Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمانشاه رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمانشاه گفت: طبق افقی که برای سال 1418 کرمانشاه ترسیم کرده ایم، مرکزیت تعاملات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی غرب ایران را خواهیم داشت.

حبیب الله وفایی در نشست امروز (17 اسفند) ستاد ساماندهی امور جوانان کرمانشاه بااشاره به انجام مطالعات آسیب شناسی اقتصاد استان، اظهار کرد: کرمانشاه استانی است که در طول تاریخ به واسطه پهنه جغرافیایی که در آن قرار گرفته، طی سه هزار سال جزیی از مسیر جاده باستانی ابریشم بوده و این مزیت مهمی است که بسیاری از استانها آن را ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه وجود این مزیت می توانست عاملی باشد تا کرمانشاه را در صدر استان های توسعه یافته کشور قرار دهد، گفت: همچنین کرمانشاه 8.5 درصد از پتانسیل منابع آبی و پنج درصد از اراضی قابل کشت کشور را دارد که با تلاش های این دولت بهش عمده ای از این اراضی به آبی تبدیل شد که این هم یک مزیت برای توسعه استان محسوب می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمانشاه به دیگر ویژگی های ممتاز استان از جمله 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق اشاره داشت و افزود: در این مسیر پنج پایانه رسمی داریم که از سال 1397 تاکنون بیش از شش میلیارد دلار محصولات غیرنفتی از طریق آنها صادر شده است.

وی در ادامه با اشاره به دیگر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مهم کرمانشاه برای توسعه یافتگی، در خصوص چرایی عدم توسعه استان علیرغم وجود این ظرفیت ها، عنوان کرد: از سال 1355 گرفتاری های اقتصادی کرمانشاه شروع شد و نرخ بیکاری آن به مرور افزایش یافت.

وفایی سه عامل را به عنوان مهمترین تحولات چهار دهه اخیر کرمانشاه دانست که نقش مهمی در وضعیت کنونی اقتصادی استان دارند و در این رابطه توضیح داد: شوک‌های نفتی دهه پنجاه، وقوع جنگ تحمیلی و زلزله بزرگ 7.3 ریشتری سال 1396 سه تحول چهار دهه اخیر کرمانشاه هستند.

وی به کاهش سهم جمعیتی نواحی مرزی کرمانشاه از حدود 40 سال پیش هم اشاره کرد و افزود: طی این مدت جمعیت شهر کرمانشاه 3.3 برابر شده، درحالیکه سهم جمعیت شهرهای مناطق مرزی از 12.6 درصد به 7.6 درصد رسیده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمانشاه اضافه کرد: در این مدت جای جمعیت شهرنشینی و روستانشینی در کرمانشاه عوض شد و اقتصاد روستاها به اقتصاد حاشیه ای تبدیل شد.

وی بااشاره به روند کاهشی جمعیت استان طی این سالها، عنوان کرد: نرخ رشد جمعیت استان در سال 1355 حدود 2.71 درصد بود که به هفت دهم درصد در سال 95 رسیده و این نشان می دهد جمعیت ما در حال پیر شدن است و این زنگ خطری برای نداشتن نیروی کار در آینده است.

وفایی افزود: مجموعه این مشکلات طی حدود چهل سال باعث شد تا افزایش پایدار نرخ بیکاری استان را از 10 درصد به 25.1 درصد در نیمه های دهه 90 داشته باشیم.

وی به برنامه ریزی هایی که طی چندسال اخیر برای نجات اقتصاد کرمانشاه انجام شده اشاره کرد و گفت: پس از اینکه مطالعاتی را داشتیم و توانستیم این آسیب ها را بشناسیم، چند سند را تدوین و اجرای آنها را در دستور کار قرار دادیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمانشاه اضافه کرد: از جمله این اسناد، سند اشتغال استان بود که توانست طی دو سال، شش درصد از نرخ بیکاری استان را کاهش دهد و طبق این سند تا پایان سال 1400 هم نرخ بیکاری استان به متوسط کشور خواهد رسید.

وی اظهار کرد: براساس افقی که برای سال 1418 در نظر گرفته ایم، کرمانشاه در این سال مرکزیت و میزبان تعاملات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی غرب کشور با تکیه بر تولیدات صادرات محور خواهد بود.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی ورزشی معاونت ساماندهی امور جوانان كرمانشاه رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمانشاه نرخ بیکاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۳۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، جمعیت‌شناسان می‌گویند طی ۵۰ سال آینده تعداد سالمندان ۶۰ سال به بالا افزایش خواهد یافت و این گروه بخش قابل‌توجهی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

تخمین زده شده تا سال ۲۰۵۰ جمعیت افراد بالای ۶۰ سال به دومیلیارد نفر در جهان خواهد رسید و به این معناست که به ازای هر پنج نفر یک سالمند خواهیم داشت. 

به این ترتیب نه فقط در کشور‌های توسعه‌ یافته بلکه در کشور‌های در حال‌توسعه نیز بخش قابل‌توجهی از جمعیت را سالمندان تشکیل خواهند داد و افزایش سالمندان در صورت نداشتن برنامه‌های مدون، در آینده به چالشی مهم برای جوامع تبدیل خواهد شد. 

در کشور‌های توسعه‌یافته، از سه دهه گذشته سرویس‌های خدمات مراقبت روزانه به عنوان جایگزینی برای مراقبت‌های سازمانی و رسمی به وجود آمده است و این سرویس‌ها نقش مهمی در مراقبت‌های مبتنی بر جامعه برعهده گرفته‌اند. 

حالا با توجه به روند روبه رشد جمعیت سالمندان و نیاز‌های آنها بویژه باتوجه به مسائلی ازجمله تغییر در سبک زندگی خانواده‌ها و مهاجرت فرزندان و افزایش شمار سالمندان تنها، توسعه مراکز نگهداری روزانه سالمندان در کشور ما نیز ضروری به نظر می‌رسد. 

برخی از کارشناسان معتقدند اگر همین حالا برای افزایش تعداد سالمندان، برنامه‌هایی در نظر گرفته نشود به‌زودی با یک بحران جدی مواجه خواهیم شد.

درحال حاضر بیش از ۱۰درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و باتوجه به آمار، پیش‌بینی شده است در سال ۱۴۲۰ حدود ۲۰درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد که باید به نیازهایشان ازجمله بیمه، خدمات در زمینه‌های مختلف از جمله مسکن پاسخ داده شود.

حمید صاحب مدیر کل سلامت شهرداری تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: متاسفانه تهران در حوزه جمعیت در آستانه بحران است که می‌توان از آن به ابر بحران نام برد، زیرا در جوانی جمعیت وضعیت خوبی نداریم.

وی با بیان اینکه متوسط ۱۳ درصد تهرانی‌ها سالمند محسوب می‌شوند گفت: اگر اقدام عاجل و موثر انجام ندهیم درصد سالمندان قابل توجه خواهد شد.

صاحب در خصوص میزان سالمندان در مناطق مختلف تهران گفت: درصد سالمندان در مناطق تهران متفاوت است به صورتی که در منطقه ۱، ۳، ۶، ۲۱ بیشترین تعداد سالمند را در تهران دارند و حدود ۱۶ درصد جمعیت سالمندان تهران را دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • معرفی کرمانشاه به عنوان هاب مدیریت بحران غرب کشور
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است
  • ایران و زیمباوه با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند
  • کرمانشاه به مرکز پشتیبانی حوادث و سوانح غرب کشور تبدیل شود
  • معرفی استان کرمانشاه به عنوان مرکز پشتیبانی غرب کشور در سوانح و بلایای طبیعی
  • وقوع ۳۰ حادثه کوهستان در کرمانشاه/ استان دوم کشور در حوادث کوهستان هستیم
  • کرمانشاه به مرکز امداد منطقه غرب کشور تبدیل شود
  • تجلیل از مادر ۲۷‌ ساله اناری با پنج فرزند