Web Analytics Made Easy - Statcounter

زالی گفت: باید سال آینده مجلس بودجه اختصاصی برای زیرساخت‌های واکسن اختصاص دهد، زیرا شاهد هزینه‌های بالایی در این بخش هستیم. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، نشست شورای فرماندهی ستاد مدیریت بیماری کرونا در تهران با محوریت واکسن کرونا با حضور محمدرضا شانه‌ساز، رییس سازمان غذا و دارو، علیرضا زالی فرمانده مدیریت مقابله با بیماری کرونا در تهران و حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این نشست علیرضا زالی، فرمانده مدیریت مقابله با بیماری کرونا در تهران اظهار کرد: استان تهران یکی از اصلی‌ترین مراکز ارائه کننده خدمات بهداشتی درمانی در عرصه کرونا بوده است. بیش از ۱۹۲ هزار بیمار مبتلا قطعی کرونا در قالب ۱۳۸ بیمارستان طی یک سال شناسایی شده اند و یک میلیون و دویست هزار مراجعه و درمان سرپایی تا کنون داشته ایم.

زالی افزود: تاکنون ۹۸۰ هزار نفر به طور کلی به مراکز بهداشتی برای دریافت خدمات بهداشتی مراجعه کرده اند. همچنین بیشترین خدمات دهندگان خدمات درمانی در تهران هستند بنابراین برای دریافت واکسن در اولویت قرار دارند.

فرمانده مدیریت مقابله با بیماری کرونا در تهران بیان کرد: استان تهران از نظر اولویت گذاری و بیماری سنجی و همچنین تولید و تزریق واکسن و ارائه خدمات بهداشتی درمانی جایگاه متفاوتی دارد.

زالی در مورد مدل توزیع واکسن وارداتی گفت: استان تهران می‌تواند به عنوان یک الگوی ملی عمل کند و از ظرفیت نظر جمعی برای تزریق واکسن‌های خارجی نیز بهره‌مند شود.

فرمانده مدیریت بیماری کرونا در تهران تصریح کرد: ویروس جهش یافته باعث شده است تا خدمات و محدودیت‌ها نیز دستخوش تغییر شوند؛ بنابراین تولیدکنندگان واکسن باید به این جهش‌های جدید توجه داشته باشند. تهران اولین استانی بود که ویروس‌های جهش‌یافته در آن مشاهده شد.

زالی افزود: ۴۰ درصد از سهم بیمارستان‌هایی که در اختیار بیماران کرونایی قرار دارند بیمارستان‌های غیر از دانشگاه‌های علوم پزشکی است و در این میان، بیمارستان‌های زیر نظر نیرو‌های مسلح بیشترین همکاری را تا کنون داشته‌اند.

او گفت: ۱۲ هزار تخت از سپاه و نیرو‌های مسلح برای بیماران کرونا تامین شده است و بیمارستان‌های وابسته به نیرو‌های مسلح در تهران شکل‌های جدیدی از خدمات درمانی و خدمات پژوهشی را ارائه داده اند.

زالی بیان کرد: واکسن به یک دانش خاص و فوق العاده نیاز دارد، حتی در کشور‌های پیشرفته هم منوی مورد استفاده برای تولید واکسن محدود و مشخص است و ایران دستی پرتر در عرصه دانش فنی و پلتفرم‌های تولیدی واکسن نسبت به کشور‌های پیشرفته دارد.

او گفت: باید سال آینده مجلس بودجه اختصاصی برای زیرساخت‌های واکسن اختصاص بدهد، زیرا شاهد هزینه‌های بالایی که برای تولید بهترین نوع واکسن اختصاص داده شد، هستیم.

فرمانده مدیریت مقابله با بیماری کرونا در تهران در مورد اثر واکسن‌های تولید شده بر ویروس‌های جهش یافته گفت: دانشمندان داخلی می‌توانند با تکیه بر دانش‌های نوآورانه، تغییرات متناسب با جهش‌های واکسن را ایجاد کنند بنابراین باید تمرکز اصلی ما بر تولید داخلی واکسن باشد. تاکنون ۳۲۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک وی وارد شده است
در ادامه حیدر محمدی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اظهار کرد: مسیر تولید واکسن و تولید فرآورده‌های بیولوژیک به این شکل است که ابتدا درخواست اولیه تولیدکننده بررسی می‌شود، سپس محل تولید محصول معرفی می‌شود و پس از بررسی مستندات و تکمیل مستندات، کمیته پیش بالینی برگزار می‌شود.

او افزود: پس از آن پرونده پیش بالینی تایید می‌شود و نوبت به بررسی پروپوزال بالینی می‌رسد. پس از تایید پروپوزال بالینی کمیته اخلاق برگزار می‌شود و پس از صدور کد اخلاق، تولید صنعتی و ارسال نمونه آغاز می‌شود. بعد از صدور کد کارآزمایی بالینی، مطالعات بالینی آغاز می‌شود و کد CTD ارسال و رای کمیسیون قانونی اخذ می‌شود؛ در نهایت فرآورده ثبت می‌شود.

محمدی با بیان اینکه در مسیر تولید داخلی با چالش‌هایی روبه رو هستیم، گفت: اولین چالش، تهیه مواد اولیه است که باید در این زمینه شرکت‌های دانش بنیان همکاری‌های لازم را داشته باشند. همچنین محدودیت پرسنل آموزش دیده به دلیل افزایش حجم تقاضا از دیگر چالش‌هایی است که با آن مواجه هستیم.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تصریح کرد: تاکنون ۳۲۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک وی وارد شده که عملکرد خوبی در کشور‌های دیگر و از جمله ایران داشته است. شرکت‌های داخلی نمی‌توانند واکسن مورد نیاز کشور را تامین کنند
روح الامینی نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست، اظهار کرد: دنیا در مورد تامین واکسن کرونا دچار بحران و کمبود شده است، زیرا تمام مردم جهان متقاضی این واکسن هستند.

او ادامه داد: ما می‌توانستیم چند ماه زودتر مسیر‌های رسیدن به واکسن چه تولید و بررسی داخلی و چه دریافت واکسن خارجی را آغاز کنیم، اما اکنون در شرایط خوبی هستیم و اقدامات خوبی انجام شده است.

این مقام مسئول گفت: شرکت‌های واکسن سازی رازی، میلاد نور وزارت دفاع و شفا، نمی‌توانند در حال حاضر ظرفیت ۱۰۰ میلیون دوز درخواستی کشور را تامین کنند. هیچ کدام از این شرکت‌های واکسن سازی زودتر از بهار و تابستان، امکان تولید انبوه واکسن را ندارند و بیشتر از ماهی یک تا دو میلیون دوز نیز نمی‌توانند تولید کنند.

روح الامینی بیان کرد: گروه صنعتی شفافارمد سایتی را آماده کرده که درحال آماده سازی خط اولیه است و در تا بهار می‌تواند تولید واکسن داشته باشد. همچنین با توجه به پیشینیه همکاری با کوبا؛ پایه تولید واکسن اولیه مستحکم است، اما مشکل این است که هر کدام از این‌ها صدهزار دوز بیشتر نمی‌توانند واکسن تولید کنند. باید ظرفیت مصرف داخلی و صادرات را افزایش داد، زیرا در آینده می‌تواند ضریب نتیجه بخشی برای کشور داشته باشد.

او افزود: در حال حاضر شرکت‌های تولید کننده واکسن شکایت و گلایه دارند که روند تایید شدنشان طول می‌کشد در حالی که ماه‌ها قبل آماده بوده اند. وزارت بهداشت و اتاق بازرگانی باید پیش بینی‌هایی جهت صادرات واکسن کرونا برای بازار کشور‌های اطراف داشته باشند تا دچار عدم صرفه اقتصادی نشویم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بودجه مجلس خرید واکسن مقابله با کرونا فرمانده مدیریت مقابله با بیماری کرونا در تهران تولید واکسن جهش یافته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۶۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود

به گزارش خبرنگار مهر، محسن زنگنه در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی، گفت: بر اساس گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان تا ساعت ۲۳ امشب فرصت طرح پیشنهادات خود را در جداول بودجه دارند، این در حالی است که کمیسیون تلفیق اصل گزارش را ارائه نکرده و ما باید در خلأ پیشنهاد دهیم.

وی ادامه داد: نباید برخورد با مجلس به گونه‌ای باشد که بعدها اگر کسی خواست خلاف آئین‌نامه اقدامی انجام دهد، زبان ما بسته باشد. در فایل مربوط به گزارش فقط نوشته شده مبلغ پیشنهادی کسر و اضافه می‌شود.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس ماده ۱۸۲ آئین‌نامه داخلی، کمیسیون تلفیق باید گزارش را به نمایندگان ارائه دهد اما با این شرایط ما چگونه می‌توانیم پیشنهادات خود را مطرح کنیم؟ امسال اوج غیرشفاف بودن بودجه است.

زنگنه اظهار کرد: هدف از اصلاح آئین نامه، اشراف نمایندگان به جداول بودجه بود اما اکنون ما جدولی نمی‌بینیم و نمی‌دانیم کمیسیون تلفیق چه اقدامی انجام داده است. از هیأت رئیسه می‌خواهم به دوستان تذکر دهد تا در ساعات باقی مانده فایل جداول را برای نمایندگان ارسال کنند تا ما بدانیم چه اتفاقی در کمیسیون تلفیق بودجه رخ داده است.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده، گفت: اگر نقدی هم دارید آن را منصفانه بیان کنید. در ۴۰ و اندی سال گذشته چه زمانی جداول بودجه در صحن مجلس بررسی شده و نمایندگان تک به تک به جداول رأی داده‌اند که شما امروز می‌گوئید غیرشفاف‌ترین بودجه است؟

وی با تاکید بر اینکه نباید به مجلس ظلم شود، گفت: هیچ زمانی تک تک نمایندگان جداول مصوب در بودجه را نمی‌دیدند، پس در تاریخ مجلس شورای اسلامی نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان گذاشته است.

قالیباف ادامه داد: از طرف دیگر می‌گویند هیأت رئیسه به مجلس بها نمی‌دهد که مهم‌ترین بها همین اقدام است. البته مجلس این تصمیم را گرفت و هیأت رئیسه نیز با آن همراهی کرد. برخی از دوستان نیز با این اقدام که جداول در صحن بررسی شود، مخالف هستند و در حال حاضر پیشنهاد اصلاح مجدد این موضوع مطرح شده است، بنابراین از واژه غیرشفاف استفاده نکنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بخش مربوط به احکام و تبصره‌های بودجه تصویب و به قانون تبدیل شده است. جداول بودجه نیز بر اساس احکام تنظیم شده است.

کد خبر 6090684 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • انتقاد از اختصاص ردیف اعتباری خاص برای سفر رئیس جمهور
  • جدول درآمدهای نفتی و مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود
  • اختصاص بودجه ۱۵۱ هزار میلیارد تومانی پروژه‌های عمرانی تهران
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!