Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@02:49:06 GMT

پهپادها به برداشت محصولات باغی کمک می کنند

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۵۳۲۵۹

پهپادها به برداشت محصولات باغی کمک می کنند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی، کمبود میوه‌چین‌های فصلی در سرتاسر جهان احساس می‌شود و به خاطر محدودیت‌هایی که کرونا برای مسافرت ایجاد کرده، بدتر هم شده است. به همین خاطر بعضی از کشاورزان مجبور می‌شوند که میوه‌های رسیده را رها کنند و بگذارند تا بپوسد.

اکنون اما بعضی از کشاورزان در حال روی آوردن به پرنده‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای برداشت محصولات‌شان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرنده‌های خودران هوش مصنوعی می‌توانند رسیده‌ترین میوه‌ها را پیدا کنند و آن‌ها را بچینند. سازندگان آن‌ها می‌گویند که با این ربات‌ها در هزینه‌ها صرفه‌جویی شده و از هدر رفت میوه‌ها جلوگیری می‌کنند.

حتی پیش از شیوع کرونا هم برای کشاورزان سخت بود که برای چیدن میوه‌ها، کارگر استخدام کنند. در جولای سال ۲۰۱۹، فدراسیون دفاتر مزرعه آمریکایی (AFBF) هشدار داد که کمبود نیروی کار ادامه پیدا می‌کند. رئیس این فدراسیون، زیپی دووال (Zippy Duvall) خطاب به کشاورزان گفته است: «سعی کنید کارگران آمریکایی را استخدام کنید اما تعداد آن‌ها زیاد نیست و معمولاً آن دسته از کارگرانی که شغل‌های مربوط به مزرعه‌داری را قبول می‌کنند، پس از پایان فصل کار را رها می‌کنند.»

سال گذشته، علی‌رغم محدودیت‌هایی که برای سفر وجود داشت، دولت‌های اروپایی از افرادی که به دلیل شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست داده بودند، درخواست کردند تا در برداشت محصولات باغی کمک کنند. حتی کشورهای اسپانیا و ایتالیا پیشنهاد دادند که به مهاجران غیر قانونی حق کار بدهند تا به عنوان میوه‌چین کار کنند.

در حال حاضر یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه پهپادهای کاربردی با نام «Tevel Aerobotics Technologies» ربات پرنده خودرانی را اختراع کرده است که با استفاده از هوش مصنوعی میوه‌ها را تشخیص می‌دهد و می‌چیند. این ربات می‌تواند روزانه ۲۴ ساعت کار کند و فقط میوه‌های رسیده را می‌چیند.

اختراع این ربات پاسخی مستقیم به کمبود نیروی کار بوده است. شرکت سازنده آن می‌گوید: «هیچ‌وقت نیروی کاری کافی برای چیدن میوه‌ها وجود نداشته است که میوه‌ها را در زمان مناسب و با قیمت مناسب بچینند. میوه‌ها یا رها می‌شدند تا بپوسند یا پایین‌تر از قیمت فروخته می‌شدند. به همین دلیل کشاورزان هر سال چندین میلیارد دلار ضرر می‌کردند.»

ربات‌های پرنده خودران برای مکان‌یابی درخت‌های میوه، از الگوریتم‌های ادراکی هوش مصنوعی و برای تشخیص میوه‌ها در میان شاخ و برگ‌ها و دسته‌بندی اندازه و میزان رسیده بودن آن‌ها، از الگوریتم‌های بینایی استفاده می‌کنند. این ربات‌ها پس از تشخیص میوه‌ها، بهترین راه را برای نزدیک شدن به میوه‌ها انتخاب می‌کنند و در زمانی‌که بازوهای میوه‌چین آن‌ها در حال چیدن میوه‌ها هستند، بی‌حرکت می‌مانند.

این ربات‌ها به مغز دیجیتالی واحد و خودرانی متصل می‌شوند که روی زمین قرار گرفته است به همین خاطر می‌توانند بدون این‌که سر راه یکدیگر قرار بگیرند، محصولات یک باغ میوه را برداشت کنند.

شغلی که خواهان زیادی ندارد

تولید جهانی میوه از سال ۱۹۹۰ به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است و سالانه بیش از هشتصد میلیون تن میوه در جهان تولید می‌شود، این یعنی بازار سالانه میوه بیش از نیم تریلیون دلار ارزش دارد. جان وایت (John White)، مالک باغ‌های میوه ماروم (Marom) که برای اولین بار در مزارع میوه خود از ربات‌های میوه‌چین پرنده استفاده کرد، گفته است: «ما به میوه‌چین‌های قابل اعتماد زیادی نیاز داریم که باید به آن‌ها دستمزد بدهیم، برای‌شان ویزا بگیریم، خانه، غذا و محیطی بهداشتی را برای آن‌ها فراهم کنیم و هزینه رفت‌وآمدشان را بدهیم.»

وی گفته است: «هزینه‌ها در حال افزایش‌اند. چیدن میوه‌ها کار آسانی نیست؛ جا دارد که برای شغل‌های فصلی و برداشت سایر محصولات دستمزدهای بالاتری داد. جوانان در سراسر جهان شغل‌های حوزه کشاورزی را رها می‌کنند و به سمت‎‌های شغل‌های تمام‌وقت و با حقوق بالا در شهرهای بزرگ می‌روند.»

شرکت Tevel همچنین بر این نکته تاکید کرده است که ربات‌هایش بیشتر مکمل نیروی انسانی هستند تا جایگزین آن‌ها. این شرکت ادعا دارد که تا سال ۲۰۲۵ جامعه میوه‌چین‌ها با کمبودی پنج میلیونی مواجه خواهد شد و تضمین می‌کند که با وجود ربات‌هایش ده درصد از میوه‌هایی که در حال حاضر برداشت نشده‌اند، در آینده به طور کامل برداشت خواهند شد.

