Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، فؤاد مرادی با تشریح وضعیت هورمون‌ها و تنظیم‌کننده‌های رشد گیاهی در ایران و جهان گفت: تنظیم کننده‌های رشد گیاهی (PGRs) به موادی گفته می‌شود که در مقادیر بسیار کم، تأثیرات بسیار بزرگی بر رشد و نمو گیاهان می‌گذارند. این ترکیبات می‌توانند طبیعی یا مصنوعی (مواد سنتتیک آلی یا غیرآلی) باشند که فرم طبیعی آن را هورمون‌های گیاهی می‌نامند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعضی از این ترکیبات، ده‌ها سال است که شناخته شده و نوع و میزان واکنش گیاهان به آنها نیز مشخص است در حالی که بسیاری از آنها در سال‌های اخیر شناسایی شده اند.

وی تصریح کرد: برخی از تنظیم کننده‌های رشد به دلیل تأثیرات مستقیمی که بر رشد، نمو و حتی کیفیت محصولات زراعی و باغی دارند در بعضی از کشورها کاربردهای تجاری بسیاری یافته و سالانه بر میزان مصرف آنها افزوده می‌شود، با این حال بسیاری از آنها همچنان مراحل تحقیقاتی خود را سپری می‌کنند.

مرادی با بیان این که هورمون‌های رشد گیاهی، ترکیباتی آلی هستند که در یک قسمت گیاه تولید و سپس به محل دیگر در درون گیاه منتقل شده و باعث ایجاد واکنش‌های فیزیولوژیک در گیاه می‌شوند، درباره تفاوت هورمون‌های گیاهی و جانوری گفت: در جانوران بر خلاف گیاهان، اندام‌های خاصی (غدد درون‌ریز) برای تولید هورمون وجود دارد ولی در گیاهان، هورمون‌ها در برگ، شاخه، گل، میوه، دانه یا ریشه تولید می‌شوند. در گیاهان، اثرات تجمعی دو یا بیش از دو هورمون گیاهی بر رشد و نمو تأثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه هورمون‌ها تأثیرات زیادی روی عملکرد و کیفیت محصول دارند و استفاده از آنها می‌تواند دستیابی به محصول را تا مقدار بسیار زیادی تضمین کند، گفت: این ترکیبات در مدیریت مزارع و باغات مانند تنظیم زمان برداشت و یا آماده سازی محصول برای تحویل به بازار بسیار مؤثر هستند و با استفاده صحیح و به موقع آنها می‌توان از بروز خسارات سالانه ده‌ها میلیارد تومانی به کشاورزان (به دلیل سرما زدگی) جلوگیری کرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: اما ورود ناخواسته هورمون‌های گیاهی به محصولات، خاک و آب‌های زیر زمینی می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد. در برخی مطالعات ادعا شده که هورمون‌های گیاهی برای انسان و جانوران سمیت بالقوه دارند و می‌توانند باعث بروز سرطان، اختلال در رشد و تولید مثل و سمیت عصبی و حاد (فقط فنوکسی ها) شوند. البته گزارش‌های بسیار موثقی هم وجود دارد که نشان می‌دهند، بسیاری از هورمون‌های گیاهی خصوصاً آنهایی که در زمان تنش در گیاه تولید می‌شوند، نه تنها تأثیرات منفی ندارند که حتی باعث مرگ سلول‌های سرطانی می‌شوند.

وی تصریح کرد: آمارهای موجود نشان می‌دهد که مصرف جهانی تنظیم کننده‌های رشد طی دوره‌ای ١٠ ساله (٢٠١٢ -٢٠٠٣) بیش از ۲.۵ برابر افزایش یافته و از آن زمان تا سال ٢٠٢٠ مصرف آنها سالانه ۳.۶۵ درصد رشد داشته به طوری که ارزش بازار جهانی این ترکیبات در سال ۲۰۲۰ حدود شش میلیارد دلار برآورد شده است.

مرادی در خصوص قوانین مرتبط با هورمون‌های گیاهی گفت: در قوانین ایالات متحده آمریکا و قوانین اتحادیه اروپا تنظیم کننده‌های گیاهی به عنوان آفتکش ها محسوب می‌شوند. در ایران در بند «س» از فصل اول «آئین نامه اجرایی ورود، ساخت، فرمولاسیون و مصرف کودهای شمیایی، زیستی، آلی و سموم دفع آفات نباتی»، تمام ترکیبات آلی، معدنی و … که به منظور کنترل آفات نباتی، انباری و خانگی به صورت جامد، مایع و گاز به کار برده می‌شوند در فهرست «سموم دفع آفات نباتی» قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به وارداتی بودن هورمون‌های رشد گیاهی مصرفی در ایران، عدم شفافیت در شرح کالا، وجود تعرفه‌های موازی، عدم گروه بندی هورمون‌ها و تنظیم کننده‌های رشد، عدم اولویت واردات (گروه ۱۰)، عدم تخصیص ارز مبادله‌ای و تعرفه بیشتر نسبت به سموم (۱۵ درصد) را از مشکلات گمرکی این واردات عنوان کرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی افزود: پیامد این مشکلات، عدم تفکیک سم از هورمون، عدم تشخیص میزان تقاضا در داخل کشور، عدم تشخیص ارزش سرمایه گذاری برای بخش خصوصی و نامشخص بودن نوع و میزان هورمون یا تنظیم کننده رشد وارداتی است که با تعریف تعرفه جدید مخصوص هورمون‌های گیاهی در سال ۱۳۹۸ این مشکلات رفع می‌شود.

مرادی با اشاره به ضرورت توجه بیش از پیش به هورمون‌ها و تنظیم کننده‌های رشد با توجه به تأثیری که بر عملکرد، کیفیت و ثبات تولید محصول دارند، اظهار داشت: اصلاح نگرش سیستم نسبت به این ترکیبات که سال‌ها به غلط به عنوان یک کالای لوکس و غیر استراتژیک تلقی می‌شدند و تصحیح قوانین گمرکی که به تازگی صورت گرفته، نویدبخش بهبود وضعیت این ترکیبات در کشور است. البته همچنان توصیه می‌شود که قبل از صدور مجوز برای ورود یک برند و یا محصول هورمونی و یا تنظیم کننده رشد گیاهی، کنترل کیفیت و راستی آزمایی کیفیت و عملکرد، توسط نهادی تخصصی انجام و تنها پس از تأیید نهایی مجوز واردات داده شود.

کد خبر 5165835 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: بیوتکنولوژی اختلالات رشد کشاورزی کاشت گل و گیاه حاکمیت سایبری تحقیقات علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری واکسن کرونا شبکه ملی اطلاعات ویروس کرونا نوآوری تولید دانش بنیان مایکروسافت شرکت های دانش بنیان هکرها ابوالحسن فیروزآبادی حکمرانی داده ایرانسل هورمون های گیاهی رشد گیاهی هورمون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۶۵۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیروگاه‌های حرارتی با آمادگی ۱۰۰ درصدی به استقبال تابستان می‌روند

هرساله با نزدیک شدن به روز‌های گرم سال، در کشور با وارد مدار شدن سیستم‌های سرمایش، مصرف برق به طور تدریجی افزایش پیدا می‌کند. آخرین آمار‌های وضعیت شبکه برق کشور نشان می‌دهد که در روز‌های گذشته مصرف برق نسبت به سال گذشته افزایش چند هزار مگاواتی داشته است.

از این جهت که در روز‌های گرم تابستان با ناترازی در تولید و مصرف برق مواجه هستیم، وزارت نیرو اقداماتی را پیش بینی می‌کند تا عبور موفق از تابستان و بدون قطعی برق رقم بخورد. در همین راستا امسال برنامه‌ای ۱۸۰ اقدامه در بخش‌های توسعه نیروگاه‌ها، افزایش و اصلاح شبکه و مدیریت مصرف برق برای تامین برق پایدار پیک تابستان امسال در دستور کار قرار گرفته است.

بخش مهم دیگر این برنامه‌ها انجام به موقع تعمیرات نیروگاهی است. در حال حاضر بیش از ۹۴ درصد برق مورد نیاز کشور از طریق نیروگاه‌های حرارتی تامین می‌شود و هم رقم ضرورت آمادگی این واحد‌های نیروگاهی را برجسته می‌کند.

برنامه‌های تعمیراتی نیروگاه‌ها پس از عبور از فصل گرم سال و شروع مهر آغاز شده و طبق برنامه اعلام شده باید تا پیش از خرداد و همزمان با افزایش دما نیروگاه را به آمادگی ۱۰۰ درصدی از لحاظ تعمیراتی برسند و پاسخگوی تقاضای مصرف در فصل گرم سال باشند.

در ادامهدناصر اسکندری معاون راهبری شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه ۹۴ درصد برق مورد نیاز کشور توسط نیروگاه‌های برق حرارتی تامین می‌شود گفت: با توجه به اینکه بخش اعظم تامین برق کشور بر عهده نیروگاه‌های حرارتی است، از این رو آمادگی کامل این واحد‌ها برای تولید برق پایدار در فصول گرم سال اهمیت مضاعفی دارد.

وی گفت: فصل تعمیراتی نیروگاه‌های حرارتی باید تا قبل از خرداد هر سال به پایان برسد، چرا که از این ماه با افزایش مصرف برق کشور نیروگاه‌ها باید آمادگی کاملی برای پاسخگویی به بار مصرف این بازه زمانی داشته باشند.

این مقام مسئول در خصوص برنامه‌های تعمیراتی امسال گفت: در همین راستا از ابتدای مهر سال گذشته به منظور آماده‌سازی این واحد‌ها برای تولید انرژی پایدار در ماه‌های گرم سال، بالغ بر ۱۰۵ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در دستور کار قرار گرفته است که تاکنون ۹۳ هزار مگاوات از این برنامه عملیاتی شده و امیدواریم با اتمام به موقع برنامه‌های یاد شده تا نیمه اردیبهشت‌ماه بتوانیم تمامی واحد‌های نیروگاهی را برای تامین برق پایدار روز‌های اوج مصرف برق کشور در اختیار داشته باشیم.

رکورد تعمیرات نیروگاهی امسال شکسته می‌شود 

گفتنی است، سال گذشته برای نخستین بار در صنعت برق حدود ۹۷ هزار مگاوات برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی پیش از شروع پیک مصرف برق تابستان به پایان رسید و امسال رکورد جدیدی در این زمینه به ثبت خواهد رسید.

در این راستا ساناز جعفرزاده مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید در خصوص جزئیات برنامه‌های تعمیراتی امسال گفت: از ابتدای مهر سال گذشته به منظور تأمین برق پایدار پیک تابستان امسال بیش از ۱۰۵ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در دستور کار قرار گرفته است. تاکنون بیش از ۹۰ هزار مگاوات از این برنامه عملیاتی شده است و امیدواریم با اتمام به موقع برنامه‌های یاد شده بتوانیم تمامی واحد‌های نیروگاهی را برای تأمین برق پایدار روز‌های اوج مصرف برق کشور در اختیار داشته باشیم.

با اشاره به اینکه برخی از تعمیرات نیروگاهی به دلیل تداوم گرما در تابستان ۱۴۰۳ به تعویق افتاد گفت: یک سری از تعمیرات ما برای شهریور پیش‌بینی شده بود که به علت تداوم گرما به مهر معوق شد. اما چیزی که بیشتر بر روی حجم تعمیرات اثر گذاشت بود این بود که دچار تراز منفی سوخت در فصل زمستان بودیم و به این علت خیلی از تعمیرات در زمستان هم برای کمک به تامین بار شبکه به تعویق افتاد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • المپیک با طعم سبزیجات
  • نیروگاه‌های حرارتی با آمادگی ۱۰۰ درصدی به استقبال تابستان می‌روند
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود
  • چگونه کودکانی قد بلند داشته باشیم؟
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • ورزش باعث افزایش قد می‌شود؟
  • کاهش ۲۹ درصدی مصرف نفت سفید در کردستان