Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@02:27:38 GMT

ایلام از الگوهای موفق کشور در نهالکاری است

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۵۱۲۹۲

ایلام از الگوهای موفق کشور در نهالکاری است

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار روز دوشنبه در آیین نهالکاری به نیابت ۴۰۰ شهید ایل خزل در سه راهی کارزان از توابع شهرستان سیروان اظهار داشت: باید این جهاد ارزنده که حراست از انفال و طبیعت است، گسترش بیشتری پیدا کند.

وی افزود: علاوه بر توزیع و کاشت نهال درختان غیرمثمر جنگلی چون بنه و بلوط باید نهال درختان مثمر باغی نیز که مورد تقاضای مردم است، از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری استان توزیع شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام جمعه ایلام یادآور شد: باید کاشت نهال به یک فرهنگ عمومی و گسترده در بین همه مردم تبدیل شود هرچند در سال های اخیر اقدامات موثر و چشمگیری از مشارکت مردم و منابع طبیعی در استان ایلام صورت گرفته است.

حجت الاسلام کریمی تبار با اشاره به درختکاری با نیابت از ۴۰۰ شهید ایل خزل اضافه کرد: باید این مکان کاشت نهال که مزین به نام ۴۰۰ شهید ایل خزل است، به یک بوستان شکیل و زیبای دارای امکانات تبدیل شود.

وی توضیح داد: باید بوستان مورد نظر به امکاناتی چون نمازخانه و استراحتگاه برای کسانی که از این فضا استفاده کنند و در شان مقام شامخ شهدا و مردم شهرستان سیروان و ایل خزل، ایجاد و احداث شود.

نماینده ولی فقیه در استان ایلام تاکید کرد: نهالکاری با نام شهدا و به نیابت از آنها ارزش معنوی و فرهنگی کار را بالا می برد و شهدا خود حارث و حافظ این درختان خواهند بود.

بیش از سه هزار نهال به نیابت شهدا در ایلام کاشت شده است

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام نیز گفت: امسال با همکاری و همراهی منابع طبیعی و آبخیزداری و دیگر ادارات نهال های زیادی به نیابت از شهدای استان ایلام کاشته شده است.

اسداله تولیده افزود: استان ایلام دارای سه هزار شهید است که امسال بیش از سه هزار نهال به نیت این شهدای بزرگوار کاشته شده است.

وی یادآور شد: در این مکان که ۴۰۰ نهال کاشته شده است، یک یادمان و بوستان با همکاری دستگاه های مربوطه از جمله منابع طبیعی و آبخیزداری، فرمانداری سیروان و حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس احداث می شود.

به گزارش ایرنا، این آیین با حضور فرماندار سیروان، مسوولان منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام، جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی، تعدادی از مسوولان و نیروهای کارخانه سیمان کارزان، هلال احمر، مردم و مسوولان شهرستان سیروان در سه راهی کارزان که محل تلاقی سه شهرستان ایلام، سیروان و چراول است، صورت گرفت.

مقرر شد که کارخانه سیمان این شهرستان متولی نگهداری و مراقبت از این نهال های تازه کاشت شده باشد.

ایل خزل دارای چهار تیره است که در این آیین به طور نمادین چهار نهال به نیابت از چهار شهید شاخص این ایل با اسامی شهیدان حاج یادگار امیدی، یحیی شهبازی، عبدالاسلام حق نظری و لطفعلی مرادحاصلی کاشته شد.

۱۵ تا ۲۱ اسفندماه به نام هفته درختکاری و منابع طبیعی نامگذاری شده است و در این هفته بیش از یک میلیون نهال کاشته می شود.

استان ۲ میلیون هکتاری ایلام یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه طبیعی جنگلی، مرتع و بیابان دارد.

برچسب‌ها ایلام روز درختکاری شهید منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایلام روز درختکاری شهید ایلام روز درختکاری شهید منابع طبیعی اخبار کنکور منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام کاشته شد ایل خزل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۱۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت:در راستای اجرای طرح ساماندهی خروج دام، احشام اهالی ۲۴ روستا و آبادی محاط جنگل در گلستان کوچ داده شده است.

به گزارش خبرنگار استان‌های خبرگزاری دانشجو، حمید سلامتی در بازدید از مناطق جنگلی گالیکش در شرق گلستان اظهار کرد: در طرح ساماندهی خروج دام، اراضی به تصرف دولت درآمده و مناطق بعد از خروج دام جنگلکاری می‌شود.

وی افزود: در راستای اجرای طرح ساماندهی خروج دام ۲۴ روستا و آبادی محاط جنگل در گلستان کوچ داده شده و بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار به سطح جنگل‌های استان افزوده شده است. 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: طرح ساماندهی و خروج دام از جنگل‌ها در روستای عرب کلو و خسرو آباد در سال ۱۳۷۹ شروع شده است.

سلامتی ادامه داد: در روستای عرب کلو ۳۳ خانوار دایم و ۴ خانوار موقت با ۱۹ دامدار حضور داشتند؛ در روستای خسروآباد هم، ۲۶ خانوار دائم و یک خانوار موقت با ۱۲ دامدار حضور داشتند. ۱۲۱ نفر در طرف قرارداد با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در روستا‌های این طرح کوچ داده شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: در اجرای این طرح حدود ۷۰۰ هکتار جنگلکاری با گونه‌های پهن برگ و سوزنی برگ شده است که حدود ۳۰۰ هکتار زمین‌های خود روستا و ۴۰۰ هکتار جنگل‌های مخروبه در آن محدوده بوده است. 

سلامتی افزود: با اجرای این طرح بخش۷ وسیعی از جنگل‌های منطقه به دلیل حذف عوامل تخریب مثل حضور دام و خانوار‌های جنگل نشین با جنگلکاری بازسازی و احیا شده است که در توسع‌ها جنگل و حفظ منابع آب و خاک تاثیر بسیار مطلوبی داشته است. 

وی گفت: طرح ساماندهی و خروج دام از جنگل‌ها یکی از طرح‌های خوب بوده است که به دلیل عدم وجود اعتبار تداوم پیدا نکرده است.

طبق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، در این استان شمالی با مساحتی نزدیک به ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد که ۴۵۲ هزار هکتار آن را عرصه جنگلی هیرکانی است.

دیگر خبرها

  • هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند
  • رفع تصرف و خلع ید ۱۰۲۹۷ مترمربع اراضی ملی در شهرستان ساری
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
  • دوره آموزشی «ماه»در استان ایلام برگزار می شود
  • ضرورت بروزرسانی تجهیزات منابع طبیعی
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود