Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس روایتی از امام کاظم علیه‌السلام هرگاه گناه تازه‌ای در جامعه شکل بگیرد، خداوند بلاهای تازه‌تری بالای سر مردم قرار می‌دهد. - اخبار فرهنگی -

حجت‌الاسلام حلواییان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، دربارۀ حکمت نزول بلایا گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ؛ آیا مردم گمان کرده‌‏اند، همین که بگویند ایمان آوردیم، رها مى‏‌شوند و [ به وسیله جان ، مال ، اولاد و حوادث ] مورد آزمایش قرار نمى‏‌گیرند؟»  پیدا است انسان‌ها مرتب در معرض فتنه و ابتلا و آزمایش قرار دارند؛ پس نگاهمان به این ابتلائات باید توحیدی و سلوکی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خداوند در آیۀ 105 سورۀ بقره، یکی از حکمت‌های این ابتلائات را رسیدن به مقام صابران معرفی می‌کند «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرین‏؛ و بى‌‏تردید شما را به چیزى اندک از ترس و گرسنگى و کاهش بخشى از اموال و محصولات [ نباتى یا ثمرات باغ زندگى از زن و فرزند ] آزمایش مى‏‌کنیم و صبرکنندگان را بشارت بده.

وی با اشاره به اینکه ابتلائات برای رشد و تعالی است، گفت: البته در نگاه معرفتی، حکمت بلاها دو جنبه دارد: گاهی جنبۀ تکفیری و گاهی جنبۀ ترفیعی. جنبۀ ترفیعی یعنی انسان گناهی مرتکب نشده است، اما ابتلائات و سختی‌ها به خاطر ترفیع درجه اوست؛ مثلاً اگر امام حسین علیه‌السلام در کربلا مبتلای به انواع بلاها می‌شود و نیز سایر خوبان عالم گرفتار بلا می‌شوند، این ابتلا نه به خاطر گناهانشان بلکه برای رفعت مقامشان است که البته این رشد و رفعت خوبان، باب خیری برای سایر انسان‌ها خواهد شد. ما در حدیث داریم گاهی خداوند به واسطۀ یک عالم ربانی بلایی را از جامعه‌ای دور می‌کند؛ یعنی عالمی که خود بلا دیده و در کوران آزمون‌های الهی نمرۀ قبولی گرفته است، خود نیز عامل دفع بلا از جامعه می‌شود. «فراز و شیب بیابان عشق دام بلاست * کجاست شیردلی کز بلا نپرهیزد»؛ پس بلاها برای ساخته شدن است. همان‌طور که خداوند می‌فرماید  «یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ‏ إِلى‏ رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقیه‏؛  اى انسان؛ یقیناً تو با کوشش و تلاشى سخت به سوى پروردگارت در حرکتى؛ پس او را [ در حالى که مقام فرمانروایى مطلق و حکومت بر همه چیز ویژه اوست و هیچ حکومتى در برابرش وجود ندارد ، ] دیدار می‌کنی.

حلواییان یکسری بلاها را کفارۀ گناهان معرفی کرد و افزود: این نکته به آن معنا است که به واسطه گناهان مردم، بلاهایی نازل می‌شود، چرا که خداوند قوانینی در عالم قرار داده که افعال و اعمال انسان‌ها در نزول نعمت و نقمت اثرگذار باشد؛ از این رو حالتی تکوینی دارد. سند این مطلب در دعای کمیل است، آنجا که امیرالمؤمنین علیه‌السلام در دعای کمیل می‌فرماید «اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتى تُنْزِلُ الْبَلاَّءَ» یعنی خدایا گناهانی را که بلا نازل می‌کنند ببخش. یا می‌فرماید «اللَّهُمَّ اغفِر لِیَ الذُّنوبَ الَّتی تُغَیِّرُ النِّعَم‌» یعنی خدایا گناهانی که سبب تغییر نعمت به نقمت می‌شود، ببخش. از دیگر سو خداوند در قرآن می‌فرماید ما  امت‌های پیشین را مبتلا با گرفتاری‌های مختلف کردیم مگر اینکه تضرع کنند «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلى‏ أُمَمٍ مِنْ قَبْلِکَ فَأَخَذْناهُمْ بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضَرَّعُون‏» (انعام 42) این نوع بلاها برای متنبّه شدن عامه مردم است تا به تضرع کشیده شوند و به سمت خداوند توبه کنند.

روش امام هادی(ع) در برخورد با پیشامدهای ناگوار/ خداوند بلایا را برای رشد انسان‌ها قرار داده است

وی افزود: بنابراین ما باید به این باور برسیم که گناه، بلا نازل می‌کند. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید «إنَّ الرَّجُلَ لَیُحرَمُ الرِّزقَ بِالذَّنبِ یُصیبُهُ» انسان مرتکب معصیت می‌شود و رزق و روزی از او برداشته می‌شود. بنابراین هرچند بخشی از چالش‌های جامعه به دلیل بی‌تدبیری‌ها و عدم نگرش جهادی برخی مسئولان ما است، اما یک بخشی از ابتلائات هم به دلیل گناهان است؛ چرا که همین تسلط افراد نالایق بر مردم هم حاصل گسترش گناه و بی‌قیدی در جامعه است. رسول الله صلی‌الله علیه و آله در این باره فرمود «إِذَا لَمْ‏ یَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ‏ وَ لَمْ‏ یَنْهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لَمْ یَتَّبِعُوا الْأَخْیَارَ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ شِرَارَهُمْ فَیَدْعُوا خِیَارُهُمْ فَلَا یُسْتَجَابُ لَهُمْ؛ [امت من] هرگاه امر به ‌معروف و نهى‌ازمنکر انجام ندهند و از اهل‌بیت گزیده من پیروى نکنند، خداوند اشخاص شرور و ستمگر ایشان را بر آنان چیره مى‏‌کند و در آن حال، اگر نیکان ایشان هم دعا کنند، مستجاب نمى‏‌شود» پس معصیت، مصیبت به بار می‌آورد و برعکس، تقوا سبب جلب نعمت است، همچنان که خداوند می‌فرماید «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُون‏؛ و اگر مردم شهرها ایمان آورده و به تقوا گراییده بودند، قطعاً برکاتى از آسمان و زمین برایشان مى‏‌گشودیم، اما تکذیب کردند؛ پس به [کیفر] دستاوردشان [گریبان‏] آنان را گرفتیم.»

برخی دیدگاه‌های قرآنی در حکمت وقوع بلایای طبیعیزلزله|بازخوانی حکمت بلایای طبیعی از نگاه قرآن

این کارشناس دینی با تصریح بر اینکه هرچه گناهان در جوامع شکل تازه‌ای بگیرد، ابتلائات بیشتری دامنگیر جامعه می‌شود، گفت: همان‌طور که اشاره کردیم، خداوند سنت‌ها و قوانینی در عالم قرار داده که باید بر اساس آن رفتار کنیم؛ خداوند حیّ و شاهد کل رویدادها است. در روایاتمان اشاره به این مطلب شده که هرگاه گناه تازه‌ای در جامعه شکل بگیرد، خداوند بلاهای تازه‌ترین بالا سر مردم قرار می‌دهد. امام کاظم علیه‌السلام در روایتی فرمود «کُلَّما أحدَثَ النّاس مِنَ الذُّنُوبِ ما لَم یَکُونُوا یَعمَلُون، أحدَثَ اللهُ لَهُم مِن البَلاءِ مَا لَم یَکُونُوا یَعِدُّون» یعنی هرگاه مردم گناهان تازه‌ای که نمی‌کردند، انجام دهند، خداوند بلا‌هایی تازه به آن‌ها دهد که به حساب نمی‌آوردند.» بنابراین بعضی از این ابتلائات جدیدی که جامعه جهانی گرفتارش هستند، نه فقط جنگ میکروبی و بیولوژیک است، بلکه گاهی نتیجۀ گناهان است. در نهایت اینکه هرچه سلامت و خوبی و نشاط و شادمانی است، در قرب به خدا و هرچه درد و بلا داریم از دوری خدا است. ما شاهد بودیم در همین موج‌های اولیۀ کرونا مردم دنیا چگونه به تضرع کشیده شدند و به سمت خدا آمدند. در همین آمریکا مردم پشت سر مسلمانان نماز می‌خواندند. بنابراین پشت هر بلایی، رحمتی نهفته است چرا که خداوند خودش این قاعده را در عالم قرار داد که «رَحْمَتی‏ وَسِعَتْ‏ کُلَّ شَیْ‏ء» (اعراف156) رحمتم همه چیز را در بر گرفته است.

جزئیات حمله تروریستی به زائران امام کاظم(ع)/ تعداد شهدا به 3 نفر و 30 زخمی افزایش یافت

انتهای‌پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام موسی کاظم ع امام موسی کاظم ع علیه السلام خداوند بلا امام کاظم انسان ها تازه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۶۵۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جمعه مهاباد: کارگران از عوامل اصل قدرت ایران اسلامی هستند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز مهاباد،، ماموستا عبدالسلام امامی در خطبه نماز جمعه این هفته مهاباد با تبریک فرارسیدن هفته کارگر اظهار کرد: جایگاه و نقش کارگران در تحقق شعارهای چند سال گذشته به ویژه شعار امسال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم، غیرقابل انکار است.

وی با بیان اینکه خداوند در آیات قرآنی بر آمادگی و مقابله با دشمنان تاکید دارد، اضافه کرد: لازمه پیشرفت و قدرت یک جامعه، ارتقای شاخص‌های توسعه‌ای در حوزه‌های مختلف بویژه در بخش اقتصاد بوده که به دست کارگران و زحمت آنان محقق می‌شود.

امام جمعه مهاباد با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص) کارگران را به مانند جهادگران راه خداوند دانسته است، گفت: بزرگترین افتخار برای قشر زحمتکش کارگران، بوسیدن دست پینه‌بسته یکی از صحابه توسط پیامبر اسلام است که هرگز آتش جهنم را نخواهد دید.

ماموستا امامی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی زمینه بوجود آمدن سایر آسیب‌های جامعه است، افزود: جامعه‌ای که سرمایه‌گذاران، مسئولان با ایمان و نیروی کار صادق و مخلص داشته باشد، به طور حتم پیشرفت خواهد کرد.

وی از سرمایه‌داران خواست که اموال خود در بخش تولید و ایجاد اشتغال سرمایه‌گذاری کنند تا ضمن رفع برخی از مشکلات جامعه، کمک حال نیازمندان به ویژه افراد مستحق اطراف خود باشند.

امام جمعه مهاباد با اشاره به اهمیت جایگاه شوراها نیز گفت: شوراها باید کسانی باشند که خود را خشم، بغض و کینه دور نگه داشته و از باند و باندسازی خودداری کنند، همچنین بجای مال‌اندوزی از راه ناحق، اهل بخشش اموال به غیرخود بوده و در نهایت نیز در امور خود مشورت‌پذیر باشند.

وی با ابراز تاسف درخصوص تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی در فلسطین گفت: پیداشدن گورهای دسته‌جمعی در کنار مراکز درمانی و قتل و عام بیماران جزء جنایت‌هایی است که اگر کشور مسلمانی مرتکب آن می‌شد، با واکنش و قطعنامه های سریع شوراهای امنیت و سازمان ملل روبرو بود.

ماموستا امامی افزود: در دورانی که انسان‌های آزادی‌خواه جهان با هر دین و مذهبی نسبت به جنایت خاک فلسطین به پا خواستند، ضروری است که مردم مومن جهان اسلام و حاکمان آنها هم بیش از پیش حمایت خود را از مردم بی‌گناه فلسطینی نشان دهند.

دیگر خبرها

  • حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است
  • گزیده خطبه های نماز جمعه شهرهای کهگیلویه و بویراحمد
  • فرزندان با استعداد خود را به حوزه های علمیه بفرستید
  • تغییر عرصه بین‌الملل به واسطه اقتدار جمهوری اسلامی ایران
  • امام جمعه مهاباد: کارگران از عوامل اصل قدرت ایران اسلامی هستند
  • حمله به اسرائیل عظمت ایران را نشان داد
  • کارگران در خط مقدم و خاکریز اول جهاد اقتصادی هستند
  • انتقاد امام جمعه تبریز از عوارضی آزادراه سهند - تبریز
  • مبارزه جدی برای مقابله با فساد
  • نقش مهم شبکه خانواده در حل بسیاری از مسائل جامعه