Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، چهل و یکمین پیش نشست علمی "همایش بین المللی حضـرت ابـوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم(ص)" صبح  شنبه 16 اسفند 1399 با حضور مدعوین این نشست در محل ساختمان پژوهشگاه مطالعات تقریبی قم، به صورت حضوری و مجازی به همت "پژوهشکده الذریة النبویة" و "پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی" در قالب وبینار "نقش حضرت ابوطالب(ع) و طالبیان از نگاه علامه محقق سید محمدمهدی خرسان" برگزارشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این نشست حجت الاسلام و المسلمین امرالله شجاعی راد از پژوهشگران پژوهشکده ذریه نبوی در بررسی کتاب "منتقلة الطالبیه" به ایراد سخن پرداخت.

وی در ابتدا با معرفی کتاب "منتقلة الطالبیه" اظهار کرد: بر خلاف سایر کتب در زمینه انساب است، در این کتاب به ساختار مکان و بلاد سادات توجه شده و در واقع یک اطلس جغرافیایی تاریخی در موضوع انساب می باشد و باید گفت پیش از این و حتی در عصر حاضر کتابی با چنین روشی تحقیقی از مؤلفی دیده نشده است؛ مولف این کتاب ابراهیم بن ناصر علوی اصفهانی است  که با ۱۴ واسطه به امام حسن مجتبی (ع) می رسد.

حجت الاسلام شجاعی راد تصریح کرد: ابراهیم بن ناصرعلوی اصفهانی نویسنده کتاب "منتقلة الطالبیه" شاعر بوده است، او معاصر با شیخ طوسی است و از جمله مهاجران به حساب می‌‎آمد، لذا نویسنده این کتاب را بر اساس کتب انساب و منابعی که در اختیارش بوده و با تطبیق از اقوال مهاجرین ساداتی که به اصفهان آمده بودند، به شکل تحقیق میدانی و تطبیقی تدوین کرده است و در مواردی که شک داشته، از طریق اساتید زیدی خود منابع را نقل کرده است.

وی در همین راستا ادامه داد: مذهب ابراهیم بن ناصرعلوی اصفهانی به نقل از محقق کتاب «علامه محقق موسوی الخرسان» زیدی و این مذهب از آثار و تاریخ حیات او مشخص است؛ او در موضوع انساب کتاب‌هایی نظیر «منتقلة الطالبیة»، «غایة الموحدین في الانساب»، «دیوان شعر»، «عیار الشعر» و «تقریظ الدفاتر» را تالیف کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین شجاعی راد اذعان داشت: علامه محقق موسوی الخرسان تحقیق کتاب «منتقلة الطالبیة» را در سال 1382 قمری و در حدود ۶۰ سال قبل انجام داده است و در خلال تحقیق این کتاب دو منبع (2نسخه) استفاده شده یکی نسخه‌ای از شهید مطهری و دیگری نسخه‌ای از کتابخانه امیرالمومنین(ع) نجف اشرف.

وی پیرامون شخصیت علامه محقق موسوی الخرسان اظهار داشت: ایشان در حوزه انساب این کتاب ۱۲ کار تحقیقی انجام داده است که بسیار ارزنده و ارزشمند است؛ تصحیح کتاب «بغیة الطالب فی ایمان ابی طالب» و سایر کتب علم انساب را هم انجام داده است همچنین او از محققین بسیار برجسته ای است که می تواند الگوی خوبی برای محققان جدید باشد.

حجت الاسلام و المسلمین شجاعی راد در پایان پیرامون بایسته‌های تحقیق کتاب «منتقلة الطالبیة» به نکاتی اشاره کرد و گفت: 1- این کتاب مربوط به قرن پنجم است و اکنون قرن 15 می باشد لذا نگارش و تالیف منتقلة نوین ضروری است ؛2- «کتاب منتقلة الطالبیة» باید بر اساس نسخه های قدیمی تحقیق و تکمیل شود؛3- پژوهش‌های سادات بر اساس بلاد با تکیه منابع کهن انساب باید تدوین گردد و در نهایت پیرامون نقش طالبیان در مناطق مختلف تحقیقاتی صورت گیرد.

انتهای پیام/
 

منبع: تقریب

کلیدواژه: حجت الاسلام علامه محقق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۹۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسی نمی‌تواند نام «خلیج فارس» را جعل کند

به گزارش خبرنگار مهر، امیر «مجید فخری» معاون وزیر دفاع و رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح امروز (دوشنبه) در همایش بزرگداشت روز ملی خلیج فارس اظهار کرد: در طول تاریخ ایران، نام خلیج فارس ثبت شده و نیازی به جست‌وجوی مجدد برای نام تاریخی خلیج فارس نیست.

وی افزود: یک سری «واحدهای سیاسی نوپدید» در دهه‌های اخیر مسایلی را در مورد خلیج فارس مطرح کرده‌اند و لذا از سال ۱۳۸۴ همراه با تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی، این روز در تاریخ جمهوری اسلامی ثبت شد.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با اشاره به گرامی‌داشت روز خلیج فارس گفت: وزارت دفاع در راستای دیپلماسی دفاعی، این موضوع را در زمره اهداف خود قرار داده و وزیر دفاع هم این موضوع را به سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح واگذار کرده است و این سازمان هرساله برنامه‌های متنوعی در خصوص بزرگداشت روز ملی خلیج فارس برگزار کرده است.

امیر فخری با تاکید بر اینکه روز ملی خلیج فارس باید بزرگ‌تر و در سطح ملی برگزار شود، گفت: با هماهنگی سازمان‌های مختلف، تصمیم گرفتیم این روز را به صورت ملی برگزار کنیم تا به گوش همه جهانیان برسد و لذا امروز که این برنامه برگزار شده است، ۲۵ نهاد و دستگاه حضور و مشارکت داشته‌اند.

وی افزود: در حوزه دیپلماسی حقوقی، وزارت امور خارجه و در حوزه دیپلماسی علمی، مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان هواشناسی و مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و اتاق ایران و… همکاری داشته‌اند.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح اظهار کرد: در حوزه دیپلماسی فرهنگی، پژوهشکده حج و زیارت، شهرداری تهران، فرهنگسرای اندیشه و… پای کار آمدند و این وفاق رقم خورد.

امیر فخری تصریح کرد: این مساله کمک کرده است تا بتوانیم نشست‌های تخصصی مختلف در سازمان و دانشگاه‌ها برگزار کنیم تا از این طریق، نام خلیج فارس برای جهانیان آشکار شود.

وی افزود: در سازمان ملل، گروهی جغرافیایی وجود دارد که نام‌های جغرافیایی را برای کشورهای جهان تبیین می‌کند که در بیست و سومین جلسه‌ای که برگزار شد، دقیقاً به نام خلیج فارس اشاره شده است که در دنیا جای شکی را باقی نمی‌گذارد که این نام، برازنده‌ترین برای این پیکره آبی است.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با بیان اینکه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سال در اسناد تجاری، تاریخی، کتیبه‌ها و نوشته‌ها نام خلیج فارس تکرار شده است افزود: این وفاق و همدلی در بین تمامی ایرانیان وجود دارد و با این انسجام، اقتدار و هماهنگی هرگز کسی نخواهد توانست از امروز تا آینده تاریخ، نام خلیج فارس را جعل و نام دیگری بر این پیکره قرار دهد.

گفتنی است؛ در این نشست بیانیه وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مورد روز ملی خلیج فارس نیز قرائت شد.

کد خبر 6091884 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • کشتی‌های ایرانی را در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌کنیم
  • همسایگان ایران مجاهدت‌های نیرو‌های مسلح در حراست از خلیج فارس را می‌ستایند
  • کسی نمی‌تواند نام «خلیج فارس» را جعل کند
  • دنباله‌داری که هنوز نیامده سر و صدا به پا کرده و از ستارگان هم درخشان‌تر خواهد بود
  • تألیف کتاب«روش تحقیق در مدیریت» توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • ۴ سازه‌ تاریخی آب ایران در انتظار ثبت جهانی
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • شجاعی: از روی شکم سیری بازی کردیم!