Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام تجدد با تاکید بر ضرورت توجه به راهبردهای مسائل فرهنگی مساجد گفت: راهبرد کلان استفاده از مساجد در دوره های چهارم و پنجم انقلاب باید جور دیگری باشد.

خبرگزاری شبستان گیلان_ نوشین کریمی؛ با نگاهی به عملکرد کانون های فرهنگي هنري مساجد از زمان شکل گیری تاکنون باید گفت کانون های فرهنگی و هنری مساجد به عنوان یک گروه مرجع و مهم نقش مؤثر و فعالی در فرهنگ پذیری و اجتماعی شدن عموم مردم دارند و در واقع این کانون ها مکان مناسبی برای گسترش فرهنگ ملی و نهادینه کردن ارزش های دینی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در واقع کانون های مساجد با وجود ظرفیت مناسب خود می توانند با برگزاری برنامه های مختلف، متنوع و مستمر موجب جذب جوانان به شرکت در برنامه های مساجد شوند و به نوعی آنان را در برابر آسیب های اجتماعی و تهاجم فرهنگی واکسینه کنند.

به بهانه سالروز تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد حجت الاسلام «کمال تجدد»  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: آنگونه که در آیات و روایات می خوانیم خداوند مسجدها را به خود اختصاص داده و در قرآن کریم می فرماید «ان المساجد لله فلا تدعوا مع الله احدا» یعنی مساجد برای خداست، در واقع معنای این کلام این است که مسجد دارای ابعاد مختلف است.


* ضرورت توجه به کاربردهای مختلف مساجد

امام جمعه لشت نشا گفت: آنگونه نیست که مساجد فقط مبحر در عبادات باشد بلکه مساجد کاربردهای مختلفی دارد و کانون های فرهنگی مساجد گویای این قضیه هستند.

وی یکی از کارهایی که جوانان مساجد در این ایام کرونا انجام دادند را کمک به معیشت مردمی دانست که متضرر شده بودند و بیان کرد: در بخش لشت نشا شاید قریب به بیش از ۲ میلیارد تومان سبد کالا و تعداد ۵۰۰ کارت هدیه به ارزش ۵۰ میلیون تومان به کسانی که دچار مشکل معیشتی شده بودند اهدا شد.

حجت الاسلام تجدد با اشاره به اینکه در کنار بیماری و بیکاری و سختی های کرونا اما کارهای خوبی با مواسات در این مدت انجام گرفت و امید، شور و شعف در میان مردم زیادتر شد افزود: این حرکت ها از جمله کارهای فرهنگی هستند که می بایست بعد از اتمام کرونا به شدت جزء راهبردهای مسائل فرهنگی مساجد شود.



* کانون های مساجد حرکت های بنیادی در ورزش جوانان انجام دهند

وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید در قضیه ورزش جوان‌ها نیز حرکت های بنیادی انجام بگیرد تصریح کرد: وقتی رسول خدا(ص) یاد گرفتن شنا، اسب سواری، تیرکمان و... را عبادت می دانند و به این ورزش ها اشاره مستقیم دارند باید بیندیشیم که مگر در این ورزش چه چیزهایی نهفته است.

حجت الاسلام تجدد اضافه کرد: آیا ملاک در این ورزش ها فقط قهرمانی مطرح است یا مسئله پهلوانی و مسئله ایجاد بستری برای امنیت اهمیت دارد.

وی نگاه خدای متعال و بزرگان دین به مساجد را یک نگاه فوق مسائل عبادی روزانه و نمازهای یومیه عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از موضوعات بسیار تاثیر گذاری که در کانون های فرهنگی مساجد باید بیشتر به آن پرداخته شود قضیه کتاب و کتابخانه است.



* کم کاری کانون های فرهنگی مساجد در جذب جوانان به کتاب و کتابخوانی

حجت الاسلام تجدد اظهار کرد: در حال حاضر آمار کتاب و کتابخوانی در عضویت، مطالعه و امانت گرفتن از کتابخانه ها بسیار پایین است و این امر نشان می دهد که کانون های فرهنگی مساجد نتوانستند جوان ها و نوجوانان را به کتاب و کتابخوانی رهنمون کنند.

امام جمعه لشت نشا گفت: یکی از راهبردهای کلان از سوی آنانی که در مسائل فرهنگی فعالیت می‌کنند این است که باید دریچه ای را به سوی مسجد باز کنند به نام «دریچه فرهنگی کتاب و کتابخوانی» که خیلی برای مردم و جامعه تاثیرگذار است.

وی افزود: ایثار، شجاعت، شهامت، دلاوری و دفاع از کشور در دهه های اول تا چهارم انقلاب از مساجد نشآت می گرفت و زنان نیز از همین مساجد برای رزمنده ها پوشاک و آذوقه جمع آوری می کردند باز هم باید در دهه های آینده مانند امسال که مردان و زنان در ایام کرونا بسیجی وار وارد مساجد شدند و در تولید ماسک و گان و بسته های معیشتی از مساجد استفاده کردند، بهره بگیرند.

 


* مساجد اهرم رسیدن به تمام فرهنگ های قوی اسلامی است

حجت الاسلام تجدد با تاکید بر اینکه این نشان می دهد که باید راهبرد کلان استفاده از مساجد در دوره های چهارم و پنجم انقلاب جور دیگری باشد گفت: باید از مساجد به عنوان اهرم رسیدن به تمام فرهنگ های قوی اسلامی استفاده کرد.

