Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@16:32:16 GMT

فریب پیامک‌های جعلی را نخورید

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۴۸۴۲۳

فریب پیامک‌های جعلی را نخورید

رئیس پلیس فتا استان خوزستان گفت: فریب پیامک‌های جعلی یا لینک‌های غیرواقعی برای تمدید آگهی در سایت دیوار و شیپور که کلاهبرداران از آن برای سودجویی در فضای مجازی استفاده می کنند را نخورید.

سرهنگ شاهین حسنوند دوشنبه اظهار داشت: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور بسیاری از شهروندان برای فروش کالای نو و دست دوم خود بیش از پیش از سایت‌های نیازمندی خرید و فروش مانند دیوار و شیپور استفاده می کنند و کلاهبرداران با سوء استفاده از این موضوع با ارسال پیامک‌های جعلی از آنان کلاهبرداری می ‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد:  در این روش پس از ثبت آگهی در برنامه دیوار و شیپور بلافاصله مجرمان سایبری با ارسال پیامک با محتوای « تمدید آگهی با پرداخت مبلغ ناچیز » اقدام به ارسال لینک فیشینگ  « ارسال لینک‌ها و آدرس های متعلق به سازمانهای غیرواقعی» می‌کنند.

رئیس پلیس فتا استان خوزستان خاطرنشان کرد : لینک فیشینگ ارسال شده در پیامک اطلاعات کارت بانکی کاربران را به سرقت برده و کلاهبرداران با این شگرد اقدام به سرقت از حساب بانکی آنها می‌کنند.

سرهنگ حسنوند با هشدار در خصوص استفاده از برنامه‌های خرید و فروش در سایت‌ها اظهار کرد :  کاربران اپلیکیشن‌های نیازمندی‌ مانند دیوار و شیپور باید به این موضوع دقت داشته باشند که این برنامه‌ها برای پرداخت وجه از پیام کوتاه استفاده نمی‌ کند.

وی ادامه داد : برای پیشگیری از برداشت غیرمجاز فریب پیامک‌های دریافتی از منابع نامعتبر را نخورده و از باز کردن لینک‌ های ارائه شده از سوی افراد ناشناس بصورت پیامکی و یا در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنند.

رئیس پلیس فتا استان خوزستان بیان کرد: معمولا مجرمان سایبری از دامنه‌های رایگان نظیر « .tk  و .ga » برای ایجاد سایت‌های فیشینگ استفاده کرده، در صورت مشاهده لینکی با این مشخصات شهروندان باید بیشتر از هر زمان به آن لینک‌ها شک کنند.

تکنیک‌هایی که در حقه فیشینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد

رئیس پلیس فتا استان خوزستان با اشاره به انواع تکنیک هایی که کلاهبرداران در فیشینگ استفاده می‌کنند گفت: دستکاری و تقلب در لینک‌ها و آدرس ها ،دور زدن فیلتر،وب سایت جعلی،فیشینگ از طریق تلفن و روش جدید  «فیشینگ تب نبینگ» است که این برنامه از صفحاتی که کاربر باز کرده استفاده می‌کند و به طور آهسته کاربر را به سایت ساختگی ارجاع می‌دهد.

سرهنگ حسنوند ادامه داد : تمامی حملات فیشینگ نیاز به استفاده از یک وب سایت جعلی و ساختگی ندارند ؛ این نوع حملات شامل پیام هایی هم می شوند که ادعا می کند از طرف بانک هستند و از مشتری ها «استفاده کنندگان خدمات بانکی» می خواهند با توجه به مشکلی که برای حساب های آنها به وجود آمده است، با یک شماره تماس بگیرند.

وی افزود : مشتری به محض این که با این شماره تلفن «که متعلق به مهاجم است و یک سرویس تلفن اینترنتی است» تماس بگیرد، دستوراتی به مشتری داده می شود تا شماره حساب و رمز خود را وارد کند ؛ فیشرهایی که از سرویس تلفن اینترنتی استفاده می کنند، گاهی اوقات از داده های جعلی برای «آی دی کالر» استفاده می‌نمایند تا برای مشتریان این گونه به نظر برسد که این تماس از طرف یک سازمان مطمئن و معتبر انجام می شود.

