Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-01@02:09:10 GMT

آزار و اذیت مجازی جرم است

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۶۸۳۶۴

آزار و اذیت مجازی جرم است

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجابا بیان اینکه حجم بسیاری از کلیپ‌های غیر اخلاقی خارج از کشور تولید می‌شود گفت: پلیس فتا بنابر وظیفه قانونی با تولیدکنندگان محتواهای غیراخلاقی، خشونت زا و اوباشگرانه در داخل کشور برخورد می‌کند.

به گزارش قدس آنلاین، فضای مجازی این روزها پر شده از انواع و اقسام مطالب، نوشته‌ها، عکس‌ها، فیلم‌ها و کلیپ‌ها؛ مواردی که طبیعت این فضا و بستر است؛ اما آنچه نگران کننده است انتشار محتوا و مطالب غیر اخلاقی،خشونت زا و اوباشگرانه است؛ به خصوص در این ایام کرونایی که سطح دسترسی کودکان و نوجوانان به اینترنت، فضای سایبری و شبکه‌های اجتماعی به واسطه آموزش‌های مجازی بیشتر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین تبلیغات پر زرق و برق شبکه‌ها و گروه‌های مختلف برای کسب فالوور بر هیچکس پوشیده نیست اما دغدغه این است که انتشار تصاویر مستهجن، کلیپ‌های خشونت زا و انواع و اقسام کری خوانی، حریف طلبی و شاخ و شانه کشیدن و درگیری و دعوا و محتواهایی هرچند بی ارزش با مهندسی هرچه تمام تر کودک و نوجوان را به خود جذب می‌کنند.

از همه بدتر دعواهای گروه‌های مختلف با تولید محتواهای خشن است که در شبکه‌های مجازی پخش می شود و طرفداران‌شان به آن دامن زده و بر حجم ناامنی فضای سایبری و ترویج خشونت می افزایند.

چگونگی رصد، شناسایی و برخورد با جرایم فضای مجازی ما را بر آن داشت تا با سرهنگ« رامین پاشایی» معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا به گفت‌وگو بنشینیم.

سرهنگ پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس با بیان این مطلب که افسران سایبری پلیس فتا به صورت شبانه روز در حال رصد فضای مجازی هستند اظهار داشت: فضای مجازی و محتوای درج شده در شبکه های اجتماعی به صورت ۲۴ ساعته توسط تیم مجرب افسران پلیس فتا رصد و بررسی شده و اگر با مواردی از قبیل ترویج خشونت، اوباشگری، فساد ، قمار، شرط‌بندی و کلاهبرداری مواجه شویم بلافاصله مراتب به مقام‌ قضایی منعکس شده و هماهنگی لازم جهت برخورد و دستگیری متهمان اخذ می شود.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا تصریح کرد: کری‌خوانی، خط و نشان کشیدن، انتشار تصاویر و فیلم‌های غیر اخلاقی و کلیپ‌های خشونت زا و اوباشگرانه که به هر بهانه و دلیلی در فضای مجازی منتشر شود از جمله مواردی است که پلیس فتا قاطعانه با آن برخورد می کند. 

معاون ‌اجتماعی پلیس فتا ناجا در پاسخ به این پرسش فارس که مردم نسبت به انتشار مطالب غیر اخلاقی در فضای سایبری گله‌مند هستند، گفت: تقریبا تمام موارد غیر اخلاقی در رصد پلیس فتا قرار می‌گیرد اما بحث اصلی شناسایی است؛ متاسفانه بیشتر محتوای غیر اخلاقی که هیچ سنخیتی با فرهنگ، شعور، آداب و رسوم کشور ما ندارد در بیرون از کشور و خارج از مرزهای آبی و خاکی تولید شده و به داخل کشور پمپاژ می‌شود.

سرهنگ پاشایی با تأکید دوباره بر این مطلب که پلیس در رصد مشکلی ندارد خاطرنشان کرد: پلیس تمام مطالب را می بیند اما فقط با مطالبی که در داخل کشور تولید می شود و تولیدکنندگان آن، بنابر قانون_ که کاملاً وظایف را مشخص کرده_ می‌تواند برخورد کند.

سرهنگ پاشایی در پاسخ به این پرسش فارس که برخی  افراد محتواهای بد را به قصد اذیت و آزار دیگران ارسال می کنند و چگونه باید این موضوع را پیگیری کرد،گفت: قانونگذار برای هرگونه آزار و اذیت، توهین، فحاشی و اخاذی در فضای مجازی جرم انگاری کرده است؛ بنابراین اگر فردی با چنین مواردی مواجه شد باید به دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای شهرستان خود یا دادسرای عمومی مراجعه و طرح شکایت کند؛ بعد از شکایت بلافاصله پلیس فتا به موضوع رسیدگی و فرد خاطی را دستگیر می کند.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا با بیان اینکه متاسفانه حجم زیادی از کلیپ‌ها و موارد غیراخلاقی خارج از مرزهای آبی و خاکی کشور تولید می‌شود به هموطنان توصیه کرد که  هوشیار باشند؛ به خصوص در این ایام که با شیوع ویروس کرونا مواجه بوده و سطح دسترسی فرزندان و کودکان به فضای مجازی نسبت به قبل بیشتر شده است. 

وی ‌به خانواده‌ها تاکید کرد: در این ایام بیش از گذشته مراقب بوده و از یک سری نرم افزارهای خاص مثل کنترل والدین استفاده کنند تا انشاالله حداقل امنیت نسبی و قابل قبولی را در فضای مجازی تجربه کنیم.

معاون اجتماعی پلیس فتا از شهروندان درخواست کرد: در صورت مشاهده موارد مشکوک موضوع را از طریق سایت رسمی پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir اعلام کنند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: پیشگیری از وقوع جرم فضای مجازی اینترنت معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا فضای مجازی غیر اخلاقی خشونت زا شبکه ها کلیپ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۶۸۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسجد اولین نهاد و جایگاه  قضاوت، محل عبادت، علم و دانش، علما، مفسران و پایگاه تبلیغاتی اسلام است که حرمت بالایی دارد.

یوسف خجیر (عضو هیئت‌علمی گروه ارتباطات) در مقاله‌ای با عنوان «آسیب‌‌شناسی استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد کشور» به این موضوع می‌پردازد که فرق اساسی بین نهاد و سازمان آن است که نهادها در پیش‌برد تغیرات جامعه و کارکرد آن به وجود می‌آیند و فرد، مقام یا دولت در پیدایش آن دخیل نیستند.

در این مقاله آمده است که هویت یکی از مسائل مهم در جامعه است که در فرآیند گروهی حاصل می شود و این رسانه‌ها هستند که فرایند گروهی را تشکیل می‌دهند و باید گفت مسجد نیز یک رسانه جمعی است که برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکه‌سازی است که یک نیاز ضروری است.

به زعم این پژوهشگر هدف این پژوهش شناسایی نقاط چهارگانه قوّت، ضعف، فرصت و تهدید شبکه‌های اجتماعی برای مساجد و ارائۀ راهبرد استفادۀ بهینه از این شبکه‌ها برای ارتقای فعالیت‌های تبلیغی و رسانه‌ای مساجد کشور است. چهارچوب نظری این پژوهش سازمان شبکه‌ای‌ شده بری ولمن (Barry Wellman)  برگرفته از کلان‌ نظریه جامعه شبکه‌ای‌ شده اوست.

مساجد برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکه‌سازی است که یک نیاز ضروری است

خجیر در این مقاله می‌نویسد: روش این پژوهش آمیخته کیفی کمّی است. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمّی از روش تجزیه‌ و‌ تحلیل راهبردی یا سوات به‌عنوان روش آینده‌پژوهی استفاده شده است. در روش نخست، جامعۀ آماری نخبگان دانشگاهی و خبرگان حوزه شبکه‌های اجتماعی فعال در امور دینی و مساجد هستند که از بین آنها نمونه به روش هدفمند با معیار تدریس و تألیف بیش از پنج سال در حوزۀ رسانه‌های جدید و دین و فعالیت مستمر اجرایی در بخش امور دینی و مساجد و آشنایی کامل با فضای شبکه‌ها انتخاب شده است.

* نقاط ضعف و قوت فضای مجازی در امور مساجد

به گفته این پژوهشگر یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که انتشار اخبار و تقویت شبکه‌سازی بین مسئولان مساجد و شهروندان و بسیج‌سازی جزء قوّت‌های مهم؛ هم‌بستگی اجتماعی کاذب و درگیر شدن مسئولان مساجد و مردم در فضای مجازی و انتشار اخبار جعلی جزء ضعف‌های مهم؛ اقناع شبکه‌ای دین و جهانی شدن فعالیت‌های مساجد و تنوع و تعدد مخاطبان مساجد جزء فرصت‌ها؛ و ترویج خرافات دینی توسط مغرضان و اعتیاد مجازی فعالان امور مساجد و تضعیف خانوادۀ ایرانی‌اسلامی جزء نقاط تهدید است.

هماهنگی بین سازمان‌های متولی تولید محتوا، نرم‌افزار با مختصات ارزش‌های اسلامی‌ایرانی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذی‌نفعان ازجمله سیاست‌گذاران، دولت، سازمان‌های نظارتی و ... این حوزه باید به‌عنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیرد

به زعم خجیر مهم‌ترین راهبرد طراحی و تولید و راه‌اندازی شبکۀ اجتماعی بومی توسط دولت برای تولید محتوای فرهنگی و دینی و تربیتی مناسب از سوی فعالان مساجد و برنامه‌ریزی نهاد‌های دولتی و غیردولتی دینی برای تولید و انتشار محتوای دینی در این شبکه‌ها است.

همچنین یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که هماهنگی بین سازمان‌های متولی تولید محتوا و نرم‌افزار و ایجاد محتوا با مختصات ارزش‌های اسلامی‌ایرانی و ارائۀ خدمات ارتباطی مبتنی بر ارزش‌های فرهنگی و دینی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذی‌نفعان ازجمله سیاست‌گذاران، دولت، سازمان‌های نظارتی، بخش خصوصی و سایر دست‌اندرکاران این حوزه باید به‌عنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیرد.  

 در یک جمع‌بندی کلی باتوجه به یافته‌های این پژوهش، بین آزادی طرح مطلب در شبکه‌های مجازی اجتماعی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکه ها ارتباط معنی دار وجود دارد. آزادی طرح مطلب در شبکه‌های اجتماعی مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکه‌های اجتماعی مجازی تأثیر مثبت و معنی دار دارد.

در پایان لازم به ذکر است که بین رابطه دسترسی آسان و غیر مکان‌مند و غیر زمان‌مند بودن شبکه‌های مجازی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکه‌ها ارتباط معنی دار وجود دارد، در نتیجه دسترسی آسان به شبکه‌های مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکه‌های اجتماعی مجازی تأثیر گذار است.

 

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مسدودسازی بیست و هشت صفحه هنجارشکن در فضای مجازی
  • طرح پنج شنبه‌های طلایی و دوری دانش آموزان از فضای مجازی
  • آغاز طرح ملی مشاركت اجتماعی مردم در فضای مجازی از تابستان
  • طرح پنج شنبه های طلایی سبب دوری دانش آموزان از فضای مجازی می شود
  • کلاهبرداری با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • کلاهبرداری اینترنتی با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر
  • تجاوز جنسی ۴ مرد افغان به نوجوان ایرانی در تهران | التماس کردم فایده نداشت! +فیلم
  • درخواست اعدام برای عاملان تعرض به پسر نوجوان