Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-08@18:27:28 GMT

حل بحران سوخت سوریه با صادرات بنزین

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۶۳۳۴۹

حل بحران سوخت سوریه با صادرات بنزین

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، تحریم‌های ظالمانه آمریکا از آغاز جنگ داخلی سوریه و تشدید آن با تحریم سزار در سال ۲۰۱۹، اوضاع معیشتی مردم سوریه را در وضع سختی قرار داده و تحریم خرید فرآورده‌های نفتی باعث کاهش دسترسی و افزایش قیمت بنزین در این کشور شده است. سیاست‌های دولت سوریه مانند سهمیه‌بندی و دادن یارانه برای کنترل و کاهش قیمت بنزین کارساز نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با تقاضای روزانه ۴.۵ میلیون لیتری بنزین در سوریه همواره شاهد صف‌های طولانی در این کشور هستیم چرا که ۱.۵ میلیون لیتر بنزین تنها در دمشق توزیع می‌شود.

تحریم خرید فرآورده‌های نفتی باعث کاهش دسترسی و افزایش قیمت بنزین در این کشور شده و سیاست‌های دولت سوریه مانند سهمیه‌بندی و دادن یارانه برای کنترل و کاهش قیمت کارساز نبوده است. با تقاضای روزانه ۴.۵ میلیون لیتری بنزین در سوریه همواره شاهد صف‌های طولانی در این کشور هستیم

بحران سوخت در این کشور، تخریب پالایشگاه‌ها و تأسیسات نفتی توسط تروریست‌ها در کنار غارت نفت سوریه در مناطق کردنشین تحت حمایت آمریکا دلیل اصلی این بحران برشمرده می‌شود. در چنین شرایطی، با اتخاذ یک دیپلماسی اقتصادی فعالانه، کشورمان می‌تواند از فرصت‌های بازسازی صنعت نفت سوریه بیش از سایر بازیگران خارجی در سوریه بهره گرفته و از آن برای افزایش همبستگی دو کشور استفاده کند.

آخرین وضعیت دو پالایشگاه بانیاس و حمص

قبل از جنگ سوریه، پالایشگاه‌های بانیاس و حمص تأمین‌کنندگان سوخت موردنیاز در این کشور بودند که پالایشگاه حمص با ظرفیت ۱۱۰ هزار بشکه و بانیاس با ظرفیت ۱۳۰ هزار بشکه نقش اصلی را در این زمینه ایفا می‌کردند. در زمان بحران داخلی، این دو پالایشگاه آسیب قابل‌توجهی دیدند و همچنان زیر ظرفیت اقدام به تولید می‌کنند. این دو پالایشگاه در حال حاضر حدود ۴۰ هزار بشکه فرآورده نفتی تولید می‌کنند که این موضوع نشان می‌دهد تا رسیدن به ظرفیت اصلی پالایشگاه زمان زیادی نیاز است. این در حالی است که شرکت‌های تحریمی روسیه اکنون بخشی از نفت و دیگر فرآورده‌های موردنیاز سوریه را تأمین می‌کنند و با توجه به تحریمی بودن دو کشور ایران و سوریه، زمینه گسترش صادرات فرآورده‌های نفتی به این کشور وجود دارد.

 بسام طعمه، وزیر نفت و منابع معدنی سوریه اخیراً گفته قراردادهایی برای تأمین بنزین و گازوئیل از فوریه ۲۰۲۱ تا پایان ژوئن ۲۰۲۲ با روسیه امضا شده است.

به گفته وی، مطابق این قرارداد، روسیه طی ۶ ماه ۱۸۰ هزار تن گازوئیل و نیز ۱۸۰ هزار تن بنزین را به صورت روزانه یک میلیون لیتر (معادل ۲۲ درصد از نیاز بنزین سوریه) به این کشور صادر خواهد کرد.

طعمه گفته است: در حال حاضر با کشورهای دوست در حال کار بر روی افزایش تولید نفت در مناطق تحت کنترل دولت هستیم گرچه این مناطق منابع زیادی ندارند. در سال گذشته در مناطق شرقی روزانه ۸۹ هزار بشکه نفت تولید می‌شد که تقریباً ۸۰ هزار بشکه آن به سرقت می‌رفت.

وزیر نفت سوریه درباره آسیب‌های وارده به بخش نفت این کشور از آغاز بحران نیز توضیح داد و گفت: تاکنون ۹۱.۵ میلیارد دلار به این بخش آسیب واردشده که ۱۹.۳ میلیارد دلار آسیب مستقیم به تجهیزات است که ازجمله ۳ میلیارد دلار آن به دلیل بمباران‌های ائتلاف به اصطلاح مبارزه با داعش بوده است.

دو نما از پالایشگاه بانیاس سوریه قبل و در زمان بحران نقش ایران در خاموش کردن آتش بحران سوخت در سوریه

سوریه روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت احتیاج دارد که تنها ۲۴ هزار بشکه آن را تولید می‌کند. اکثر چاه‌های نفت سوریه در منطقه شمال شرق و خارج از کنترل دولت است و این موضوع تأمین انرژی سوریه را با مشکل روبرو کرده است.

نیاز بنزین سوریه، در حالی است که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با دو اقدام مؤثر، آتش بحران سوخت را در سوریه خاموش و از ظرفیت مازاد تولید بنزین جهت صادرات به این کشور استفاده کند.

اول اینکه؛ از آنجا که این کشور با مشکلات ارزی مواجه است، می‌توان با انتقال بخشی از سهام پالایشگاه‌های سوریه بابت دریافت درآمدهای حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی مانند بنزین و گازوئیل بهره برد.

دوم آنکه؛ با توجه به توانمندی‌های صنعت نفت کشور می‌توان در طرح‌های بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌های سوریه از طریق سرمایه‌گذاری در قالب قرارداد BOT (ساخت، بهره‌برداری و انتقال) اقدام کرد و با دریافت سهمی از فروش فرآورده‌ها به سرمایه‌گذاری مبادرت ورزید.

در نتیجه، درآمدهای ایران از صادرات به کشورهای مختلف و تحریمی می‌تواند به ابزاری برای سرمایه‌گذاری خارجی جمهوری اسلامی در آینده نزدیک تبدیل شود و اقتصاد و تجارت خارجی ایران را به سطحی جدید ارتقا دهد.

پربیننده ترین ایران غنی‌سازی اورانیوم با سومین آبشار سانتریفیوژ را آغاز کرد جهش قیمت نفت به بالاترین حد از زمان آغاز بیماری همه‌گیر/ حمله به تاسیسات نفتی عربستان از عوامل صعود بازار ماینرها مهمان ناخوانده خانه‌ها ایران به آرامی در حال افزایش فروش نفت است توتال: قیمت نفت ۷۰دلار نمی‌ماند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: صادرات بنزین برجام فرآورده های نفتی پالایشگاه ها بحران سوخت فرآورده ها هزار بشکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۶۳۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلاهبرداری با کارت سوخت در پمپ بنزین ها | بپا سوخت ندی!

به گزارش همشهری آنلاین، مثلا موقع بنزین زدن یکی از همین کارکنان جایگاه اصرار می‌کند که خودش برایتان بنزین بزند، یا درخواست می‌کند که کارت بانکی‌تان را به او بدهید تا پول بنزین را حساب کند و از همه شایع‌تر اینکه بخواهد به اصرار اکتان و محصولات مربوط به بنزین به شما بفروشد. البته این ترفندها دیگر لو رفته و بیشتر مردم از آن آگاهند. اما در تازه‌ترین اقدام، این افراد با جا به جایی تراشه‌های کارت سوخت، بنزین موجود در کارت‌ها را خالی می‌کنند.

موضوع از این قرار است که مثلا شما حال و حوصله از ماشین پیاده شدن و بنزین زدن را ندارید و در نتیجه موقع سوخت‌گیری از خودرو پیاده نمی‌شوید و متصدی جایگاه هم از این فرصت استفاده می‌کند و کارت سوخت را از شما می‌گیرد و پس از سوخت‌گیری کارت را به شما تحویل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: کارت سوخت در بازار سیاه حواس جمع به پمپ بنزین بروید

تا این قسمت از ماجرا همه‌چیز عادی به‌نظر می‌رسد، اما وقتی برای سوخت‌گیری بعدی مراجعه می‌کنید، با کارت سوخته مواجه می‌شوید و تا بخواهید برای گرفتن کارت سوخت المثنی اقدام کنید و این کارت به دستتان برسد، امکان سوخت‌گیری برای کسانی که تراشه قبلی را در اختیار دارند وجود دارد و هرماه بدون اینکه شما خبردار شوید کارتتان را خالی می‌کنند.

برای همین است که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بارها تأکید کرده که باید در هنگام سوخت‌گیری به مسائل ایمنی توجه کنید و با رعایت نکات ایمنی، از کارت سوخت شخصی خودتان استفاده و از در اختیار گذاشتن کارت سوخت شخصی به دیگران جدا خودداری کنید.

ضمن اینکه هر تخلفی که در جایگاه‌های سوخت دیدید را از طریق تماس با شماره۰۹۶۲۷ گزارش دهید که در سریع‌ترین زمان ممکن موضوع بررسی و اطلاع‌رسانی شود تا دیگران گول این کلاهبرداران را نخورند.

کد خبر 849397 برچسب‌ها سوخت - بنزین (کارت سوخت هوشمند) خبر مهم سهمیه بنزین سوخت - بنزین (پمپ بنزین)

دیگر خبرها

  • تولید ۱۵ میلیون لیتری بنزین در پالایشگاه آبادان
  • طرح ارتقای کیفی نفت کوره پالایشگاه آبادان در دستور کار
  • توقیف ۳۴ دستگاه شوتی با ۷۵ هزار لیتر سوخت قاچاق در هرمزگان
  • ۶۱ درصد از نفتگاز توزیعی کردستان در بخش حمل‌ونقل مصرف می‌شود
  • جریمه ۳ میلیارد تومانی قاچاق سوخت، برای مدیرعامل واحد تولید فرآورده‌های نفتی
  • کشف ۲۷ میلیون لیتر بنزین قاچاق
  • در سال گذشته ۳ میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم / تا دو سال آینده در همه حوزه‌های بحران خواهیم داشت
  • کلاهبرداری با کارت سوخت در پمپ بنزین ها | بپا سوخت ندی!
  • واردات ۳ میلیارد دلار بنزین در سال گذشته
  • راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک