Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@07:49:57 GMT

مشکل محتوایی اخلاقیات در انتخابات

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۴۵۶۲۳

مشکل محتوایی اخلاقیات در انتخابات

هم زمان با نزدیک شدن به ماه ‌های پایانی فعالیت کابینه دولت دوازدهم؛ شاهد گرم شدن تدریجی رقابت های انتخابات ۱۴۰۰ هستیم. تا کنون افرادی برای نامزدی در انتخابات، اظهار آمادگی کرده‌ و در تکاپوی تدارک منابع لازم برای حضور در این رقابت ملی هستند. اما آنچه در این انتخابات و سایر انتخابات بیش از همه باید مورد توجه قرار گیرد، بحث رعایت اخلاقیات است؛  چرا که رقابت های انتخاباتی باید براساس معیارهای اخلاقی تابع ضوابط و مقررات انتخاباتی به دور از اجحاف و رقیب کشی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اینکه اتهام زنی، افترا و مواردی از این دست، مدتی است که در بحث‌های رقابتی‌ جای باز کرده‌ و جلوه ناخوشایندی به آن داده‌اند، از این رو مسوولان کشوری بیش از پیش به این موضوع توجه کرده‌اند. در همین راستا رییس جمهوری کشورمان در ۱۲ بهمن ماه بر این موضوع تاکید و اظهار داشت: "نباید انتخابات سال ۱۴۰۰ باعث شود خدای ناخواسته اخلاق و معنویت زیر پا گذاشته شود. همه باید برادرانه در کنار هم بایستیم."  آشکار است که رعایت اصول اخلاقی در انتخابات می‌تواند نتایج و پیامدهایی مثبتی در جامعه داشته باشد که از جمله آنها می توان به شکل گیری و تداوم وفاق و همبستگی اجتماعی اشاره کرد.  نظر به اهمیت موضوع و لزوم بحث و بررسی بیشتر سبب شد، پژوهشگر ایرنا با "کامل دلپسند"، جامعه شناس و استاد دانشگاه به گفت وگو بنشیند که مشروح آن را در ذیل می‌خوانید:

انتخابات و بازنمود اخلاقیات فردی و جمعی 

دلپسند در رابطه با رعایت اخلاقیات در انتخابات گفت: تجربه بازخورد اجتماعی انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که حداقل در دو دهه اخیر؛ انتخابات به شدت بازنمود اخلاقیات فردی و جمعی کاندیداها و جامعه سیاسی کشور است که در نظام اجتماعی ما بصورت نهادینه وجود دارد. علت اینکه من می‌گویم بازنمود اخلاق فردی و جمعی به این دلیل است که در دو دوره گذشته با استفاده از فرصت‌های مناظره‌ای و تبلیغاتی که با نگاه حذف رقیب دیگری وجود داشت به هر وسیله‌ای حتی با زیر پا گذاشتن اخلاقیات فرد؛ و چالش "بگم بگمی" وجود داشت که دقیقا  همان جایی است که در نظام اخلاقی و اجتماعی ما به شدت نکوهش شده و به شدت گزاره‌ هایی جدی وجود دارد که چنین امری اتفاق نیفتد. بدون شک سیاست پر از اتفاقات پنهانی است که در آن اخلاق فردی، موانعی برای بروز پیدا می‌کند.

وی افزود: در جامعه‌ای که سرمایه اجتماعی، اعتماد نهادی و سازمانی به شدت کاهش پیدا کرده، انتخابات یکی از فرصت‌های بروز جمعی آن انتخاب‌های فردی مبتنی بر دانشی است که باز در آن فرصت انتخاب کامل وجود ندارد. از این منظر بخشی از اخلاقیات جامعه ایرانی خودش را در بستر رسانه‌ای نظام تبلیغاتی و نظام انتخاباتی نشان می‌دهد. دقیقا در جایی که بشدت مخاطب بعد از چالش "بگم بگم" در بستر بی اعتمادی شکل گرفته است.

 نظام برگزاری انتخابات در ایران همیشه مقطعی بوده و  فرصت‌های شفاف سازی، نقد و نظر و مناظره وجود نداشته است. نظام رسانه‌ ملی نیز تنها در دوره انتخابات وارد مناظره ‌های انتخاباتی می‌شود، مجموع این عوامل سبب می‌شود در زمان انتخابات شاهد تجربه های اخلاقی ناخوشایندی شویم.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: از آنجایی که نظام برگزاری انتخابات در ایران همیشه مقطعی بوده و از سویی هم فرصت‌های شفاف سازی، گفت و گو و فرصت‌های نقد و نظر و مناظره وجود نداشته است و نظام رسانه‌ای ملی نیز تنها در دوره انتخابات وارد مناظره‌های انتخاباتی می‌شود، از این رو مجموع این عوامل سبب می‌شود در زمان انتخابات شاهد تجربه‌های اخلاقی ناخوشایندی شویم.

چگونگی بازتولید اخلاقیات در جامعه

این جامعه شناس گفت: از آنجا که سیاست در بطنش حذف گروه های رقیب و گرفتن موقعیت های مبتنی بر قدرت است به نظر نمی‌رسد هنوز فضای مناسبی برای در نظر گرفتن اخلاقیات با وجود تاکیدات بسیار وجود داشته باشد. چون که اساسا نظام انتخاباتی موجود نظام انتخاباتی رضایت بخشی برای همه احزاب و کنشگران موجود نیست که بشود اخلاقیات را در آن رعایت کرد. وقتی نظام انتخاباتی برابر مبتنی بر انتخاب اصلح و همه گیر نباشد؛ در همان ابتدا اخلاقیات لازم را از بین برده است تا فرصت انتخاب برای همه یکسان باشد. اما اینکه انتخابات دقیقا همسو با رسانه‌های جمعی شده، ممکن است بازنمود بسیار جدی اخلاقیات در جامعه ایرانی باشد.

وی افزود: در همین چند مدت اخیر روایت‌های مبتنی بر توهین به ریاست جمهوری یا هر کدام از جایگاه‌های حقوقی و قانونی و تکه کلام‌هایی که در فضای عمومی وجود دارد همه بازنمود اخلاقیاتی است که در جامعه ایرانی وجود دارد. اما واقعیت این است که اخلاقیات در ایران به نظر من به شدت دچار خلا محتوایی شده و این خلا محتوایی ناشی از کل عملکرد نظام اجتماعی و فرهنگی است که به شدت یک سو نگرانه است.  لذا تنها جایی که منصه ظهور می یابد همین انتخابات است. علی رغم اینکه توصیه شده کسی که در انتخابات برنامه دارد و حرف داشته باشد و ایده داشته باشد نباید از تخریب دیگران استفاده کند اما دقیقا در دو دهه اخیر به دست آوردن سبدهای رای مبتنی بر تخریب دیگری بوده است و اتفاقا این تخریب دیگری در نظام آموزشی و نظام فکری کودکان در خانواده و به طور کل در همه جا تکرار می شود و باز به هنگام انتخابات بازتولید می‌شود. نکته جالب ماجرا این است که همان مردمی که اخلاقیات را نکوهش کرده، باز نتیجه بر اساس همانی خواهد شد که تخریب را انجام داده است.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت انتخاباتی اختصاصی ایرنا قانون انتخابات پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت انتخاباتی اختصاصی ایرنا انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت انتخاباتی اختصاصی ایرنا قانون انتخابات اخبار کنکور نظام انتخاباتی جامعه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۵۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل تورم با افزایش تولید از بن بست خارج می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی اعلایی ظهر یکشنبه در مراسم بزرگداشت روز کار و کارگر اظهار کرد: نقش کارگران در تولید بی بدیل است و این نقش تمامی شقوق جامعه کارگری را در برمی گیرد و قابل تقدیر است.

وی افزود: در فضای فعلی کشور و در زنجیره حلقه‌های موجود در جامعه، بنا به دلایل متعدد ضعیف‌ترین حلقه، زنجیره اقتصاد است و باید بر روی آن تمرکز کرد، موضوعی که مورد توجه رهبر معظم انقلاب نیز قرار دارد و ایشان چندین سال است که راهبرد کشور را موضوعات اقتصادی نامگذاری می‌کنند.

اعلایی گفت: بزرگترین مشکل اقتصاد تورم است و بیش از ۵ دهه است که کشور به صورت ملموس و ناملموس از این حوزه آسیب دیده است و بسیاری از ناهنجاری‌های موجود فرهنگی و اجتماعی هم نشأت گرفته از همین موضوع است.

استاندار قزوین با بیان اینکه تورم باعث پیش بینی ناپذیری اقتصاد، بهم خوردن طبقات اجتماعی و از بین رفتن انگیزه کاری و ایجاد اختلال در بسیاری از حوزه‌های دیگر می‌شود، اضافه کرد: تمامی کارشناسان و صاحب نظران در حوزه اقتصاد منطقی‌ترین، معقول ترین و مداوم ترین راه مقابله با تورم را تولید می‌دانند و حتی هر کسی با دانش معمولی خود هم تحلیل کند به این نتیجه می‌رسد.

نماینده عالی دولت در استان اظهار داشت: در شرایط فعلی اقتصادی کشور، تنها راه خارج کردن تورم از بن بست، افزایش تولید است و به همین دلیل باید در کانون توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نقش کارگران و نیروی انسانی در تولید بر کسی پوشیده نیست، ضمن تقدیر از تلاش‌های جامعه کارگری گفت: یکی از سخت‌ترین کارها مدیریت منابع انسانی در شرکت هاست و بنگاه‌های اقتصادی در این زمینه باید تلاش زیادی کنند تا شاهد بهره وری و افزایش تولید باشیم.

اعلایی اضافه کرد: استان در تولید حرف برای گفتن آورد ولی در حوزه بهره وری نیاز به تلاش و همت بیشتر دارد و اعتقاد داریم با امکانات موجود می‌توان تولید بیشتری را رقم زد.

کد خبر 6091206

دیگر خبرها

  • ۱۳ اردیبهشت آغاز تبلیغات انتخاباتی نامزد‌های مرحله دوم انتخابات مجلس
  • فهرست انتخاباتی جامعه اسلامی مهندسین در دور دوم منتشر شد
  • بسیاری از ناظران انتخاباتی فرهنگیان هستند
  • لیست حزب باهنر در انتخابات دور دوم مجلس؛ از حسین نجابت و جراره تا پورمحمدی، نظام الدین موسوی و ...
  • کدهای انتخاباتی کاندیداهای راه یافته به مرحله دوم اعلام شد
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • ضبط مناظره‌های انتخاباتی در صدا و سیمای اصفهان
  • مشکل تورم با افزایش تولید از بن بست خارج می‌شود
  • زمان برگزاری انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی مشخص شد