Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا از بغداد، موکب های عاشقان اهلبیت (ع) در طول جاده وفاداری دوباره برپا شده اند تا ارادتمندان دلدادگی را با جارهای آشنای خوش آمدگویی «هلا بالزوار» دوباره به سمت خود بکشند و لحظه ای از برکت حضور آنها بر سر سفره های سخاوتمندیشان فیض ببرند.

در این بین، مجاوران حضرت با دادن نذری و پذیرایی نظیر «چای» و «کعک» از زوار تلاش دارند در ثواب زیارت حرمین امامین کاظمین شریک باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرثیه و نوحه های حماسی، حزین و سینه زنی و روضه خوانی تنها در موکب های عشق ورزی امام کاظم روایت این روزهای کاظمین است.  

حتی هیاهوهای این روزهای رسانه های عراق نیز مانع زوار نشده و آنها به رغم هشدارهای وزارت بهداشت این کشور و با وجود محددیت تردد سعی دارند با رعایت شیوه نامه های بهداشتی، شیفتگی در محضر راهب اهل بیت (ع) شود.

در اینجا که روزگاری آن را قبرستان می نامیدند، دیرگاهیست که «خانه دوست» بنا شده است، بیش از یکهزاره است که این ستاره شمالی بغداد، کشتی های گمراهی بشریت را به سمت عرش الهی هدایت می کند.

از آن روزی که پاسبانان خلیفه عباسی، پیکر مطهر امام موسی کاظم (ع) را در ۲۵ رجب ۱۸۳ هجری قمری بر روی پل بغداد گذاشتند و به قصد اهانت جار زدند که «این امام رافضی ها است»، از همان زمان، امام سال های در غل و زنجیر تبدیل به مغناطیس عشق شد و در همان روزگار به رغم قساوت حاکم، اما دلدادگان وصال از خانه ها بیرون زدند و بنای این عشق ورزی را نهادند.

امام موسی کاظم (ع) برای ۳۵ سال یکی از دوره های پر افت و خیز امامت را داشت و در مدت عمر بابرکت خود حاکمیت چند خلیفه عباسی را درک کرد، اما در نهایت به دست «هارون الرشید عباسی» در زندان به شهادت رسید.

روایت ها درباره طول دوران زندان این امام همام که به خاطر کثرت زهد و عبادتش به راهب اهل بیت (ع) شهرت یافته، دیدگاه های متفاوتی وجود دارد و برخی چهار و عده ای هفت و گروهی نیز گفته اند ۱۲ سال از عمر شریفش را در زندان سپری کرده است.

آیین زیارت امام موسی کاظم (ع) در سالروز شهادتش در ۲۵ رجب در عراق یک سنت دیرینه محسوب می شود، اما پیاده روی مانند آنچه امروز اتفاق می افتد در سال های بعد از سقوط رژیم بعثی در نتیجه استیلای تروریست ها بر بخش هایی از بغداد از جمله منطقه سنی نشین «اعظمیه» در شمال بغداد مرسوم شد.

زائران و شیفتگان ائمه اطهار (ع) برای شکستن تابوی رعب و وحشتی که تروریست ها در پایتخت ایجاد کرده بودند و همچنین به چالش کشیدن اشغالگران آمریکایی که در آن برهه بر مقدرات عراق مستولی بودند، این آیین ویژه را برگزار کردند و این سنت حسنه از آن سال ها تاکنون به قوت خود مانده است.

زیارت ۲۵ رجب در طول این سال ها با چالش ها و تهدیدهای مختلف مواجه شده و بارها تروریست ها کوشیده اند با دست زدن به عملیات تروریستی و به شهادت رساندن زائران، بر این آیین عبادی اثر بگذارند، اما این مراسم سال به سال پر رونق تر شده است.

آیین سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) از حیث اجتماع توامان جمعیت با پیاده روی پس از عاشورا و اربعین حسینی بزرگترین مراسم دینی در عراق به شمار می رود که بطور میانگین، کمترین حضور در آن در طول ۱۶ سال گذشته (پس از سقوط صدام) پنج میلیون نفر بوده است.

زائران از شهرهای دور و نزدیک پای پیاده تا بارگاه مطهر امامین کاظمین (ع) پیاده روی می کنند.

اوج این مراسم در روزهای پایانی آن است که اهالی بغداد از خانه ها بیرون زده و عملا زندگی عادی در شهر متوقف می شود و همه یا پای در راه کاظمین نهاده یا سرگرم پذیرایی از زائران امام موسی کاظم (ع) هستند.

یکی از پرخطرترین مسیرهای حرکت زائران محور شمالی می باشد که از سمت دیاله یا صلاح الدین (سامرا) است و در این راستا نیروهای امنیتی عراق عملیات های پیشگیرانه ای در طول روزهای گذشته انجام داده اند.

براساس بیانیه وزارت کشور عراق این عملیات ها منجر به بازداشت تعدادی از متهمان و کشف و ضبط مقادیری مواد منفجره و مهمات شده است.

نیروهای بسیج مردمی الحشد الشعبی عراق نیز در روزهای گذشته در درگیری با عناصر تروریستی داعش، مانع نفوذ آنها به استان صلاح الدین و دیاله شدند تا آیین زیارت رجبیه در کمال آرامش برگزار شود.