سازمان ملل متحد با تمرکز روی نوآوری‌ها و فناوری‌هایی که کارایی و بهره‌وری در کشت میوه و سبزیجات را افزایش و هدر رفت و ضرر را در آن کاهش می‌دهند، سال ۲۰۲۱ را سال ملی میوه و سبزیجات نامیده است.

سال گذشته، مجمع جهانی اقتصاد گزارشی با عنوان سیستم‌های غذایی داده محور برای تاب‌آوری در برابر بحران، ارائه داد که در آن آمده بود باید در دوران پسا کرونا از فناوری برای افزایش پایداری در صنعت کشاورزی استفاده کرد و خواستار یک اکوسیستم نوآوری شد تا بتوان به واسطه آن اختراعات و پیشرفت‌های نو را تقویت کرد.

کد خبر 5164932 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: هوش مصنوعی پهپاد برداشت محصولات کشاورزی پژوهشگاه فضای مجازی حاکمیت سایبری تحقیقات علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ویروس کرونا نوآوری فناوری 5G ایالات متحده امریکا واکسن کرونا حکمرانی داده کاوشگر گوشی هوشمند ابوالحسن فیروزآبادی هوش مصنوعی ایرانسل چیدن میوه ها هوش مصنوعی میوه چین ربات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۳۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز سامانه جدید بارشی از امروز؛ آسیب به محصولات کشاورزان

به گزارش خبرگزاری مهر، امروز با ورود سامانه بارشی به کشور در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، برخی مناطق جنوب و مرکز ایران، استان‌های ساحلی دریای خزر و استان‌های قزوین، البرز و تهران رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، برخی مناطق گردوخاک و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

امروز با ورود سامانه بارشی به کشور در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، برخی مناطق جنوب و مرکز ایران، استان‌های ساحلی دریای خزر و استان‌های قزوین، البرز و تهران رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، برخی مناطق گردوخاک و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

فردا سه‌شنبه تا حدودی از شدت بارش‌ها در مناطق ذکر شده کاسته شده و علاوه بر این مناطق در شمال شرق نیز بارش روی می‌دهد. روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در شمال غرب، سواحل شمالی، شمال شرق، ارتفاعات البرز مرکزی و بخش‌هایی از شرق و جنوب کشور بارش پیش‌بینی شده است.

امروز و فردا در استان‌های ساحلی دریای خزر و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در شمال شرق کشور کاهش دما روی می‌دهد. روز جمعه جو آرام همراه با افزایش نسبی دما در کشور روی می‌دهد. طی دو روز آینده نیز دریای خزر و خلیج‌فارس مواج هستند.

آسیب به محصولات کشاورزی

توصیه:

تسریع در شخم مزارع شالیزاری به کمک روان‌آب‌های سطحی موجود.

دادن کود سرک به مزارع گندم آبی و کلزا قبل از وقوع بارش در استان‌های شمال غربی.

عدم انجام آبیاری مزارع غلات جهت جلوگیری از ورس با توجه به پیش‌بینی وقوع باد شدید.

تسریع در برداشت مزارع غلات و کلزا آماده برداشت در استان‌های جنوبی و چغندرقند در خوزستان.

محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش رگباری به‌ویژه در استان بوشهر.

خودداری از برداشت یونجه، نعنا و گل محمدی در استان فارس.

اجتناب از محلول‌پاشی و سمپاشی در مزارع و باغات با توجه به وقوع بارش‌ها.

آماده‌سازی زمین برای کشت محصولات کشاورزی بهاره (سیب زمینی و چغندرقند بهاره در استان لرستان و ذرت در استان البرز، سبزی و صیفی به خصوص سیب زمینی در مناطق سردسیر استان‌های شمال غربی).

زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، حفاظت از مزارع صیفی جات.

کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی، بسته نگهداشتن دریچه گلخانه‌ها در هنگام بارش و استحکام آنها در برابر باد شدید.

عدم استفاده از آب باران برای دام‌ها.

جلوگیری از نفوذ روان‌آب به داخل سالن‌ها.

پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه ورودی و خروجی آب استخرها.

خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات و انتقال دام‌ها به مکان سرپوشیده در هنگام وقوع بارش.

عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش و باد شدید.

استحکام نهال‌های جوان در برابر باد شدید.

عدم تردد ماشین آلات کشاورزی و کمباین‌های برداشت غلات بر روی مزارع در موقع بارندگی.

کد خبر 6097791 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • آغاز خرید گندم با نرخ هر کیلو ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان از هفته آینده
  • آغاز سامانه جدید بارشی از امروز؛ آسیب به محصولات کشاورزان
  • برداشت ۳۲۰ تن گیاهان دارویی از مزارع نهاوند برای نخستین‌بار
  • صادرات ۲۷۰ هزار تن محصولات کشاورزی از کردستان
  • قیمت هر کیلو گندم ۱۷ هزار و پانصد تومان/ آغاز خرید از هفته آینده
  • بارندگی قیمت محصولات جالیزی در مشهد را افزایش داد
  • گندم‌های ذخیره شده در مراکز روباز خوزستان خسارت ندیدند
  • خسارت ۵۰ درصدی بارندگی به گندمزار‌های خوزستان
  • ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت خوزستان از دست رفت
  • خسارت بارندگی به گندمزارهای آماده برداشت در خوزستان