Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرکوب اعتراضات در میانمار از سوی کودتاگران در این کشور ادامه دارد.

در جدیدترین اتفاق، دو معترض به کودتای ارتش میانمار بر اثر برخورد گلوله با سرشان کشته شدند.

به گزارش عصرایران به نقل از  رویترز، تظاهرات روز دوشنبه در میانمار در حالی رخ داد که مغازه‌ها، فروشگاه، کارخانه‌ها و بانک‌های شهر "یانگون" (بزرگترین شهر میانمار) در این کشور تعطیل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتحادیه‌های کارگری خواستار تعطیلی اقتصاد به عنوان بخشی از اعتراض و قیام علیه کودتاگران و حاکمان نظامی در میانمار شده‌اند.

تصاویر منتشر شده در فیس بوک اجساد دو مرد در شهر شمالی "Myitkyina" را نشان می‌دهد. شاهدان عینی می‌گویند پلیس در ابتدا به سمت معترضان گازاشک‌آور و بمب صوتی (نارنجک‌های گیج کننده) پرتاب کرده و کمی بعد عده‌ای از ساختمان‌های اطراف به سمت معترضان شلیک کردند.

دود گاز اشک‌آور و کپسول‌های آتش‌نشانی در اطراف معترضان به کودتای ارتش میانمار - 8 مارس 2021 / عکس: رویترز

یکی از شاهدان که به جابه‌جایی اجساد کمک کرده به رویترز گفت: 2 نفر از ناحیه سر مورد اصابت قرار گرفتند و در دم جان دادند. سه نفر نیز زخمی شدند.

یک شاهد 20 ساله گفت: کشتن معترضان غیر مسلح غیر انسانی است و ما باید حق اعتراض مسالمت آمیز داشته باشیم. هنوز مشخص نیست که عاملان تیراندازی چه کسانی بوده‌اند. با این حال نیروهای هر دو نهاد پلیس و ارتش در این تظاهرات حضور داشتند.

جنبش دامن‌های زنانه در برخی شهرهای میانمار/ معترضان دامن‌های سنتی زنانه را بر فراز خیابان‌ها پهن می‌کنند و بر این باورند رد شدن از زیر این دامن‌ها برای نیروهای امنیتی بد شگون است/ عکس: رویترز

بسیاری از شاهدان اعلام کردند که نیروهای پلیس برای مهار تجمعات در مرکز شهر یانگون خودروها را کنترل می‌کنند.

رویترز در این باره نوشت: براساس فیلم‌های منتشر شده در فیس‌بوک و فضای مجازی، جمعیتی از معترضان به کودتای ارتش، در شهرهای  "ماندلای" و "مونیوا" تجمع کردند. در شهر جنوبی و ساحلی "داوی" نیز اتحاد ملی کارن (Karen National Union) به عنوان یک قوم مسلح با ارتش نبرد می‌کنند.

یک زن میانماری در تظاهرات روز دوشنبه سه انگشت خود را به نشانه مقاومت بالا برده است/ عکس: رویترز

اما همزمان با روز جهانی زن معترضان میانماری پرچم‌هایی رنگارنگ و ساخته شده از نوعی دامن سنتی زنانه را با خود حمل یا در گوشه و کنار شهرها آویزان کرده‌اند. این دامن‌ها "سارونگ" نام دارند. 

میانماری‌ها با نصب یک طناب در دو سوی برخی از خیابان‌ها، پارچه و دامن‌های زنانه را بر فراز کوچه و خیابان آویزان کردند. این اقدام نوعی حرکت سرزنش‌آمیز در اعتراض به کودتاگران به شمار می‌آید. به صورت سنتی رد شدن از زیر این دامن‌های سنتی برای مردان بدشگون است و معترضان امیدوارند این اقدام سرعت و عکس‌العمل نیروهای پلیس کاهش یابد.

رسانه‌های دولتی می‌گویند نیروهای امنیتی برای اجرای قانون در دانشگاه و بیمارستان‌ها یا اطراف آن حضور دارند.

