Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر؛ محمد حسین بوچانی در وبینار آنلاین تبیین شاخص پیشرفت تهران که با حضور محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، اسفندیار زبردست، استاد دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران، سحر ندائی طوسی، استادیار گروه برنامه ریزی شهری و منطقه‌ای دانشگاه شهید بهشتی، زهیر صباغ پورآذریان، معاون امور بین الملل مرکز ارتباطات شهرداری تهران و فرهاد محبتی مدیر ترویج دانش و امور بین الملل مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران برگزار شد؛ با بیان این مطلب افزود: در شرایط کنونی سنجش و مقایسه شهرهای دنیا به عنوان موتورهای محرک توسعه اقتصادی و اجتماعی و توسعه فضایی بر اساس شاخص‌های استاندارد ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه سنجش شهرها سال هاست که در دستور کار مؤسسات و نهادهای بین الملل قرار گرفته است، ادامه داد: همچنین شهرها در دنیا تلاش می‌کنند بر اساس شاخص‌های یکپارچه ای به بهبود فضای اقتصادی و اجتماعی و کالبدی خود اقدام کنند.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران بیان کرد: به رغم وجود این رویکرد جهانی اما در ایران تا قبل از تاکید و ابلاغ نظام نامه شاخص‌های پیشرفت شهری از سوی شهردار تهران، سال‌ها فاقد یک نظام هماهنگ در حوزه سنجش پیشرفت شهری چه در داخل شهرداری تهران و چه در خارج از آن و در میان دستگاه‌های متولی بودیم و باعث شده بود تا هر کدام از حوزه‌های اجرایی متناسب با شرایط خود اطلاعاتی را باهدف سنجش پیشرفت در شهرهای ایران به ویژه شهر تهران به پایگاه‌های داخلی و بین المللی بدون وجود استانداردی ارائه می‌کردند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری شهرداری تهران نسبت به تبیین شاخص‌های شهری تهران و سایر شهرهای ایران مطالعاتی را با محوریت مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران آغاز کرد، گفت: تاکید شهردار تهران این بود تا بر اساس مطالعات جامعی که در این زمینه انجام می‌شود، بتوان شاخص‌ها وضعیت پیشرفت شهری را در مقیاس شهری، منطقه‌ای، ناحیه‌ای و همچنین در مقیاس بین کلانشهرهای ایران و در نهایت در بعد بین المللی تبیین و تدوین کرد.

به گفته رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، خوشبختانه تلاش‌های اولیه با محوریت مرکز مطالعات و دانشگاه تهران و شهید بهشتی منجر به ابلاغ نظام نامه سنجش پیشرفت شهری شد. هدف بنیادی نظام نامه این بود که با تبیین شاخص‌های پیشرفت شهری در ایران گام‌های اساسی در جهت انسجام بخشی رصد شهرها برداشته شود.
وی با اشاره به سختی و پیچیدگی این کار تاکید کرد: در نهایت تلاش‌های مرکز مطالعات و پژوهشگران به ثمر نشست و شاخص‌های ۱۹۹ گانه پیشرفت شهری تهران در ۳۵ محور تهیه و در قالب یک نظام نامه ابلاغ شد.

بوچانی با بیان اینکه در گذشته در کشور دستگاه‌های اجرایی که اطلاعاتی را که در رابطه با شهرها داشتند بر اساس نگاه و دیدگاه خودشان تلاش می‌کردند این داده‌ها را با هدف توسعه منظر و پیشرفت شهری ارائه کنند، ادامه داد: قرار گرفتن تمامی این شاخص‌ها در کنار هم یک ضرورت بود که در نهایت نظام نامه شاخص‌های پیشرفت شهر شهرداری تهران به این ضرورت پاسخ داد.

وی با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی در بین دستگاه‌های مدیریت شهری در ایران و شهر تهران افزود: با توجه به اینکه در یک قرن اخیر در مدیریت شهری نظام برنامه ریزی شهری پیشرفت کرده، تدوین نظام نامه شاخص‌های پیشرفت شهری در تهران امیدوار کننده است و این نوید را می‌دهد که در آینده گام‌های جدی در این رابطه برداشته می‌شود.
رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با اشاره به اهدف این نظام نامه در سه سطح بیان کرد: در گام اول ما بر اساس شاخص‌های تبیین شده می‌توانیم مانیتورینگ و اسکن تحولات داخل شهر تهران را انجام دهیم. در گام دوم می‌توانیم شهر تهران را با سایر شهرهای ایران و در گام سوم تهران را با شاخص‌های بین المللی توسط نهادهای بین المللی اسکن کنیم.

وی یادآور شد: در این دوره از ۱۹۹ شاخصی که در ۸ مؤلفه کارایی اقتصادی، رقابت پذیری، محیط زیستی، عدالت فضایی، زیست پذیری، رضایت مندی، هوشمند سازی، نوآوری، کارآفرینی تعاملات ارتباطی، حکمروایی شهری، هویت بندی ایرانی و اسلامی تهیه شد. در واقع موفق شدیم وضعیت تحولات شهر تهران را از سال ۹۳ تا ۹۹ بر اساس این شاخص‌ها بسنجیم.

لزوم توجه ویژه دستگاه‌های متولی به تولید و تحلیل داده‌ها

استاد دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران نسبت به توجه ویژه دستگاه‌های متولی به تولید آمار و اطلاعات و تحلیل آن تاکید کرد.

زبردست با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر در اکثر رتبه بندی‌های بین المللی شهر تهران در جایگاه خوبی قرار ندارد. اینکه چرا این اتفاق افتاده، لازم به بررسی است. این در حالی است که شیوه طبقه بندی نهادهای بین المللی است انجام رتبه بندی شهرها و یا کشورهاست.

وی با اشاره به نحوی رتبه بندی شهرها و کشورها در دنیا ادامه داد: طبقه بندی سازمان‌های مسئول در رتبه بندی شهرها و کشورها در دنیا نشان می‌دهد برخی از رتبه بندی ها توسط سازمان‌های بین المللی مانند سازمان ملل، بهداشت جهانی، صندوق بین المللی پول، بانک جهانی، یا زیر مجموعه‌های سازمان ملل انجام می‌شود. دسته دوم نهادهای وابسته به دانشگاه‌ها، مراکز علمی معتبر است و سومین گروه نیز شرکت‌های معتبر بین المللی هستند که کار رتبه بندی را در بین شهرها و کشورها انجام می‌دهند. به عنوان مثال در آخرین رتبه بندی‌ای که مؤسسه «مرسه» در زمینه کیفیت زندگی در شهرها انجام داده است، وین در رتبه اول، زوریخ رتبه دوم قرار داشته و البته تهران در این سنجش رتبه ۱۹۹ را دارد که این مقام به هیچ وجه در شأن شهر تهران نیست. همچنین در رتبه بندی‌ای که یکی ازمجله های بین الملل در خصوص شاخص ریسک در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و ساختاری در بین ۱۷۰ کشور انجام داده، رتبه ایران ۱۵۹ بوده و جزو کشورهای پر ریسک شناخته شده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: رتبه‌هایی که ایران و یا شهر تهران در سنجش‌های بین المللی به دست آورده نشان می‌دهد که اطلاعات و داده‌های مورد نیاز در این سنجش‌ها به درستی در اختیار سازمان‌های بین المللی قرار نگرفته است بر همین اساس اولین گام در بهبود این وضعیت جدی گرفتن موضوع تولید و تحلیل آمار، اطلاعات و داده هاست.

به اعتقاد زبردست، نهادهایی که مسئول تولید داده هستند باید اطلاعات را به صورت مستمر جمع آوری کنند. پرداختن به این دیدگاه که این کار هزینه بر است، اشتباه است. اگر اطلاعات درست وجود نداشته باشد برنامه ریزی درستی برای کشور و شهر نمی‌توان انجام داد.

زبردست همچنین یادآور شد: مساله دیگر سختی دسترسی به داده هاست. در حال حاضر باید داده‌ها را از مرکز آمار بخریم که هزینه بالایی دارد. برخی اوقات چون این داده‌ها پردازش نشده زمان زیادی می‌برد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: آخرین مشکل تعداد اندک تولید گزارش‌های علمی در سطح بین المللی است. بسیاری از مطالعات انجام شده در کشور ترجمه نشده و جامعه بین المللی نیز اطلاعی از آن ندارند.

جایگاه ویژه شهرهای هوشمند در رتبه بندی‌های بین المللی

مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با اشاره به اینکه در سنجش شهرها مدل‌های متفاوتی وجود دارد، گفت: در سال‌های اخیر سنجش شهرها و حتی کشورها در رابطه با میزان هوشمندسازی آنها به ویژه بررسی وضعیت شهرهای هوشمند از اهمیت بالایی برخوردار است.

محمد فرجود در این وبینار با بیان این مطلب افزود: وقتی درباره شاخص‌های پیشرفت شهرها صحبت می‌کنیم، هوشمند سازی مهم است.

وی با اشاره به چالش‌های پیشرو شهرها در دهه‌های اخیر ادامه داد: شهروندان در شهرها با چالش‌های زندگی شهری روبه رو هستند. اما شهرها در مواجهه با این چالش‌ها رویکردهای متنوعی دارند و در این زمینه دسته بندی‌های زیادی وجود دارد و اینگونه نیست که شهرها در تمام این حوزه‌ها ورود داشته باشند، بلکه نیازمند اولویت بندی هستند.
مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران بیان کرد: شهرها برای رسیدن به شهر هوشمند رفتارهای متفاوتی دارند. شاخص‌های هر شهر نیز با هم متفاوت است. به عنوان مثال در شاخص‌های بین المللی موضوعاتی مانند اقتصاد هوشمند، شهر هوشمند، شهروند هوشمند، زندگی هوشمند و… توجه می‌شود.

تأثیر رتبه بندی شهرها در مراودات بین المللی

معاون امور بین الملل مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران گفت: تأثیر رتبه بندی شهری بر ارتقای سطح کیفی و کمی مراودات بین المللی در دنیا زیاد است و سرنوشت شهرها و جایگاه‌های آنها به این رتبه بندی ها گره خورده است.

صباغ پور با بیان این مطلب افزود: در عصر جهانی شدن تلاش تمامی شهرها برای ارتقای کیفیت زندگی و استانداردهای مربوط به آن است. از سوی دیگر این اعتقاد وجود دارد که جهانی شدن از طریق شهرها روی می‌دهد. دیپلماسی شهری نیز یکی از ابزارهای مدیران شهری در این زمینه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز رتبه بندی شهرها و اهمیت ارتقای شهرها در این سنجش بین المللی ای است که قدرت چانه زنی شهرها را در بعد بین المللی بالا می‌برد، ادامه داد: بیشتر مدیران شهری به رتبه بندی‌های جهانی اهمیت می‌دهند. کاری که اکنون مرکز مطالعات شهر تهران در حال انجام آن است و مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری نیز برای ارتقای جایگاه تهران تلاش می‌کند.

بر اساس این گزارش دکتر طوسی گزارشی از فرایند پژوهش تبیین شاخص‌های تحولات شهری ارائه کرد.
 

