Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@06:40:01 GMT

چالش‌های بخش آب دو شهرستان قروه و دهگلان بررسی شد

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۶۵۶۸۴

چالش‌های بخش آب دو شهرستان قروه و دهگلان بررسی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، آرش آریانژاد مدیرعامل آب منطقه‌ای کردستان، در جریان بازدید سادات رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به همراه نماینده مردم شهرستان‌های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای تامین شهرستان و جمعی از مدیران استانی از سد سورال و شبکه پایاب سنگ سیاه دهگلان، اظهار داشت: استان کردستان بعنوان استان مجاهدت‌های خاموش توانسته چنین پروژه عظیمی را در مکانی بسیار صعب العبور انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سد سورال یکی از سدهای کشور است که هیچگاه با مشکل آب  مواجه نخواهد شد و هر ساله این سد در آستانه سرریز قرار خواهد گرفت که در حال حاضر نیز با حجم 14 میلیون متر مکعبی حجم مخزن تقریبا در شرف سرریز قرار دارد. 

مدیرعامل آب منطقه‌ای کردستان اعلام کرد: عدم تکمیل سرریز به دلیل انتقال حوزه‌ای است که انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم و از سد ژاوه به سد سورال یکی از کارهای ماندگار در بخش آب بشمار می‌آید. 

آریانژاد در خصوص انتقال 2/14 میلیون متر مکعب آب از سد ژاوه و 17 میلیون مترمکعب زیست محیطی و رساندن حجم مخزن سد سورال به 50 میلیون متر مکعب، خاطر نشان کرد:  باتوجه پیش‌بینی‌ها و مطالعات انجام شده در جهاد کشاورزی استان حدود 7 هزار هکتار اراضی مستعد شناسایی شد تا به 1200 هکتار اراضی فعلی جهت تامین آب اضافه شود.

وی اضافه کرد: طبق کارهای انجام شده در فصل بهار آب مورد نیاز  600 هکتار از اراضی پایاب سد را به جهاد کشاورزی تحویل خواهیم داد و براساس آخرین رایزنی‌هایی که در سفر دکتر نوبخت به این استان درخصوص تخصیص اعتباری بالغ بر 6 میلیارد تومان جهت تکمیل سامانه انتقال، 600 هکتار اراضی پایاب ساحل راست سد سورال در صورت تخصیص در مدت 2 ماه، مجموع 1200 هکتار مستقیما تحت پوشش این سد قرار خواهد گرفت.

وی یادآور شد: با توجه به اختلاف توپوگرافی که بین سد سورال و سد سنگ سیاه وجود دارد بصورت ثقلی انتقال آب یا بصورت انتقال لوله یا بصورت انتقال کانال باید صورت گیرد و بر اساس مطالعات انجام شده حدود 3000 هکتار اراضی مستعد در پایاب سد سنگ سیاه شناسایی شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کردستان عنوان کرد:  در صورت تامین اعتبار و تکمیل سامانه انتقال به یک هزار و نهصد هکتار راضی موجود اضافه شده و در مجموع حدود  5000 هکتار از اراضی پایاب سد سنگ سیاه تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

آریا نژاد ضمن تاکید و توجه ویژه به دشتهای ممنوعه قروه و چهاردولی در شرق استان، یادآور شد: سطح تراز آبهای زیرزمینی در این دشت‌ها بشدت پایین آمده و متاسفانه در برخی از این نقاط شاهد فرونشست و لوله‌زایی هستیم و این موارد طلیعه موارد خطرناک در حوزه آب زیرزمینی است که در صورت تامین اعتبارات و تکمیل سامانه خط انتقال علاوه بر بهبود، توسعه و تامین آب کشاورزی میتوان چاههای عمیق را از مدار خارج کرده و با تامین آبی ارزانتر با قابلیت دسترسی آسان تغذیه طبیعی سفره آب زیرزمینی در این دشت‌ها را تسریع کرد.

وی در پایان از سد سنگ سیاه بعنوان یکی از پتانسیل‌های توسعه گردشگری استان یاد کرد و گفت: با در نظر گرفتن این موضوع که این سد در مدار تامین آب شرب قرار نگرفته است لذا با رعایت اولویت به بخش تعاونی‌ها و روستاهای اطراف سد اقداماتی در خصوص راه اندازی رستوران سنتی، ایجاد ورزش و تفریحات آبی در راستای توسعه گردشگری استان انجام گرفته است.
انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۲

منبع: فارس

کلیدواژه: آب منطقه ای اریانژاد کردستان هکتار اراضی سد سنگ سیاه تامین آب سد سورال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۶۵۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب سه شرکت حمل و نقل بار و مسافر در قروه

وریا محمدی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: بازدید از شرکت‌های حمل و نقل بار و مسافر به صورت مستمر توسط اداره راهداری جهت بررسی و روند صدور بارنامه و صورت وضعیت صورت می‌گیرد.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان قروه افزود: در همین راستا از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ شرکت حمل و نقل کالا و یک شرکت مسافربری پلمب شدند.

وی گفت: در جریان بازدید‌های به عمل آمده ۶ شرکت متخلف دیگر نیز به پرداخت جریمه نقدی محکوم شدند.

محمدی ضمن اشاره به فعالیت ۱۴ شرکت حمل و نقل کالا و سه شرکت حمل و نقل مسافر در این شهرستان، یادآور شد: در سال گذشته ۱۶۷ هزار و ۹۳۲ بارنامه حمل کالا از مبدا شهرستان قروه صادر شد و میزان ۲۰ هزار و ۵۵۰ تن جابه‌جایی کالا به ثبت رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • پلمب سه شرکت حمل و نقل بار و مسافر در قروه
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • رهاسازی حق آبه کشاورزان سلماس از سد اول خرداد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • تامین نیاز آبی ۴ شهر و ۳۷ روستا در بستک
  • انتقال آب به اراضی روستای رحیم آباد شهرستان کیار
  • قیمت گذاری 15 پرونده امور زمین در عباس آباد
  • افتتاح طرح انتقال آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • تأمین آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی