Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@11:27:41 GMT

زن در تراز انقلاب اسلامی ویژگی های تمدن اسلامی دارد

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۶۸۶۵۲

زن در تراز انقلاب اسلامی ویژگی های تمدن اسلامی دارد

ایسنا/قم دبیرکل اتحادیه جهانی بانوان جهان اسلام بابیان اینکه زن تراز انقلاب اسلامی باید زمینه‌ساز تمدن جهانی مکتب وحی با ظهور امام زمان(عج) باشد، گفت: زن در تراز انقلاب اسلامی ویژگی‌های تمدن اسلامی را داشته باشد یعنی زنی که با الگوی اسلامی و وحیانی می‌خواهد زمینه‌ساز تمدن مهدوی باشد.

لاله افتخاری روز سه‌شنبه در نشست کشوری «زن تراز انقلاب اسلامی» در قم افزود: ما برای شناخت زن تراز انقلاب اسلامی باید انقلاب را بشناسیم که بر اساس مکتب وحی یعنی مکتب قرآن و عترت صورت گرفت، بنابراین زن تراز انقلاب اسلامی زنی است که موردنظر قرآن و عترت است یعنی زنی با الگوی فاطمی و زینبی و معصومی که مورد تأیید مکتب وحی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیرکل اتحادیه جهانی بانوان جهان اسلام بیان داشت: ما به طور کلی در طول تاریخ از پیش از اسلام تا به امروز شاهد سه الگو برای زن و خانواده بودیم، الگوی زنی که عقب مانده و جنس دوم است و هم و غم او زندگی دنیوی، تجملات و درگیر زر و زیور است که این زن مورد نظر اسلام و مورد نظر مکتب وحی و تراز انقلاب نیست.

افتخاری افزود: زن الگوی دوم، شامل زنانی است که به دنبال نهضت‌های فمینیستی برای اخذ حقوق اولیه خود به خیابان‌ها آمدند و قیام کردند و حقوق اولیه بشری را می‌خواستند، آنچه که مکتب وحی به ما داده است.

وی ادامه داد: در قرآن کریم، همه حقوق زنان از جمله حق مالکیت، تعیین سرنوشت، آموزش و همه آمده، اما برخی زنان در کشورهای غربی که از این حقوق محروم بودند، به این نهضت‌ها اقدام کردند و مانند فنری که بعد از قرن‌ها تحت فشار بود، ناگهان رها شد، این بار هویت زنانه، انسانی، مادری، همسری و خواهری توسط خود زنان سرکوب شد.

دبیرکل اتحادیه جهانی بانوان جهان اسلام اضافه کرد: احساس مادری، تعهد و ایثار که در وجود یک زن است و هویت زنان با الگوی دوم از آنان گرفته شد و بیشترین ظلم در این قسمت به زن وارد شد. در این جا مظلوم ترین گروه ها، زنانی هستند که در این گروه قرار گرفتند و برای همین اصلاحاتی در فعالیت‌های فمینیستی انجام گرفت.

افتخاری در ادامه به الگوی سوم زنان اشاره کرد و گفت: زنی با الگوی سوم یعنی زن تراز انقلاب اسلامی باید بر اساس این الگو طراحی شود، زنی که باید در این برهه از زمان در تحقق بیانیه گام دوم نقش آفرین باشد.

وی با بیان اینکه زن تراز انقلاب اسلامی  پیرو الگوی اول و دوم نیست، تصریح کرد: زن امروز برای انقلاب اسلامی الهام بخش است، زنی که اگر گام اول را چهل ساله پشت سر گذاشت، گام دوم را با توجه به تکنولوزی و با سرعتی مضاعف طی کند.

افتخاری افزود: شاخص‌هایی که برای زن تراز انقلاب می‌خواهیم در نظر بگیریم همان است که بر اساس وحی ترسیم کند و باید دوشادوش مردان و گاهی جلوتر حرکت کنند تا گام دوم را طی کند، همان شاخص‌هایی که برای همه زنان تربیت شده مکتب وحی می‌بینیم.

دبیرکل اتحادیه جهانی بانوان جهان اسلام یادآور شد: همه شهروندان دارای حقوق و مسئولیت هستند، یعنی نه مثل نهضت‌های فمینیستی که زنان در آنجا تمام حقوق را دارند و مسئولیت ندارند و نه مثل الگوی اول که زنان بدون حقوق و با مسئولیت فراوانند، یعنی همه زنان حقوق مختلف اجتماعی، فرهنگی، تربیتی، علمی، اقتصادی، خانوادگی و غیره دارند و از حقوق شهروندی برخوردارند  و همه حول محور رهبری الهی حرکت می‌کنند.

افتخاری تأکید کرد: امروز هم همه باید خواستار ولایت و به دنبال امام امت باشند و در مباحث مختلف از جمله فرزندآوری، سبک زندگی، ازدواج، رفتارهای اجتماعی، خانوادگی و رفتارهای فردی از رهبر الهی تبعیت کنند.

افتخاری با اشاره به اینکه در صدر اسلام، زنان در روایتگری و حفظ وحی و کتابت سهیم بودند، یادآور شد: امروز وحی نازل نمی‌شود، اما بانوان در نشر فرهنگ وحی و ثبت آنچه بر اساس آیات قرآن انجام گرفت و خاطرات دفاع مقدس و مسائل دیگر در ثبت و ضبط و انتقال به آیندگان تلاش کنند.

وی عنوان کرد: ما فقط برای ایران و حوزه نیستیم، بلکه برای آیندگان و جهان اسلام و جهان بشریت هستیم که همواره تشنه معارف الهی است، پس زنان باید مثل زنانی که در مدینه النبی در تمدن نبوی بودند برای خود نقش تعریف کنند.

دبیرکل اتحادیه جهانی بانوان جهان اسلام بیان داشت: اوج جایگاه زنان در تمدن نبوی، حضرت زهرا(س) هستند که در جایگاه همسری، دختر بودن، مادر بودن برای فرزندان و جامعه خود، تربیت و توجه به جامعه و رعایت عدالت خوش درخشیدند.

نشست کشوری «زن تراز انقلاب اسلامی» با محوریت الگوی سوم زن ایرانی که از سوی مرکز بسیج اساتید و نخبگان جامعه الزهرا(س) با همکاری سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانبون کشور و مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران قم در جامعه الزهرا برگزار شد،

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی زنان زن تراز انقلاب اسلامی مکتب وحی بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۶۸۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاب، مسیر مصلحت جامعه

  حجاب یکی از آن عوامل و رفتارهایی است که نقش مهمی در پیشبرد اهداف جامعه اسلامی ایفا می‌کند. در واقع وقتی قرار است در محتوای یک جامعه عفت و پاکدامنی مطرح باشد آن وقت مسأله پوشش یک زن مسلمان مفهوم عمیقی به خود می‌گیرد و تبدیل به قانون می‌شود که طبق فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، حجاب یک حکم شرعی و قانونی است و عمل به آن بر همگان، مسلم و واجب است. دین اسلام، پوشش را یکی از بهترین عوامل حفاظت زنان و حفظ سلامت اجتماعی می‌داند و در واقع حجاب، لباس مشارکت اجتماعی و آزادی زنان در جامعه است و چون زن بدحجاب، هرگز نمی‌تواند جلوی نگاه‌های آلوده و هوس‌انگیز مردان را بگیرد، اسلام از زنان خواسته که با رعایت پوشش اسلامی ازچشم‌چرانی مردان جلوگیری وازحقوق فردی و اجتماعی‌شان محافظت کنند. امین کشوری، کارشناس عفاف و حجاب به جام‌جم می‌گوید:«حجابی که اسلام راجع به آن حرف می‌زند و در آیات قرآن به آن اشاره شده است به مصلحت مردم وهمین خانواده‌هاست.همان دختران جوانی که می‌خواهند همسران‌شان راحفظ کنندو پسرانی که می‌خواهند زن محبوب‌شان راازدست ندهند،بدون حفظ حجاب ورعایت حدوحدود آن این خواسته‌های‌شان‌عملی نمی‌شود.»
     
تضاد آموزه‌های غربی با ارزش‌های اسلامی
درجوامع غربی برای این‌که از زن، موجودی به وجود بیاورند که موردنظر خودشان و اهداف سودجویانه‌شان باشد، نیازدائم به مد دارند تا با درست کردن آن، چشم‌ها، دل‌ها و ذهن‌ها را به همین جذابیت‌های ظاهری و کوته‌بینانه مشغول کنند. اما فردی که به این ظواهر وسوسه‌انگیز مشغول شودمجالی برای رسیدن به ارزش‌های واقعی واخلاقی خواهدداشت؟امین کشوری می‌گوید: «آموزه‌های غربی به زنان می‌آموزد که همه ارزش‌های آنها در «تن» خلاصه شده‌ و اگر توانست اندام، ظرافت‌ها و زیبایی‌هایش را به بهترین شکل ممکن برای افراد جامعه به نمایش بگذارد، می‌تواند ایفای نقش کند. اما این نگاه، مقابل ارزش‌های دینی و اسلامی است. اسلام می‌گوید: نقش اصلی زن در جایگاه همسری و مادری است و با حفظ این موقعیت‌ها و رعایت حجاب که برایش امنیت می‌آورد می‌تواند در عرصه اجتماع ظاهر شود و به فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی یا حتی اقتصادی نیز بپردازد». البته اسلام هرگز نخواسته مرد از زن بهره‌کشی اقتصادی کند،بلکه سخت با آن مبارزه می‌کند و ازنظر اسلامی، استقلال اقتصادی زن، امری مسلم و متعلق به خود اوست. 

بالا رفتن سطح استانداردهای جنسی 
درجوامع غربی، دردسترس بودن زنان بی‌حجاب ورفتارهای غیرطبیعی آنان سبب شده که مردان به تدریج ازآنها رویگردان و حتی متنفر شوند.در واقع دیدن سطح بالایی از بی بندوباری و جذابیت‌های زنان برای مردان به عادت تبدیل شده، چون مردان روزانه با تعداد زیادی از زنان بی حجاب رو‌به‌رو می‌شوند و این تقاضای روحی،روانی و جنسی آنها را بالامی‌برد وطالب سطح جدید، متنوع و بی‌بندوبارتر ازوضعیت موجودشان می‌شوند. این موضوع باعث شده تا مردان برای ارضای غریزه جنسی خود به همجنسان خود روی آورند. سردی و بی‌مهری مردان نیز سبب شده تا زنان نیزبه همجنسان خودروی آورندکه همجنس بازی یکی ازمشکلاتی است که تمدن غرب با آن دست و پنجه نرم می‌کند، اما در اسلام همه نیازها و تامین آنها باید در مسیر تعالی و سعادتمندی انسان باشد نه این که همه فکر وذکر افرادبرای تامین نیازهای جنسی که به صورت عطش جنسی درآمده،صرف شود.به گفته کشوری، آزادی‌های جنسی نامشروع، موجب شده پیمان اخلاقی و زناشویی همسران و به عبارتی بنیان خانواده از بین برود و سبب به وجود آمدن پیامدهای ناگواری مانند سقط جنین، بچه‌های نامشروع، خشونت و تجاوز به زنان، خروج از مرز اعتدال در پرداختن به نیازهای جنسی و... شود. کم شدن و سیر نزولی جمعیت نیز یکی دیگر ازمعضلات چنین جوامعی است و هنگامی اتفاق می‌افتد که نسل موجود به دلایل تمایل نداشتن به تشکیل خانواده و فرزنداوری و ترویج روابط نامشروع جنسی و...تمایلی به تولید نسل جدید نداشته باشد. در این‌گونه جوامع تعداد سالمندان و سالخوردگان نسبت به درصد کودکان و نوجوانان بیشتر می‌شود.

دیگر خبرها

  • انسیه خزعلی : الگوی ایرانی - اسلامی را در خانواده ها احیا می کنیم/ جنبش تعهد به خانواده را مطرح کرده ایم
  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه
  • مأموریت ویژه جامعه قرآنی ارتقای ظرفیت‌های معنوی کشور است
  • ما نیازمند معلمان تراز انقلاب هستیم
  • عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی اسرائیل را از بین برد/ معلم تراز انقلاب اسلامی محور تحول است
  • زنان نباید از تحصیل محروم شوند
  • شهید مطهری الگو و نمونه معلم تراز انقلاب اسلامی است
  • معلم تراز در جمهوری اسلامی باید روحیه انقلابی و جهادی داشته باشد
  • تحقق تمدن نوین اسلامی در مسیر آموزش و پرورش قرار دارد
  • فرهنگستان ظرفیتی برای دغدغه انقلاب فرهنگی در مسیر تمدن نوین است