حداقل 9 اتحادیه کارگری مانند اتحادیه ساخت و ساز، کشاورزی و تولید از تمام مردم میانمار خواسته‌اند تا برای بازگرداندن دولت منتخب آنگ سان سوچی و معکوس کردن روند کودتا دست از کار بکشند.

اتحادیه‌های کارگری در بیانیه‌هایی اعلام کردند: ادامه فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کارها به ارتش کمک خواهد کرد و آنها با "انرژی مردم میانمار را سرکوب خواهند کرد".

پس از شلیک و تیراندازی نیروهای امنیتی به معترضان در "نیانگ- یو" مردم متفرق می‌شوند/ عکس: گرفته شده از تصاویر ویدئویی توسط رویترز

آنها افزودند: "زمان دفاع از دموکراسی ما الان است".

به گفته شاهدان عینی تنها تعداد کمی از کافی شاپ‌های در یانگون باز مانده و مراکز اصلی و بزرگ خرید تعطیل شده‌اند. کارخانه‌ها نیز دیگر کار نمی‌کنند.

خودروهای پلیس در شهر "نیانگ- یو" یکشنبه 7 مارس 2021/ عکس: گرفته شده از تصاویر ویدئویی

"ماونگ ساونگکا" به عنوان یکی از رهبران مخالف در میانمار از طریق فبس بوک از زنان خواست تا در روز دوشنبه در تظاهرات اعتراضی علیه کودتاگران شرکت کنند. "نای چی" یکی از سازمان دهندگان جنبش "دامن‌های سنتی" زنان میانماری را انقلابی توصیف کرد.

ارتش میانمار اعلام کرد که در روز یکشنبه بیش از41  نفر را بازداشت کرده است.

 

بیشتر بخوانید: میانمار؛ 38 کشته در سرکوب اعتراضات علیه کودتاگران (+عکس) چرا مردم میانمار حکومت نظامی نمی‌خواهند؟ کودتای میانمار؛ زندگی در حکومت نظامی چگونه می‌گذرد؟ لینک کوتاه: asriran.com/003FRr

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: دامن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۴۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبر انقلاب: کارگر باید به آینده کاریِ خود اطمینان داشته باشد |‌ در دوره‌ای مبتلا به تعطیلیِ کارخانه‌های بزرگ شدیم که ... | ویدئو

دریافت 2 MB

به گزارش همشهری آنلاین، رهبر انقلاب فرمودند: در دوره‌ای مبتلا به تعطیلیِ کارخانه‌های بزرگ شدیم که به همت مسئولین در این یکی دوساله خیلی از کارگاه‌های تعطیل‌شده راه افتاد و این کار باید ادامه پیدا کند.

کد خبر 846914 منبع: مهر برچسب‌ها کارگران مهارت‌ها شغل خبر ویژه رهبر معظم انقلاب

دیگر خبرها

  • گسترش اعتراضات دانشجویی در پایتخت آمریکا
  • دانشگاه‌های آمریکا در تسخیر معترضان
  • احتمال توقف صادرات ال‌ان‌جی روسیه در ۴ سال آینده
  • تظاهرات علیه کابینه نتانیاهو در قدس / حمله معترضان به بن گویر
  • تظاهرات علیه کابینه نتانیاهو در قدس اشغالی/ حمله معترضان به بن گویر
  • محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم
  • رهبر انقلاب: کارگر باید به آینده کاریِ خود اطمینان داشته باشد |‌ در دوره‌ای مبتلا به تعطیلیِ کارخانه‌های بزرگ شدیم که ... | ویدئو
  • شورش بزرگ در دانشگاه های آمریکا / حمایت واشنگتن از اسرائیل بالاخره کار دستش داد/ تلاش دولت برای سرکوب معترضان عدالتخواه با بهانه «یهودی ستیزی»
  • تعطیلی کلاس‌های دانشگاه کلمبیا برای تظاهرات‌های ضداسرائیلی
  • بازداشت معترضان طرفدار فلسطین در نیویورک