آستان مقدس تولیت امامین کاظمین (ع) نیز به همین مناسبت برنامه های ویژه ای برای استقبال از زوار در منطقه کاظمین (شمال بغداد) تدارک دیده که بخشی از آن برپایی آیین های عزاداری و سیاهپوش کردن بارگاه مطهر است.

در این راستا وزارت حمل و نقل عراق به منظور تسهیل حرکت زائران طرح ویژه ای برای نقل و انتقال زائران به کاظمین و بازگشت از آن فراهم کرده است.

این وزارتخانه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که یک اتاق عملیاتی برای نقل و انتقال زائران شهرهای مختلف عراق به «کاظمین» راه اندازی کرده است.

«کریم الجابری» مدیرکل شرکت حمل و نقل عراق نیز در همین راستا اعلام کرد که این شرکت همه نیروهای اداری، تجهیزات و امکانات خود را برای خدمت‌رسانی به زائران به حال آماده‌باش درآورده است.

الجابری گفت که هزاران دستگاه وسیله نقلیه برای انتقال و جا به جایی زائران با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ویژه کرونا تدارک دیده شده است.

همه گیری کرونا بزرگترین نگرانی وزارت بهداشت

وزارت بهداشت عراق در برهه کنونی به دلیل بالارفتن مجدد تعداد مبتلایان به کرونا در عراق که از آن به مرحله دوم همه گیری کرونا یاد کرده، از افزایش مضاعف مبتلایان به دلیل تقارن با زیارت رجبیه ابراز نگرانی کرده است، از دیگر سو مقامات بهداشتی از احتمال موج سوم و چهارم کرونا در عراق نیز خبر داده اند.

براساس آخرین گزارش های وزارت بهداشت عراق، میانگین مبتلایان در دو هفته اخیر به بیش از  پنج هزار و تعداد مرگ و میرها به ۳۰ نفر در روز رسیده است و بر همین مبنا دولت عراق مقررات ویژه پیشگیری از همه گیری کرونا را در طول دو هفته گذشته تشدید کرده است.  

وزیر بهداشت عراق نیز از اتخاذ تدابیر ویژه ای بهداشتی برای مقابله با همه گیری کرونا در طول ایام زیارت رجبیه خبر داده که از جمله این تدابیر اینکه هیچ زائری از استان های دیگر عراق حق ندارد بدون ماسک وارد بغداد شود.

«حسن التمیمی» با اشاره به افزایش مبتلایان به کرونا در برهه اخیر در عراق افزود که تیم های بهداشتی با هدف آگاهی بخشی در تمامی ورودی های پایتخت مستقر شده و بین زائران ماسک توزیع کرده و آنها را به پوشیدن ماسک تشویق می کنند.

وی بخشی از کار این تیم های بهداشتی را آزمایش بهداشتی کرونا و نمونه گیری از زائران عنوان کرده است.

برخی منابع خبری از احتمال اعلام مقررات منع تردد کامل در عراق بعد از پایان آیین زیارت سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) خبر داده اند، اما وزیر بهداشت این کشور در این خصوص هنوز اظهار نظری نکرده است.

همزمان با ورود گسترده زائران به بغداد، فرماندهی مشترک نظامی عراق نیز از طرح ویژه امنیتی این مناسبت خبر داده است.

«تحسین الخفاجی» سخنگوی فرماندهی مشترک نظامی عراق گفته است که این طرح مشتمل بر مشارکت همه نیروهای مسلح به علاوه گشت هوایی و تسهیل حرکت زائران است.

به گفته وی، محورهای مشخصی برای حرکت زائران در داخل بغداد به سمت منطقه کاظمین تعیین شده و حرکت خودروها در این محورها ممنوع است.

ایجاد حلقه های امنیتی مختلف با مشارکت نیروهای وزارت کشور، دفاع و الحشد الشعبی و همچنین نیروی هوایی و بالگردهای ارتش بخش دیگری از طرح امنیتی است که الخفاجی از آن خبر داده است.

همزمان با اوج گیری زیارت رجبیه، بغداد امروز (دوشنبه) شاهد راهبندان های گسترده ای در اغلب خیابان ها بود.

سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) براساس تقویم هجری قمری در عراق مقارن با چهارشنبه آینده (بیستم اسفندماه ۹۹) است و انتظار می رود فردا /سه شنبه/ اوج حضور زائران در منطقه کاظمین باشد.  

برچسب‌ها موکب اربعین امام موسی کاظم گروه تروریستی داعش الحشد الشعبی بغداد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: موکب اربعین امام موسی کاظم گروه تروریستی داعش موکب اربعین امام موسی کاظم گروه تروریستی داعش الحشد الشعبی بغداد اخبار کنکور همه گیری کرونا امام موسی کاظم وزارت بهداشت سالروز شهادت زیارت رجبیه حرکت زائران خبر داده عراق نیز سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۲۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در حاشیه برگزاری این نشست در محل پایانه مرز خسروی در گفت وگو با خبرنگاران یکی از عوامل موفقیت در برگزاری کنگره‌ی اربعین سال گذشته را هماهنگی‌های زود هنگام مسئولان ۲ کشور ایران و عراق بیان کرد.

«محمدکاظم آل صادق » افزود: با توجه به مسئولیت جدید سرلشگر «ریاض الخیگانی» معاون وزیر کشور عراق به عنوان مسئول ستاد اربعین این کشور امروز از همه مرزهای تردد زائران اربعین بازدیدی انجام گرفت که در رابطه با امکانات و کاستی‌ها تبادل نظری انجام شد.

وی اظهار کرد: در سفر امروز مسئولان استانداری ایلام نیز حضور داشتندکه مسائل و مشکلات بررسی شد تا با تلاش ۲ طرف برطرف شود.

او در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در رابطه با تردد زائران با خودروهای شخصی به عراق گفت: در سفری که فردا مسئول ستاد مرکزی اربعین کشورمان به بغداد خواهد داشت، قرار است در سطوح مقامات عالی ۲ کشور در رابطه با این مهم بحث و تصمیم گیری شود.

وی ادامه داد: اقداماتی صورت گرفته و امروز در رابطه با نیازمندی‌هایی که در این طرف باید انجام گیرد مانند سایبان ها و پارکینگ‌ها صحبت شد تا تصمیمات لازم اتخاذ شود.
  تلاش ما برگزاری اربعینی باشکوه‌تر از سال گذشته است معاون وزیر کشور عراق و مسئول ستاد اربعین این کشور نیز با بیان اینکه تلاش ما برگزاری اربعینی باشکوه تر و بهتر از اربعین پارسال است، گفت: امروز در سفری که به مرز خسروی داشتیم در رابطه با مسائل و مشکلات پیرامون برگزاری هرچه بهتر اربعین با حضور ۲ طرف بحث و تبادل نظر شد و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که قرار است با تلاش جمهوری اسلامی ایران و عراق برطرف شود.

«ریاض الخیگانی» افزود: اربعین یک کنگره بزرگ برای ذکر اهل بیت (ع) است و ما وظیفه داریم در این مسیر خدمت کنیم تا از ثواب آن برخوردار شویم.

وی، سفر امروز را در راستای هماهنگی های قبلی با سفیر جمهوی اسلامی ایران در بغداد به منظور بازدید میدانی از مرزها و زیرساخت های لازم برای تردد زائران اربعین بیان کرد.
  مرز خسروی باقدمت ۱۲۳ سال باسابقه ترین مرز ایران و عراق است فرماندار قصرشیرین نیز در نشست بررسی مسائل برگزاری اربعین با بیان اینکه خسروی با قدمت ۱۲۳ سال با سابقه ترین و اصلی ترین مرز ایران با عراق است ، گفت: زمانی که مرز خسروی محل تردد زوار بود هیچ مرز دیگری وجود نداشت و قدمت این مرز در تاریخ برای همگان روشن است.

« محمد نجفی » افزود: مرز خسروی با توجه به امکانات و زیرساخت های بسیار مناسب یکی از مرزهایی برتر کشور در اربعین سال گذشته بود وهمه‌ی زائرانی که از این مسیر به عتبات عالیات تردد کردند از زیرساخت های این مرز رضایت داشتند.

وی مهم ترین مشکل سال گذشته را ازدحام زائران در پشت مرز منذریه و هنگام خروج از مرز خسروی به دلیل بازرسی که به شکل سنتی انجام می شد، بی نظمی در سرویس حمل و نقل طرف مقابل (منذریه) و عدم آشنایی درست رانندگان در رابطه با مسیر مرز منذریه نسیت به دیگر مرزها هنگام بازگشت زوار بیان کرد و تدبیر طرف عراقی برای رفع این مشکلات با توجه به گرمای هوا را خواستار شد.

مسئول کمیته اربعین کشور عراق نیز از نصب سامانه بازرسی در مرز منذریه برای جلوگیری از ازدحام و تلاش برای رفع دیگر موارد خبرداد.

معاون استاندار دیاله و فرماندار خانقین و رئیس پلیس استان دیاله نیز در این نشست از تلاش و اتخاذ تدابیر لازم و به کارگری همه‌ی امکانات و ظرفیت ها برای پذیرایی از زائران اربعین و میزبانی زوار خبردادند.

در این نشست قرار شد تا یک کمیته مشترک برای رفع مشکلات مربوط به تردد زائران در ۲ طرف تشکیل شود و همچنین نمایندگان تام الاختیار در ۲ سوی مرز برای رفع مشکلات و مسائل فوری در ایام اربعین مستقر شوند.
خسروی کوتاهترین مسیر به کربلای معلی مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

انتهای پیام/  
 

دیگر خبرها

  • تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی
  • روایت هجرت اجباری ابوالرضا(ع) از مدینه به عراق
  • نور محبوسی که خاموش نشد
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • ۴۰۰۰ موکب به زائران اربعین حسینی خدمات رسانی می کنند
  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • نخستین نشست ستاد اربعین حسینی استان مرکزی
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • پذیرایی خادم الشهدای هرمزگان از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی + تصاویر