Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@04:13:31 GMT

کاهش ۴ تن در هکتاری فرسایش خاک در استان مرکزی

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۵۲۶۹۴

کاهش ۴ تن در هکتاری فرسایش خاک در استان مرکزی

ایسنا/مرکزی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: فرسایش خاک در اراضی طییعی استان به سبب اجرای طرح های آبخیزداری، سالانه ۴ تن در هکتار کاهش یافته است.

عبدالحسین محمدی روز دوشنبه ۱۸ اسفند در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی اظهار کرد: از مجموع کل مساحت استان که ۲.۹ میلیون هکتار است ۷۳ درصد، اراضی ملی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین از مجموع اراضی استان ۴۹۰ هزار هکتار بیابانی است که ۲۷۰ هزار هکتار آن متعلق به زرندیه است.

وی افزود: طرح تفکیک، انتقال و حفاظت از اراضی ملی، بهبود و اصلاح مراتع، طرح ملی نهضت سبز و جنگل کاری، آبخیزداری، پیشگیری و مهار سیلاب و مقابله با بیابانزایی از طرح های محوری و اساسی منابع طبیعی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی بیشترین مراتع استان را از نوع ییلاقی عنوان کرد و گفت: از مجموع ۸ هزار گونه گیاهی کشور ۱۲۰۰ گونه در استان مرکزی قرار دارد. در سطح استان ۴۰ هزار هکتار جنگل طبیعی وجود دارد، از طرفی در دو سال اخیر مساحت جنگل های مصنوعی نیز افزایش داشته و در این زمینه از روش های آبیاری بارانی و قطره ای استفاده شده است‌.

محمدی اضافه کرد: در ۱۲ هزار و ۶۰۰ نقطه استان پروژه آبخیزداری انجام شده است و در سطح استان ۸ حوزه اصلی آبخیز وجود دارد. فرسایش خاک در اراضی طییعی استان به سبب اجرای طرح های آبخیزداری، سالانه ۴ تن در هکتار کاهش یافته است، این در حالی است که فرسایش خاک در اراضی طبیعی استان سالانه حدود ۱۴ تن در هکتار بود که با اجرای طرح های آبخیزداری، این میزان، روند کاهشی داشته است.

وی ادامه داد: اجرای طرح های آبخیزداری و ذخیره سازی هزار متر مکعب رواناب در هر هکتار از اراضی طبیعی استان، جلوگیری از وقوع سیلاب و تغذیه سفره های زیرزمینی را به همراه داشته است.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی فرسایش خاک استان مرکزی اجرای طرح های آبخیزداری فرسایش خاک استان مرکزی تن در هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۲۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری،رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فلارد گفت: آفت جوانه خوار بلوط به جان جنگل‌های بلوط شهرستان فلارد افتاده و موجب شده است جنگل بلوط این شهرستان در معرض خطر و آسیب جدی قرار گیرد.
یونس خلیلی افزود: در همین راستا با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، مبارزه با این آفت در شهرستان فلارد را از ۱۶ فروردین امسال آغاز کردیم.
وی گفت: طغیان آفت جوانه خوار بلوط باعث کاهش رویش، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی و حتی باعث مرگ و میر درختان می‌شود.
خلیلی خاطر نشان کرد: لارو‌های ابتدایی این آفت در اوایل فصل بهار وارد جوانه‌های بلوط می‌شوند و از آن تغذیه می‌کنند در حالی که لارو‌های رشد کرده و بزرگ شده، از برگ‌ها تغذیه می‌کنند تا جایی که درختان در اواخر بهار کاملا عاری از برگ می‌شوند.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فلارد گفت: برای حفاظت و صیانت از جنگل‌های بلوط، کار مبارزه با این آفت در سطح ۶۶۷ هکتار از جنگل‌های بلوط شهرستان فلارد در بخش‌های مرکزی و امامزاده حسن با ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی از ۱۶ فروردین امسال شروع شد.

دیگر خبرها

  • آزادسازی ۱۵ هزارمترمربع اراضی جنگلی در توسکستان/ ۳ اعیانی غیرمجاز تخریب شد
  • نهال‌کاری در ۵۰ هکتار از اراضی تفرجگاه عینالی تبریز
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • ۶۰ هکتار به سرانه فضای سبز شهر سنندج افزوده می‌شود
  • آزادسازی بیش از ۲۰ هکتار از اراضی ملی حومه قیروکارزین
  • ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • فرسایش ۵۰ تن خاک در هکتار به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • ۶ هزار هکتار از اراضی لرستان زیر کشت دانه‌های روغنی رفت
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • مسیر دسترسی اراضی ۵۶۰ هکتاری در قم احداث می‌شود