Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام میرزائی گفت: نگاه به یک هنرمند نگاه به عنوان یک خط شکن است نه به عنوان اینکه گماشته باشد.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی ستاد ار به معروف و نهی از منکر، حجت الاسلام روح الله میرزایی قائم مقام ستاد امر به معروف و نهی از منکر روز دوشنبه در نشست «بررسی تجربه های موفق مطالبه گری» گفت: ما به تمدن نوین اسلامی نخواهیم رسید مگر اینکه به جامعه اسلامی برسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بیان رهبر معظم انقلاب زیربنای جامعه اسلامی را امر به معروف و نهی از منکر شکل می دهد. اگر فضای جامعه به این سمت نرود به تمدن اسلامی نمی رسیم. این فضا به وسیله فرهنگ ایجاد می شود و هنرمند است که فرهنگ را راه می برد. این فهم از موضوع متاسفانه در هیچکدام از مسئولان نیست.

وی افزود: رهبر انقلاب فرمودند: «اگر امر به معروف و نهی از منکر درست تبیین نشود، می گویند فضولی کردن است». فصل مشترک امر به معروف و نهی از منکر و هنر همین عدم تبیین است و ما در هنر هم لازم داریم که درست تبیین کنیم.

حداقل ها برای فعالیت هنری و تولید کاریکاتور فراهم نیست

مازیار بیژنی کاریکاتوریست و ارئه کننده تجربه مطالبه گری اظهار داشت: در عرصه فرهنگی ما، حداقل ها برای کار هنری و به خصوص کاریکاتور فراهم نیست و تولید کارهای هنری بسیار دشوار است. برخی ابزارهای تولید همچون بیل برای باغبان است، اگر اینها فراهم نباشد هیچ اثری تولید نمی شود و در زمینه کاریکاتور ما با این مشکلات مواجه هستیم و این به خاطر نگاه غلط مسئولان است. آوینی جمله ای دارد با این عنوان که نگاه ما به سیاست فرهنگی است و نگاه اهل سیاست به فرهنگ سیاسی.

وی افزود: من کار کاریکاتور را با مهدی نصیری در هفته نامه صبح آغاز کردم و پس از آشنایی با محمدحسین صفار هرندی به روزنامه کیهان رفتم و ۱۰ سال در آنجا مشغول به کار بودم. سپس مدتی با روزنامه جوان کار کردم اما آن دوره هم دوامی نداشت.

بیژنی افزود: در سال های طولانی به اقتضای اهمیت و ضرورت به موضوعی ورود کردم، گاهی موضوعات داخلی و گاهی بین المللی که به حسب اولویت هر دوره انتخاب می شد. خیلی وقت ها کاریکاتورهای من جریان ساز شده و به ویژه در جریان های دانشجویی از آن استقبال می شده و بازتاب داشته است. ما از بازتاب و بازخورد کاریکاتورها خیلی وقت ها خبردار نمی شدیم اما خیلی از کارها در میان جوانان و در دوره ای که مطبوعات گرداننده اصلی فضای رسانه ای بودند، بازخورد داشته است. مثلا جنبش عدالتخواه در ۶۰ شهر کشور از آثار من نمایشگاه برگزار کردند در حالی که من هیچ اطلاعی نداشتم و بعدا باخبر شدم که چنین اتفاقی افتاده است.

بیژنی چهره قدرناشناخته عرصه هنری است

محمدرضا شهبازی، برنامه ساز و طنزپرداز در حوزه های سیاسی و اجتماعی اظهار داشت: بیژنی چهره قدرناشناخته عرصه هنر و کاریکاتور است و هر جلسه ای که وی در آن حضور داشته باشد مفید است. البته نمی توان آثار و تولیدات بیژنی را از خود او جدا کرد؛ چون بسیاری از کارهایی که او طراحی و نقاشی کرده می توانست برچسب بخورد اما کسی به کارهای بیژنی برچسب ضد انقلابی نزد، چون کسی نمی تواند به مازیار بیژنی چنین برچسبی بزند.

وی افزود: می خواهم بگویم که در بحث مطالبه گری، شخص مطالبه گر خیلی مهم است. اگر دنبال مطالبه گر از طریق کار هنری هستیم، هنرمند موضوعیت دارد. نمی شود به کسانی تکنیک آموزش بدهیم و از آنها بخواهیم که کار کنند. اگر خود هنرمند انقلابی نباشد به راحتی او را متهم می کنند و برایش دردسر ایجاد می کنند.

شهبازی تاکید کرد: در حوزه مطالبه گری مهم است که مطالبه و انتقاد کلی نباشد، چون ناامیدی ایجاد می کند. در کارهای بیژنی معمولا مشخص است که کجا را می زند و به نظر من در بحث امر به معروف هنری و نقد و عدالتخواهی مهم است که انتقادی مشخص به جای مشخص داشته باشیم. در کارهای بیژنی مشخص است که او اشرافیت یک طبقه خاص را مورد انتقاد قرار می دهد.

وی افزود: مهمترین دوره فعالیت بیژنی زمانی بود که در رسانه ها کاریکاتور می کشید. از وقتی که او درگیر تولید نشریه شده دیگر آن اثرگذاری پیشین را ندارد و حیف است که او به یک آدم محتاط تبدیل شود. بیژنی نباید در سیکل اداری و حقوقی و پاسخگویی بیافتد. او باید روزی چند کاریکاتور تولید و در رسانه ها منتشر کند.

کاریکاتوریست ها یتیم هستند

علیرضا سمیعی، شاعر و منتقد هنری با تاکید بر اهمیت آثار بیژنی اظهار داشت: کاریکاتوریست ها از همان زمان مجله ملانصرالدین و عظیم زاده که در تبریز شروع شد تحت تعقیب قرار گرفته و شکنجه می شدند. قبل از انقلاب اغلب کاریکاتوریست ها وابسته به دربار بودند و کاریکاتوریست جز اینکه به کسی نیش و کنایه بزند کاری نداشت. به همین دلیل جهت انتقادها در آن دوره به سمت مردم بود.

وی افزود: بعد از انقلاب کاریکاتوریست ها پخش شدند و هر کسی در مجله ای مشغول به کار شد. برخی از ایران خارج شدند و برخی هم در داخل ماندند و علیه امپریالیسم و صهیونیزم کار کردند. متاسفانه امروز کاریکاتور در بین ما ارزش خاصی ندارد و ما فقط به آنها می خندیم.

سمیعی گفت: طی چند روز اخیر دنبال مطالبی می گشتم که درباره بیژنی و کارهای وی باشد اما متاسفانه هیچ مطلبی پیدا نکردم. اشکال این موضوع آن است که وقتی درباره یک تجربه و اثر هنری حرفی زده نشود تبدیل به یک تجربه عمومی نمی شود؛ یعنی فعالیت های هنری در دسترس قرار نمی گیرند.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: ستاد امر به معروف و نهی از منکر امر به معروف و نهی از منکر کاریکاتوریست ها مطالبه گری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۴۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودنمایی سیاه قلمهای بانوان کردستانی در گالری سوره سنندج

به گزارش خبرگزازای خبرآنلاین از سنندج، اسعد فرهادی رئیس حوزه هنری استان کردستان در گفتگویی خبری با تبریک فرارسیدن میلاد خجسته حضرت معصومه (س) و روز دختر گفت: نقش آفرینی و حضور دختران و زنان این سرزمین در طول دوران انقلاب اسلامی با سرلوحه قراردادن ویژگی های یک زن مسلمان ایرانی و کمک در توسعه کشور و استان بسیار چشمگیر بوده است.

وی ادامه داد: حضور بانوان در عرصه های مختلف علمی و دانشگاهی، فرهنگی و هنری، سیاسی و اقتصادی ، ورزشی و اجتماعی نشان از توجه جدی نظام اسلامی به جایگاه واقعی زن در جامعه اسلامی است.

فرهادی تصریح کرد: در بخش فرهنگ و هنر هم امروز بانوان هنرمند در رشته های مختلف هنری حضوری جدی و بسیار پر اهمیتی را دارند که خلق آثار شایان توجه هنری مؤید همین امر است.

فرهادی در ادامه به نمایشگاه سیاه قلم بانوان هنرجوی حوزه هنری اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه حاصل یک سال فعالیت ۲۵ بانوی هنرجو است که زیر نظر مدرس دوره خانم فرنوش درخشانی از ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۳ به مدت یک هفته آثار خود را در معرض نمایش علاقه مندان قرار می دهند.

رئیس حوزه هنری استان کردستان ادامه داد: در این نمایشگاه که نخستین نمایشگاه تخصصی این هنر در استان محسوب می گردد ۴۶ اثر هنرجویان تا ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ آماده بازدید علاقه مندان است.

بانو فرنوش درخشانی مدرس کلاس های سیاه قلم حوزه هنری آنش آموخته مهندسی فناوری اطلاعات بیش از یک دهه است که به صورت تخصصی در زمینه طراحی و سیاقلم از مبتدی تا حرفه ای در آموزشگاه های هنری و مدارس سنندج مشغول به آموزش هستند که حاصل آن تربیت صدها هنرجوی توانمند در این زمینه است.

برگزاری چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی و حضور در برنامه های مختلف هنری بخشی از موفقیت های این بانوی هنرمند محسوب می گردد.

کلاس های آموزشی این هنرمند همه روزه در محل حوزه هنری استان کردستان دائر است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903044

دیگر خبرها

  • زیرآب زنی با نهی از منکر فرق دارد ‍!
  • ارزیابی نامحسوس وضعیت حجاب در ادارات و مراکز آموزشی کردستان
  • معلمان در کنترل آسیب‌های اجتماعی جامعه نقش کلیدی دارند
  • خودنمایی سیاه قلمهای بانوان کردستانی در گالری سوره سنندج
  • قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی: چک‌های بی محل و پرداخت‌های خارج از ضوابط در دانشگاه آزاد وجود ندارد
  • «عیسی بخشی» در خانه ابدی آرام گرفت
  • وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت
  • پیام تسلیت وزیر ارشاد در پی درگذشت هنرمند موسیقی خراسان شمالی
  • وزیر ارشاددرگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی خراسان را تسلیت گفت
  • پیام تسلیت مسئولان و جامعه هنری خراسان شمالی در پی درگذشت هنرمند موسیقی مقامی استان