Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالرحیم تاج محمدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اثر که در ۲۵ کیلومتری جاده تایباد - تربت‌جام قرار دارد، یکی از مهمترین آثار تاریخی این شهرستان و مربوط به دوره تیموری و صفوی است که با شماره ۲ هزار و ۳۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: کاروانسراهای تاریخی نمونه ای برجسته از معماری ایران قدیم به شمار می روند و نقش مهمی در زمان خود داشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تایباد گفت: بنای تاریخی رباط عباس آباد به دلیل قرار گرفتن در منطقه ای خاص، کمترین آسیب انسانی به آن وارد شده و از نکات برجسته آن ۲ حیاطی بودن آن و دارا بودن حوض انبار است و قرار گرفتن این بنای تاریخی در مسیر کشور افغانستان به ایران از سوی مرز دوغارون می تواند گردشگران داخلی و خارجی را به سوی خود جذب کند.

وی افزود: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون هفت اثر تاریخی این شهرستان در فهرست آثار تاریخی ملی ایران ثبت شده است.

تاج محمدی ادامه داد: حوض انبار ایله با شماره ۱۴۰، حوض انبار روستای سعد آباد با شماره ۱۳۲، تپه جملی در محدوده روستای محسن آباد و روستای کشک با  شماره ۱۹۱، تپه قنات، تپه سیاه، تپه سفید در روستای کشک و محوطه تاریخی قبرستان روستای کشک به ترتیب با شماره‌های ۱۸۳، ۱۸۲، ۱۸۸ و ۲۳۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

وی گفت: با این تعداد اثر تاریخی ثبت شده در حال حاضر تعداد آثار تاریخی ثبت شده این شهرستان در فهرست آثار ملی به ۵۲ اثر رسیده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تایباد افزود: در حال حاضر این شهرستان ۷۲ اثر شناسایی شده تاریخی دارد که ۲۸ پرونده از آثار تاریخی این منطقه در مرحله بررسی کمیته های فنی جهت ثبت در آثار ملی قرار دارد.

وی به مرمت و نگهداری آثار تاریخی این شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به قدمت آثار تاریخی این شهرستان، در حال حاضر ۱۰ درصد از بناهای تاریخی تایباد نیاز به مرمت دارند.

تاج محمدی گفت: برای حفاظت و نگهداری بناها و آثار تاریخی این شهرستان سالانه افزون بر ۲ میلیارد ریال مورد نیاز می باشد.

مزار مولانا زین الدین ابوبکر تایباد، میل کرات و رباط تاریخی عباس آباد از مهمترین بناهای تاریخی این شهرستان هستند. شهرستان تایباد ۱۲۳ اثر طبیعی شناسایی شده دارد.

این شهرستان ۱۳۸ هزار نفری در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

برچسب‌ها تایباد گردشگری مشهد بنای تاریخی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تایباد گردشگری مشهد تایباد گردشگری مشهد بنای تاریخی اخبار کنکور آثار تاریخی این شهرستان فهرست آثار آثار ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۸۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیخ بهایی، عالمی چندبعدی بود

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، «دلال عباس»، استاد دانشگاه لبنان در وبینار بین‌المللی «شیخ بهایی، معمار تمدن‌ساز» که از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، تصریح کرد: شیخ بهایی، عالمی چندبعدی، حکیم، فقیه، مفسر، دانشمند علوم ریاضی و هندسه، ادیب و شاعر و دارای دیدگاهی متمایز بود.


وی با بیان این که آثار شیخ بهایی در ایران و جهان اسلام همچنان باقی است، اظهار داشت: آثار شعر و نثر شیخ بهایی، تصویری واضح از تضاد موجود میان واقعیت محیط زندگی شیخ بهایی و موضعی که همگان را به آن دعوت می‌کرد، به ما نشان می‌دهد.

دلال عباس با اشاره به اشعار فارسی شیخ بهایی تصریح کردک اشعار فارسی وی که دارای پیشینه عرفانی بود، نشان دهنده تاثیر  پذیرفتن وی از شعرای فارسی بزرگ است و در اشعار وی برخی از ابیات برخواسته از اشعار منسوب به مولوی از شعرای عارف فارسی یافت می‌شود.



 

 

دیگر خبرها

  • روستای تاریخی و کویری اصفهک، در راه جهانی شدن
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • روستای تاریخی فهرج در چند قدمی پیوستن به دهکده‌های جهانی گردشگری
  • شیخ بهایی، عالمی چندبعدی بود
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین کاشان
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین
  • پایش و نظارت۱۴۴ فروشگاه کالای اساسی در عباس آباد
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • افزایش ۱۰ درصدی تولیدات گلخانه‌ای در تایباد
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد