجوان در دستور کار ماست.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان افزود نظام تعلیم و تربیت در انسانها به گونه ایست که مربی همه کاره نیست و نمیتواند تمام بحث تربیت را یدک بکشد بنابراین حتما باید سهمی برای متربی قائل شد یعنی  خودش پذیرش و اختیار داشته باشد ..
 وی تاکید کرد:لازم است برای تربیت گروه سنی کودک و نوجوان همه ی ظرفیتها و امکانات تعلیم و تربیت بکار گرفته شود .  

 

            

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کلاس آموزش بازیگری کودک بارانا
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟
  • آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی
  • صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود
  • پیگیری تولید برنامه های خلاق و پویا ویژه کودک ونوجوان
  • زیر تیغ