رئیس پلیس فتا استان خوزستان افزود : یکی از شیوه های متداول و رایج در فیشینگ ارسال لینک‌ها و آدرس‌های متعلق به سازمان‌های غیر واقعی و جعلی  از طریق ایمیل است ، آدرس هایی که تنها تفاوت آنها با آدرس اصلی یک یا ۲ حرف است یا از «دامین های فرعی» گمراه کننده برای ایجاد آنها استفاده شده است.

سرهنگ حسنوند گفت: شهروندان در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک در فضای مجازی، آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir  مرکز فوریت‌های سایبری با ما در میان بگذارند.ایرنا 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: استفاده می کنند دیوار و شیپور لینک ها آدرس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۸۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیامک اقساط نجومی برای متقاضیان نهضت ملی مسکن

به گزارش «تابناک» به نقل از تجارت نیوز، داره راه و شهرسازی استان تهران اخیرا با ارسال پیامکی به شرح زیر به متقاضیان نهضت ملی مسکن هشدار داده تا ۳۱ اردیبهشت آورده خود را به ۱۸۰ میلیون تومان افزایش دهند.

«متقاضی محترم طرح نهضت ملی مسکن، با عنایت به شروع عملیات اجرایی پروژه‌های نهضت ملی مسکن و تسریع در پیشرفت فیزیکی پروژه، مقتضی است حداکثر تا تاریخ ۳۱/ ۰۲/ ۱۴۰۳ نسبت به واریز یا تکمیل آورده تا سقف ۱۸۰ میلیون تومان اقدام نمایید. بدیهی است تسریع در پرداخت آورده، موجب کسب امتیاز بیشتر و رتبه بالاتر برای جنابعالی می‌گردد.»

این اداره کل اواخر سال گذشته نیز با ارسال پیامکی به متقاضیان فرصت داده بود تا ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ آورده خود را به ۱۴۰ میلیون تومان افزایش دهند: «متقاضی محترم طرح نهضت ملی مسکن، با عنایت به شروع عملیات اجرایی پروژه‌های نهضت ملی مسکن مقتضی است حداکثر تا تاریخ ۲۰ /۱۲/ ۱۴۰۲ نسبت به واریز یا تکمیل آورده اولیه خود تا سقف ۱۴۰ میلیون تومان اقدام نمایید. بدیهی است عدم تکمیل آورده در مهلت مقرر به منزله انصراف شما تلقی خواهد گردید.»

 طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی متقاضیان نهضت ملی مسکن آورده خود را باید در بازه‌های ۴ ماهه و هر بار ۴۰ میلیون تومان واریز کنند. حال مشخص نیست چرا برای برخی متقاضیان استان تهران مهلت ۴ ماهه کاهش یافته و این متقاضیان باید هر ۲ ماه آورده خود را ۴۰ میلیون تومان افزایش دهند؟

اداره کل راه و شهرسازی استان تهران مهرماه سال قبل نیز با ارسال پیامک به شرح زیر به متقاضیان نهضت ملی مسکن نسبت به حذف از این پروژه ملی در صورت عدم واریز ۲۴۰ میلیون تومان تا ۲۰ مهر هشدار داده بود: «اخطار حذف از پروژه، به‌علت عدم واریز آورده اعلامی: متقاضی محترم نهضت ملی مسکن آقا/خانم...؛ عدم واریز سهم آورده موجب توقف پروژه شده است. چنانچه تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۷/۲۰ ساعت ۰۰:۰۰ مبلغ ۲/۴۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال به شماره حساب ... واریز ننمایید از پروژه حذف شده و جایگزینی برای شما انتخاب خواهد شد.»

دیگر خبرها

  • هشدار استقلال ؛ فریب نخورید!
  • ◄ کاربرد کلمات و عبارات حمل و نقلی در متون و اشعار فارسی
  • کلاهبرداری از طریق پیام‌ها و لینک‌های جعلی
  • بلیط فروشی بازی پرسپولیس و سپاهان آغاز شد + لینک سایت خرید بلیط footballeticket.ir
  • بلیط فروشی بازی استقلال و تراکتور آغاز شد + لینک سایت خرید بلیط ticket.tractor-club.com
  • سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران: سکه‌ های حراج شده کاملاً استاندارد بانک مرکزی است/ مراقب فریب سودجویان باشید
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • سامانه دهک ریاست جمهوری فعال نشده است | مردم از باز کردن لینک ارسالی خودداری کنند
  • پیامک اقساط نجومی برای متقاضیان نهضت ملی مسکن
  • خوشمزه‌های مضر را با نوشابه نخورید!