Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@20:28:37 GMT

جامعه ایرانی در معرض تهاجم فرهنگی

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۵۶۲۳۹

جامعه ایرانی در معرض تهاجم فرهنگی

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، افشین کریمی معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کرمانشاه گفت : در دنیای غرب و در دوران رنسانس به تدریج نگاه مادی‌گرا بر نظریه پردازان مدرنیته تسلط پیدا کرد و یک دنیای تهی از معنویت در کشور‌های پیشتاز در عرصه مدرنیته شکل گرفت.

او گفت : وضعیت به گونه‌ای بود که اندیشمندی مانند وبر از غیرمنعطف بودن، بروکراتیک بودن غیرمعنوی بودن و عقلانیت محض جامعه مدرن آن روزگار شکایت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کریمی با اشاره به اینکه جامعه امروز غرب از آن فضای دوران رنسانس فاصله گرفته افزود: امروزه پست مدرن‌ها در غرب منتقد جدی جریان مدرنیته هستند و معنویت در اندیشه‌ها آن‌ها بارزتر شده است.

او افزود: جامعه بشری امروز خلاء معنویت را کاملا احساس کرده و خود را نیازمند آن می‌بیند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری، جامعه ایرانی را در یک فضای گذار از سنت به مدرنیته توصیف کرد و ادامه داد: متاسفانه این جامعه بدون ظرفیت سازی و فرهنگ سازی خاصی، در معرض امواج تهاجم فرهنگی گسترده‌ای قرار گرفته و این وضعیت به باور‌های معنوی افراد آسیب‌های بسیاری زده است.

او با تاکید بر اینکه باید به دنبال راهکار‌های درستی برای برون رفت از این وضعیت باشیم گفت: برای پدیده‌های اجتماعی نمی‌توان نسخه‌های تک عاملی پیچید به عنوان نمونه آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

کریمی افزود: در طول این ۱۴۰۰ سال که از عمر پر برکت دین رهایی بخش اسلام می‌گذرد، مسلمانان در هر شرایط دشواری مانند حمله مغول‌ها، دین خود را پاسداری کرده‌اند.

او افزود: حکومت پهلوی، حکومتی مبتنی بر یک ناسیونالیسم متاثر از اندیشه‌های لائیسم بود که قائل به نقش آفرینی دین نبود و بی‌حجابی و بی بند و باری را ترویج می‌کرد.

معاون استاندار گفت: در جریان کشف حجاب، علمای دینی بدون اینکه از اختیارات حاکمیتی خاصی برخوردار باشند، با بهره گیری از آن قدرت کاریزمایی خویش و کمک مردم و کانون‌های مذهبی، از فروپاشی جامعه دینی و رخت بربستن معنویت جلوگیری کردند.

او دین را یک مفهوم درونی توصیف کرد که باید از درون انسان جوشش پیدا کند و ادامه داد: باید برای این جوشش درونی دین زمینه سازی کنیم و هنگامی که چنین اتفاقی رخ دهد آنگاه جامعه تبدیل به برآیند آن نگاه و گفتمان می‌شود.

کریمی گفت: امام موسی صدر اخلاق را خروجی دین معرفی می‌کند و جامعه‌ای که در آن اخلاق نباشد، دیندار هم نیست. در واقع اخلاق میوه درخت دینداری است.

او دهه‌های ۴۰ و ۵۰ را اوج دوران تبلیغ تفکرات مارکسیستی عنوان کرد و گفت: یکی از اندیشمندان روایت می‌کرد در اوایل دهه ۴۰ فضای دانشگاه‌ها آنقدر سنگین بود که مجبور بودیم نمازمان را در گوشه‌ای بخوانیم، ولی در دهه ۵۰ و هنگام بازگشت از خارج، فضا به کلی تغییر کرده بود و این مرهون روشنگری‌های نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی و فعالیت مجموعه‌هایی مانند حسینیه ارشاد بود و دانشجویان دختر از چادر به عنوان یک اسلحه برای مبارزه و اعتراض استفاده می‌کردند.

او گفت: در فضای جامعه و دانشگاه‌ها حضرت محمد (ص)، حضرت علی (ع) امام حسین (ع) جایگزین مارکس و چگوارا شده بودند و چهره‌هایی مانند سلمان و ابوذر قهرمانان جوانان دهه ۵۰ بودند و این گفتمانی بود که از دل نهضت امام خمینی و حسینیه ارشاد درآمد و روحانیون در آن دوران با کمترین امکانات تبدیل به تبلیغ دین می‌پرداختند و نهج البلاغه و قرآن می‌آموختند و مردم پذیرا بودند.

کریمی افزود: مقاوم‌ترین زندانی‌ها آن کسانی بودند که با قرآن و نهج البلاغه مانوس بودند و ساواک به شدت این افراد را شکنجه می‌کرد.

او افزود: امروز جامعه ایرانی در دورانی که به دهکده جهانی و دنیای شیشه‌ای معروف است، در معرض امواج گسترده‌ای از تهاجم فرهنگی و افکار ضد دینی قرار گرفته است و در این شرایط باید به جامعه و خانواده‌ها کمک کنیم که معنویت و دینداری در آن‌ها تقویت شود.

معاون استاندار گفت: راه مقابله با این هجمه‌ها و تهاجم‌ها این است که گفتمان دیداری و معنویت را به گفتمان مسلط جامعه تبدیل کنیم .

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: استانداری کرمانشاه نظریه پردازی نظریه پرداز مدرن ترین جامعه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۶۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایزه نوبل ایرانی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در نشست خبری به جزئیات شصت و دومین قدیمی‌ترین جایزه علمی کشور اشاره کرد که ۱۷ اردیبهشت در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار خواهد شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز و دبیرکل جایزه البرز درباره جزئیات برگزاری آیین شصت و دومین سال جایزه البرز در بخش نخبگانی برگزار شد؛ او جایزه البرز را به عنوان قدیمی‌ترین جایزه در کشور دانست و گفت:  بیش از شصت سال پیش پایه گذاری شد. در این سالیان بیش از 6 هزار نخبگان ما در کشور را شناسایی کرده است. جایزه البرز تنها جایزه غیر دولتی است که از شرکت کنندگان هیچ هزینه‌ای برای حضور در این جایزه گرفته نمی‌شود.

او با اشاره به تاریخچه‌ای از این جایزه، تأکید کرد:‌ از سال 1342 شمسی تا به امروز بیش از 3 هزار دانشجو در این بنیاد از طریق وام مورد حمایت قرار گرفته و بیش از 4 هزار و 650 نفر جایزه البرز را دریافت کردند.  مراسم جایزه به صورت مشخص و سالانه در قالب یک مراسم برگزار می‌شود. 13 همایش ملی در تهران و 8 همایش استانی را برای مخترعان، دانشجویان، طلاب و دانش آموزان برگزار کرده‌ایم.

ارشدی خاطرنشان کرد: جایزه البرز در قالب برگزاری دو مراسم در طول سال و با فاصله 6 ماه در سال است. یک مراسم که مرسوم به نخبگانی است در اردیبهشت‌ماه و همایش دیگر با عنوان دانش آموزی در 6 ماه بعد برگزار خواهد شد. جایزه البرز در سال 1403 با هدف تکریم اهالی علم و تقدیر از فناوران، حوزویان و دانشگاهیان مراسم در تاریخ 17 اردیبهشت‌ سال جاری در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز گفت: در آذرماه سال گذشته فراخوان این جایزه به مراکز علمی و نخبگان اعلام شد، نهایتاً در پایان آذرماه مهلت ثبت‌نام به پایان رسید و در نتیجه در اسفندماه سال گذشته آیین داوری برندگان جایزه البرز برگزار شد و نفرات نهایی و ممتاز برای این جایزه انتخاب شدند. همه رشته‌های پزشکی و غیر پزشکی واجد شرایط حضور در قدیمی ترین جایزه علمی جایزه البرز بودند.

جایزه البرز محدود به مرزها نیست

وی به برگزاری این همایشِ بزرگ اشاره کرد و افزود: در روز دوشنبه 17 اردیبهشت سال 1403 ساعت 16 میزبان اهالی علم و اصحاب رسانه در مرکز همایش صداوسیما خواهیم بود. این مراسم با هدف تقدیر از 62 نفر از دانشجویان، فناوران و طلاب را خواهیم داشت. ریاست سازمان اوقاف، معاون علمی بنیاد دانشگاه، وزیر علوم، وزیر بهداشت و قائم مقام بنیاد نخبگان از دیگر عزیزانی هستند که در این مراسم حضور دارند. تعداد منتخبین هم 62 نفر به‌مناسبت شصت و دومین سالگرد جایزه البرز است و بنابراین است که این مراسم از شبکه خبر2 پخش زنده داشته باشد.

ارشدی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره رقم جایزه البرز، تأکید کرد: رقم جایزه نسبت به سال گذشته تقریبا پنجاه درصد رشد داشته است و جایزه البرز قریب به 9 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. امسال به یک دانشمند جوان با مبلغ سیصد میلیون تومان جایزه نقدی، تندیس و نشان اهدا خواهد شد.

حیدر ارشدی در خاتمه افزود: 2هزار و 348 نفر تعداد نفراتی بودند که در بازه زمانی یک ماهه ثبت‌نام کردند و از این بین 54 درصد این آمار مربوط به دانشجویان در رشته‌های غیرپزشکی، 15 درصد از این نفرات در بخش طلاب و علوم دینی، 11 درصد در بخش علوم پزشکی و 8 درصد به شرکت دانش بنیان و مخترعان اختصاص داشت. شرط ورود به این جایزه معدل بالا و شرط بعدی رزومه بالا در بخش‌های مختلف فرهنگی، فناوری، پزشکی و... بوده است. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جانبازانِ «نون‌ خ» و سرگذشت تلخ یک بازیگر
  • پیوندهای قومی بخش مهم شناسنامه اقوام ایرانی است
  • جایزه نوبل ایرانی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟
  • نماز خواندن مرد غزه‌ ای زیر آوار ساختمان
  • ارتش رژیم صهیونیستی: ظرف ۷۲ ساعت تکلیف روشن می‌شود
  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • وزیر فرهنگ: در خلیج فارس همه منابع غنی انرژی را داریم
  • عقیدتی سیاسی سپاه به دنبال تعمیق معنویت در علم است
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • راه حل مسائل فرهنگی بازگشت به سیاست و سیاستگذاری