Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@14:44:52 GMT

بعثت؛ پاسخگویی به نیاز بشر به معنویت

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۶۹۲۱۸

بعثت؛ پاسخگویی به نیاز بشر به معنویت

گروهی براین عقیده‌اند که پایبندی به اصول متکی بر حسن و قبح عقلی و مورد تأیید وجدان درونی به تنهایی برای انسان در تمشیت امور زندگی جمعی و تأمین نیکبختی فردی کفایت می‌کند و دیگر نیازی به اعتقادات مذهبی و بعثت انبیای الهی نیست.

 این عده معتقدات مذهبی را خاص اشخاص عامی دانسته و می‌گویند؛انسان چون به علوم دست یافته، زمام امکانات مادی را به تسخیر خود درآورده و از مکاتب آسمانی بی‌نیاز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین می‌گویند؛ ایمان به غیب و ماورای طبیعت انسان را از واقعیات جهان هستی غافل کرده و مجبور می‌سازد برغلبه علم و تکنولوژی چشم ببندد، حتی بدان پشت پا بزند. اینان اما از این واقعیت غافلند که ایمان متکی بر وحی نه تنها بر مناسبات علمی صحه می‌گذارد، بلکه چون با مجاهدت در راه کسب فضیلت و تبدیل آن به ملکه تقوی همراه است از تبدیل شدن علم به سلاحی خطرناک که زمینه‌ساز تجاوز به حقوق دیگران و ظلم و جور و فساد است، جلو‌گیری می‌کند. باور به وحی از پیشرفت علم و دانش استقبال می‌کند و راه را برای درک نسبت عقلانی هستی با پدیده‌های مادی می‌گشاید. لکن صفحات تاریخ و وضع آشفته کنونی دنیا دلالت بر این دارد که هرگاه علم با معنویت وحی به نحوی راستین و دائمی همراه و هماهنگ نبوده و نباشد، خوی سرکش آدمی بر اهلیت انسانی او غلبه یافته و مدار حیات زندگی فردی و جمعی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که جنگ‌ها و کشمکش‌های برتری‌طلبی یکی از نتایج آن است.
درعصر ما انسان کم وبیش بر ماده فائق آمده است، اما یک نگاه اجمالی به آمارهای فقر و فلاکت نشان می‌دهد که علم و تکنولوژی نتوانسته قدرت مادی را تحت تسلط مکارم اخلاقی درآورده و رذایل با قدرت وسیع‌تر و مخوف‌تری بر حیات آدمی سایه افکنده‌اند و فقر روز‌به‌روز در حال گسترش است. همچنین میلیون‌ها انسان قربانی مطامع سیاسی- اقتصادی صاحبان علم و تکنولوژی برتر قرار گرفته و در محرومیت‌های هولناکی به سر می‌برند و معلوم نیست سرنوشت انسان به کجا منتهی خواهد شد. این همه مؤید این حقیقت است که راه متکی بر علم و تکنولوژی صرف بدون توجه به نیاز انسان به آسمان و آنچه از آسمان نازل می‌شود - وحی - راه صوابی نبوده است.
زیرا اقلیت محدودی بی‌حساب از همه مزایا مانند ثروت و قدرت برخوردار شده و زندگی غرق در ناز و نعمتی دارند و اکثریت عظیمی حتی از یک حداقل زندگی و رفاه معمولی هم محرومند و این فاصله روز‌به‌روز در حال تزاید است.اینجاست که حقیقت استمداد از مکتب اخلاق گستر وحی ضرورت خود را می‌نمایاند و نشان می‌دهد تنها با اتکا به نیروی تقوی، همان که در پیشانی رسالت انبیا از جمله پیامبر خاتم(ص) قرار گرفته، می‌تواند راهبر بشریت به زندگی سعادتمندانه برای همه ساکنان زمین باشد.
بعثت رسول گرامی اسلام(ص) سرآغاز دگرگونی در عرصه روابط انسانی و بازگرداندن عدالت به زندگی بشراست که جهل و خودخواهی را مقهورخود ساخته و زندگی سعادتمندانه‌ای را پیش روی انسان قرار می‌دهد. بعثت رسول گرامی اسلام با خود دستور زندگی به‌همراه دارد و با ضرورت‌های عصر و زمانه بیگانه نیست. اسلام که حاصل بعثت و رسالت محمدی(ص) است علاوه بر دستورالعمل زندگی، بر مجاهده علیه نفس اماره، مجاهدت علیه ستم و ستمکاری، سعی و تلاش در برقراری عدل و عدالت و کوشش در راه کسب فضل و دانش همراه است و افق حیات بشری را سرشار از طراوت و شکوه معنوی می‌کند.
از این‌رو می‌توان گفت، بعثت ابتدای صراط مستقیمی است که به توحید منتهی می‌شود و سرچشمه فیض ربوبی را روی بشریت می‌گشاید.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: علم و تکنولوژی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۶۹۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر اعلام شد

مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه‌های ‌علمیه، در راستای مأموریت اصلی خود در فراهم‌سازی گفتمانی فعال در شبهه‌پژوهی و پاسخگویی به‌روز، دقیق و مؤثر و همچنین ایجاد زمینه مناسب هم‌افزایی تجارب و اطلاعات علمی، ایده پردازی، اثربخشی و فرهنگ گستری رصد و پاسخ به شبهات دینی، سومین جشنواره پاسخ برتر را با هدف تکریم و تقدیر از فعالان و پیشگامان در عرصه پاسخگویی به شبهات دینی و حمایت حمایت مالی و معنوی از آثار برتر برگزار می‌کند.

موضوع جشنواره:

تقدیر از فعالان و مراکز پاسخگو به شبهات دینی و حکمرانی اسلامی به همراه با اعطای جوایز به آثار برتر و حمایت از برگزیدگان است.

قالب‌های جشنواره:

پژوهشی: کتاب، مقاله، پایان‌نامه، ادبی: شعر، داستان، داستانک، ناداستان، رمان، چندرسانه‌ای: فیلم، فیلم کوتاه، مستند، کلیپ، پادکست، موشن، پویانمایی، تجسمی: عکس، عکس نوشته، اینفوگرافی، کاریکاتور، نقاشی، بین‌الملل و بخش‌ویژه: رویکرد تهاجمی در مواجهه با شبهات می باشد.

معیارهای انتخاب اثر در این جشنواره:

پاسخگویی تخصصی و تحلیل محتوا، استفاده از شیوه‌های نوین پاسخگویی و ارائه الگوهای صحیح پاسخگویی به شبهات

شرایط آثار:

آثار پژوهشی نگاشته و چاپ شده در سال ۱۴۰۱، عدم ارسال آثار ارسالی در جشنواره‌های قبلی.

علاقه مندان می‌نوانند تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره به نشانی https://jpb.pasokh.org/ ارسال کنند و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۹۰۷۶۷۰۸۹۱ تماس بگیرند.

گفتنی است، اختتامیه سومین جشنواره «پاسخ برتر» پاییز ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر اعلام شد
  • توجه به اقامه نماز موجب ارتقای معنویت در سازمان‌ها می‌شود
  • بیمارستان ۶۴ تختخوابی بعثت گچساران سال جاری به بهره برداری می رسد
  • دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد
  • نماز خواندن مرد غزه‌ ای زیر آوار ساختمان
  • عقیدتی سیاسی سپاه به دنبال تعمیق معنویت در علم است
  • پاسداران خود را در راه امنیت مردم فدا می‌کنند
  • فصل طلایی پاسخگویی و عمل به وعده‌های شهردار به شورا و شورا به مردم رسیده است
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • توسعه کانال های ارتباط با مشتریان بیمه تعاون