Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@23:02:24 GMT

صف‌آرایی نامزدها برای ورود به کارزار انتخاباتی ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۶۲۵۷۱

صف‌آرایی نامزدها برای ورود به کارزار انتخاباتی ۱۴۰۰

تنها سه ماه و اندی به انتخابات ریاست جمهوری ‏۱۴۰۰ باقی مانده و طبیعی است که در این ماه‌ها، تب انتخاباتی در میان احزاب و گروه های سیاسی افزایش یابد. آنچه که حائز اهمیت است، شناسایی دقیق‌تر افراد و سیاسیون از هر حزب و جناح است که برای شناختشان می توان به کارنامه اجرایی آنها مراجعه کرد.

در این خصوص به منظور بازتاب دیدگاه‌ها و نظرات منعکس شده در رسانه‌های گروهی در این مجمل، مطالب مربوط به انتخابات ریاست جمهوری را گزیده‌وار انتخاب و گردآوری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه‌های اصلاح‌طلب

رسانه‌های اصلاح‌طلب ۱۹ اسفند در یادداشت ها و تحلیل های خود انتخابات ۱۴۰۰ را از زوایای مختلف مورد ارزیابی قرار دادند و در مطالب خود محورهایی چون ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی در تمام مراحل انتخابات، بسترسازی برای مشارکت گسترده، آرایش تشکیلاتی اصلاح‌طلبان و شانس «نظامیان» در انتخابات را برجسته ساختند. احتمال حضور نظامیان و چگونگی این حضور به لحاظ فراوانی بیشترین مطلب را از آن خود ساخته است و روزنامه های ستاره صبح، آرمان ملی، اعتماد و شرق و همچنین  خبرگزاری ایسنا به این موضوع پرداخته اند.

روزنامه های اعتماد و شرق، مطبوعاتی بودند که در مطالبی نحوه آرایش انتخاباتی اصلاح‌طلبان را مورد توجه قرار دادند و نحوه حضور جبهه اصلاحات ایران را در انتخابات ۱۴۰۰ بررسی کردند.

خبرگزاری های برنا و موج، رسانه هایی بودند که بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی در تمام مراحل انتخابات تاکید کردند و نوشتند که لازم است تا نکات لازم و پروتکل‌های بهداشتی و همچنین دستورالعمل‌های بهداشتی ویژه برگزاری انتخابات در نظر گرفته شود.

مشارکت حداقلی، تبلیغ خودسرهاست؛ تیتر انتخابی روزنامه آرمان ملی بود که در این مطلب بر ضرورت فراهم آوردن لوازم برگزاری انتخاباتی پرشور تاکید کرده است و روزنامه آفتاب یزد از احتمال حذف مناظره های انتخاباتی خبر داد.

شانس «نظامیان» در انتخابات

این روزها سخن از نامزدی نظامیان برای انتخابات ۱۴۰۰ بسیار دیده می شود، موضوعی که رسانه ها نیز بدان بسیار می پردازند؛ چنانچه روزنامه ستاره صبح در گفت‌وگو با نعمت احمدی حقوق‌دان، این مسأله را بررسی کرد و نوشت:‌ وی با بیان این‌که اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصول ١٤٣، ١٤٨و ١٥٠ ضمن احصای وظایف نیروهای مسلح که اهم آن پاسداری از مرزهای کشور و حفظ نظم و امنیت است، اشاره‌ای به امکان حضور نظامیان در جریانات سیاسی ازجمله انتخابات نشده است، گفت: «در قانون اساسی منعی برای ورود نظامیان به سیاست و انتخابات وجود ندارد؛ اما اگر بر این باوریم که کلام امام خمینی در صحیفه نور فصل الخطاب امور است، ایشان نگاهشان این نبود که نظامیان وارد عرصه سیاسی شوند. زیرا نظامی فردی است که کار نظامی می‌کند. از این نظر باید به نوع نگاه امام خمینی توجه داشت و آن‌هایی که به ولایت ایشان باور دارند، باید این نگاه را مدنظر قرار دهند. البته عده‌ای بر این باورند که منظور امام از عدم دخالت در سیاست یا ورود به حوزه انتخابات، در مقاطعی بوده که کشور درگیر جنگ بوده و شرایط ویژه‌ای وجود داشته است. آن‌ها بر این باورند که اکنون کشور در شرایط جنگ نیست و ورود نظامیان به سیاست و انتخابات، مفید است... این‌که فردی مانند سردار سعید محمد، اعلان انتخاباتی زودرس کرده، به نظر من خودش نوعی تبلیغات زودهنگام پیش از ورود به فاز عملیاتی انتخابات است. من بر این باورم که ای‌کاش سردار محمد به انتخابات ورود نمی‌کرد. ضمن احترام به فعالیت‌های مثبت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، اصولاً این قرارگاه در میان قشر الیت جامعه، خصوصاً گروهی که در بخش خصوصی فعالیت اقتصادی دارند و یا به‌صورت پیمانکاری فعالیت می‌کنند، جایگاه و چهره مطلوبی ندارد؛ زیرا به‌زعم بسیاری از فعالان اقتصادی بخش خصوصی، فعالیت‌های قرارگاه خاتم انحصارطلبانه است و بسیاری از شرکت‌های پیمانکاری اجازه رشد در فضای اقتصادی کشور پیدا نکرده‌اند و به عبارت دقیق‌تر، نتوانسته‌اند در مقابل قرارگاه خاتم قد علم کنند.