وی خاطر نشان کرد: اگر می‌خواهیم فرزندان ما در ورزش قهرمان جهان شوند و یا از نظر علمی دانشمندهای آینده و افراد علاقه مند به علم و دانش تربیت شود باید این بستر و زمینه سازی از مسجد و کانون های فرهنگی مساجد انجام شود.

حجت الاسلام تجدد خاطر نشان کرد: در یک کلام اگر انسانیت و آدمیت به تمام معنایی که خداوند متعال می فرماید و افرادی مانند مطهری ها و بهشتی ها که نگاه‌شان برای پرورش جوانان خوب بود را مد نظر داشته باشیم باید امروز نیز نگاه‌های ائمه جماعت به مساجد مانند نگاه امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، شهید بهشتی و مطهری باشد.

وی اظهار کرد: آنان مساجد را به عنوان پل ترقی جوانان ما با اهداف انقلاب تلقی می کردند و اگر می خواهیم انقلاب ما بیمه شود باید همین کانون‌های فرهنگی مساجد را احیا کرد.


* احیای کانون های فرهنگی مساجد نباید تک‌بعدی باشد

حجت الاسلام تجدد افزود: احیای کانون های فرهنگی مساجد نباید تک‌بعدی شود بلکه باید همه ابعادی که مورد نیاز انقلاب ما از نظر فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... است در مساجد مورد توجه باشند و گره هایی که در این زمینه ها وجود دارد باید توسط افراد انقلابی و مسجدی باز شود.

وی تصریح کرد: این کانون ها باید جوانان را به مقاصد عالیه انقلاب رهنمون کنند و رسیدن به این مهم با محوریت مساجد می تواند تحقق پیدا کند.

حجت الاسلام تجدد در پایان با بیان اینکه ۷۰ مسجد در لشت نشا وجود دارد که بخاطر کرونا تعدادی از مساجد این بخش فعالیت کمتری دارند گفت: مساجد سه دهستان و هفت مسجد در مرکز شهر زنده و پویا هستند و در این مساجد امام جماعت، پایگاه مقاومت، کانون فرهنگی مساجد مرتب فعالیت می کنند و نمازهای جماعت نیز به طور منظم در آنجا برگزار می‌شود.

پایان پیام/165

منبع: شبستان

کلیدواژه: ۱۸ اسفند سالروز تاسیس کانون های مساجد استان گیلان فعالیت های مسجدی کانون های فرهنگی مساجد حجت الاسلام تجدد کتاب و کتابخوانی لشت نشا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۶۰۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم راه اندازی مرکز فرهنگی هنری در مسکن مهر رشت

به گزارش خبرنگار مهر، کیا عاشوری بعد از ظهر یک شنبه طی دیدار با مدیرکل و معاونان فرهنگی و اداری‌مالی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان اظهار کرد: حوزه فرهنگ، نیازمند توجه بیشتر است و چنانچه دغدغه مند این عرصه هستیم، لازم است از کانون و دیگر مجموعه‌های فرهنگی حمایت کنیم.

فرماندار رشت بر لزوم راه اندازی مرکز فرهنگی هنری در مسکن مهر رشت تاکید کرد و گفت: غفلت متولیان، امکان نقش آفرینی دشمنان و تأثیر گذاری آموزه‌های آنان را در ذهن و ضمیر نسل کودک و نوجوان فراهم می‌کند.

وی بر همین اساس نیز نقش کانون را مهم ارزیابی و با قدردانی از اهتمام دست اندرکاران این نهاد فرهنگی در جهت جذب مخاطب و جذاب سازی فعالیت‌ها ادامه داد: افزایش ارتباط میان نسلی، مدیریت حضور آینده سازان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و همچنین، ایجاد بسترهای مناسب برای همراهی خانواده‌ها، از اولویت‌های مجموعه‌های فرهنگی به شمار می‌رود.

عاشوری با اشاره به اهمیت افزایش سواد رسانه‌ای کودکان و نوجوانان برای مواجهه با تهاجم فرهنگی بیگانگان و با ضروری توصیف کردن پیوست تربیتی فعالیت‌ها ادامه داد: برای فرهنگ سازی، لازم‌است از افراط و تفریط پرهیز کرده و با حمایت‌های مالی از فعالان فرهنگی و استفاده از نیروی انسانی توانمند نقش آفرین باشیم.

وی با تاکید بر اینکه توسعه فضاهای فرهنگی در دستورکار مسئولان است و با استقبال از راه‌انداری مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرستان رشت تصریح کرد: با تعریف طرح‌های عمرانی مناسب از سوی کانون، نسبت به تأیید پروژه و اختصاص منابع مالی لازم اقدام می‌کنیم.

کد خبر 6097370

دیگر خبرها

  • جمع آوری گنجینه‌های تاریخی گیلان توسط حوزه هنری
  • شرکت زوج‌های عضو کانون‌های مساجد کردستان در دوره علمی آموزشی«شمس»
  • کتاب «رضای انقلاب» در حوزه هنری رونمایی می‌شود
  • اجرای بیش از هزار برنامه در دهه کرامت اصفهان
  • کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد
  • کج‌سلیقگی‌ مدیران فرهنگی نوجوانان را از مسجد فراری کرد
  • لزوم راه اندازی مرکز فرهنگی هنری در مسکن مهر رشت
  • کانون‌های مساجد ظرفیت مؤثری برای غنی‌سازی اوقات فراغت هستند
  • رونمایی از «رضای انقلاب» در حوزه هنری
  • چرا دختران و پسران با مسجد قهر کردند؟/ تاثیر اجرای تئاتر در مساجد