Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- حجت‌الاسلام محمد یاسر رضایی زاده طلبه جهادگر همدانی که برای خدمت به مردم و تبلیغ دین خدا، خاموش و مخلصانه دل از امکانات و مادیات دنیای شهری کنده و راهی روستاهای محروم و دورافتاده استان همدان شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  همدان ، وقتی قرار است از پیشرفت و اعتلای یک منطقه، محله یا روستا در جمهوری اسلامی ایران حرف بزنیم قطعاً پای ثابت یکی از این مباحث مبلغان دینی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 افرادی از جنس حجت‌الاسلام محمد یاسر رضایی زاده طلبه جهادگر همدانی که برای خدمت به مردم و تبلیغ دین خدا، خاموش و مخلصانه دل از امکانات و مادیات دنیای شهری کنده و راهی روستاهای محروم و دورافتاده  استان همدان شده است.

این جوان مؤمن حزب‌اللهی از سال 1388 وارد حوزه علمیه شده و کار تبلیغ را از پایه دوم حوزه علمیه و در قالب گروه‌های جهادی و مبلغ آغاز کرده است.

 وی از سال 95 تا 97 در روستای پشته جین از توابع شهرستان رزن و از سال 97 تاکنون نیز در  روستای قاپاق تپه از توابع شهرستان کبودراهنگ به امر تبلیغ مشغول بوده و توانسته با اقدامات گسترده، ابتکاری، عمیق و اثر بخش خود منشأ خیروبرکت برای مردم منطقه باشد.

این جوان حزب‌اللهی در گفت‌وگو با تسنیم درباره دلیل حضور یک مبلغ به‌عنوان "امام روستا" و یا "امام محله" در یک منطقه اظهار داشت: اگرچه کشور ما اسلامی بوده و عموم مردم نیز مسلمان هستند اما همه آنها توان و یا فرصت اینکه بخواهند به تحصیل علوم دینی بپردازند را ندارند بنابراین لازم است در هر منطقه‌ای یک فرد به‌عنوان مبلغ دینی حضورداشته و پاسخگوی مشکلات، شبهات دینی و مسائل شرعی آنها باشد.

وی درباره دلایل حضور خود در روستای "قاپاق تپه" و سکونت در این منطقه بیان کرد: روستای قاپاق تپه در 70 کیلومتری همدان واقع‌شده است، 6 هزار نفر جمعیت داشته و زمین‌های کشاورزی زیاد و خوبی دارد و عموم افراد این روستا نیز به کار کشاورزی مشغول‌اند.

این طلبه جوان همدان بابیان اینکه افراد زیر 50 سال این روستا همگی باسواد هستند به همین دلیل زمینه برای انجام بسیاری از کارهای فرهنگی  ودینی مهیا است گفت: قاپاق تپه از دوره انقلاب تاکنون از حضور روحانی که بیشتر آنها در منطقه مستقر بودند بهره‌مند بوده است مسئله‌ای که کار تبلیغ را باوجود برخی مشکلات راحت‌تر می‌کند.

رضایی زاده با تشریح اقدامات خود در این روستا و توجه به موضوع تشکیلات و کادر سازی عنوان کرد: پیش از حضور من در روستا کارها به سبک سنتی و هیئتی پیش می‌رفت به همین دلیل هنگام حضورم تلاش کردم از اقشار مختلف جامعه به‌ویژه جوانان و بانوان در برنامه‌ها استفاده کرده و کارها را تشکیلاتی پیش ببرم.

وی ادامه داد: هنگام حضورم در روستا در ابتدا تلاش کردم منطقه را شناسایی کرده و اطلاعات مناسبی درباره روستا، مشکلات مردم، نقاط قوت و ضعف  منطقه به دست آورم.

به‌عنوان‌مثال در این روستا در بخش کمک به مستمندان کارهای زیادی انجام می‌شد اما به‌صورت منسجم نبود به همین دلیل این کمک‌ها را پس از اخذ مجوز از کمیته امداد در قالب مرکز نیکوکاری روستا با عنوان ریحانه النبی(س) سازمان‌دهی کردیم و کار به‌گونه‌ای پیش رفته است که امروز هر کار خیری از برپایی کلاس‌های مشاوره، ساخت مسکن برای محرومان، سرپرستی ایتام و ترک اعتیاد گرفته تا تهیه و توزیع بسته‌هایی معیشتی توسط این مرکز انجام می‌شود.

این طلبه جوان انقلابی با اشاره به‌پای کار بودن جوانان روستا و مشارکت گسترده آنها در برنامه‌ها مطرح کرد: علاوه بر مشارکت بالای جوانان در کارها، خوشبختانه افراد سرشناسی در این روستا ساکن بوده و یا به این منطقه رفت‌وآمد دارند به همین دلیل فضای اجتماعی این روستا به فضای شهری بسیار نزدیک است.

وی بابیان اینکه یک مبلغ اگر بخواهد کار تأثیرگذاری انجام دهد باید این فرد روحانی را آن شخص جوان و نوجوان قبول داشته باشد یعنی باید در دل آنها جا داشته باشد، عنوان کرد: یک طلبه هنگام تبلیغ و جذب جوانان باید بداند این فرد از چه چیزهایی خوشش آمده و به اقتضای سن خود به دنبال چه‌کاری می‌رود. 

مثلاً زمانی که وارد روستا شدم دیدم در فصل تابستان باوجوداینکه فضا و امکانات لازم فراهم است اما هیچ کلاسی برای جوانان و نوجوانان برگزار نمی‌شود. به همین دلیل وقتی ما اقدام به برپایی کلاس‌های تابستانه کردیم تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان در کلاس‌ها ثبت‌نام کرده و در طول تابستان از برنامه‌های فرهنگی، مذهبی، ورزشی و هنری بهره‌مند شدند.

این جوان مؤمن انقلابی درباره اقدامات خود در دوران کرونا نیز مطرح کرد: در ابتدا کتابخانه روستا را به‌ ستاد مقابله با کرونا تبدیل کرده و با دعوت از افراد تأثیرگذار روستا تلاش کردیم برنامه‌ای را برای توجیه و آگاه‌سازی مردم در رابطه با کرونا انجام دهیم. در همین راستا مثلاً خودم سوار ماشین شده و کوچه به کوچه درباره لزوم رعایت مسائل بهداشتی، پرهیز از شرکت در دورهمی و غیره برای مردم سخن می‌گفتم.

وی توضیح داد: متأسفانه ابتلا به بیماری کرونا در روستا نوعی عیب بزرگ و ننگ محسوب می‌شد گویی که فرد مبتلابه کرونا مرتکب کار زشتی شده باشد به همین دلیل بخشی از وقت خود را صرف از بین بردن این مشکل کردیم.

متقاعد کردن مردم برای عدم برگزاری برنامه‌های جمعی، مراسم ختم، ترحیم و یا عدم شرکت در دور همی‌ها نیز کار سخت دیگری بود که توانستیم با همراهی اعضای شورای روستا و افراد مؤثر در این منطقه انجام دهیم.

رضایی زاده درباره برنامه خود برای برطرف کردن مشکلات روستا اظهار داشت:  معتقدم وقتی یک روحانی وارد منطقه‌ای می‌شود باید ببیند چگونه می‌تواند مشکلی از مشکلات مردم آن منطقه را برطرف کند و یا اینکه  با چه ابتکاراتی می‌تواند پاسخگوی نیاز مردم باشد ما نیز با توجه به مراجعات بسیار مردم در بخش مشاوره تصمیم گرفتیم دوره‌هایی را برگزار کنیم.

در این مسیر علاوه بر اینکه از ظرفیت خواهرم و همسر ایشان که روان‌پزشک بودند استفاده کردم، دریکی از حسینیه‌های روستا، کلاس‌های مشاوره در بخش همسرداری، فرزند پروری و غیره برگزار کردیم. البته ناگفته نماند همسرم که خود ایشان نیز تحصیل‌کرده حقوق هستند کمک زیادی به بنده کردند و بخش زیادی از کار را ایشان انجام دادند.

وی با بیان اینکه در بحث تشکیل جامعه مهدوی خانواده سالم و تربیت فرزند بسیار حائز اهمیت بوده و باید موردتوجه قرار گیرد افزود: ما نیز در همین راستا کلاس‌ها را برگزار کردیم که خوشبختانه بعد از اعلام برنامه و پس از گذشت یک هفته از شروع کلاس‌ها، آمار افراد شرکت‌کننده در جلسات به 500 نفر رسید و برای اولین بار در جلسه‌ 300 نفره خانم‌ها، سکوت حکم‌فرما بود.

این طلبه جوان همدانی امروزی بودن جوانان روستا، بالا بودن سطح سواد افراد و اتحاد بین مردم روستا را نقاط قوت منطقه و مشکلات خانوادگی، اعتیاد و بیکاری را مهم‌ترین مشکلات مردم این روستا برشمرد و عنوان کرد: تقریباً من و همسرم از ساعت 7 صبح تا پاسی از شب درگیر رسیدگی به مشکلات مردم و حل این معضلات هستیم.

وی بیان کرد: معتقدم یک روحانی قبل از اینکه وارد منطقه‌ای شود باید خودسازی کرده و یک فرد به‌روز، پاسخگو، عامل به سخنان خود و دلسوز باشد؛ وقتی یک روحانی چنین ویژگی‌هایی داشته و مردم نیز از آن مطلع شوند آن‌وقت این فرد مورد اعتماد و محل رجوع مردم می‌شود.

رضایی زاده افزود: مردم باید سخنان یک روحانی را در رفتار او نیز مشاهده کنند تنها در این صورت است که با او ارتباط برقرار کرده و دوستش خواهند داشت،در این صورت است که آن مردم احساس می‌کنند، این فرد تکیه‌گاه آنها بوده و اگر نباشد قطعاً با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

وی بابیان خاطره‌ای توضیح داد: در سال 95 وقتی در روستای پشته جین تبلیغ می‌کردم متوجه شدم جوانی بی‌گناه هنگام جدا کردن دو فرد در حال نزاع، به‌طور بسیار اتفاقی و ناخودآگاه مرتکب قتل شده است. جوانی که بسیار مؤمن بوده و خانواده او نیز خانواده سالمی و مؤمنی بودند. متأسفانه خانواده فرد مقتول باوجود اطلاع از بی‌گناهی این فرد، حاضر نبودند رضایت داده و از خون او بگذرند به همین دلیل نیز آن فرد جوان، منتظر اعدام بود.

این جوان مؤمن حزب‌اللهی گفت: ما برای اینکه بتوانیم خانواده فرد مقتول را راضی کنیم تلاش بسیار کردیم چراکه تقریباً در مدت دو سال افراد بسیاری تلاش کرده بودند رضایت خانواده را جلب کنند اما نتوانسته بودند کاری از پیش ببرند. بنابراین من برای اینکه بتوانیم رضایت این خانواده را جلب کنم از باب همدردی با آنها واردشده و تلاش کردم مرحله‌به‌مرحله آنها را به سمت گذشت از فرد قاتل سوق دهم.

وی اظهار داشت: اگرچه این کار یک سال طول کشید و من در این راه سختی بسیاری کشیده و مورد اهانت و سوءظن قرار گرفتم اما خوشبختانه درنهایت خانواده مقتول قبول کرد به‌شرط دریافت 250 میلیون تومان دیه و خروج آن جوان و خانواده‌اش برای همیشه از روستا، رضایت دهد.

رضایی زاده ادامه داد: ما برای تهیه 250 میلیون تومان دیه آن‌هم ظرف 2 ماه با مشکلات بسیاری روبه‌رو شدیم و درنهایت نیز توانستیم با کمک خیران و آحاد مردم این مبلغ را تهیه‌کرده و به خانواده مقتول دهیم. راستش را بخواهید در این مسئله واقعاً حضور و کمک خدای متعال را احساس کردم.

جالب است بدانید 80 درصد دیه را توانستیم با تبلیغ و فراخوان در فضای مجازی تأمین کنیم و بخشی از دیه نیز توسط خانواده آن جوان تأمین شد. این مسئله با همه سختی‌هایی که داشت به یکی از خاطرات شیرین من تبدیل‌شده است. وقتی نامه آزادی این جوان را از دادگستری گرفتیم تمام آن سختی‌ها و تلخی‌ها از خاطرم رفت.

وی درباره مشکلات تبلیغ در روستا و اینکه چرا به دنبال کار راحت‌تری نمی‌رود توضیح داد: پیش از حضور و تبلیغ در روستا مشغول کار اداری بودم اما این کار با روحیات من سازگار نبود. دوست ندارم کار اداری انجام دهم به همین دلیل بهترین کاری که احساس می‌کنم به‌واسطه آن می‌توانم کاری انجام داده و مشکلی برطرف کنم همین بحث تبلیغ است.

ماجرای خدمت بی‌منت طلبه همدانی/ راه‌ ارتباط باخدا حل مشکلات مردم استماجرای عملیات غیرممکن طلبه همدانی در منطقه فراموش‌شده اسدآباد چیست؟ماجرای طلبه همدانی و تبدیل مسجدی نیمه کاره به قلب تپنده کوی گلستان/ خواستن توانستن است

 

این طلبه جوان همدانی بابیان اینکه یک روحانی علاوه بر حل مشکلات مردم، با شخصیت و برنامه‌های بلندمدتی که دارد می‌تواند جامعه را به سمت مهدوی شدن هدایت کند، افزود: مشکلاتی در روستاها وجود داشته و امکان اجرای برنامه‌ها به سبک امروزی نیز میسر نیست اما آنچه اهمیت دارد این است که با حضور نیم‌بند نمی‌توان هدفی مانند "تشکیل جامعه مهدوی" را محقق ساخت.

 انتهای پیام/742/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: طلبه جوان همین دلیل مشکلات مردم طلبه همدانی رضایی زاده یک روحانی برنامه ها کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۶۴۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به ۳ بیمار

رضا جعفری  گفت: کبد جوان ۲۲ ساله اهل و ساکن کرمان که در اثر حادثه تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، صبح جمعه ۷ اردیبهشت ماه برای پیوند به شیراز منتقل و به یک بیمار نیازمند دریافت عضو اهدا شد.

 وی افزود: این جوان ۴ روز قبل در اثر سانحه تصادف به بیمارستان شهید باهنر کرمان  منتقل شده بود و متاسفانه علیرغم تلاش‌های کادر درمان دچار مرگ مغزی شد که پس از تایید مرگ مغزی و رضایت اهدای عضو از خانواده، کبد وی برای پیوند به شیراز منتقل شد.

مسئول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمان از زحمات و تلاش‌های مسئول و هماهنگ کنندگان واحد فراهم آوری اعضای پیوندی کرمان، کادر جراحی، ارتوپدی و بیهوشی و کادر پرستاری بخش‌های جراحی و آی سی یو و همکاران اتاق عمل بیمارستان شهید باهنر کرمان قدردانی کرد.

وی  علاوه بر کبد قسمتی از استخوان زانو وی نیز برای ترمیم به ۳ بیمار که مشکل حرکتی در زانو داشتند، برداشته شد تا به این عزیزان پیوند زده شود.

به گفته جعفری تاکنون ۲۲۰ اهدای عضو در استان کرمان انجام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • رئیسی: خیزش دانشجویان غربی حامی مظلومین غزه خاموش نخواهد شد
  • لحظات نفس‌گیر نجات ۴ مرد جوان گرفتار در سیلاب عربستان (فیلم)
  • رئیسی: گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزیران باشد / خیزش دانشجویان و نخبگان غربی با اعمال خشونت خاموش نمی‌شود
  • عملیات نجات نفس‌گیر در سیل عربستان؛ مهارت این جوان ستودنی است! | فیلم
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور
  • مشارکت مردم در اقتصاد باید به خوبی تبیین و هدایت شود
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور شد
  • نتیجه کل‌کل با عبدالکریم حسن؛ هر دو دست دروازه‌بان جوان پرسپولیس شکست!
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به ۳ بیمار
  • آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم