Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@22:39:12 GMT

یافتن راهی برای کمک به مهار رشد سلول‌های توموری

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۶۷۰۰۷

یافتن راهی برای کمک به مهار رشد سلول‌های توموری

محققان بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در پژوهشی، امکان غربالگری و تولید آنزیم آسپارژیناز با استفاده از سویه‌های تایپ مخمری موجود در بانک میکروارگانیسم‌ها را بررسی کردند. بکارگیری آنزیم در روند درمان می‌تواند از طریق مصرف آسپاراژین، به مهار رشد سلول‌های توموری منجر شود.

به گزارش ایسنا، دکتر شقایق نصر در خصوص نتایج این پژوهش گفت: آسپارژیناز آنزیمی است که آسپاراژین را به آسپاراتیک و آمونیوم کاتالیز می‌کند و از آنجا که این آنزیم در درمان سرطان لنفوبلاستیک لوکمیای حاد کاربرد دارد، در بیوتکنولوژی سفید بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیات علمی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران افزود: سلول‌های سالم می‌توانند با فعالیت آنزیم آسپاراژین سنتتاز آسپاراژین بسازند، در حالیکه سلول‌های بدخیم توانایی ساخت آسپاراژین را ندارند و باید میزان مورد نیاز را از منابع خارجی تامین نمایند؛ در نتیجه بکارگیری آنزیم در روند درمان می‌تواند از طریق مصرف آسپاراژین، به مهار رشد سلول‌های توموری منجر شود.

نصر با بیان اینکه بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران مجموعه‌ای از سویه‌های قارچی را در اختیار دار که طی سال‌ها فعالیت پژوهشگران این مرکز از بخش‌های مختلف کشور جداسازی شدند، افزود: در این پژوهش این تاکسون‌های جدید از لحاظ قابلیت تولید آنزیم آسپارژیناز بررسی شدند. سه اندیکاتور رنگی مختلف شامل فنل رد، برمو تیمول بلو، کروزل رد از نظر کارایی عملکرد در غربالگری اولیه با یکدیگر مقایسه شدند. روش تولید آنزیم نیز مورد بررسی قرار گرفت و برای تعیین میزان دقیق تولید آنزیم از روش اسپکتوفتومتری با استفاده از معرف نسلر استفاده شد. در نهایت تولید آنزیم توسط سویه برتر در شرایط آزمایشگاهی بهینه‌سازی شد.

عضو هیات علمی مرکز خاطر نشان کرد: از مجموع سویه‌های قارچی تایپ مورد بررسی 5 سویه دارای قابلیت تولید آنزیم آسپارژیناز بودند. اندیکاتورهای فنل رد و برمو تیمول بلو در غربالگری اولیه هاله واضح‌تری ایجاد کردند. در میان سویه های مورد بررسی، مخمر Fereydounia khargensis با شماره دسترسی IBRC-M 30116T بیشترین میزان تولید آنزیم را نشان داد. میزان بهینه تولید آنزیم 3/61 واحد بر میلی‌لیتر گزارش شد که از طریق کشت غوطه‌ور در دمای 30 درجه سانتیگراد با استفاده از گلیسرول به عنوان منبع کربن و آمونیوم کلرید به عنوان منبع نیتروژن مناسب تولید گردید. این پژوهش نشان داد که بجز باکتری‌ها، مخمرها هم می‌توانند به عنوان سویه مولد در تولید آنزیم آسپارژیناز مورد استفاده قرار گیرند.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، نتایج این پژوهش در مجله Iranian Journal of Science and Technology Transactions A: Science به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آنزيم سرطان میکرو ارگانیسم مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۶۷۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان گیاهی ریزش مو

آفتاب‌‌نیوز :

چای سبز در برگیرنده مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان‌ها و نیز آنزیم ها، اسید‌های امینه و مواد شیمیایی گیاهی همچون پلی فنول هاست. چای سبز شامل ویتامین B، فولات، منگنز، پتاسیم، منیزیم و کافئین است. این گیاه در برگیرنده آنتی اکسیدان‌های فراوانی است که رشد مو‌ها را بیشتر می‌کند. اپی گالوکاتچین گالات مهمترین ترکیب چای سبز است که در حدود %۱۱آن را تشکیل می‌دهد اپی گالو کاتچین دارای نقش‌های متعددی است که با تاثیر بر روی آنزیم ۲آ لفا ردوکتاز از ریزش ارثی مو پیشگیری می‌کند.

باعث بر طرف کردن ضایعات Psoriform و نیز هپیراکراتوز بافتی و نهایتاً چربی سرمی شود. کاتچین موجود در آن خاصیت مهارکنندگی ۵ آلفا ردوکتاز را دارد که DHT را مسدود می‌سازد. DHT یکی از علل کلیدی ریزش مو محسوب می‌شود. این ماده می‌تواند رشد مو‌های جدید را ترویج کند و از بروز مشکلات رایجی همچون شوره و پوست سر خشک پیشگیری نماید. تحقیقات علمی نشان می‌دهد این ترکیب دارای خواص بسیار با ارزش برای درمان ریزش مو است

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • باند دوم جاده امیدیه تا سه‌راهی آغاجاری از سوی نفت و گاز آغاجاری تکمیل می‌شود
  • اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • کشف تکنیکی جدید برای تغییر گروه خونی اهدایی
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اعلام شد
  • اولویت اصلی مجلس دوازدهم باید «مردمی‌سازی اقتصاد» باشد
  • باکتری روده گروه‌های خونی را حذف می‌کند/ تولید خون اهدایی جهانی
  • مرگ خاموش مرد ۵۲ ساله در مشهد
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • درمان گیاهی ریزش مو