کد خبر 5165863 سمیرا خباز

منبع: مهر

کلیدواژه: شهر هوشمند شهرداری تهران شورای شهر تهران ویروس کرونا سازمان تامین اجتماعی محسن حاجی میرزایی وزارت آموزش و پرورش قوه قضاییه آزادی زندانیان ترخیص کالا سامانه بارشی علی اصغر مونسان نوروز شورای عالی آموزش و پرورش شهرداری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران شاخص های پیشرفت شهر رتبه بندی شهرها بین المللی امور بین الملل شهرداری تهران بین الملل شهرهای ایران رتبه بندی ها پیشرفت شهری تبیین شاخص نظام نامه داده ها بر اساس شاخص ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۶۶۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلاقیت؛ موتور رشد شهرها

خلاقیت و نوآوری از دیرباز از بخش‌های مهم در شکل‌گیری و توسعه شهرها بوده‌اند و امروزه با توجه به پیشرفت‌های گسترده محیط‌های شهری فقدان آن‌ها در برنامه‌ریزی‌های توسعه شهری در عمل بی معنا است و باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، خلاقیت به‌عنوان تمایل به تولید یا شناسایی ایده‌ها، جایگزین‌ها یا امکاناتی تعریف می‌شود که ممکن است در حل مشکلات، برقراری ارتباط با دیگران و سرگرم کردن خود و دیگران مفید باشد. افراد برای خلاق بودن باید اطراف خود را به روش یا از منظری جدید تماشا کنند. توانایی ایجاد جایگزین‌ها یا دیدن متفاوت اطراف به‌طور منحصربه‌فرد با تغییر اتفاق نمی‌افتد، بلکه نیازمند اقداماتی اساسی‌تر مانند انعطاف‌پذیری و لذت بردن از هر آن چیزی است که تاکنون دیده یا شنیده نمی‌شد.

یک محیط خلاق می‌تواند یک اتاق، یک دفتر، یک ساختمان، مجموعه‌ای از ساختمان‌ها، یک انبار بازسازی شده، محوطه دانشگاه، خیابان، منطقه، محله و گاهی اوقات یک شهر باشد. البته این مکان‌ها به همان اندازه می‌توانند کاملاً غیرخلاقانه باشند. آنچه یک محیط را خلاق می‌کند این است که به کاربر این حس را می‌دهد که می‌تواند به مکانی که در آن قرار دارد شکل دهد یا آن را از نو خلق کند.

شهر خلاق و نوآوری شهری

شهر خلاق به‌عنوان یک رویکرد و چارچوبی متمایز و در عین حال انعطاف‌پذیر ارائه می‌شود و زمانی ارزشمند است که رویکرد شهر خلاق را تحت نگرانی‌های جدیدی قرار می‌دهد که به تقویت مجدد آن کمک می‌کند. شهر خلاق شهری است که در آن خلاقیت یک عامل استراتژیک در توسعه شهر به‌شمار می‌رود. چنین شهری مکان‌ها، تجربیات، جاذبه‌ها و فرصت‌هایی را برای پرورش خلاقیت در بین شهروندان خود فراهم می‌کند.

درک شهر خلاق به‌عنوان یک رویکرد به دو دلیل مهم است. اولین مورد ظرفیتی است که این رویکرد برای تأثیرگذاری در حوزه‌های سیاست‌های شهری و فرهنگی حفظ می‌کند. دوم این‌که رویکرد شهر خلاق به معرفی درک پیچیده‌ای از بعد فرهنگی که محیط‌های شهری، زندگی عمومی و حکمرانی شهر دارند، کمک کرده است. خلاقیت نه تنها کلید موفقیت، بلکه یک گرایش طبیعی شهرها است که این امر درک شدن آن را در محیط‌های شهری ضروری می‌کند رویکرد شهر خلاق به‌ویژه در رادیکالی‌ترین فرمول‌بندی‌های اولیه خود، ارتباط نزدیکی با نوآوری شهری دارد.

نوآوری شهری نیز به‌عنوان فرایند جدید یا بهبود یافته‌ای درک می‌شود که به‌طور قابل‌توجهی با فرآیندهای قبلی متفاوت است. برای دهه‌ها، تمرکز نوآوری بر پیشرفت‌های فنی قرار داشت، اما امروزه تمرکز بر فرآیندهای غیرفناورانه نیز در حال گسترش است و حتی گاهی برای بهره‌گیری از نوآوری هیچ نیازی به استفاده از فناوری نیست. برای مثال نوآوری ممکن است شامل معرفی وسایل‌نقلیه خودران هوشمند، برقی و تقاضامحور یا طراحی نوعی برنامه‌ریزی شهری باشد که نیازی به استفاده از خودرو ندارد. بیش از نیم میلیون شهر در جهان وجود دارد و همه آن‌ها تا حدی نوآوری دارند. خلاقیت یک فرآیند واگرا و نوآوری دارای منطق همگرا است و به همین دلیل این دو به یکدیگر نیاز دارند.

نوآوری و خلاقیت در شهرها

نظریه‌های توسعه محلی و منطقه‌ای شهرها طی دهه‌های اخیر شاهد ظهور مجموعه‌ای از تغییرات بود که جنبه‌های مختلف مرتبط با فرهنگ را به‌عنوان عناصر کلیدی در آینده واقعیت‌های شهری مفهوم‌سازی کرد. این مفاهیم در قالب اصلی «شهر خلاق» گنجانده شد و یک مدل بدیهی را تشکیل داد که دارای ارزش کلی بود. پس از آن بررسی فرآیندهایی که از طریق آن‌ها چارچوبی منسجم و پذیرفته‌شده در این زمینه شکل گرفت، ماهیت پیچیده شهر خلاق را آشکار کرد و به سیاست‌گذاری‌هایی با تأثیرگذاری بالا در زمینه شهرسازی منتهی شد. بخش فرهنگی محیط‌های شهری امروزه بسیار حائز اهمیت است. شهرها و مناطق متعدد سیاست‌هایی را طراحی می‌کنند که خواستار عمل در حوزه‌های مرتبط با آن هستند و سازمان‌های بین‌المللی اصلی اهمیت محوری فرهنگ، خلاقیت و نوآوری را در حکمرانی شهری و توسعه شهر به رسمیت شناخته‌اند.

هدف شهرسازی خلاق این است که شهر به‌عنوان یک اثر هنری زنده در نظر گرفته شود که در آن شهروندان می‌توانند در ایجاد یک مکان دگرگون‌شده مشارکت داشته باشند. این امر مستلزم بر خودرای از خلاقیت اقشار مختلف هم‌چون مهندسان، مددکاران اجتماعی، برنامه‌ریزان شهری، شخصیت‌های تجاری، برگزارکنندگان رویدادها، معماران، متخصصان مسکن، متخصصان فناوری اطلاعات، روان‌شناسان، مورخان، انسان‌شناسان، دانشمندان علوم طبیعی، محیط‌بانان، هنرمندان مردمی و مهم‌تر از همه مردم عادی باشد که به‌عنوان شهروند در شهرها زندگی می‌کنند. این خلاقیت، همه‌جانبه و نه‌تنها محرک کشف یک اختراع فنی جدید، بلکه مولد ایجاد تعاملات در جریان شهری است.

هر دوره‌ای از تاریخ به شکل خاصی از خلاقیت نیاز دارد، چراکه بدون شک امروز با دیروز و فردا متفاوت خواهد بود. خلاقیت پاسخی برای همه مشکلات شهری نیست، اما پیش‌زمینه‌هایی را ایجاد می‌کند که در آن امکان فراهم آوردن فرصت‌هایی برای یافتن راه‌حل‌های خلاقانه برای توسعه شهری وجود دارد. خلاقیت شهری مهم‌تر از همه نیازمند تغییر در طرز فکر و برخورداری از اخلاق است. این اخلاق مربوط به هر آن چیزی می‌شود که زندگی می‌بخشد، آن را حفظ می‌کند و گسترش می‌دهد. این امر مستلزم تمرکز بر خلاقیت نرم است که شامل توانایی پرورش شهرها و بوم‌شناسی فرهنگی آن‌ها می‌شود.

خلاقیت همواره در طول تاریخ در شهرها وجود داشته، هرچند با عناوین نبوغ، مهارت، استعداد یا هوش اختراع شناخته می‌شده است. به عبارت دیگر شهرهای سراسر جهان به خودی خود و مطابق معمول ایجاد نشده و هر یک از ویژگی‌های برخوردار است که بدون شک لازمه آن‌ها برخورداری از عنصر خلاقیت محسوب می‌شود. امروزه نیز شهرها به دلایل مختلفی از این عنصر بهره می‌برند. در اصل این‌گونه احساس می‌شود که خلاقیت می‌تواند پاسخی به مشکلات و فرصت‌های تغییر شرایط تجارت جهانی، تجدید ساختار اقتصادی، اقتصاد مبتنی بر فناوری اطلاعات و جامعه‌ای باشد که تمرکز عمده آن‌ها بر خلق ثروت از طریق ایده‌ها است. این امر به تغییرات چشمگیری منجر می‌شود که شبیه یک تغییر پارادایم به نظر می‌رسد.

لزوم بهره‌گیری از خلاقیت و نوآوری در شهرها

بسیاری از شهرها یا مناطق امروزی در حال نابودی هستند و دلیل عمده چنین امری این است که بسیاری از آن‌ها به دلایل زیرساخت‌های فیزیکی یا استمرار در عملکرد به شیوه‌های مرسوم، در گذشته خود گیر کرده‌اند. پیشگیری از این نابودی مستلزم تغییر در نگرش‌ها و نحوه اداره سازمان‌های شهری است که این امر به‌شدت به بهره‌گیری از عنصر خلاقیت نیاز دارد. این اقدام با افزایش رقابت‌پذیری همراه است، چراکه نشان می‌دهد منابع رقابت شهرها با یکدیگر اکنون در سطوح متفاوتی از قبل قرار دارد و شهرها باید فراتر از صرف هزینه‌های پایین و بهره‌وری بالا با یکدیگر رقابت کنند. بخشی از این رقابت نو می‌تواند شامل غنای فرهنگی یک شهر، بهبود ظرفیت شبکه‌سازی آن در سطح جهانی و همگام شدن با بهترین‌های جهانی با ایجاد توانایی مشارکت جوامع یا افزایش آگاهی و کیفیت طراحی شهرها نه‌تنها به‌عنوان یک افزونه، بلکه به‌عنوان بخشی ذاتی از توسعه باشد که از طریق درک نحوه عملکرد شهری با استفاده از پتانسیل رسانه‌ها صورت می‌گیرد.

هدف شهرهایی که سعی در بهره‌گیری از خلاقیت دارند ایجاد شرایطی است که تصمیم‌گیرندگان شهری بتوانند پتانسیل‌هایی مانند تبدیل زباله‌ها به منابع تجاری را بازنگری، دارایی‌های پنهان مانند کشف سنت‌های تاریخی را برای تبدیل شدن به یک محصول جدید ارزش‌گذاری مجدد و دارایی‌های معنوی هم‌چون سرمایه اجتماعی که باعث تولید ثروت می‌شود را اندازه‌گیری کنند.

بهره‌گیری از خلاقیت می‌تواند با برانگیخته شدن شور و اشتیاق شهروندان نسبت به شهر خود با توسعه برنامه‌هایی همراه باشد که به آن‌ها یاد می‌دهد شهر خود را دوست داشته باشند؛ برنامه‌هایی که میل آن‌ها را به یادگیری و کارآفرینی افزایش می‌دهد. این اقدام می‌تواند با پرورش استعدادهای محلی، بازنگری منابع فرهنگی، پیکربندی مجدد زیرساخت‌های شهری، بازگویی داستان متمایز هر شهر برای نسل جوان، بازاندیشی در برنامه‌های درسی برای آموزش مهارت‌های باکیفیت‌تر و مواردی از این قبیل صورت بگیرد و با افزایش تاب‌آوری شهری به‌عنوان اصل اساسی بقای شهرها همراه شود که نیازمند برنامه‌های آموزشی جدید است.

شبکه شهرهای خلاق یونسکو

شبکه شهرهای خلاق یونسکو (UCCN) در سال ۲۰۰۴ با هدف ارتقای همکاری بین شهرهایی ایجاد شد که خلاقیت را به‌عنوان یک عامل استراتژیک برای توسعه پایدار شهری شناسایی کرده‌اند. در حال حاضر این شبکه را ۳۵۰ شهر در سراسر جهان تشکیل می‌دهند که با هم در جهت یک هدف مشترک عمل می‌کنند، این هدف شامل قرار دادن خلاقیت و صنایع فرهنگی در قلب برنامه‌های توسعه خود در سطح محلی و همکاری فعال در سطح بین‌المللی است.

شبکه شهرهای خلاق نه‌تنها به‌عنوان بستری برای تأمل در نقش خلاقیت به‌عنوان اهرمی برای توسعه پایدار، بلکه بستری برای اقدام و نوآوری به‌ویژه برای اجرای دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار و هفت زمینه خلاقانه صنایع دستی و هنرهای عامیانه، هنرهای رسانه‌ای، فیلم، طراحی، غذا، ادبیات و موسیقی است.

نوآورترین و خلاق‌ترین شهرهای جهان

ووهان چین برای پاسخ به بیماری همه‌گیر کرونا و تحول، انطباق و پاسخ به همه‌گیری کووید -۱۹ موفق به دریافت جایزه «بازیابی نوآوری» شد.

کمیسیون اروپا دورتموند آلمان را به دلیل تاریخچه نوآوری خود از طریق همکاری با پروژه «شهر همسایگان» به‌عنوان پایتخت نوآوری اروپا در سال ۲۰۲۱ و وانتا فنلاند را به دلیل تلاش‌های خود در زمینه نوآوری به‌عنوان «شهر نوآورانه در حال ظهور اروپا» معرفی کرد.

توکیوی ژاپن با توجه به نحوه به‌کارگیری فناوری شهری، ظرفیت دیجیتال آن و مهم‌تر از همه تأثیر اجتماعی مثبت، نوآورترین و مبتکرترین شهر سیاره زمین شناخته شد. بر اساس این شاخص، بوستون جایگاه دوم و نیویورک رتبه سوم را به خود اختصاص دادند.

مانیز اسپانیا در شبکه شهرهای خلاق یونسکو به‌عنوان «شهر صنایع دستی و هنرهای محبوب» شناخته می‌شود.

بوستون ایالات متحده به دلیل «بافت فرهنگی و ثروت انسانی»، در کنار بهره‌گیری از مدل متنوع گردشگری، عنوان «بهترین شهر خلاق» را به دست آورد.

نوآورترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۲ شامل توکیو، لندن، نیویورک، پاریس، سنگاپور، لس‌آنجلس، بوستون، سانفرانسیسکو و هیوستون و در سال ۲۰۲۳ شامل لندن، نیویورک، توکیو، پکن، پاریس، سانفرانسیسکو، لس‌آنجلس، شانگهای، سئول و مسکو بود.

کد خبر 749781

دیگر خبرها

  • کیفیت هوای تهران در صبح روز ۱۴ اردیبهشت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳+ شاخص به تفکیک مناطق
  • تناسب جمعیت روستایی و شهری خراسان شمالی حفظ شود
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • هوای تهران در وضعیت کم سابقه
  • خلاقیت؛ موتور رشد شهرها
  • مدیریت مصرف با روش‌های هوشمند امکان‌پذیر است
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • وضعیت هوای تهران در دوازدهمین روز اردیبهشت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق