Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی شریعتی در خصوص آزادسازی منابع ایران در کشورهای دیگر اظهار کرد: در رابطه با برطرف کردن مشکل اموال بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف جهان، باید متناسب با نحوه تعاملات اقتصادی دو طرف برنامه ریزی شود.

بحث در رابطه با اموال بلوکه شده را باید در سه سطح مختلف تفکیک کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی افراد که می‌گویند پول‌ها آزاد خواهد شد ولی اساسا در آن مقام و منصب قرار ندارند که بتوانند در این رابطه اظهار نظر قطعی کنند. این افراد بیشتر تحت تاثیر دلال‌های ارز قرار دارند و به نوعی با این صحبت‌ها به یک بازار تشنه، اطلاعاتی می‌دهند که قیمت‌ها جابجا می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی اختلاف نظرهای سیاسی را نیز می‌توان در دل این اظهارات دنبال کرد، توضیح داد: متاسفانه در ایران بحث بر سر FATF سیاسی شده و مخالفان و موافقان از هر خبری تلاش می‌کنند دستاویزی برای تبلیغ دیدگاه خود پیدا کنند و همین مسئله کار را پیچیده می‌کند.

به گفته این عضو اتاق بازرگانی ایران، آنچه که در واقعیت به نفع اقتصاد کشور خواهد بود، پیگیری دیدگاهی است که نخست آزادسازی این منابع را با جدیت دنبال کند و سپس با انتقال آنها به داخل کشور، بدون ورود عرصه‌های دلالی، آن را صرف تجهیز کارخانه‌ها و افزایش تولید کند؛ در غیر این صورت حتی با ورود این ارزها نیز در بلندمدت نفعی به اقتصاد ایران نمی‌رسد.

شریعتی با تاکید بر اینکه در مذاکره برای آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کشورهای خارجی باید نوع ارتباط و تعامل با آن کشور را به شکل دقیق ارزیابی کرد، گفت: کشوری مانند کره جنوبی نه همسایه ماست و نه تعاملات اقتصادی گسترده‌ای با ایران دارد؛ یعنی چه ما دیگر از آن کالا نخریم و چه آنها دیگر از ما نفت نخرند، وضعیت اقتصادی دو کشور تغییر شدیدی پیدا نمی‌کند. از سوی دیگر کره جنوبی در دل نظام جهانی امروز به شکل کامل جا گرفته و وقتی آمریکا صحبت از تحریم می‌کند، آنها نیز می‌گویند که قطعا این پول آزاد نخواهد شد.

وی ادامه داد: در چنین بستری ما نه ابزار تهدیدی برای کره داریم و نه وابستگی متقابل به شکلی است که با نفروختن کالا به آنها مجبورشان کنیم که پول ما را بدهند. کره‌ای‌ها آن قدر در این عرصه ثابت قدم بودند که حتی می‌گفتند که تا زمان باقی بودن تحریم‌ها پول شما را پس نمی‌دهیم و شما باید برای این مدتی که پول شما در کره مانده، به ما کارمزد نگهداری از آن را بدهید. به این ترتیب شرایط در کره یا سایر کشورهای آسیای شرقی متفاوت است.

عضو اتاق بازرگانی ایران درباره صحبت‌های مطرح شده که حکایت از آزاد شدن منابع مالی ایران در عراق دارد، تشریح کرد: بحث در رابطه با عراق بسیار متفاوت است. از سویی این کشور در همسایگی ما قرار دارد و نزدیکی قابل توجهی در حوزه‌های مختلف میان ایران و عراق برقرار است. از سوی دیگر عراق به برخی محصولات ما نیاز جدی دارد و ما نیز به بازار عراق، به عنوان یک بازار مهم نگاه می‌کنیم. از این رو نحوه تعامل دو طرف در همین بستر تعریف می‌شود. ایران نمی‌خواهد اقدامی کند که بازار عراق را از دست بدهد و عراق نیز می‌داند که در صورت از دست دادن ایران، برای تامین برخی نیازهای اولیه خود با مشکل مواجه می‌شود.

شریعتی خاطرنشان کرد: با در نظر داشتن این پیش فرض مهم و اینکه دولت الکاظمی در عراق تلاش کرده در کنار تعامل با ایران، با دیگر کشورهای قدرتمند منطقه و جهان نیز روابط حسنه برقرار کند، این امیدواری وجود دارد که گره‌های موجود در مسیر آزادسازی منابع باز شود؛ هر چند باید دقت کرد که حتی در این مسیر نیز اهداف شخصی و سودجویی سیاسی ممکن است بر اصل موضوع سایه بیندازد.

گفتنی است، در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر آزادسازی برخی منابع بلوکه شده درآمدی ایران در عراق مطرح شده بود و در همین رابطه در صحبت تلفنی اخیر رئیس جمهوری ایران با نخست وزیر عراق، روحانی بر لزوم آزادسازی منابع ایران تاکید کرد.

در هفته‌های گذشته، رییس کل بانک مرکزی ایران با انجام چند سفر به بغداد، تلاش کرده مقدمات آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کشور را فراهم کند.

در کنار عراق، کره جنوبی نیز در سال‌های گذشته حدود هفت میلیارد دلار از اموال ایران را به دلیل تحریم‌های آمریکا بلوکه کرده و سرانجام پس از ماه‌ها بحث، به نظر می‌رسد مقدمات آزادسازی لااقل بخشی از این پول‌ها فراهم شده است.
 

کد خبر 589344 برچسب‌ها ایران و کره جنوبی اتاق بازرگانی ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ایران و کره جنوبی اتاق بازرگانی ایران آزادسازی منابع ایران در کشور بلوکه شده کره جنوبی پول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۲۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق

به گزارش همشهری آنلاین، عراق یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران است و عراق نیز به ایران نیاز دارد. به همین دلیل، هر دو کشور حساب ویژه‌ای برای توسعه مبادلات باز کرده‌اند و می‌خواهند تا سال ۱۴۰۶، ارزش تجارت دوجانبه را با افزایش ۱۰۰ درصدی به ۲۰ میلیارد دلار برسانند؛ اما ایران تنها تاجر حاضر در بازار عراق نیست و برای این هدف باید با ترکیه، به‌عنوان قدیمی‌ترین رقیب و حتی چین و عربستان رقابت کند.

البته هدف‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری برای تجارت ایران و عراق موضوع جدید نیست و در دهه ۹۰ چندین بار بر این هدف‌گذاری تأکید شده است. حتی در سال ۱۳۹۷، که عراق در بحث واردات از ایران، از چین نیز سبقت گرفت و به بزرگ‌ترین مشتری ایران تبدیل شد، گمان می‌شد قبل از سال ۱۴۰۰ رؤیای افزایش تجارت دوجانبه به ۲۰ میلیارد دلار محقق شود؛ اما تحقق این هدف فقط به خرید کالاهای ایرانی از عراق منوط نیست و باید مکانیسم‌های رقابتی در بازار عراق، نیاز این کشور به موازنه تجاری و خنثی کردن تبعات تحریم‌های ظالمانه غربی نیز مدنظر قرار گیرد.

چرا تجارت با عراق مهم است؟

اهمیت عراق برای ایران از چند منظر مطرح است. اول اینکه تجارت با این کشور عمدتاً توسط بازرگانان بخش خصوصی انجام می‌شود و سهم کالاهای ساخته شده و دارای ارزش‌افزوده بالا در آن زیاد است. به همین دلیل است که اهمیت تجارت با عراق، حتی از امارات که ارزش مبادلاتش با ایران به سه برابر عراق می‌رسد، بیشتر است؛ چراکه امارات برای ایران یک پایگاه تجاری است و بنا به شرایط تحریم جایگاه مهمی در تجارت با ایران پیدا کرده است درحالی‌که عراق با مبادلات مستقیم و بدون واسطه به شریک استراتژیک تجارت ایران تبدیل شده است.

بررسی آمارهای تجارت خارجی ایران در سال ۱۴۰۲ حاکی از این است که از بین ۴ شریک اول تجارت خارجی ایران، تراز تجاری کشور بدون نفت، با چین، امارات و ترکیه منفی و با عراق مثبت است. در حقیقت عراق بدون احتساب نفت، بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران محسوب می‌شود و بخش عمده تجارت ۹.۸ میلیارد دلاری با این کشور ربطی به نفت نداشته است.

نکته دیگر اینکه سهم زیادی از تجارت با عراق، مستقیم یا غیرمستقیم به بنگاه‌های کوچک و متوسط از گلخانه‌ها گرفته تا شرکت‌های تولیدی کوچک اختصاص دارد و تقویت آن به بهبود واقعی وضعیت کسب‌وکارها کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

ادعای عجیب مقام عراقی | عراق بدهی خود به ایران را با نفت سیاه تسویه می کند

رفع چالش‌های صادرات به عراق

بازار صادراتی ایران در عراق با چند تهدید جدی روبروست. اول تحریم‌های بانکی و اقتصادی غرب و آمریکا. دوم رقیب قدرتمندی مانند ترکیه و سوم، یک‌طرفه بودن تجارت با عراق و بی‌رغبتی آنها برای توسعه مناسبات. در مورد اول، سال‌هاست که بخش خصوصی مسیرهای ابتکاری خود را به راه انداخته اما از اواسط سال گذشته، با دونرخی شدن ارز در عراق، تجارت ایران از مسیر صرافی‌ها با چالش افزایش قیمت تمام‌شده روبه‌رو شد. در آن زمان گرچه برخی فاتحه صادرات به عراق را خواندن اما رایزنی در رأس دولت توانست به عبور تجار از این گردنه سخت کمک کند.

مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در گفت‌وگو با همشهری، گفت: ترکیه قدیمی‌ترین رقیب ایران در بازار عراق است و تحولات مربوط به سهم بازار در رقابت با ترکیه اتفاق جدیدی نیست؛ اما از چندی پیش، مشکلاتی در بازار صادراتی ایران به خاطر اتفاقات ارزی عراق رخ داد که با تدابیر دولت و رایزنی‌های انجام شده به‌تدریج در حال مرتفع شدن است.

ضیغمی تأکید کرد: رسیدگی سریع به حواشی پیش‌آمده برای بازار صادراتی ایران در عراق این مسئله مدنظر رئیس‌جمهوری بود و یک هیات عالی‌رتبه نیز با همراهی وزیر امور خارجه کشورمان طی سفر به عراق با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر این کشور دیدار کردند و مسئله در حال حل شدن است.

برآورد ضیغمی این است که ایران بازار صادرات عراق را از دست نخواهد دارد و به‌زودی توافق جامع تجاری بین دو کشور با هدف رساندن ارزش تجارت دوجانبه به ۲۰ میلیارد دلار اجرایی خواهد شد که حواشی فعلی را نیز برطرف می‌کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه ترکیه در بازار عراق رقیب ایران بوده و خواهد بود، گفت: «طبیعتاً آنها تلاش خود را برای حضور قوی‌تر در بازار عراق انجام می‌دهند و ما هم برنامه‌ریزی‌های خود را بر مبنای منفعت دوجانبه اجرایی خواهیم کرد.»

در این میان، از سال گذشته، تلاش‌های بزرگی برای سرمایه‌گذاری مشترک میان بخش‌های خصوصی ایران و عراق آغاز شده که هدف آن؛ وارد کردن تجارت ایران و عراق به جاده دوطرفه، و متوازن‌سازی مبادلات دو کشور است. اتفاقی که اگر رخ دهد، می‌تواند تجارت دو کشور را حتی به بالاتر از ارقامی نظیر ۲۰ میلیارد دلار برساند.

کد خبر 847409 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها سازمان توسعه تجارت ایران تجارت خارجی عراق

دیگر خبرها

  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • مسائل ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک باید تا مردادماه نهایی شوند
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • آزادسازی اراضی ملی بابل با حکم دادگاه
  • عروس بزرگ امام چرا همسرش را «داداش» صدا می زد؟ /آقا مصطفی اصلا از وضعیت نجف راضی نبود /او نمی خواست مثل بقیه پوشیه بزنم
  • روسیه دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکا را بلوکه کرد
  • ارسال ۲۴۰ اثر به جشنواره طوفان القوافی
  • نگهداری ۴۲هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور
  • همایش روز «آزادسازی سنندج» برگزار می‌شود
  • ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی با آزادسازی حریم ریلی «منطقه ۱۷ تهران»