Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: علی شریعتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌گوید در رابطه با برطرف کردن مشکل اموال بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف جهان، باید متناسب با نحوه تعاملات اقتصادی دو طرف برنامه ریزی شود. بحث در رابطه با اموال بلوکه شده را باید در سه سطح مختلف تفکیک کرد. برخی افراد که می‌گویند پول‌ها آزاد خواهد شد ولی اساسا در آن مقام و منصب قرار ندارند که بتوانند در این رابطه اظهار نظر قطعی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این افراد بیشتر تحت تاثیر دلال‌های ارز قرار دارند و به نوعی با این صحبت‌ها به یک بازار تشنه، اطلاعاتی می‌دهند که قیمت‌ها جابجا می‌شود.
وی با بیان اینکه برخی اختلاف نظرهای سیاسی را نیز می‌توان در دل این اظهارات دنبال کرد، توضیح داد: متاسفانه در ایران بحث بر سر FATF سیاسی شده و مخالفان و موافقان از هر خبری تلاش می‌کنند دستاویزی برای تبلیغ دیدگاه خود پیدا کنند و همین مسئله کار را پیچیده می‌کند.
به گفته این عضو اتاق بازرگانی ایران، آنچه که در واقعیت به نفع اقتصاد کشور خواهد بود، پیگیری دیدگاهی است که نخست آزادسازی این منابع را با جدیت دنبال کند و سپس با انتقال آنها به داخل کشور، بدون ورود عرصه‌های دلالی، آن را صرف تجهیز کارخانه‌ها و افزایش تولید کند؛ در غیر این صورت حتی با ورود این ارزها نیز در بلندمدت نفعی به اقتصاد ایران نمی‌رسد.
شریعتی با تاکید بر اینکه در مذاکره برای آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کشورهای خارجی باید نوع ارتباط و تعامل با آن کشور را به شکل دقیق ارزیابی کرد، گفت: کشوری مانند کره جنوبی نه همسایه ماست و نه تعاملات اقتصادی گسترده‌ای با ایران دارد؛ یعنی چه ما دیگر از آن کالا نخریم و چه آنها دیگر از ما نفت نخرند، وضعیت اقتصادی دو کشور تغییر شدیدی پیدا نمی‌کند. از سوی دیگر کره جنوبی در دل نظام جهانی امروز به شکل کامل جا گرفته و وقتی آمریکا صحبت از تحریم می‌کند، آنها نیز می‌گویند که قطعا این پول آزاد نخواهد شد.
وی ادامه داد: در چنین بستری ما نه ابزار تهدیدی برای کره داریم و نه وابستگی متقابل به شکلی است که با نفروختن کالا به آنها مجبورشان کنیم که پول ما را بدهند. کره‌ای‌ها آن قدر در این عرصه ثابت قدم بودند که حتی می‌گفتند که تا زمان باقی بودن تحریم‌ها پول شما را پس نمی‌دهیم و شما باید برای این مدتی که پول شما در کره مانده، به ما کارمزد نگهداری از آن را بدهید. به این ترتیب شرایط در کره یا سایر کشورهای آسیای شرقی متفاوت است.
عضو اتاق بازرگانی ایران درباره صحبت‌های مطرح شده که حکایت از آزاد شدن منابع مالی ایران در عراق دارد، تشریح کرد: بحث در رابطه با عراق بسیار متفاوت است. از سویی این کشور در همسایگی ما قرار دارد و نزدیکی قابل توجهی در حوزه‌های مختلف میان ایران و عراق برقرار است. از سوی دیگر عراق به برخی محصولات ما نیاز جدی دارد و ما نیز به بازار عراق، به عنوان یک بازار مهم نگاه می‌کنیم. از این رو نحوه تعامل دو طرف در همین بستر تعریف می‌شود. ایران نمی‌خواهد اقدامی کند که بازار عراق را از دست بدهد و عراق نیز می‌داند که در صورت از دست دادن ایران، برای تامین برخی نیازهای اولیه خود با مشکل مواجه می‌شود.
شریعتی خاطرنشان کرد: با در نظر داشتن این پیش فرض مهم و اینکه دولت الکاظمی در عراق تلاش کرده در کنار تعامل با ایران، با دیگر کشورهای قدرتمند منطقه و جهان نیز روابط حسنه برقرار کند، این امیدواری وجود دارد که گره‌های موجود در مسیر آزادسازی منابع باز شود؛ هر چند باید دقت کرد که حتی در این مسیر نیز اهداف شخصی و سودجویی سیاسی ممکن است بر اصل موضوع سایه بیندازد.
در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر آزادسازی برخی منابع بلوکه شده درآمدی ایران در عراق مطرح شده بود و در همین رابطه در صحبت تلفنی اخیر رئیس جمهوری ایران با نخست وزیر عراق، روحانی بر لزوم آزادسازی منابع ایران تاکید کرد.
در هفته‌های گذشته، رییس کل بانک مرکزی ایران با انجام چند سفر به بغداد، تلاش کرده مقدمات آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کشور را فراهم کند.
در کنار عراق، کره جنوبی نیز در سال‌های گذشته حدود هفت میلیارد دلار از اموال ایران را به دلیل تحریم‌های آمریکا بلوکه کرده و سرانجام پس از ماه‌ها بحث، به نظر می‌رسد مقدمات آزادسازی لااقل بخشی از این پول‌ها فراهم شده است.
منبع: شفقنا برچسب ها: علی شریعتی

منبع: خرداد

کلیدواژه: علی شریعتی اتاق بازرگانی ایران بلوکه شده پول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۳۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمان میزبان جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی است

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان، گفت: کرمان میزبان سومین جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی است و اختتامیه این جشنواره نیمه دوم آبان‌ماه برگزار می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، سعید شاهرخی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: شورای توسعه گردشگری استان کرمان راه‌اندازی شده است و دبیرخانه کرمان 1404 در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان مستقر شده است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی مکمل جهش تولید را مشارکت مردم می‌دانند، گفت: در این راستا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با مجموعه‌های خصوصی همکاری خوبی را در پیش گرفته که یکی از این نهادها اتاق بازرگانی استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه جشنواره ملی چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سطح کشور برگزار می‌شود، افزود: کرمان میزبان سومین جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی است.

وی با بیان اینکه استاندار کرمان نیز در این زمینه به صورت کتبی اعلام آمادگی کردند و اتاق بازرگانی نیز در انتخاب استان کرمان موثر بوده است، ادامه داد: اختتامیه این جشنواره قرار است در نیمه دوم آبان‌ماه در کرمان برگزار شود.

شاهرخی با اشاره به اینکه جلسات برنامه‌ریزی این جشنواره در تهران و کرمان برگزار خواهد شد، گفت: این امکان وجود دارد که از تمام مفاخر علمی، فرهنگی، هنری و غیره در زمان این جشنواره استفاده شود.

وی با بیان اینکه استان کرمان امسال میزبان چند رویداد بزرگ فرهنگی هنری است، افزود: همایش بین‌المللی راه ابریشم نیز مهرماه با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه کنگره ملی تاریخ معماری و شهرسازی ایران در شهرستان بم برگزار می‌شود، بیان کرد: سمینار باستان شناسان ایران اسفندماه در جیرفت برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال در هفته میراث فرهنگی اشیا و آثار تاریخی استان کرمان که در موزه ملی کشور نگهداری می‌شود برای بازدید عمومی مردم به کرمان منتقل می‌شوند، گفت: بالغ بر 4 هزار شی تاریخی از استان کرمان در موزه ملی نگهداری می‌شود.

سیدمهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در این جلسه با بیان اینکه کرمان آنگونه که باید معرفی نشده و انعکاس مطلوبی از ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری استان کرمان در رسانه‌ها نبوده است، اظهار داشت: متاسفانه هنوز کرمان به‌عنوان مقصد گردشگری در کشور نیست و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد تا کرمان در حلقه گردشگری گردشگران قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه رونق اقتصاد گردشگری استان کرمان مستلزم ورود گردشگران داخلی و خارجی است که لازمه آن معرفی خوب کرمان است، ادامه داد: کرمان 10 اثر تاریخی و طبیعی ثبت جهانی دارد که حتماً باید این آثار به جهانیان معرفی شوند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه جشنواره چندرسانه‌ای وزارت میراث یک ظرفیت خوب برای معرفی کرمان است و اتاق بازرگانی از آن حمایت می‌کند، افزود: جدای از این جشنواره وزارت میراث فرهنگی حتماً باید به وظیفه قانونی خود برای معرفی استان کرمان که یک خاستگاه تمدنی دارد اقدام کند.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • تعطیلی پنج‌شنبه‌ یا شنبه؛ کدام یک برای تحقق «شعار سال» سودمند است؟
  • تداوم عقب‌نشینی نرخ ارز در بازار غیر رسمی/ قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان بازمی‌گردد؟
  • کرمان میزبان جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی است
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • آمادگی اتاق بازرگانی مکه برای گسترش روابط اقتصادی با ایران
  • استقرار اتاق‌های بازرگانی فناوری در پارک فناوری بین‌المللی ایران
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • پیش بینی رئیس اتاق ایران و عراق از قیمت دلار
  • موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه
  • راهیابی نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه به هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه