Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان حجت‌الاسلام جلال مرادی ظهر امروز در مراسم معرفی اعضای هیات نظارت شهرستان‌ها و بخش‌های تابعه استان برای انتخابات اظهار کرد: با توجه به شرایط کرونایی و ممانعت از تجمع، شیوه‌نامه اجرایی تشکیل هیات‌های اجرایی در انتخابات سال ۱۴۰۰ با تفاهم‌ و توافق سه‌‌جانبه‌ای بین هیات مرکزی نظارت و انتخابات ریاست جمهوری و میان‌دوره‌ای مجلس و خبرگان و هیات نظارت بر انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و ستاد انتخابات کشور انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه بر این اساس معتمدین مشترک بر انتخابات نظارت خواهند داشت گفت: طبق قانون انتخابات نسبت به هر چهار انتخابات ریاست جمهوری، شوراها، میان‌دوره‌ای خبرگان و مجلس، در اجرای انتخابات هیات اجرایی تشکیل شود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در همدان با بیان اینکه هیات اجرایی، اعضای اداری مانند فرماندار یا بخشدار، دادستان یا نماینده دادستان، رئیس دادگستری یا نماینده وی و رئیس ثبت‌احوال یا نماینده‌ آن هستند گفت:‌ اضافه بر اعضای اداری از معتمدین اقشار مختلف مردم، فرماندار یا بخشدار ۳۰ نفر را در انتخابات شوراها به هیات نظارت شورها و در انتخابات ریاست جمهوری یا میان دوره‌ای مجلس به هیات نظارت شورای نگهبان معرفی می‌کند.

وی بیان کرد: در این تفاهمنامه لحاظ شده که فرمانداران و بخشداران یک لیست ۳۰ نفره معتمدین را به دو هیات نظارت یعنی هیات نظارت شورای نگهبان در شهرستان‌ها و بخش‌ها و همان لیست را به هیات نظارت شوراهای اسلامی شهر و روستا به جای لیست مجزا بفرستند تا تجمع و جلسات کمتر باشد.

مرادی با بیان اینکه این هیات‌های نظارت در جلسات مشترک معتمدین تایید شده را به فرمانداران و بخشداران اعلام می‌کنند تا آنها بین خود اعضای اصلی هیات اجرایی و اعضای علی البدل را انتخاب کنند افزود: فرصت این اقدام از ۱۹ تا ۲۳ اسفندماه امسال است.

وی با بیان اینکه امیدواریم در اولین فرصت هیات اجرایی انتخابات از معتمدین تشکیل شود و انتخابات شوراهای اسلامی را آغاز کنند خاطرنشان کرد: البته انتخابات اولین میان‌دوره‌ای مجلس باید از هشتم فروردین ۱۴۰۰ و هیات‌های اجرایی انتخابات ریاست جمهوری از بیستم اردیبهشت ماه شروع شود اما هر دو آنها همزمان با شورها به نوعی تشکیل و شروع می‌شود که بیستم اسفندماه امسال است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان همدان بیان کرد: از آنجا که در خدمت اعضای هیات نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و اولین میان دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هستیم، هیات‌های ۱۶ بخش مستقل استان و ۹ شهرستان را مشخص کردیم.

وی تصریح کرد: هیات‌های نظارت شورای نگهبان در استان همدان در تمام شهرستان‌ها و در تمام بخش‌های مستقل معرفی شدند و آمادگی بررسی معتمدین معرفی شده از سوی فرمانداران و بخشداران  وجود دارد.

وی بیان کرد: با تشکیل هیات‌های اجرایی شوراها بررسی صلاحیت توسط هیات‌های اجرایی شوراها و پس از آن بررسی صلاحیت داوطلبین شورا توسط هیات نظارت شوراها انجام می‌شود و هیات‌های نظارت شورای نگهبان در شهرستان‌ها و بخش‌ها نسبت به بررسی صلاحیت داوطلبین شوراها دخالت و تاثیری ندارد.

