Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@17:28:33 GMT

یک استاد دانشگاه: ساخت پارک آبخیز در کاشمر ضرورت دارد

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۷۰۵۱۵

یک استاد دانشگاه: ساخت پارک آبخیز در کاشمر ضرورت دارد

هادی معماریان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حوضه آبخیز شهری کاشمر و همچنین خلیل آباد و ریوش این قابلیت را دارد که با ساخت پارک آبخیز علاوه بر اهداف زیست محیطی به اهدافی نظیر توسعه گردشگری طبیعت، تنوع درآمدی و پایداری اقتصادی نیز برسیم.

وی با بیان این که یکی از مهم‌ترین حوضه‌های آبخیز شهری کاشمر، حوضه آبخیز سیدمرتضی است که با مساحتی در حدود پنج هزار هکتار مهمترین جاذبه گردشگری طبیعی منطقه محسوب می‌شود ادامه داد: وجود تشکیلات زمین‌شناسی آذرین و نفوذناپذیر این حوضه را به یکی از سیل‌خیزترین حوضه‌های آبخیز منطقه تبدیل کرده است که هر ساله به ویژه در بارش‌های بهاره حجم عظیمی از رواناب را به پایین دست منتقل می کند ضمن این که در حدود دو سوم سال رودخانه اصلی آن دارای آب پایه است و نقش بسیار مهمی نیز در تغذیه آبخوان کاشمر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیات علمی گروه مهندسی آب مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: از ویژگیهای مهم دیگر حوضه آبخیز شهری کاشمر که آن را مناسب برای احداث پارک آبخیز می کند می توان به فاصله کم آن تا شهر کاشمر، وجود مضجع شریف امامزاده سیدمرتضی (ع) در خروجی حوضه، وجود ذخیره گاههای ژنتیکی بادامشک، بنه، زرشک وحشی و برخی گیاهان دارویی دیگر، سایتهای پرورش ماهی و زنبور عسل، شیب زیاد زیرحوضه ها برای احداث سازه‌ها و بندهای کنترلی گابیونی و سنگ و سیمانی به منظور پلکانی نمودن و آبشاری کردن آبراهه‌ها و ایجاد مناظر و چشم‌اندازهای زیبا، وجود دامنه‌های خاکدار برای ساخت شیارهای ممتد و منقطع ، حضور زیاد گردشگران طبیعت و کوهنوردان در حوضه و وجود جاده آسفالته کاشمر-ریوش با کیفیت مناسب اشاره کرد.

معماریان افزود: احداث پارک آبخیز در این حوضه موجب گسترش فرهنگ محیط زیستی به خصوص برای دانش آموزان می شود و آنها می‌توانند در گردشگری‌های منظم از طریق مدارس از این حوضه بازدید کنند ضمن این که احداث ایستگاه هیدرومتری و باران سنجی همراه با پارک آبخیز در این حوضه می‌تواند نقش مهمی در توسعه مطالعات علمی و تحقیقاتی دانشگاه‌های منطقه به خصوص اعضای هیات علمی گروه مهندسی آب مرکز آموزش عالی کاشمر داشته باشد.
وی ادامه داد: در سالهای اخیر سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در این زمینه رویکرد نوینی را در پیش گرفته و لازم است که مسوولان شهرستان از فرصت به وجود آمده و این رویکرد تازه برای توسعه پایدار کاشمر حداکثر استفاده را بکنند.
پارک آبخیز نوعی پارک یا بوستان است که با استفاده از ظرفیت حوضه‌های آبخیز و موقعیت دره‌ها در مناطق کوهستانی ایجاد می‌شود. بهره‌گیری از مناظر طبیعی و چشم‌انداز آبی از ویژگیهای بارز این گونه تفرجگاههاست. 

پارک‌های آبخیز یکی از رویکردهای نو در مدیریت منابع طبیعی محسوب می‌شوند. برخی از حوضه‌های آبی منتهی به شهرها هستند و اگر کارکردهای آبخیزداری اعم از کنترل سیلاب‌ و رواناب‌ها و حفاظت خاک در آنها انجام و در کنار آن جنگل‌کاری، ایجاد پیست‌های دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، رصدخانه‌ها و پارک‌ها صورت گیرد جنبه تفرجگاهی در منطقه تقویت شده و به پایداری اکوسیستم منطقه و حتی درآمدزایی پایدار کمک می کند.

کاشمر در ۲۲۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

برچسب‌ها منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر سیل رودخانه های کوهستانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر سیل منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر سیل رودخانه های کوهستانی اخبار کنکور پارک آبخیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۰۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای عملیات عمرانی پارک ۲۲ هکتاری مشاهیر در اصفهان

مدیر منطقه ۵ شهرداری اصفهان گفت: عملیات اجرایی پروژه پارک مشاهیر در زمینی به مساحت ۲۲ هکتار آغاز شده است، همچنین پروژه توسعه فضای سبز شامل پارک بیشه خزایی (پارک سه‌راه نظر) و مرکز محله حسین آباد در دستور کار شهرداری این منطقه قرار دارد.

حسین کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اجرای پروژه‌های عمرانی سال گذشته اظهار کرد: در سال گذشته بیشتر اقدامات که از طرف شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان تعریف شده بود، توسط شهرداری انجام شد؛ در این راستا ۹۵ درصد از بودجه مصوب منجر به اقدامات عمرانی، فرهنگی و خدمات شهری در منطقه ۵ شهرداری شده است.

وی افزود: بودجه سال جاری ۱,۸۰۰ میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش داشته و در این راستا اقداماتی در حوزه طراحی در دستور کار شهرداری گرفته شده است.

مدیر منطقه ۵ شهرداری اصفهان خاطر نشان کرد: عملیات اجرایی پروژه پارک مشاهیر شهر اصفهان در زمینی به مساحت ۲۲ هکتار آغاز شده است، همچنین پروژه توسعه فضای سبز شامل پارک بیشه خزایی (پارک سه راه نظر) و مرکز محله حسین آباد در دستور کار قرار دارد.

کارگر اظهار کرد: در این زمینه همچنین پروژه رفع گلوگاه‌ها، آزادسازی‌ها و اقدامات مربوطه انجام خواهد شد.

کد خبر 748495

دیگر خبرها

  • اجرای محله محوری مسجد بنیان در ۵۵ منطقه اراک
  • اجرای عملیات عمرانی پارک ۲۲ هکتاری مشاهیر در اصفهان
  • امسال بودجه شهرداری اراک ۶ هزار میلیارد تومان است
  • اردیبهشت زمان سفر سرزمین لاله های سر به زیر
  • کنایه روحانی به جنجال ساخت مسجد در پارک قیطریه
  • خیّران سلامت یک میلیارد ریال به حوزه سلامت شهرستان کاشمر کمک کردند
  • ضرورت اصلاح نقاط حادثه خیز شهر مراغه
  • واژگونی مینی بوس در جاده کاشمر ۹ مصدوم بر جا گذاشت
  • اظهارات دانشجوی ناهی از منکر از روز حادثه/ برای دفاع از ۳ دختر تذکر لسانی دادم و اوباش با چاقو حمله‌ور شدند
  • دلیل مهدی چمران برای ساخت مسجد در تمام پارک‌های تهران | فیلم