Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@00:42:06 GMT

آلودگی هوا کشنده‌تر از آنچه پیشتر تصور می‌شد

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۶۰۳۰۱

آلودگی هوا کشنده‌تر از آنچه پیشتر تصور می‌شد

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از تارنمای این نشریه خبری آمریکایی، نتیجه یک مطالعه در سال ۲۰۱۵،  نشان داد که استنشاق ذرات معلق موجود در هوا باعث بیش از "هفت درصد" از کل مرگ و میر جهان می شود. پیشتر درک تاثیر آلودگی در این میزان مرگ و میر دشوار بود. اما اکنون پژوهش های جدید نشان می دهد تخمینی که نزدیک به ۶ سال پیش زده شد، بسیار کم بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گزارش فوربس آمده است: در مطالعه جدیدی که توسط دانشگاه هاروارد انجام شده، نزدیک به ۱۸ درصد از کل مرگ و میر جهانی در سال ۲۰۱۸ و احتمالا نسبت مشابهی در سال های گذشته به دلیل آلودگی هوا ناشی از مصرف سوخت های فسیلی بوده است.

تنها با یک مقایسه کوچک می توان به ژرفای تاثیر آلودگی هوا در میزان مرگ و میر پی برد؛ کل مرگ و میر ناشی از مصرف سوخت های فسیلی در سال ۲۰۱۸ که هشت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بوده است تنها اندکی کمتر از ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری است که در همان مدت مشابه در اثر سرطان جان خود را از دست داده اند. هر چند این دو رقم تا حدودی با هم همپوشانی دارند زیرا آلودگی هوا می تواند منجر به سرطان شود.

«الوئیس ماری» (Eloise Marais)، استاد دانشگاه کالج لندن و یکی از محققان حاضر در این پژوهش گفت: «مطالعه ما به شواهد فزاینده اضافه می کند که آلودگی هوا ناشی از وابستگی مداوم به سوخت های فسیلی برای سلامت جهانی مضر است».

از مدت ها پیش پژوهشگران اعلام کرده بودند که ذرات بزرگتر از ۲.۵ میکرون که از احتراق سوخت های فسیلی در نیروگاه ها و خودروها وارد هوا می شود، برای سلامتی مضر هستند. این ذرات باعث سرفه، عطسه یا تحریک ریه در کوتاه مدت می شود و با گذشت زمان می تواند به بیماری های قلبی و ریوی ختم شود.

اما همزمان دانشمندان تاکید دارند تعیین اینکه چند نفر به دلیل تنفس این ذرات زودتر جان خود را از دست بدهند، کار دشواری است. در مطالعات پیشین دانشمندان با استفاده از داده های ماهواره ای، توانسته بودند مکان هایی را که در آن تجمع ذرات وجود دارد شاسایی کنند. اما ماهواره ها نمی توانند تفاوت میان ذرات ساطع شده از سوخت های فسیلی و ذرات حاصل از دود ناشی از آتش سوزی و سایر منابع را تشخیص دهند.

اما موضوع تازه ای که پژوهشگران به آن دست یافته اند این است که نرخ مرگ و میر ناشی از مصرف سوخت های فسیلی بالاتر است از آنچه پیش از این تصور می شد و این موضوع حتی در مناطقی که غلظت آلاینده ها چندان هم بالا نیست صدق می کند.

به عبارتی در کشورهایی مانند چین و هند که غلظت دود ناشی از مصرف سوخت های فسیلی نیروگاه ها بالا است نرخ مرگ و میر هم زیاد است، اما حتی در آمریکا هم سالانه ۳۵۰ هزار مرگ و میر زودرس ناشی از انتشار گازهای حاصل از سوخت های فسیلی رخ می دهد که بسیار بالاتر از رقم تخمینی پیشین  ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار در سال است.

«جوئل شوارتز» (Joel Schwartz) یکی دیگر از محققان این مطالعه و استاد دانشگاه هاروارد در این خصوص گفت: «ما امیدواریم که با نشان دادن کمیت پیامدهای حاصل از مصرف سوخت های فسیلی، بتوانیم پیام روشنی به سیاستگذاران و ذینفعان در مورد مزایای حرکت به سوی منابع انرژی جایگزین ارسال کنیم».

برچسب‌ها آلودگی هوا دانشگاه هاروارد مرگ و میر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آلودگی هوا دانشگاه هاروارد مرگ و میر آلودگی هوا دانشگاه هاروارد مرگ و میر اخبار کنکور آلودگی هوا مرگ و میر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۶۰۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه فسیل مراغه گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند

 زارع گفت: در موزه فسیل مراغه  بیش از ۷۰۰ قطعه فسیل انواع مهره داران به نمایش درآمده است.

 زارع افزود: در این موزه نمونه‌هایی منحصر به فرد از فسیل‌های انواع فیل، زرافه، ببر دندان شمشیری، انواع گاو‌ها، آهو، کرگدن و اسب دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه این موزه تنها موزه فسیل مهره داران در کشور است افزود: قدمت فسیل‌های این مجموعه ۹ میلیون سال است.

رئیس اداره حافظت محیط زیست مراغه افزود: انواع جمجمه، آج فیل، فک و اندام‌های حرکتی حیوانان از جمله فسیل‌های به نمایش در آمده در این موزه است.

زارع گفت: در این موزه فسیل‌هایی کمیاب شامل فیل، میمون، زرافه، کرگدن واسب‌ها به نمایش در آمده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه ادامه داد: در هشت فصل حفاری منطقه فسیلی این شهر بیش از هفت هزار قطعه فسیل مهره داران استخراج شده است.

وی افزود: منطقه فسیلی مراغه به خاطر تراکم بالای فسیل حیوانات مهره دار به بهشت فسیل شناسان جهان شهرت دارد.

این موزه به صورت دائمی در مرکز تحقیقات فسیلی ایران در شهر مراغه واقع در میدان مجلس برای بازدید علاقمندان دایر است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • بریتانیا در یک قدمی شبکه برق بدون کربن
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • هوای اصفهان و ۵ شهر مجاور سالم است/کاشان بر مدار نارنجی آلودگی
  • هوای اصفهان و ۶ شهر مجاور سالم است/کاشان بر مدار نارنجی آلودگی
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه
  • موزه فسیل مراغه گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از نخستین موتور دیزلی جهان
  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از اولین موتور دیزلی جهان
  • بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس تا پایان تابستان امسال