هشتم فروردین ثبت‌نام داوطلبین اولین میان‌دوره‌ای مجلس

مرادی عنوان کرد: از هشتم فروردین ثبت‌نام داوطلبین اولین میان‌دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ انجام می‌شود که بررسی صلاحیت در هیات‌های اجرایی در حوزه اصلی یعنی شهرستان بهار و سپس هیات استان و مرکزی انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: بررسی صلاحیت داوطلبان از ۲۳ اسفند سال ۹۹ تا ۲۱ فروردین سال ۱۴۰۰  است که بعد از آن هم ۲۵ اسفند سال ۹۹ تا ۶ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ هیات نظارت شوراها رسیدگی می‌کنند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در همدان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه همزمانی سه انتخابات آیا مشکلی را در فرایند کار ایجاد نخواهد کرد؟ گفت: با توجه به اینکه نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده هیات نظارت بر انتخابات شوراهاست و هیات‌های نظارت شورای نگهبان دخالتی در این امر ندارند، عملا آنچه هیات نظارت شورای نگهبان انجام می‌دهند نظارت بر فرایند انتخابات است و تعداد انتخابات فرقی نمی‌کند.

وی با تاکید به اینکه ناظران ما سر صندوق‌های رای حضور دارند افزود:‌ تفاهمنامه و شیوه‌نامه نیز کمک کرده بررسی معتمدین نیز آسان‌تر باشد و جلسات مختلفی برگزار نشود.

مرادی با اشاره به اینکه با این تفاهمنامه عملا معتمدین برای سه انتخابات معرفی می‌شوند گفت: در بررسی صلاحیت‌ها نیز فقط در حوزه بهار و کبودراهنگ برای نمایندگان داریم و ناظرین ما در پای صندوق‌های رای هم هستند.

وی با اشاره به اینکه به تناسب چون موضوع انتخابات مجلس مطرح است ناظرین بیشتری حضور خواهند داشت افزود: به دلیل شیوع بیماری کرونا صندوق‌های رای هم افزایش می‌یابند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان همدان با بیان اینکه صندوق‌های رای به نسبت به انتخابات مجلس سال‌های گذشته ۳۰ درصد اضافه می‌شوند گفت: ۲۰ درصد صندوق انتخابات ریاست جمهوری بیشتر است و ستاد انتخابات هم ابلاغ کرد به خاطر شیوع کرونا ۱۰ درصد هم بیشتر خواهد شد.

وی با تاکید به اینکه گسترش شعبه‌های اخذ رای نظارت را نیز تسهیل می‌کند افزود: همانطور که سلامت انتخابات برای مجریان و ناظران مهم است، سلامت شرکت کنندگان در انتخابات و مردم پای صندوق رای نیز مهم‌تر خواهد بود و به همین دلیل گسترش شعب انتخاباتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد توجه است.

مرادی با تأکید بر لزوم توجه به حضور حداکثری در انتخابات گفت: همانطور که رهبری فرمودند حضور حداکثری و مشارکت بالا در انتخابات باعث انسجام ملی، افزایش قدرت نظام، افزایش تعامل، اتحاد و انسجام بین ارکان نظام خواهد بود.

بر موازین قانون پافشاری می‌کنیم و این موضوع مصداق سختگیری نیست

وی با اشاره به اینکه باید با یک نگاه دقیق و کارشناسانه بر عوامل موثر در مشارکت حداکثری توجه کنیم افزود: قطعا عملکرد منتخبین در گذشته بیشترین اثرگذاری را دارد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در همدان با بیان اینکه عمل به وعده‌های انتخاباتی تاثیر بسزایی در حضور حداکثری مردم دارد گفت: توجه به نیاز مردم خصوصا مسائل معیشتی، اشتغال، ازدواج و مسکن نیز مهم است.