سردار حسین دهقان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اظهار داشت:‌ معتقدم به جای نگرانی از صنف نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید تلاش کنیم تا اهمیت "شایسته گزینی" و شاخص های فرد شایسته وارد ادبیات جامعه شود؛ چراکه سیاست و سیاست ورزی فقط برای افراد خاص تعریف نشده است. آیا یک وکیل حق ندارد کاندیدا شود؟ آیا کسی که شغل آزاد دارد نباید کاندیدا شود؟ هر فردی در هر لباسی حق دارد داوطلب انتخابات شود. اگر قانون به فرد نظامی اجازه حضور در انتخابات نمی دهد، پس او حق نامزد شدن ندارد، اما مثلا در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی آمده است که هر فردی در هر سمتی که خواهان شرکت در انتخابات است، باید شش ماه قبل از سمت خود استعفا دهد و هنگام ثبت نام استعفای خود را ارائه کند؛ در حقیقت قانون هیچ منعی برای حضور یک فرد نظامی در انتخابات ندارد و همانگونه که رای دادن نظامیان، حق شهروندی آنها محسوب می شود، نامزدن شدن فرد نظامی در هر انتخاباتی هم حق شهروندی اوست و با فرد غیرنظامی هیچ تفاوتی ندارد. همانگونه که رای دادن نظامیان، حق شهروندی آنها محسوب می شود، نامزدن شدن فرد نظامی در هر انتخاباتی هم حق شهروندی اوست. اما آنچه موجب نگرانی داوطلب شدن فرد نظامی در انتخابات می شود و البته من هم این نگرانی را دارم زمانی است که نظامیان سازمان یافته بخواهند یک جایگاه سیاسی را اشغال کنند که شدیدترین نوع آن کودتا و در حداقل ترین سطح روی کارآمدن یک نظامی به کمک سایر نظامیان است که هر دو حالت مذموم و غیرقابل قبول است و قطعا من چنین وضعیتی را تایید نمی کنم. ضمن اینکه در این کشور نه می توان کودتا کرد و نه شرایط کشور به گونه ای است که نظامیان سایرین را کنار بگذارند و فرد منتخب خود را جایگزین کنند. بعضی افراد هم اینگونه القا می کنند که اگر یک نظامی رئیس جمهور شود، نظامی گری را حاکم می کند؛ یعنی با خلع مقامات از مناصب شان و روی کار آوردن نظامیان، حکومت نظامی را حاکم و آزادی ها را محدود می کند در حالی که در ایرانِ درآستانه ورود به قرن جدید امکان نظامی گری و اعمال حکومت نظامی وجود ندارد.

روزنامه آرمان ملی با درج گزارشی نوشت:‌ انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ ابعاد گوناگونی دارد که آن را از سایر ادوار انتخاباتی متمایز ساخته است. از بحث نارضایتی‌های اقتصادی موجود در جامعه و بی‌تفاوتی مردم نسبت به انتخابات گرفته تا احتمال کاهش مشارکت جدی در آوردگاه ۱۴۰۰، بحث چگونگی حضور جریان‌های سیاسی، نگاه حاکمیت و حضور نظامی‌ها در عرصه رقابت‌های انتخاباتی که هر کدام از یک منظر قابل تحلیل و تفسیر است. با این حال آنچه طی چند وقت اخیر بیشتر در رسانه‌ها و جامعه مطرح می‌شود بحث حضور نظامی‌ها در انتخابات و احتمال حضور آنها در پاستور است که بازتاب‌ها و واکنش‌های زیادی را در پی داشته است؛ البته چهره‌های نظامی در ادوار گذشته انتخابات‌ ریاست‌جمهوری نیز حاضر بودند مثل حضور علی شمخانی در انتخابات سال ۸۰ یا ورود محمدباقر قالیباف به انتخابات در سال‌های ۸۴، ۹۲ و ۹۶ و محسن رضایی در سال‌های ۸۸ و ۹۲ اما تجربه ثابت کرده که جامعه با نظامی‌ها در قامت رئیس‌جمهور کنار نمی‌آید و ترجیح می‌دهد که چهره‌ای صرفا سیاسی عنان امور اجرائی کشور را به دست گیرد. این در حالی است که نگاهی به کنش چهره‌های نظامی معطوف به انتخابات ۱۴۰۰ بیانگر این معناست که آنها با چنته‌ای پرتر از ادوار گذشته انتخاباتی وارد رقابت‌های ۱۴۰۰ خواهند شد؛ لذا سردار دهقان مشاور مقام معظم رهبری در صنایع نظامی و به احتمال فراوان محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و در نهایت سعید محمد فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا از چهره‌هایی خواهند بود که با حضور خود آرایشی نظامی به انتخابات ۲۸ خرداد خواهند داد. هر چند که طی چند وقت اخیر به تناوب انتقاداتی که به حضور نظامی‌ها در عرصه سیاست وارد می‌شود، به همان اندازه و در جهت معکوس شاهد حمایت‌هایی نیز از سوی برخی چهره‌ها هستیم. چنانکه چندی پیش محسن رفیق‌دوست وزیر سپاه دوران دفاع مقدس اذعان داشت: «من معتقد هستم اگر یک سپاهی مدیر بیاید و از مردم برای اقتصاد استفاده کند مشکلات حل می‌شود.» گرچه بسیاری هنوز هم بر سخن امام خمینی(ره) مبنی بر عدم دخالت نظامیان در سیاست تاکید دارند اما این مساله همچنان به یکی از چالش‌های انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است.

آرایش تشکیلاتی اصلاح‌طلبان

کمیته‌های سیاسی، رسانه، راهبردها و برنامه‌ریزی، استان‌ها و کمیته پایش و داوری ۵ کمیته‌ای هستند که قرار است امور را در «جبهه اصلاحات ایران» به دست بگیرند و اهداف انتخاباتی و فراانتخاباتی اصلاح‌طلبان را محقق کنند. در همین زمینه روزنامه اعتماد در گزارشی آورده است: پیش از آنکه سال ۹۹ به پایان برسد، اصلاح‌طلبان توانستند ضمن تاسیس و راه‌اندازی نهاد اجماع‌ساز خود، زیرشاخه‌ها و تمامی ارکان این نهاد بالادستی را نیز تعیین‌تکلیف کنند و در عین حال، از نظر قانونی نیز درحالی که وزارت کشور دولت حسن روحانی در چند نوبت ایرادهایی را متوجه نحوه فعالیت این نهاد بالادستی کرده بود، اصلاح‌طلبان توانستند با پیشنهاد عنوان «جبهه اصلاحات ایران» نظر مساعد کمیسیون ماده ۱۰ احزاب را نیز جلب کنند. حالا تنها مانده اینکه این جریان سیاسی چه زمانی وارد عمل شده و چگونه در میدان رقابت انتخابات ۱۴۰۰ ایفای نقش می‌کند. در این میان اگرچه انتخابات ریاست‌جمهوری از اهمیت دوچندان برخوردار است ولی پیش از آن موعد نام‌نویسی برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا است و «جبهه اصلاحات ایران» نیز به همین منظور در فراخوانی از همه افراد صاحب صلاحیت در شهرهای مختلف دعوت کرده تا در انتخابات شوراها نام‌نویسی کنند. البته در جریان اصلاحات تقریبا همه احزاب زیر پرچم «جبهه اصلاحات ایران» مشغول فعالیت سیاسی- انتخاباتی شده‌اند اما هنوز هستند معدود اصلاح‌طلبانی که ظاهرا ترجیح‌شان فعالیت فردی و «مستقل» است. اما «جبهه اصلاحات ایران» تصمیم خود را در این باره گرفته و تکلیفش را روشن کرده است. دیروز اسماعیل گرامی‌مقدم از اعضای این جبهه به خبرگزاری برنا گفته است: «در انتخابات بسیاری نامزد خواهند شد ولی ما مرحله‌ای به نام گزینش شورای نگهبان داریم. پس از این، احزاب به سازوکار و تصمیم‌گیری جبهه اجماع‌ساز تمکین خواهند کرد؛ چراکه برای هر کسی که نخواهد تمکین کند، از پیش تکلیف روشن است.» بالاخره اصلاح‌طلبان توانستند بعد از ماه‌ها بحث و پیگیری تکلیف نهاد جایگزین شورای عالی سیاست‌گذاری را مشخص کنند. در این راستا تمامی ارکان جبهه اصلاحات ایران مشخص شده است. در رأس این تشکل بهزاد نبوی قرار گرفته و حسین کمالی و حسین مرعشی دو نواب او هستند. به علاوه این‌ها کمیته‌های پنج‌گانه‌ای برای این نهاد تشکیل شده که قرار است وظایف جبهه از طریق این کمیته‌ها به پیش رود.  به گزارش کانال «جبهه اصلاح‌طلبان ایران» همچنین اعضای این جبهه آذر منصوری را به عنوان سخنگو و علی باقری را به عنوان دبیر و رئیس دبیرخانه انتخاب کرده‌اند. دیروز سخنگوی جبهه اصلاحات ایران در این باره اعلام کرد: از روز یکشنبه پنجمین جلسه این جبهه برگزار شد و روسای کمیته‌های جبهه اصلاحات ایران با رای اعضای کمیته‌ها انتخاب و به مجمع عمومی معرفی شده است.

همچنین فیض‌الله عرب‌سرخی در گفت‌وگو با روزنامه شرق گفت: انتظارات مردم و جامعه واقعی‌ است اما تبدیل‌شدن این انتظارات به برنامه ممکن است با توانمندی یک کشور سازگار نباشد؛ بنابراین در چنین شرایطی مناسب‌ترین برنامه و کاندیدا باید بیشترین تماس را با خواست مردم داشته باشد. تصور اینکه ما بتوانیم به شکل واقعی برنامه‌ای داشته باشیم که تمام خواست و انتظارات جامعه در آن محقق شود، هیچ‌وقت اتفاق نمی‌افتد. بنابراین توجه به این مسئله ضروری است که ظرفیت‌های تشکیلاتی و توانمندی‌های فکری یک جریان، باید این قابلیت را داشته باشد که حداکثر هماهنگ‌سازی برنامه و مطالبات اجتماعی را در خودش جای داده باشد.  در ارتباط با بحث کاریزما توجه به نکاتی حائز اهمیت است. زمانی فکر می‌کنیم ویژگی کاریزماها می‌تواند جایگزین شرایط واقعی و ضروری باشد که اگر بر آن تکیه کنیم در جریان عمل با مشکلاتی مواجه خواهیم بود. اما اگر این ویژگی به‌عنوان وجه مکمل یک چهره وجود داشته باشد، حتما مثبت خواهد بود. اگر شخصی مثل آقای نبوی و خاتمی دارای صلاحیت‌های فردی، تجربه سیاسی، توانایی اجرائی و سایر ویژگی‌هایی باشند که معتقدیم برای یک چهره باید وجود داشته باشد و در کنار آن وجه کاریزمایی نیز به‌عنوان مکمل خصوصیات آنها باشد، ایرادی ندارد؛ بنابراین تکیه بر ویژگی کاریزماتیک به‌صورت صرف، دارای ‌اشکال است فکر نمی‌کنم جریان اصلاح‌طلبی که تأکید ویژه بر عقل‌گرایی دارد، نگاه خودش را متمرکز بر وجه کاریزمایی این چهره‌هایی که اسم بردید، کرده باشد. در نتیجه باید بگویم وجه کاریزماتیک افراد اصلا مانع نیست و به‌عنوان یک وجه مکمل می‌تواند موجب سهل‌کردن برنامه‌های انتخاباتی باشد.

ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی در تمام مراحل انتخابات

خبرگزاری برنا به بازنشر سخنان سید موسی خادمی استاندار لرستان در خصوص انتخابات پرداخت و آورد:‌ امروز با دستور وزیر محترم کشور ستاد های انتخاباتی و برگزارکنندگان انتخابات در استانداری های سراسر کشور و همچنین خود وزارت کشور آغاز به کار کرد و به همین ترتیب در استان لرستان نیز ستاد انتخابات در استانداری فعالیت خود را با تعیین اعضا آغاز کرد. امیدواریم که بتوانیم مطابق با برنامه زمانی، انتخاباتی خوب، مشارکتی، رقابتی و امن را در استان لرستان برگزار کنیم. مردم لرستان از امروز در فکر مشارکت در انتخابات باشند و نامزدهای شورای اسلامی شهر و روستا زودتر کار ثبت‌نام را آغاز کرده و به روزهای آخر موکول نکنند. لازم است نامزدهای انتخاباتی با توجه به شرایط کرونایی، بیشتر امورات و کارهای خود را در فضای مجازی انجام دهند. با تمهیداتی که اندیشیده شده برای کار ثبت‌نام هیچ نیازی به مراجعه در فرمانداری ها ندارند و بنابراین از حضور در مناطق ذکر شده و همراه آوردن افراد در فرمانداری ها خودداری کنند.

نازنین شیبانی تذرجی رییس کمیته مالی و پشتیبانی ستاد انتخابات هرمزگان در گفت وگو با خبرگزاری موج بر لزوم تامین امکانات و تجهیزات لازم برای برگزاری انتخاباتی سالم، قانونمند، پرشور و باشکوه در استان با همکاری همه دستگاه های اجرایی تاکید کرد و گفت:‌ اجرای فرآیندهای انتخابات براساس برنامه زمانبندی و در چارچوب‌های قانونی معین بسیار مهم است و اعضای  کمیته باید با پایبندی به قانون، گام موثری در راستای برگزاری انتخاباتی پرشور و سالم در استان بردارند. انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در ۲۸ خرداد سال آینده از اهمیت بسزایی برخوردار است و در این خصوص هر یک از اعضا وظایفی را برعهده دارند. همه اداره ها و دستگاه های استان برای برگزاری انتخابات سالم مشارکت کنند و اعضای کمیته مالی و پشتیبانی ستاد انتخابات برای تامین ملزومات، تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز با توجه به اختیارات قانونی همکاری لازم را با ستاد انتخابات انجام دهند.

مشارکت حداقلی، تبلیغ خودسرهاست

مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهمترین اصول در جهت دفاع از نظام مشروعیت جمهوری اسلامی است، در همین ارتباط محمدرضا خباز فعال‌سیاسی اصلاح‌طلب، ‌با درج یادداشتی در روزنامه آرمان ملی نوشت:‌ برخی با رسوایی تمام می‌گویند اگر انتخابات حداکثری باشد جریان ما رای نمی‌آورد و بازنده خواهیم شد، پس ما دنبال انتخابات حداقلی هستیم. برخی حاضرند میزان مشارکت افت کند، کشور در صحنه داخلی و خارجی دچار چالش شود اما کاندیدای موردنظرشان رای بیاورد، در صورتی که اصلاح‌طلبان همیشه گفته‌اند آرزوی ما در مرحله اول این است که صندوق‌های رای پررونق باشد و مردم بالای ۷۰ و ۸۰ درصد مشارکت کنند و آرزوی دوم این است که کاندیدای ما رای بیاورد. پیروزی نامزد یک جریان به بهای مشارکت پایین، خلاف عقل، شرع و مغایر با موازین است؛ این طرز فکر نادرست، یادآور سخن معروفی است که می‌گوید «مرد آن باشد که آخربین بود؛ مرد آن نبود که آخوربین بود!» آخوربین‌ها نگاهشان به همین لحظه است؛ می‌گویند کاندیدای ما با هر میزان مشارکتی رای بیاورد اما فکر نمی‌کنند که آثار نامطلوب کاهش مشارکت چه خواهد بود. برای تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات سال آینده دستگاه‌های حاکمیتی باید سخن رهبر انقلاب را درباره لزوم برگزاری پرشور انتخابات نصب‌العین خود قرار دهند و اول از خود شروع کنند؛ مجلس در تدوین یا اصلاح قوانین نباید نگاه سیاسی خود را غالب و علاقه‌مند باشد که نیروهای دیگر را حذف کند. شورای نگهبان و هیات‌های اجرایی وزارت کشور نیز با نگاه به حضور حداکثری رای‌دهندگان، طبیعتا باید به اصطلاح مغازه‌داران، جنس‌شان جور باشد تا مردم رغبت به حضور پیدا کنند؛ شما وقتی وارد فروشگاهی می‌شوید دوست دارید همه نیازمندی‌هایتان را در یک محل و با یک خرید انجام دهید؛ وزارت کشور و شورای نگهبان باید کاری کنند که از همه جریان‌های سیاسی حداقل یک کاندیدا وجود داشته و هیچکس به دلیل نداشتن کاندیدا بهانه برای عدم مشارکت نداشته باشد؛ باید کاندیداهای مختلف مورد تایید نظام با نگاه باز خط امامی حضور داشته باشند.

زمزمه حذف مناظره از انتخابات۱۴۰۰

این روزها زمزمه منتفی شدن مناظره‌ها از هر گوشه و کناری توسط سیاستمداران به گوش می رسد، مساله ای که باید روی میزان مشارکت و در نهایت برنده شدن کدام جناح تاثیر می‌گذارد. حسین نقاشی فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت وگو با روزنامه آفتاب یزد، در اینباره اظهار داشت: مناظره دیگر اصل نیست اما نمی‌تواند برگزار نشود. من نیز خبر عدم برگزاری احتمالی مناظره‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را شنیده‌ام اما در نهایت مناظره نمی‌تواند برگزار نشود! مناظره‌های انتخاباتی در چند دوره‌ای که برگزار شده روی آگاهی و شناخت مردم از کاندیداها و جریان‌های سیاسی که از آن‌ها حمایت می‌کنند تاثیر بسزا گذاشته است. مسائل و بحرانی‌های اساسی کشور در قالب این مناظره‌ها بهتر بروز پیدا کرد و قاعدتا کاندیداها در قالب این مناظرات مجبور بودند که در کنار طرح کردن بحران‌ها و مسائل اصلی کشور راهبردها و برنامه‌های خود را برای حل آن‌ها ارائه دهند. البته هر گل یک خار هم دارد و برخی مدیران سیاسی کشور نگران تبعات و هیجانات سیاسی هستند که در بستر این مناظره‌های انتخاباتی اتفاق می‌افتد. اما من معتقدم این خار یا نکته منفی نیست حتی تب و تاب سیاسی که به وجود می‌آورد یکی از وجوب و اضلاع انتخابات سالم است. پیشتر خیال می‌کردیم فقط دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده‌ی آمریکا به هم توهین می‌کنند، همدیگر را به باد تمسخر می‌گیرند، شخصی‌ترین مسائل را مطرح می‌کنند و از همه‌ی مسائل لقمه‌ای بر می‌دارند الا از استراتژی ها، برنامه‌ها و راهکارها تا این که برای انتخابات ریاست جمهوری در ایران و در سال ۸۸ چهارنامزد نهایی در مناظره‌هایی رو در روی یکدیگر قرار گرفتند.

رسانه‌های اصولگرا

رسانه‌های اصولگرا نیز ۱۹ اسفند در یادداشت ها و تحلیل های خود انتخابات ۱۴۰۰ را از منظرهای مختلف بررسی کردند و در مطالب خود محورهایی چون حضور مردم در انتخابات باعث تقویت نظام و کشور می‌شود، زمزمه حذف مناظره از انتخابات۱۴۰۰، برجام و انتخابات و اعلام آمادگی افراد مستقل برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ را برجسته ساختند.

خبرگزاری فارس در مطلبی حضور مردم در انتخابات را باعث تقویت نظام و کشور دانست. تاثیر برجام بر سرنوشت انتخابات، موضوعی بود که خبرگزاری خبرآنلاین به آن پرداخت و خبرگزاری تسنیم از اعلام آمادگی افراد مستقل برای حضور در انتخابات خبر داد.

حضور مردم در انتخابات باعث تقویت نظام و کشور می‌شود

همواره حضور مردم در عرصه های مختلف موجب تقویت اقتدار و قدرت کشور است. غلام‌رضا مرحبا نماینده مردم شهرستان آستارا در مجلس شورای اسلامی، در گفت وگو با خبرگزاری فارس حضور مردم در انتخابات را باعث انتخاب افراد کاردان و کاربلد در پست‌های مدیریتی کشور دانست و اظهار داشت: انسان‌ها در طول تاریخ، فارغ از نژاد، مذهب، قوم و قبیله‌ای که داشتند همواره برای به دست آوردن تعیین حق سرنوشت خود تلاش کرده‌ و تمدن‌های بسیاری زیادی سراغ داریم که با برگزاری انتخابات، سرنوشت خود را تعیین کرده‌اند. ملت‌هایی بسیاری هستند که همواره به تعیین حق سرنوشت خود نیاز پیدا نکرده و به رژیم‌های تک‌نفره و استبدادی رضایت داده‌اند که نمونه‌هایی از آن را در کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس شاهد هستیم. بااینکه کشور دچار استبداد بود، اما مردم در یک اقدام انقلابی به سمت مشروطه و پس از آن انقلاب اسلامی خیز برداشتند و در این راه، خون‌های زیادی ریخته شد. در چنین نظامی حضور مردم در انتخابات و صحنه‌های سیاسی و اجتماعی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.  سال‌ها است کشور در جنگ اقتصادی به سر می‌برد و تاکنون بحران‌هایی زیادی نظیر: جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشته‌ایم که محاصره اقتصادی، آخرین موردی بود که با هدف تحت فشار قرار دادن معیشت مردم، بر کشور تحمیل شد. حضور مردم در انتخابات باعث انتخاب افراد کاردان و کاربلد در پست‌های مدیریتی کشور می‌شود و فرد انتخاب‌شده به دلیل پشتوانه مردمی قوی می‌تواند در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور تأثیرگذار باشد. 

برجام و انتخابات

احیای برجام و بازگشت دو طرف آمریکا و ایران به آن موضوعی است که کشورهای طرف توافق نسبت به آن پافشاری دارند و خبرگزاری خبرآنلاین در مطلبی به نقل از ناصر هادیان استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، نوشت: تأثیر ماندگار کناره گیری ترامپ بسیار زیاد بوده است. مطمئناً این باعث تقویت رادیکال ها و بی اعتبار کردن کسانی که از اروپا و ایالات متحده حمایت کرده اند می شود. وی در ادامه نیز افزود رهبر ایران ترجیح می دهد که احیای برجام در زمان دولت روحانی صورت گیرد. استراتژی محافظه کاران این است که در صورت امکان، مانع بازگشت ایران و آمریکا به برجام تا قبل از انتخابات شوند. محافظه کاران می دانند که، اگر ما مسئله را با آمریکایی ها حل کنیم مردم فکر می کنند که ما در مسیر درست هستیم. بنابراین آنها می خواهند همه چیز را مانند آنچه که هست حفظ کنند، در حالی که مردم خوش بین و راضی نیستند، بنابراین در انتخابات شرکت نمی کنند و تندروها شانس بیشتری برای پیروزی دارند.

اعلام آمادگی افراد مستقل برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰

برخی از افراد و سیاستمداران به صورت مستقل از اعلام آمادگی خود برای نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ خبر دادند، در این میان خبرگزاری تسنیم به نقل از علی مطهری نایب‌رئیس سابق مجلس درباره کاندیداتوری خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: من یک کاستی هایی در اوضاع کشور دیدم و با توجه به اینکه ۱۲ سال سابقه نمایندگی و چند سالی نایب رییسی مجلس را دارم فکر می‌کنم که بسیاری از چالش های کشور قابل حل است. نیازمند یک برنامه چند بعدی نه فقط در حوزه سیاست خارجه و اقتصاد بلکه در همه زمینه‌ها هستیم تا بتوانیم دغدغه‌ها در حوزه‌های مختلف را به موازات هم جلو ببریم. بنابراین برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نامزد شدم چون شاید بتوانم دراین زمینه موثر باشم. دولتی باید روی کار بیاید که اجازه دخالت به نهادهای خارج از دولت در امور اجرایی ندهد و رئیس جمهور فردی با ثبات و قوی باشد تا در مقابل این دخالت‌ها بایستد. من تصمیم گرفتم که یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باشم و اکنون تشخیص با مردم است که به چه نتیجه‌ای برسند. من به شکل مستقل وارد شدم ولی مستقل وارد شدن به این معنا نیست که توجهی به تحولات روز نداشته باشیم. هرچه جلوتر برویم افق روشن تر می شود و ممکن است احساس کنیم که اگر در اینجا همکاری با کاندیدای دیگر یا حزبی انجام شود به نفع کشور باشد و جلوگیری کند از این که فرد تندرویی روی کار بیاید. به هر حال آن زمان باید تصمیم گرفت که چه کاری به نفع کشور است ولی اینکه تاکنون من ملاقاتی با گروه ها داشته‌ام خیر اینطور نبوده اما اینکه اگر هر کدام از جناح ها بخواهد از بنده حمایت کنند بنده استقبال خواهم کرد، اما به هر ترتیب باید دید در آینده وضع نظرسنجی ها چگونه است و بعد تصمیم گرفت.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت انتخاباتی اصولگرایان انتخابات ریاست جمهوری اصلاح طلبان روزنامه اعتماد خبرآنلاین پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت انتخاباتی اصولگرایان انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت انتخاباتی اصولگرایان انتخابات ریاست جمهوری اصلاح طلبان روزنامه اعتماد خبرآنلاین اخبار کنکور انتخابات ریاست جمهوری حضور مردم در انتخابات پروتکل های بهداشتی جبهه اصلاحات ایران برگزاری انتخابات انتخابات ۱۴۰۰ حضور در انتخابات ستاد انتخابات برای انتخابات اعلام آمادگی انتخابات سال گفت وگو فرد نظامی اصلاح طلبان نظامی ها حق شهروندی حضور نظامی وجود داشته جبهه اصلاح باعث تقویت وزارت کشور آرمان ملی برای حضور اصلاح طلب مناظره ها رسانه ها کمیته ها چهره ها روی کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۶۲۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: مردم با حضورشان انتخاباتی باشکوه رقم بزنند

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در نشست هیئت دولت با استانداران سراسر کشور طی سخنانی خطاب به این مدیران عالی دولت بیان کرد: باید با مردم به‌صورت مداوم ارتباط داشته باشید؛ خصوصاً مردمی که در اجتماعات مسئولان شرکت هم نمی‌کنند که باید این عزیزان هم مورد رسیدگی قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: رئیسی ۲ قانون را برای اجرا ابلاغ کرد

وی درخصوص انتخابات ۱۴۰۲ افزود: مجریان، ناظران و عموم مردم همت کردند و انتخابات باشکوهی داشتیم و مولفه‌های مورد اشاره رهبر معظم انقلاب محقق شد. در این مرحله دوم نیز کاری بشود که این چهار اصل مورد تأکید قرار بگیرد. مردم ما در اجرا و نظارت دخیل هستند و امیدواریم این انتخابات هم باشکوه برگزار شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به شعار سال، خاطر نشان کرد: باید تمامی بخش‌ها برنامه داشته باشند و طبق آن به‌سوی تحقق شعار سال که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، حرکت کنند.

در حال تکمیل...

کد خبر: 1229493 برچسب‌ها انتخابات مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • ۳ پرونده در دادسرای مشهد در خصوص جرایم انتخاباتی تشکیل شد
  • هیچ مدیری به دلیل تخلفات انتخاباتی برکنار نشد
  • دبیران احزاب در رقابت انتخاباتی کمیسیون ماده ۱۰ حضور دارند
  • درگیری طرفداران در مناظره انتخاباتی نامزدها در خرم‌آباد
  • مناظره انتخاباتی در خرم آباد به درگیری طرفداران نامزدها انجامید
  • رونمایی از لیست‌های انتخاباتی/ آمادگی برای انتخابات الکترونیک
  • درخواست انتخاباتی یک نماینده مجلس از مردم
  • گفت‌وگوی مستقیم نامزدهای انتخابات با مردم در «فرصت انتخاب» و «نماینده مردم»
  • رئیسی: مردم با حضورشان انتخاباتی باشکوه رقم بزنند
  • حضور چشمگیر در مرحله دوم انتخابات پشتوانه‌ای برای نماینده است