وی بیان کرد: بررسی صلاحیت‌ کاندیداهای حوزه ریاست جمهوری  را اعضای شورای نگهبان و هیات مرکزی نظارت انجام می‌دهند و هیات‌های استانی در این مسئله دخالتی ندارند اما در حوزه انتخابات میان دوره‌ای مجلس در حوزه بهار و کبودراهنگ، آنچه تاکنون مورد توجه بوده این است که هرگز نگاه سختگیری نداشتیم.

مرادی گفت: هرگز نگاه جناحی یا جریان و گروهی ملاک عمل ما نیست و عمل به قانون تنها موضوعی است که در بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای انتخابات مجلس مدنظر قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: حفظ بی‌طرفی و پرهیز از هرگونه جانبداری مد نظر ما بوده و نگاه حزبی و سیاسی نداریم بنابراین بر موازین قانون پافشاری می‌کنیم که این موضوع مصداق سختگیری نیست.

انتهای پیام/89026/

منبع: فارس

کلیدواژه: انتخابات حضور حداکثری رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان انتخابات ریاست جمهوری نظارت شورای نگهبان اولین میان دوره ای نظارت بر انتخابات میان دوره ای مجلس انتخابات شوراها هیات های اجرایی هیات های نظارت صندوق های رای بررسی صلاحیت شهرستان ها هیات اجرایی هیات نظارت بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۲۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیست مشترک جبهه پایداری با شانا برای دور دوم انتخابات+ جزئیات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جبهه پایداری و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب(شانا) در دور اول انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی موفق به ارائه یک لیست مشترک ۳۰ نفره برای تهران شدند که از بین ۳۰ گزینه پیشنهادی، ۱۳ گزینه به دور دوم انتخابات راه یافتند. دور دوم انتخابات قرار است جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار شود.

در همین زمینه یک عضو شورای ائتلاف در گفت‌وگو با تسنیم گفته است که برای دور دوم انتخابات لیست ۱۶ نفره ارائه خواهد شد و به گفته وی، قرار شده است ۳ نامزد از لیست‌های دیگر به لیست شانا اضافه شود؛ او گفت که سه نامزد از بین نامزدهای راه‌ یافته به دور دوم انتخابات توسط شواری انتخاب شانا به لیست ۱۳ نفره فعلی اضافه و در نهایت لیست ۱۶ نفره به مردم معرفی خواهد شد.

بر همین اساس و با توجه به اینکه لیست آتی قرار است به زودی منتشر شود، این سوال مطرح است که آیا ائتلاف شانا و جبهه پایداری برای دور دوم انتخابات همچنان برقرار است یا ممکن است جبهه پایداری لیست مستقل ارائه کند. مجید متقی‌فر سخنگوی جبهه پایداری در پاسخ به این سؤال گفت: ائتلاف جبهه پایداری با شانا برای دور دوم انتخابات نیز پایدار است و ما همانند دور اول انتخابات، در دور دوم نیز لیست واحدی با شانا ارائه خواهیم کرد.

وی درباره سه گزینه دیگری که قرار است به لیست مشترک جبهه پایداری و شورای ائتلاف اضافه شوند، گفت: درباره ۳ گزینه باقی‌مانده، جبهه پایداری پیشنهادهای دارد و پیشنهادهای خود را به شورای ائتلاف اعلام کرده است ما سعی می‌کنیم که لیست پیشنهادی خود به مردم را انقلابی‌تر کنیم.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901348

دیگر خبرها

  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات
  • مفتخر به بهره‌گیری از مشارکت معلمان در نظارت بر انتخابات هستیم
  • افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان
  • سخنگوی شورای نگهبان: مفتخر به بهره‌گیری از مشارکت معلمان در نظارت بر انتخابات هستیم
  • افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی
  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان
  • نظارت ۹۹۰ نفر از شبکه مردمی ناظران شورای نگهبان در دور دوم انتخابات مجلس
  • بسیاری از ناظران انتخاباتی فرهنگیان هستند
  • لیست مشترک جبهه پایداری با شانا برای دور دوم انتخابات+ جزئیات
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